Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-24, 15:14   #16
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Kan bara hålla med om allt sweetcarolina säger. Om man ett (halv)år ligger nära övre gränsen i sin viktklass kan det vara värt att bromsa kosten en smula för att till nästa år ta ett rejält kliv upp en våning. Annars bör det väl vara det bästa för allt att äta nog mycket för att kunna träna energi- och orkmässigt obegränsat varje pass.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 15:25   #17
clinteastwood
Go ahead make my day

clinteastwoods avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Men att gå in på 30kg över pers? Kan du inte gå in på 10kg under pers i första. Höja 20kg (10kg över pers i andra) och höja 10kg till? (20kg över pers)?
Eftersom jag är så dålig med tröja , så har jag nästan hunnit komma ikapp mitt pers med tröja ...

Jo första vikten ska vara bekväm, kanske förmej 20 kg - 30 kg från max men det har inte blivit så eftersom jag inte får till det med tröjorna.
Gammal 2008-03-24, 16:53   #18
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
I princip håller jag med om ursprungsresonemanget. Å andra sidan är det heller ingen mening med att forcera upp sin kroppsvikt, och försöka förbättra sina resultat på det sättet. Sådana SL-are har jag också råkat ut för.

Angående att gå ner en klass (eller flera klasser) så kan det finnas flera orsaker, t.ex :
1) att man vill nå en fördel, t.ex internationellt, genom att tävla i en lägre klass. Det är ingalunda bara nybörjare som sysslar med den sortens klassbyte. Under några år höll sig hela finska landslaget (seniorlandslaget, herrar) i en "lägre klass". Jarmo Virtanen, som vann ett par av sina nio VM-titlar i en lägre klass (75 kg), ansåg senare att denna viktnedgång hindrat honom från att nå sin fulla kapacitet som styrkelfytare. Iof är det kanske inte så farligt om man blir världsmästare fem gånger, men i alla fall.

2) att man vill "se bättre ut". Det är ofta unga lyftare som faller i den fällan. Ungdomar är för det första rent allmänt mera fixerade vid sitt utseende än vuxna människor. Ungdomar är också kroppsfixerade. Därmed finns hos många en ständigt pågående konflikt om att "väga lite" eller "ha lite fett" för att "se bra ut" och väga mycket för att lyfta så mycket som möjligt. Här gäller det att prioritera, ifall resultaten inte utvecklas som de ska.

Detta är ännu vanligare bland tränande ungdomar som inte är SL-are. Man ser titt och tätt - t.ex här på Kolozzeum - ungdomar som är typ 185cm långa och väger 63 kg, men tycker de är feta och planerar att deffa eller gå ner i vikt. Detta beror enligt min åsikt på att de har en felaktig kroppsuppfattning.

(Jag ska dock tillägga här, att ungdomar eller äldre lyftare som inte är i spuertungvikt inte nödvändigtvis vinner på massa som inte är kvalitet. Å andra sidan ska en styrkelyftare inte se ut som en bodybuilder i tävlingsform. Och det ska inte de flesta bodybuilders i off-seasonform heller göra)

3) att man vill må bra. T.ex kolozzeummedlemmen Finnpower har gått ner närmare 30 kg för att han vill må bra. Här talar jag om ett fysiskt välmående som beror på stor övervikt, och i sådana fall är en viktminskning verkligt väl motiverad.
Gammal 2008-03-24, 17:22   #19
polaren
Registered User

polarens avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jag vägde 112kg på norrlandsmästerskapen förra året (serie 2) och 129kg på JSM detta år. Det är därför jag vill gå ner i vikt. Jag vill inte väga 130kg förrän om 10 år när jag är stark nog att konkurera i den klassen.
polaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 17:37   #20
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
jwzrd: håller med, finns ju kanske ingen anledning att försöka väga över till nästa klass direkt man börjat (om det nu inte finns speciella skäl, tex lättare motstånd)
jag tror nog ändå det bästa för en "ny" lyftare är att inte tänka på viktklassen/vikten, utan äta som man vill och ta viktklassen som den kommer. men "tyvärr" så indelas vi ju i viktklasser från första tävlingen och (nästan) alltid även i fortsättningen.

stahlberg: 1. självfallet finns det även erfarna styrkelyftare som bantar sig, men dessa gör det (förhoppningsvis) på mer genomtänkta grunder. på VM kan man nog anta att 82:an är tuffare än 75:an men på DM eller J-SM eller serien så behöver det inte vara någon fördel att väga mindre. och vinner man VM så kan man nog leva med att ha hoppat över frukosten några ggr.

