2008-11-29, 06:25
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
Om akupunktur fungerar är det nog inte pga av varken nålar eller obalans i positiv och negativ energi eller något annat flummit.
http://www.liu.se/liu-nytt/start?newsitem=22340
Citat:
|
Akupunktur fungerar – men effekten är lika bra med eller utan nålstick. Den slutsatsen kan man dra av en behandlingsstudie på patienter med cancer som led av illamående under strålbehandling.
|
|
|
|
2008-11-29, 11:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Man skall aldrig bara titta på en studie.
|
Det är sant.
Har du nå fler?
|
2008-11-29, 16:42
|
|
|
+50
Reg.datum: Jan 2008
|
Har provat akupunktur mot min migrän och det har funkat. Inte haft det på fyra år.
Alltså det ska folk veta, styrketräning är inget lekstuga. Det krävs mycket kunskap innan man sätter sin fot på ett gym, annars är det bye bye efter någon månad...
|
Citat:
Ursprungligen postat av Nelson81
jag skulle kunna dra min pung genom 10 míl av krossat glas bara för att höra kwon fjärta genom en walkie talkie. så sexig är han
|
|
|
|
2008-11-29, 17:00
|
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Akupunktur är godkänt som behandlingsform av olika svenska och internationella myndigheter. Väg det mot vad anonyma nissar på internet tycker...
|
|
|
2008-11-29, 17:02
|
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
|
|
|
2008-11-29, 17:35
|
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Akupunktur är godkänt som behandlingsform av olika svenska och internationella myndigheter. Väg det mot vad anonyma nissar på internet tycker...
|
Alla är inte anonyma. t.ex. Dr. Novella is an academic clinical neurologist at Yale University School of Medicine.
http://www.theness.com/neurologicablog/?p=362
Om du läste den större utredning som obesogen postade, jag tror det var våra egna svenska myndigheter som beställt den så skulle du snabbt se att akupunktur används i enormt mycket större utsträckning än vad det finns vetenskapligt stöd för.
|
|
|
2009-05-12, 08:26
|
|
|
Kött fii faan
Reg.datum: May 2009
|
Jag har testat en gång, kände mig som en jäkla nåldyna. Sedan satte akupunktören någon nål fel vilket resulterade i att jag svimmade
Det var första och sista gången jag testade detta.
|
|
|
2009-05-12, 08:36
|
|
|
winning
Reg.datum: Jan 2007
|
Här har du ett bra inlägg om akupunktur, skriven av Steven Novella på NeuroLogica:
http://www.theness.com/neurologicablog/?p=362
Citat:
|
Acupuncture has recently been transplanted to the West, riding the wave of tolerance for unscientific treatment practices marketed as “complementary and alternative medicine.” While advocates have been successful at pushing acupuncture into the culture, the scientific medical community has still not accepted the practice as a legitimate scientific practice. I count myself among those extremely skeptical of acupuncture. I outline here the reasons for my continued skepticism.
|
Klicka på länken. Det är inte en speciellt svårförstådd eller ens lång text.
|
|
|
2009-05-12, 08:38
|
|
|
winning
|
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
|
För att akupunktur bevisligen fungerar bortom rimligt tvivel eller kan det bero på något annat?
|
|
|
2009-05-12, 08:41
|
|
|
winning
|
Citat:
Ursprungligen postat av Shakemynuts
För att det fungerar?
|
Det finns de som hävdar att homeopati också "fungerar"... Om min huvudvärk släpper dagen efter jag ätit lakrits, är det då tvunget att det är lakritsen som är orsaken?
|
|
|
2009-05-12, 08:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2008
|
Har hört av en akupunktör som utbildat sig i Kina att det funkar till det mesta, i Kina använder de akupunktur som bedövning vid kejsarsnitt bland annat.
|
|
|
2009-05-12, 08:53
|
|
|
winning
|
Citat:
Ursprungligen postat av berra_berra
Har hört av en akupunktör som utbildat sig i Kina att det funkar till det mesta, i Kina använder de akupunktur som bedövning vid kejsarsnitt bland annat.
|
De hävdar det ja. Det finns också en "dokumentär" där en person genomgår en ganska plågsam tandläkarbehandling utan bedövning; endast hypnos användes... Sedermera har det dock visat sig att det var ganska mycket annat skit hon tryckte i sig när inte kamerna var på... Hmmm...
|
|
|
2009-05-12, 08:53
|
|
|
Registred User
Reg.datum: May 2005
|
Akupunktur, till skillnad från homeopati, påverkar ju iallafall kroppen, så det är ju inte omöjligt att det skulle kunna ha någon effekt. Men det är nog ganska safe att påstå att det inte har någonting med eld i hjärnan att göra.
|
|
|
2009-05-12, 08:55
|
|
|
winning
|
Förresten skriver Yau Man Chan en hel del intressant om hur medicin fungerar i Kina:
http://skepticblog.org/2008/11/02/tcm-1/
Faktiskt väldigt intressant läsning!
Citat:
|
Like any other Chinese kid growing up, when I was sick my mother could quickly diagnose my illness and if she couldn’t, she could turn to her mother or aunts or other higher authority figures. In more severe cases, there’s always the guy selling herbs. No formal training is required. By osmosis, we were all supposed to have absorbed medical knowledge and know what foods - plant/animal parts would be good medication for whatever ailed us. I now live in a region of the U.S. very much enamored with eschewing Western evidence-base medicine for herbal treatments, acupuncture, and other Traditional Chinese Medicine (TCM) cures. I can usually provoke shock and jaw-dropping silence when my response to questions about TCM is that I want nothing to do with it when it comes to the health and well-being of my family. The two primary arguments in favor of TCM involve the classic logical fallacy of argument from antiquity and conspiracy theory about the evil intents of “Big Pharma".
|
Citat:
|
“But.. but.. but.. TCM does work sometimes..” I hear my detractors protest. Well, yes it does – sometimes. And here I am going to invoke the “it’s-been-around-N-thousand-years” defense. TCM could possibly work sometimes (rarely) for the same reason that if you give a blind archer enough arrows and enough time (thousands of years?) it is not unreasonable to expect that he may hit a target or even a bulls-eye. Would you trust your health and well being of yourself and your family to dumb luck and random chance? Consider the fact that in its long history, and in spite of their professed love of children, the Chinese never developed a branch of medicine to take care of children. When the prevailing unscientific common sense wisdom was that babies were just smaller version of regular people and cannot be that different in their medical needs there is no need for a specialty of pediatrics. Thus terms for distinct periods of childhood development like “adolescent” and “puberty” are absent from traditional Chinese medical vocabulary.
|
Senast redigerad av Ganymedes den 2009-05-12 klockan 08:58.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.
|

|