2009-02-09, 22:14
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Dags å flytta journalen till tävlande?
|
|
|
2009-02-09, 23:57
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av -AG-
Nu är det mycket gnäll och jämmer här... klart som korvspad att du ska slå pers på SM. Tror du herr Lundberg hade resonerat som dig?  Är du inte skadad är det inga problem ska du se, ta det lite lugnt bara så kommer storformen.
|
Haha, den ultimata peppningen!
|
|
|
2009-02-10, 00:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina
Vad trist att läsa om problemen med bänken för dig! Trist när det ska gå dåligt när du är i så bra form i böjen o marken.. Du får hänga upp dig på det som går bra och försöka släppa tankarna på bänken, det är ju ändå den gren som påverkar totalen minst. Jag har ju ingen koll på överträning, men det borde väl vara värre om du tränar för hårt nu än om du tränar för lätt? Hur mycket viktvana kan du tappa på 3 veckor?
Kom ihåg att sätta en lätt ingång nu på SM, det går ju alltid att höja, men aldrig att sänka en ingång. Alltför många lyftare sätter prestige i ingångsvikterna men det är ju onödigt, det är ju andra eller tredje lyftet som ska räknas in i totalen eller hur
Sen får du gärna berätta mer om bänkprogrammet, när du klurat klart det 
|
Du har rätt. Nog måste man sätta säkra ingångsvikter. Det är ju inte på första-vikterna man ska försöka vinna. Jag hade tänkt mig något i stil med 375-245-(305-310), ungefär, men nu blir det nog ytterligare lite lättare i bänkpress. Känner mig väldigt osäker där just nu men hoppas att formen infinner sig igen snart så att jag i alla fall kan prestera hyffsat på SM.
Vad gäller bänkpressprogrammet så blir det nog en väl bevarad yrkeshemlighet
|
|
|
2009-02-10, 00:43
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Nu är det mycket gnäll och jämmer här... klart som korvspad att du ska slå pers på SM. Tror du herr Lundberg hade resonerat som dig?  Är du inte skadad är det inga problem ska du se, ta det lite lugnt bara så kommer storformen.
|
Pers sammanlagt räknar jag absolut med att slå. Det är i bänkpress det ser lite svårt ut just nu, men jag hoppas det ordnar sig i alla fall.
Vad gäller Lundberg så har jag och han lite olika sätt att se på det här med tävlingar. Inget resultat är ju sämre än noll kg i min värld, men han det på ett annorlunda sätt. Därför fixar jag hellre 230 i bänkpress än riskerar att bomma ut mig på 257,5kg.
|
|
|
2009-02-10, 00:48
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av A.Pahkamaa
Stort tack för lånet av bältet, verkar som att jag kommer behöva det på SM då mitt bälte är språlöst försvunnet... Undrar vem fan som snor ett SL-bälte märkt med namn och telefonnummer.
Jag och ett par från LAK kommer och tränar med er nästa onsdag, det blev knepigt att få det att funka denna veckan.
PS. Känslan att nästan fylla ut Fetknoppens gamla SL-bälte är enorm!
|
Fint att bältet passar dig. Jag tycker att det är det bästa bälte jag någonsin har haft. Synd bara att jag pressar magen så hårt emot det i knäböj att det gått sönder.
Roligt att ni kommer på besök. Du kanske kan komma hem kring den 20 februari också då Angelica kommer på träningsläger? Vi ska ha lika roligt på träningarna som alltid så du missar nåt om du inte kommer. Dessutom är det ju extra roligt när vi för en tid får en ny hackkyckling i klubben
|
|
|
2009-02-10, 00:50
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Akoral
Dags å flytta journalen till tävlande?
|
Ähhh...jag trivs bättre här, där jag kan ha det lugnt och skönt och lukta på blommorna
|
|
|
2009-02-10, 00:51
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Klenmenren
Haha, den ultimata peppningen! 
|
Han gör så gott han kan  Jag ska ge igen när AG tänker bestiga podiet
|
|
|
2009-02-10, 01:11
|
|
|
Registered User
|
Knäböj
Måndag 20090209: Djup styrkelyftsböj med bälte: 60kg/3*5, 100kg/5, 140kg/3, 187,5kg/3, 210kg/3, 235kg/2, 255kg/2, 280kg/1.
