Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-29, 13:31   #271
frys
Registered User

fryss avatar

Reg.datum: Jul 2011
marklyft från platta och marklyft från pinnar är inte samma sak(även ifall dom är samma höjd). Det blir tyngre från pinnar av någon anledning :P

kallar mark från block för korta mark och upphöjda för långa mark så blir det inte så förvirrande haha.

sätt en skiva på varje sida. det behöcs inte jättehög höjning från marken för att det ska ge en viss varation. Att höja dena hela vägen till knäna blir som en helt annan övning som kanske inte ens hjälper din riktiga mark(egen åsikt)

Exempel: Satte ditt markmax i programmet o får upp detta på första box-passet. Sänk varje vikt med 5% sen får du med RPE avgöra ifall det är för lätt eller tungt.

så på sista vikten är du under @7 så kan du öka kanske 5kg till nästa set och avgöra ifall du kan hålla dig mellan 7-8 under resterande. Eller tvärtom ifall du hamnar över @8.5 så kanske du bör sänka vikten så du hamnar inom rimlig rpe

Deadlift from boxes

60%(55%) 3 1 149
70%(65%) 3 1 173
80%(75%) 3 4 198

då en lite höjning blir svårare än ifall du skulle ha höjt hela vägen till knäna så måste man sänka vikter lite.

hoppas du förstår vad jag menar xD
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-29, 13:38   #272
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Reg.datum: Jan 2014
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
marklyft från platta och marklyft från pinnar är inte samma sak(även ifall dom är samma höjd). Det blir tyngre från pinnar av någon anledning :P

kallar mark från block för korta mark och upphöjda för långa mark så blir det inte så förvirrande haha.

sätt en skiva på varje sida. det behöcs inte jättehög höjning från marken för att det ska ge en viss varation. Att höja dena hela vägen till knäna blir som en helt annan övning som kanske inte ens hjälper din riktiga mark(egen åsikt)

Exempel: Satte ditt markmax i programmet o får upp detta på första box-passet. Sänk varje vikt med 5% sen får du med RPE avgöra ifall det är för lätt eller tungt.

så på sista vikten är du under @7 så kan du öka kanske 5kg till nästa set och avgöra ifall du kan hålla dig mellan 7-8 under resterande. Eller tvärtom ifall du hamnar över @8.5 så kanske du bör sänka vikten så du hamnar inom rimlig rpe

Deadlift from boxes

60%(55%) 3 1 149
70%(65%) 3 1 173
80%(75%) 3 4 198

då en lite höjning blir svårare än ifall du skulle ha höjt hela vägen till knäna så måste man sänka vikter lite.

hoppas du förstår vad jag menar xD
Jag vet skillnaden på upphöjda mark (långa) och from boxes (korta) xD
Höja den till knäna är ju kronlyft, det är det sheiko vill att man kör i schemat enligt styrkelabbet. Men vi får se, det är lättare att köra dem från viktplattor så det blir nog det.

Jag följer schemat så länge jag orkar och går det inte sänker jag!

Tack för alla tips

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 18:59   #273
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Dag 1 Sheiko 3 dagar +80kg
Bänk
20x20
20x20
70x5
82.5x4
97.5x3
102.5x3
102.5x3
102.5x3
102.5x3
102.5x3

Böj:
60x8
107.5x5
130x5
150x5
150x5
150x5
150x5
150x5 @9

Bänk
70x6
82.5x6
90x6
90x6
90x6
90x6

Lutande bänk i Smith
60x6x4

Oj, fan vad jag har tränat dåligt hittills.. detta var väldigt mycket mer än jag brukar träna men kändes bra. Något som slog mig väldigt tydligt var hur jag kunde känna av tekniken de olika seten och det kommer hjälpa mig att bli helt konsekvent. Får nog byta ut lutande bänk till något annat, frågan är vad som är bäst? Det står bara bröst.

Skulle gjort goodmornings men jag löste fan inte det i smithen.. skall nog köra raka mark där istället, eller liggande lårcurl.

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
Gammal 2018-01-31, 19:23   #274
Chorizo
Registered User

Chorizos avatar

Reg.datum: Sep 2013
Jag tycker du ska köra hantelpress med lite lutning. Grym övning. Strikta djupa pressar, lite långsam i sänkningen och explodera upp.
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 20:19   #275
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Jag tycker du ska köra hantelpress med lite lutning. Grym övning. Strikta djupa pressar, lite långsam i sänkningen och explodera upp.
Ok! Jag testar nästa gång det dyker upp i schemat.
Vad tycker du om Sheiko?

