2007-03-18, 17:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Överkroppspass 91: (120 sek vila mellan set)
Lutande hantelpress
18,8 kg * 10
29,1 kg * 0
21,2 kg * 10
21,2 kg * 10
18,8 kg * 10
Jag har minskat i styrka med ca 10% helt oförklarligt..suck!
Marklyft
70 kg * 4
115 kg * 3
152,5 kg * 1 - PB
155 kg * 0
115 kg * 3
100 kg * 6
Omvända flyes i maskin
30 kg * 10
Avbrutet p.g.a skada i biceps
Magmaskin I
60 kg * 10
60 kg * 12
60 kg * 10
50 kg * 10
Så här är skadeläget just nu (skadeverkan skala 1-10 där 10 är rörelsehindrad och 1 är bagatell)
Knäskadan i vänster knä- Uppstod i mitten av januari och har läkt till 95% nu. Så sent som i förra veckan hade jag rätt ont men nu är det lugnt. Skadeverkan 2.
Skada i vänster underarm - Uppstod i mitten av november och gör sig bara gällande när jag curlar mer än 8 kg. Skadan förhindrar en stor del av min bicepsträning. Skadeverkan 3
Skada i både höger och vänster biceps - Uppstod i fredags när jag testade ett annat gym och deras värdelösa maskiner. Min träningskamrat fick också känningar i biceps efteråt på fel sätt. Den här skadan förhindrar mig från att utföra någon övning där biceps aktiveras mer än minimalt. Skadeverkan 7
Skada i axeln - Oklart när den uppstod men jag hade känningar idag. Nu verkar den dock ha försvunnit. Skadeverkan 1
|
|
2007-03-18, 18:03
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
wtf, du har inte reflekterat över hur dina skador uppstår?!
Stretchar du något? Värmer du upp riktigt? Har du för bråttomt med att öka vikter? Har du korrekt utförande? Vilar/återhämtar du riktigt? Äter du rätt?
Det är liksom inte "vardag" att gå och bli skadad hela tiden, inte ens inom byggarsporten.
|
|
|
2007-03-19, 03:00
|
|
Registered User
|
Nej, jag brukar bara vara glad att jag inte är skadad i rygg, mage eller bröst...
Stretchar du något?
Nope, aldrig
Värmer du upp riktigt?
Värmer aldrig upp.. (förutom rotatorcuffarna)
Har du för bråttomt med att öka vikter?
Hmm, kanske.. jag maxar ju rättså ofta å så..
Har du korrekt utförande?
Ja, det har jag (tur att jag gör något rätt iaf)
Vilar/återhämtar du riktigt?
Nej
Äter du rätt?
Ja
Bonus: Varför finns ordet "optimal" med i trådens titel när du inte verkar göra något rätt?
..
När du skriver sådär så får jag sluta vara glad för att skadorna inte är värre än de är och istället försöka förhindra dem. Just nu verkar det dock som att alla skadorna utom underarmsskadan kan vara borta tills nästa vecka.
Min träningskamrat har förresten skador på: Triceps, rumpa och rygg. Lägger man ihop hans och mina skador, då får man en person som inte kan träna alls. Synd bara att det är sååå tråkigt att stretcha!
|
|
2007-03-19, 04:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelmannen
Nej, jag brukar bara vara glad att jag inte är skadad i rygg, mage eller bröst...
Stretchar du något?
Nope, aldrig
Värmer du upp riktigt?
Nej
Äter du rätt?
Ja
Bonus: Varför finns ordet "optimal" med i trådens titel när du inte verkar göra något rätt?
..
När du skriver sådär så får jag sluta vara glad för att skadorna inte är värre än de är och istället försöka förhindra dem. Just nu verkar det dock som att alla skadorna utom underarmsskadan kan vara borta tills nästa vecka.
Min träningskamrat har förresten skador på: Triceps, rumpa och rygg. Lägger man ihop hans och mina skador, då får man en person som inte kan träna alls. Synd bara att det är sååå tråkigt att stretcha!
|
Jag måste säga men du får ursäkta. Du låter som en fjorton åring som är helt bakom flötet när det gäller träning och dess egentliga positiva effekter på kropp och själ.
|
|
|
2007-03-19, 09:09
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelmannen
Stretchar du något?