Djup styrkelyftsböj med dräkt, lindor och bälte: 315kg/3, 345kg/2, 365kg/2, 380kg/1, 392,5kg/1.
Djup olympisk knäböj med bälte, tre min vila mellan seten: 212,5kg/6, 205kg/5, 200kg/6.
Idag arbetade jag stenhårt med djupet, och gjorde faktiskt ett pass jag är riktigt nöjd med. Jag var inte vidare pigg i kroppen efter att under dagen ha burit plywoodskivor och gipsskivor från ett släpvagn och upp på övervåningen i ett nybyggt hus. När jag kom hem därifrån blev det dessutom lite snöskottning så att svetten rann i strida strömmar. Det har ju kommit hur mycket snö som helst de senaste dagarna. Pga detta var jag trött i ryggen och kände mig ur form när jag började värma upp. Dessutom har träningen varit så hård de senaste veckorna att jag svårligen återhämtar mig över helgerna även om jag inte gör något tyngre kroppsarbete.
Jag värmde upp och gjorde alla böjar bra utom 280kg där jag fick bakvikt och sköt fram knäna så att det nästan blev en olympisk knäböj i resningen. Det blev en seg uppgång även om inte maximalt tung, och värst av allt var att det högg till i mitt skadade högra knä. Jag försökte dock att inte tänka på den lilla smärta jag drabbades av utan försökte fokusera på utrustningsböjarna, för nu f-n skulle jag lära mig att böja djupt.
Jag skulle också köra in en ny dräkt och den var tight när jag tog på mig den. Djupet blev därför inte bra på 315kg. Jag var tre cm grund på första böjen, precis parallell på andra och tveksamt djup på tredje lyftet.
Höjde sedan till 345kg och gjorde ettan tveksamt djup och tvåan klockrent djup. Lastade därefter 365kg och var djup på båda böjarna, även om något tveksamt djup. Därefter gick jag på 380kg och gjorde en djup böj även där, men fortfarande tveksamt djup. Avslutade sedan med 392,5kg som också var tveksamt djup, och dessutom riktigt tung. Jag hade nog orkat resa mig med 400kg, men inte mer.
Tränade därefter lite lätt böj med kort vila mellan seten för att trötta ut lårmusklerna maximalt. Skulle egentligen ha haft en planka under hälarna men vågade inte göra så när jag kände av knäskadan lite efter 280kg böjen.
Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd över passet och min oro över djupet i böj har nästan helt försvunnit. Förvisso var djupet tveksamt på några av böjarna, men majoriteten av dem var trots allt djupa och för mig brukar det alltid bli ytterligare lite bättre på tävling. Dessutom har jag fler pass på mig att böja djupt så det borde gå bra.
Extra roligt var det att göra en bra böj på 392,5kg trots att jag inte var i absolut toppform och hade arbetat ganska hårt under dagen så att kroppen var trött. En formtopp på det här borde kunna leda till något riktigt fint i böj om jag bara kan upprepa dagens bedrift och göra djupet ytterligare lite bättre.
|
|
|
2009-02-10, 01:16
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Bra att du börjar acceptera tanken på att tröjpress är något helt annat nuförtiden. Tog lite tid för dig att fatta men du är ju söt i alla fall. Att programmet vi körde inför JSM var "mycket hårt" var en rejäl underdrift, jag låg verkligen på gränsen till överträning där varje pass i 20 veckor. Om du då ökar på 30!?% behövs ju det inte direkt någon LAKare till för att lista ut vad som händer.
