Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-10, 13:24   #16
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Intressant, men egentligen kanske inte så förvånande. Testresultatet i sig säger väl egentligen bara att forskarna inte fann någon träningsmetod som stimulerade tillväxt, vilket kanske inte är så konstigt eftersom vaderna är allmänt kända för att inte vara någon "gymmarmuskel".
Att vaderna kan växa i muskulär volym är ju däremot ställt utom allt tvivel så på något viss måste man kunna åstakomma en nettovinst mellan nedbrytning och nybildning av muskelprotein.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 13:25   #17
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag vet inte vem som skulle behöva träna vader för styrkans skull, förutom dom som har onormalt nedsatt sådan. Alla har överkapacitet vad gäller styrka i vadmuskulaturen för allt vad övriga muskler kan behöva, oavsett arbete.

Jag slutade träna vader för 10 år sedan eller något, och jag kan utan problem pressa 300 kilo i vadpressen fortfarande, om jag vill. Jag ser inte riktigt vilken nytta jag skulle ha av att träna upp vadstyrkan så jag klarade 350 kilo.

Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis Visa inlägg
Att vaderna kan växa i muskulär volym är ju däremot ställt utom allt tvivel så på något viss måste man kunna åstakomma en nettovinst mellan nedbrytning och nybildning av muskelprotein.
Absolut, men traditionell styrketräning är nog inte rätt metod för alla, något som många vet av praktisk erfarenhet; vaderna vägrar växa, vad man än gör i gymmet, år efter år.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 13:35   #18
3.1415926535
Registered User

3.1415926535s avatar

Reg.datum: Oct 2007
I vadpåfrestande sporter såsom olika kampsporter tror jag helt klart man har fördel av att träna vader för sig.
3.1415926535 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 13:38   #19
Klo
Registered User

Klos avatar

Reg.datum: Jan 2004
Till saken hör också att väldigt få kör vaderna korrekt. Lite juckande med halvböjda knän är vanligare än korrekt utförande. Bland de få som kör rätt utförande är det dessutom knappt någon som lägger ned något större arbete.

Mina vader blir inte mycket större i omfång varje år men dom ser bättre och bättre ut.
Det är tillräckligt för mig, vadträning ftw
Gammal 2008-08-10, 13:45   #20
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag vet inte vem som skulle behöva träna vader för styrkans skull, förutom dom som har onormalt nedsatt sådan. Alla har överkapacitet vad gäller styrka i vadmuskulaturen för allt vad övriga muskler kan behöva, oavsett arbete.

Jag slutade träna vader för 10 år sedan eller något, och jag kan utan problem pressa 300 kilo i vadpressen fortfarande, om jag vill. Jag ser inte riktigt vilken nytta jag skulle ha av att träna upp vadstyrkan så jag klarade 350 kilo.
Den mest troliga teorin som för närvarande finns till varför man får kramp är att musklerna blir trötta. Styrketräning av vaderna, om man har problem med kramp i dessa, kan möjligen hjälpa mot problemet. Sen får man även tänka på att vaderna tar upp belastningar som är väldigt stora om man håller på med explosiva sporter. Jag vill minnas att man uppskattar belastningen runt knäna för en trestegshoppare på runt 12 ggr kroppsvikten. Inte uteslutet att styrketräning av vaderna skulle kunna hjälpa till att minska krafterna.

Styrketräning av fotleden i sig och särskilt plantarflektion är också bevisat bra som förebyggande träning mot fotledsstukningar. Fokus är givetvis då på kontroll istället för så mycket vikt som möjligt i en vadpressmaskin.

När det gäller maskinövningar för vaderna ser jag inte heller något större syfte...
Gammal 2008-08-10, 13:47   #21
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Förra gången studien om proteinsyntesen var uppe så upptäckte jag att träningsmängden inte var så mycket att hänga i granen så tills någon gör en studie där man verkligen belastar vaderna efter vad de tål så skulle jag vänta med att gräva ner mig i funderingar om muskelfibrer etc. Särskilt som en genomsnittlig vad innehäller ganska mycket snabba fibrer och de flesta rapporterar tillväxtresultat av hög belastning (boxning, sprint, trappor osv) så finns det inte så mycket som tyder på att de inte reagerar som andra muskelgrupper.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 14:00   #22
mr ruhl
Registered User

mr ruhls avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Klo Visa inlägg

Mina vader blir inte mycket större i omfång varje år men dom ser bättre och bättre ut.

märker samma sak själv, ingen förändring storleksmässigt på dom senaste 4-5 åren men jag ser helt klart en skillnad i form på dom, dom ser bättre ut helt enkelt..

min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113927
mr ruhl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 14:17   #23
JohnRick
Registered User

JohnRicks avatar

Reg.datum: May 2007
Ort: Södra Sverige (äntligen ute ur @#!¤@&! Lund och inne i Malmö)
Jag tror på löpning och hopp för vadtillväxt, med tanke på den kraft vaderna utsätts för vid varje nedslag. Att då styrketräna på vikter som motsvarar en bråkdel av den belastning som vaderna tar emot under ett löppass känns inte befogat.
JohnRick är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 14:30   #24
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRick Visa inlägg
Jag tror på löpning och hopp för vadtillväxt, med tanke på den kraft vaderna utsätts för vid varje nedslag. Att då styrketräna på vikter som motsvarar en bråkdel av den belastning som vaderna tar emot under ett löppass känns inte befogat.
Precis och därför får man lägga på mer vikt vid styrketräningen.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 14:32   #25
He-man
She-man

He-mans avatar

Reg.datum: Aug 2005
Brukar inte fotbollsspelare och folk som tävlar i sprint ha ganska grova vader?
He-man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 14:50   #26
tobbo
made a huge mistake

tobbos avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Klo Visa inlägg
Till saken hör också att väldigt få kör vaderna korrekt. Lite juckande med halvböjda knän är vanligare än korrekt utförande. Bland de få som kör rätt utförande är det dessutom knappt någon som lägger ned något större arbete.

Det är tillräckligt för mig, vadträning ftw
Hur är korrekt utförande i sittande vadpress?
tobbo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 14:58   #27
Nimille
Registered User

Nimilles avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av tobbo Visa inlägg
Varför köra sittandes överhuvudtaget?
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 15:02   #28
Klo
Registered User

Klos avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av tobbo Visa inlägg
Kör du hela vägen upp på tå och hela vägen ned till fullt sträck är det nog svårt att göra fel i sittande. Dock kopplar du ur gastrocnemius till stor del när du böjer knäet och därför ser iaf jag det mer som en komplement övning till vadpress med raka ben.
Gammal 2008-08-10, 15:03   #29
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mr ruhl Visa inlägg
märker samma sak själv, ingen förändring storleksmässigt på dom senaste 4-5 åren men jag ser helt klart en skillnad i form på dom, dom ser bättre ut helt enkelt..
+1

Mina vader har inte blivit en mm grövre, men ser bättre ut.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-10, 16:10   #30
Dan S
Registered User

Dan Ss avatar

Reg.datum: Dec 2007
Jag funderar på att ställa mig i smithen med dragremmar, lägga på kanske en 30-40 kilo på det, och stå och hoppa med det och ta emot med vaderna.. jag ser hellre ha lite mer belastning än att bara stå och hoppa hopprep.
Dan S är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.