Nope, aldrig
Värmer du upp riktigt?
Nej
Äter du rätt?
Ja
..
|
Ja, jag skrattade faktiskt då jag läste det där, men sedan blev jag snabbt allvarlig igen. Fortsätter du såhär så kommer du gå på pumpen, helt säkert. Med det menar jag någon värre skada som gör att du får knapra smärtstillande och lägga ner träningen helt, i värsta fall något kroniskt tex problem med ryggen (ishias, kotförskjutning, diskbrock) eller något annat skoj.
Jag är själv apkass på att stretcha, men jag har märkt att jag börjar bli stel som ett kylskåp nu, så jag ska börja med lite stretchövningar i varje fall. Uppvärmning är jag grymt noga med nu, alltid låga vikter/högrep i första set på varje muskelgrupp, måste känna att jag blir varm i muskelgruppen och att blodet flödar ut som det ska, sedan börjar jag lasta på. Dock alltid ett anpassningsset för att känna att muskeln verkligen är med på banan.
Ta det lugnt ivf och försök hålla dig skadefri, det vinner du på i längden!
|
|
|
2007-03-19, 13:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2006
|
Effektiv stretching efter ett överkroppspass tar max 3 min och 20 sekunder, 15s per stretch och två upprepningar per övning. Den tråkiga delen kan med andra ord gå rätt fort.
Alternerar två övningar för att spara tid:
Länkarna motsvarar inte exakt de övningar jag gör men väldigt snarlikt, håller stretch i 15s åt gånger. Kika lite på ExRx.net om du vill ha andra alternativ.
|
|
|
2007-03-20, 18:51
|
|
Registered User
|
Men alltså..va? Jag var ironisk i mitt förra inlägg.. det framgick nog inte för att jag skrev det mitt i natten.
Hur som helst. Alla skador utom axelskadan verkar ha läkt nu..däremot har just nämnda axelskada blivit värre. Lite av en paradox då axeln är den enda musklelgrupp som jag alltid värmer upp. Jag stretchade i 3 minuter och 20 sekunder idag och det bör jag fortsätta med, definitivt. Tack för era råd förresten, jag följer dem såklart.
Nu till dagens pass.
Överkroppspass 92: (120 sek vila mellan set)
Bänkpress
70 kg * 4
70 kg * 4
70 kg * 4 (2 + 1 + 1, (10 sek paus))
65 kg * 5
65 kg * 5
65 kg * 4
Med tanke på att samtliga repetitioner var strikta och långsamma så är jag nöjd med resultatet, dock gick min axelskada från skadeverkan 2 till skadeverkan 6 i ett huj.
Hyperextensions
15 kg på huvet * 10
15 kg på huvet * 10
15 kg på huvet * 10
80 kg * 10 (marklyft)
Nytt personbästa att klara 15 kg på huvet 10 * 3. Dock kan man ju hitta på nya, officiella, personbästan hela tiden om man inte har några avgränsningar så min avgränsning är att PB bara kan göras om jag lyfter/drar tyngre än jag tidigare gjort.
Enarms tricepsextension i cable cross
25 kg * 8
20 kg * 8
20 kg * 8
20 kg * 8
20 kg * 8
Magmaskin II
55 kg * 10
55 kg * 10
55 kg * 10
55 kg * 10
|
|
2007-03-22, 15:18
|
|
Registered User
|
Överkroppspass 93: (20-40 sek vila mellan set)
Bänkpress
55 kg * 12
55 kg * 12
55 kg * 8
55 kg * 8
Latsdrag
70 kg * 8 (brett grepp)
75 kg * 8 (smalt grepp)
70 kg * 8 (smalt grepp)
70 kg * 8 (smalt grepp)
Marklyft
70 kg * 4
120 kg * 1
152,5 kg * 1
150 kg * 1
120 kg * 1
120 kg * 1
120 kg * 1
120 kg * 1
120 kg * 1
152,5 kg var PB innan, jag tänkte prova 155 kg idag men satte på fel vikter och märkte inte det förrän efter att jag hade lyft. Att jag ändå klarade 150 kg i tredje setet efter bara ca 60 sek paus var en framgång. Det känns som om jag har stabiliserat mig på lite högre vikter nu.
