jwzrd: håller med, finns ju kanske ingen anledning att försöka väga över till nästa klass direkt man börjat (om det nu inte finns speciella skäl, tex lättare motstånd)
jag tror nog ändå det bästa för en "ny" lyftare är att inte tänka på viktklassen/vikten, utan äta som man vill och ta viktklassen som den kommer. men "tyvärr" så indelas vi ju i viktklasser från första tävlingen och (nästan) alltid även i fortsättningen.
stahlberg: 1. självfallet finns det även erfarna styrkelyftare som bantar sig, men dessa gör det (förhoppningsvis) på mer genomtänkta grunder. på VM kan man nog anta att 82:an är tuffare än 75:an men på DM eller J-SM eller serien så behöver det inte vara någon fördel att väga mindre. och vinner man VM så kan man nog leva med att ha hoppat över frukosten några ggr.
2. håller med dig, många gånger är utseendet viktigare än resultaten, och det är ju ett val man gör. är man inte lyftare så har man ju dessutom inga resultat att fundera på, suck hur många "deffjournaler" finns det inte här... Men, även om man inte lyfter så (tycker jag) att unga människor ska hålla sig från "deffning" framförallt för att de är växande människor som behöver mat för att utvecklas (inte bara gällande muskelmassa) (obs nu menar jag normalviktiga, har man någon värre övervikt är det såklart en hälsofördel att gå ner i vikt)
3. jepp, tungviktare (som väl oftast är dom med någon betydande övervikt) kan självfallet nå en mer hälsosam kropp o mer hälsosamt liv vid en viktnedgång. men alla tungviktare är såklart inte överviktiga.
sen finns det såklart heller ingen mening att bulka upp sig i fett, bara för sakens skull.. äta, träna, njuta och inte tänka för mycket på saken, är vad jag tror är det bästa för en lyftare i början av sin karriär.