Håll ihop hela vägen fram nu och bra böjt idag!
|
|
|
2009-02-10, 01:28
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av KRILLE!
Bra att du börjar acceptera tanken på att tröjpress är något helt annat nuförtiden. Tog lite tid för dig att fatta men du är ju söt i alla fall. Att programmet vi körde inför JSM var "mycket hårt" var en rejäl underdrift, jag låg verkligen på gränsen till överträning där varje pass i 20 veckor. Om du då ökar på 30!?% behövs ju det inte direkt någon LAKare till för att lista ut vad som händer.
Håll ihop hela vägen fram nu och bra böjt idag!
|
Japp, du har rätt. Jag tror dock att bänkpressprogrammet i just ditt fall var minst lika hårt som vad mitt är nu. Du ville ju göra riktigt rejäla ökningar och då blir belastningen i varje set därefter. Du är dock bra många år yngre än mig och därför klarade du av det, medan jag gick i väggen med buller och bång
|
|
|
2009-02-10, 09:04
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Bra pass!
Och vad gäller hr Lundberg menar jag inte nödvändigtvis viktval, men inställningen och självförtroendet inför tävlingar. Det kommer att bli bra även i bänken. Det är jag säker på.
Och vad gäller podium för min del, så lär det dröja. Den dag man avskaffar gummiblusar och sparkdräkter så kanske. Däremot har jag ett litet sug efter att tävla i friidrott, men vi får de om det blir nåt av det.
|
|
|
2009-02-10, 09:31
|
|
|
I can haz teabag?
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Vad gäller Lundberg så har jag och han lite olika sätt att se på det här med tävlingar. Inget resultat är ju sämre än noll kg i min värld, men han det på ett annorlunda sätt. Därför fixar jag hellre 230 i bänkpress än riskerar att bomma ut mig på 257,5kg.
|
Bra sätt att se på det.
På tal om ingenting, hur går det med den förbjudna fingerplaceringen?
|
|
|
2009-02-10, 09:59
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Pers sammanlagt räknar jag absolut med att slå. Det är i bänkpress det ser lite svårt ut just nu, men jag hoppas det ordnar sig i alla fall.
|
Hehe, jag trodde AG var mer ute efter precis det AG skrev. Dvs. inställningen!
Vi hade en diskussion om det igår då Jan E fick en Sundsvallare att persa i böj med ca 20 kg efter lite mental coaching. Man måste våga för att vinna typ.
För övrigt ska man hetsa en tjockis måste man ju ta till en annan tjockis som exempel. Du kan ju inte vika ner dig på den mentala punkten
|
|
|
2009-02-10, 12:31
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Bra pass!
Och vad gäller hr Lundberg menar jag inte nödvändigtvis viktval, men inställningen och självförtroendet inför tävlingar. Det kommer att bli bra även i bänken. Det är jag säker på.
Och vad gäller podium för min del, så lär det dröja. Den dag man avskaffar gummiblusar och sparkdräkter så kanske. Däremot har jag ett litet sug efter att tävla i friidrott, men vi får de om det blir nåt av det.
|
Janne har onekligen ett gott självförtroende. Jag kan dock inte undgå att reflektera över hur träningen går och tar sedan med det i beräkningen för hur tävlingen går. Vi får se hur det känns efter dagens pass. Sämre kan det då inte bli än förra veckan så en viss positiv utveckling borde ha skett
Det skulle vara skoj om du testade springa igen. Nu är vi ju närmast veteraner så du kan ju bara skratta om det inte går snabbt nog. Du kan dessutom ha målsättningen att vara mättast på startlinjen
|
|
|
2009-02-10, 12:32
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina
På tal om ingenting, hur går det med den förbjudna fingerplaceringen?
|
Det har gått bra. Snart känns det lika naturligt att hålla i stången med det nya greppet som med mitt gamla. Riktigt lika stabilt känns det inte, men jag kan i alla fall fokusera på själva lyftet igen så det ska nog gå vägen.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:38.
|

|