Magmaskin II
55 kg * 12
55 kg * 12
60 kg * 8
55 kg * 8
Skivstångscurl
30 kg * 6
35 kg * 4
För första gången sedan i november är jag kapabel till att curla. Ovant var det men inget direkt fel på vikterna. Utförandet på 35 kg var dock något svajigt. Otroligt skönt att vara tillbaka i bicepsträningen!
|
|
2007-03-24, 21:36
|
|
Registered User
|
Överkroppspass 94: (60-90 sek vila mellan set)
Lutande bänkpress
52,5 kg * 10
52,5 kg * 10
52,5 kg * 10
47,5 kg * 10
Hade inte kört lutande bänkpress på 13 dagar, så det kändes nästan ovant, haha. För 6 dagar sen körde jag lutande hantelpress och kände mig svagare än någonsin men nu däremot så verkar jag vara tillbaka i gammalt gott slag.. om det nu inte är så att det är just lutande hantelpress jag blivit svagare i men inte i lutande bänkpress.
Marklyft
90 kg * 10
90 kg * 10
90 kg * 10
Inte speciellt jobbigt för ryggen, däremot har jag problem med greppet. Skönt att köra marklyft ändå på lättare vikter för att ladda upp inför nästa pass då jag siktar på att ta 155 kg.
Hantelcurl
13,6 kg * 10
13,6 kg * 10
13,6 kg * 10
Skönt att vara tillbaka i bicepsträningen igen, dock verkar jag inte ha ökat bicepsstyrkan något speciellt sen i november då jag drog på mig min underarmsskada. Fortfarande har jag stora problem med att gå från 13,6 kg-hantlarna till 16,2 kg.
Efter detta var jag yr, trött och kände mig svimfärdig, så jag lämnade gymmet.
|
|
2007-04-03, 16:36
|
|
Registered User
|
Överkroppspass 97: Högrep med 2 min vila mellan set
Bänkpress
75 kg * 2
55 kg * 14
55 kg * 14
45 kg * 14
Marklyft
60 kg * 30
60 kg * 15
60 kg * 15
Sittande rodd
40 kg * 14
40 kg * 14
40 kg * 12
Bicepsövningar/underarmsövningar
11 kg * 6 (hantelcurl) - Ny skada i underarmen..typ
10 kg * 1 + 1 + 1 (twister)
KV * 6 (chins med underhandsgrepp)
Enarms tricepsextensions med hantel
11 kg * 10
11 kg * 10
11 kg * 10
11 kg * 10
Ab roller
Knästående med vän tryckandes på ryggen * 10
EDIT: Glömde skriva att det här var gårdagens pass och att jag har såååååå mycket träningsvärk i mage och nedre rygg idag så det är sjukt.
|
|
2007-04-06, 13:23
|
|
Registered User
|
Överkroppspass 97: 6 set * 6 reps (90 sek vila mellan set)
Lutande hantelpress
16,2 kg * 6
26,4 kg * 6
26,4 kg * 6
23,8 kg * 6
23,8 kg * 6
21,2 kg * 6
21,2 kg * 6
Marklyft
60 kg * 6
120 kg * 1
145 kg * 1
147,5 kg * 1
Latsdrag
75 kg * 6 (brett suprinerat grepp)
75 kg * 6 (smalt underhandsgrepp)
Twist roller
10 kg
10 kg
11,25 kg
13,75 kg
13,75 kg
Magmaskin
60 kg * 18
Enarms tricepsextension i cable cross
25 kg * 8
25 kg * 8
25 kg * 8
Mycket bra pass med tanke på att kreatinet lär ha försvunnit ur kroppen nu. För första gången på länge så tränade jag innan dagens första måltid och det är bara att inse att det får en att känna sig mycket fräschare på gymmet för jag kände mig inte ens snurrig och spyfärdig efter 3:e övningen vilket jag brukar göra :-0
|
|
2007-04-06, 13:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Bra latsdrag, men hur pallade du exakt samma repsantal i alla set?