Gammal 2018-01-31, 20:36   #276
Chorizo
Registered User

Chorizos avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Ok! Jag testar nästa gång det dyker upp i schemat.
Vad tycker du om Sheiko?
Det funkar nog bra för dig. Lite struktur. Bra att du får mer träning också tror jag. Jag körde sheiko för typ 10 år seda, två cykler, och jag kände mig stark i böjen efter det. Jag skrev in rätt mycket högre pb än jsg hade och det blev väldigt långs pass därför. Som du märker har jag noll koll. Jag tror programmet ändrats sedan dess men jag har ingen koll.

Jag har sett många köra sheiko länge på gymmet. Jag tror det funkar bäst för dem som fått lite vikter på stången alltså inte totalnybörjare.
Chorizo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 20:42   #277
frys
Registered User

fryss avatar

står det bröst tycker jag du bara väljer en övning du gillar(lär inte göra någon skillnad ifall du har 5x10 på sned hantelpress eller plan)

Det går att köra GMs i smith. Jag har gjort det. Var tom en koloit som gjort en video hur man gör det xD

tror också den ökade volymen kmr göra dig gott. att gå från en tung 3a/5a till de där lär chocka dig totalt :P
Gammal 2018-01-31, 20:45   #278
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Chorizo Visa inlägg
Det funkar nog bra för dig. Lite struktur. Bra att du får mer träning också tror jag. Jag körde sheiko för typ 10 år seda, två cykler, och jag kände mig stark i böjen efter det. Jag skrev in rätt mycket högre pb än jsg hade och det blev väldigt långs pass därför. Som du märker har jag noll koll. Jag tror programmet ändrats sedan dess men jag har ingen koll.

Jag har sett många köra sheiko länge på gymmet. Jag tror det funkar bäst för dem som fått lite vikter på stången alltså inte totalnybörjare.
Jag tror det med, gillar struktur. Mjölkat Madcow länge nog nu :p Men jag trodde inte det skulle innebära 14 set bänk första passet. 5x5 i böjen var också ovant men gott!

Gammal 2018-01-31, 20:47   #279
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
står det bröst tycker jag du bara väljer en övning du gillar(lär inte göra någon skillnad ifall du har 5x10 på sned hantelpress eller plan)

Det går att köra GMs i smith. Jag har gjort det. Var tom en koloit som gjort en video hur man gör det xD

tror också den ökade volymen kmr göra dig gott. att gå från en tung 3a/5a till de där lär chocka dig totalt :P
Haha jorå jag såg filmen, men jag lyckades inte göra det :p

Du så att det skulle vara lätt! Du ljög

Gammal 2018-01-31, 21:36   #280
frys
Registered User

fryss avatar

sucker! *springer iväg*
Gammal 2018-02-02, 11:52   #281
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg

Detta var 7 månader sedan, då failde jag efter 3 reps på 100.
Min bänk går ändå relativt fort framåt?

Gammal 2018-02-02, 12:19   #282
frys
Registered User

fryss avatar

får man se en ny video på en 3a runt 130-135 då?
Gammal 2018-02-02, 12:34   #283
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
får man se en ny video på en 3a runt 130-135 då?
Det klarar jag inte :p kanske en 3a på 120-125!

Gammal 2018-02-02, 21:46   #284
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Mark
60x5
100x5
125x3
147.5x3
172.5x3
185x3
185x3
185x3
185x3

Lutande bänk 30 grader
60x3
65x3
70x3
70x3
70x3
70x3

Marklyft från viktskivor
147.5x3
172.5x3
Marklyft från powerrack längst ner
172.5x3
200x3
200x3

Benspark
65x8x3

Magövningar

Så jävla svårt pass... korta marklyft fungerade inte alls. Jättekonstiga viktskivor som var ojämna så stången fick stå precis på kanten och det kändes inte bra att sätta ner på dem. På powerracket så höll hela skiten på att trilla, vet fan inte hur jag skall göra. Plus atr det blev helt fel vinklar. Snedbänken var också helt åt skogen.. får nog göra den i Smith igen. slet också av en valk, med andra ord kom det inte något gott ur detta pass förutom att magövningar måste göras mer av.

Gammal 2018-02-03, 17:09   #285
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Någonting gjorde det konstiga passet igår iaf, jävla träningsvärk i bröstryggen och traps! Fan va ont det gör att ha en avsliten valk. Jag måste lära mig riktigt teknik i mark... Det ser fan inte bra ut om man jämför med proffsen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:08.