2. håller med dig, många gånger är utseendet viktigare än resultaten, och det är ju ett val man gör. är man inte lyftare så har man ju dessutom inga resultat att fundera på, suck hur många "deffjournaler" finns det inte här... Men, även om man inte lyfter så (tycker jag) att unga människor ska hålla sig från "deffning" framförallt för att de är växande människor som behöver mat för att utvecklas (inte bara gällande muskelmassa) (obs nu menar jag normalviktiga, har man någon värre övervikt är det såklart en hälsofördel att gå ner i vikt)

3. jepp, tungviktare (som väl oftast är dom med någon betydande övervikt) kan självfallet nå en mer hälsosam kropp o mer hälsosamt liv vid en viktnedgång. men alla tungviktare är såklart inte överviktiga.

sen finns det såklart heller ingen mening att bulka upp sig i fett, bara för sakens skull.. äta, träna, njuta och inte tänka för mycket på saken, är vad jag tror är det bästa för en lyftare i början av sin karriär.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 18:24   #21
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av polaren Visa inlägg
Jag vägde 112kg på norrlandsmästerskapen förra året (serie 2) och 129kg på JSM detta år. Det är därför jag vill gå ner i vikt. Jag vill inte väga 130kg förrän om 10 år när jag är stark nog att konkurera i den klassen.
Då har du å andra sidan ökat 17 kg på mindre än ett år vilket när man redan nått en betydande kroppsvikt kanske inte är det mest fördelaktiga för lyftningen. Att du går ner en bra bit under 125 för att sen i ett långsammare tempo träna dig så att du väger fullt i 125:an över de närmaste åren verkar med andra ord som en bra idé.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 20:21   #22
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Karro, jwzrd och stahlberg - mycket bra! Helt rätt resonerat.

Det är nåt i den stilen jag försöker få våra ungdomar att förstå. Men det är sannerligen inte lätt.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 22:11   #23
polaren
Registered User

polarens avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Då har du å andra sidan ökat 17 kg på mindre än ett år vilket när man redan nått en betydande kroppsvikt kanske inte är det mest fördelaktiga för lyftningen. Att du går ner en bra bit under 125 för att sen i ett långsammare tempo träna dig så att du väger fullt i 125:an över de närmaste åren verkar med andra ord som en bra idé.
Låter som en bra idé
polaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 11:58   #24
Mats Loefstroem
User. Registered.

Mats Loefstroems avatar

Reg.datum: Jan 2007
Jag längtar ännu efter en undersökning som utreder de negativa effekterna på styrke- och muskelutveckling av att klämma upp kroppsvikten med ett hejdlöst näringsintag.

I mina ögon måste kroppen stressas även av att ta hand om allt detta skyfflande av kolhydrater, proteiner, mineraler och gud vet allt. Frågan är om det finns en gräns där det börjar inverka negativt på optimal styrkeutvecklng - alltså utöver det att man känner sig proppmätt och seg.
Gammal 2008-03-25, 16:24   #25
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Löfström Visa inlägg
Jag längtar ännu efter en undersökning som utreder de negativa effekterna på styrke- och muskelutveckling av att klämma upp kroppsvikten med ett hejdlöst näringsintag.

I mina ögon måste kroppen stressas även av att ta hand om allt detta skyfflande av kolhydrater, proteiner, mineraler och gud vet allt. Frågan är om det finns en gräns där det börjar inverka negativt på optimal styrkeutvecklng - alltså utöver det att man känner sig proppmätt och seg.
+1

Fast ja undrar om resultaten av en sådan undersökning verkligen skulle uhm säga det ja vill höra... Jag har ju ett levande exempel i min närhet, en klubbkamrat som ökat från 75 kg till 185 kg på 6-7 år. Och han har konsekvent ökat resultaten hela tiden, medans en annan väntat på att det ska ta stopp, att han liksom ska nå sin gräns. Först nu, vid ~180 kg tycker jag mig se en stagnering i hans resultat och det hade jag hoppats se långt tidigare... Nu tycker jag även han stagnerat i viktökningen iofs.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-25, 16:44   #26
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Tycker mig tvärtom ha sett många nybörjare här på kollo som ständigt jobbar för att gå upp en viktklass och en till, och en till osv.
Gammal 2008-03-25, 16:56   #27
billmaier
Registered User

billmaiers avatar

Reg.datum: Jul 2007
Själv tycker jag att unga inte borde banta något värst mycket. Man borde inte hindra den naturliga viktuppgången som kommer när man tränar och äter bra. Själv tävlar jag i den viktklass som vågen visar och försöker inte trixa med vikten. Har gått upp ca 10kg per år och tycker att det är helt normalt. Om man börjar banta/hålla vikten nere så utvecklas man inte heller maximalt.
Det är förstås en annan sak om man tokbulkar, t.ex. 20kg per år.
Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Inte länge sen du såg ut som en blygtandpetare och nu är du snart markkung i SFI!
billmaier är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.