inget till fail?
mvh
|
|
|
2007-04-06, 13:32
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av GymTT
Bra latsdrag, men hur pallade du exakt samma repsantal i alla set?
inget till fail?
mvh
|
Hej GymTT. Exakt.. inget till fail. Sen ska man också vara observant på utväxlingen i latsdragsmaskinerna. 75 kg i den jag kör i kan motsvara 90 kg i en annan och 60 kg i en tredje. Det är oftast mest stimulerande att köra till failure men ibland får man försöka ha lite disciplin då risken för överträning ökar betydligt.
|
|
2007-04-08, 13:04
|
|
Registered User
|
Överkroppspass 98: (120 sek vila mellan set)
Plan hantelpress
31,8 kg * 5 (otroligt nära 6) - PB
29,2 kg * 5
29,2 kg * 5
29,2 kg * 5
29,2 kg * 5
26,8 kg * 5
Första setet här var riktigt bra. Jag uppskattar att 31,8 kg-hantlarna motsvarar 70-72 kg i bänkpress, vilket i så fall skulle vara nytt press-PB öht. Jag borde verkligen köra mer hantelpressar för även om kontakten är väldigt bra även i bänkpress så är frågan om inte hantelpressarna känns ännu bättre.
Hantelrodd
44 kg * 8
44 kg * 8
60 kg * 1
44 kg * 8
I den här övningen är det inte längre styrkan som sätter begränsningen..utan greppet! Jag har stora blåsor på handflatorna (under fingrarna) som gör många övningar (främst ryggövningar) plågsamma. Inga dragremmar fanns att tillgå heller. Med tanke på omständigheterna gick det bra ändå. Repetitionen på 60 kg var knappt godkänt iofs så jag räknar fortfarande att 60 kg är för mycket för mig.
Skivstångsdrag till hakan
30 kg * 8
30 kg * 8
30 kg * 6
30 kg * 6
Inte jättejobbigt för axlarna men däremot för biceps som var lite trötta efter hantelroddarna. Jag körde iofs med sådant omfång att vi kan kalla det skivstångsdrag till näsan.
Twist roller
12,5 kg
10 kg
10 kg
7,5 kg * 4
Bara 20 sek paus mellan seten i börjar och 0-5 sek paus mellan seten på 7,5 kg. Twist roller är alltså en underarmsövning där vikter fästs på ett snöre som sitter fast i en stång vilken man rullar upp. Efter 7 set kunde jag knappt röra underarmarna som kändes som betongklumpar.
Magmaskin II
55 kg * 10
55 kg * 10
55 kg * 8 (+ Magmaskin I (55 kg * 6 + 55 kg * 8))
Magmaskinerna gick ju okej. Varken mer eller mindre.
Jag hade småont i korsryggen idag, så den tränade jag inte. Jag bör kunna börja träna benen nu igen men jag har kommit igång med långa promendader, lite cykling och löpning, så det får räcka till vidare för benen.
|
|
2007-04-10, 16:18
|
|
Registered User
|
Överkroppspass 99: (ca 90 sek vila mellan set)
Lutande bänkpress
55 kg * 10
55 kg * 10
50 kg * 10
50 kg * 10
Kändes mycket bra. I samtliga set hade jag sån marginal att jag kunde gjort ca 1-3 reps till. Det är märkligt att jag inte tappat någon styrka i lutande bänkpress trots att kreatinet gått ur kroppen. Månne det vara så att jag har tappat styrka av kreatinet men att detta har kompenserats med styrkeökningar? Konstigt det med iofs eftersom jag ligger på kaloriunderskott varje dag..
Omvända flyes i maskin
30 kg * 10
35 kg * 10
30 kg * 10
30 kg * 10
Håhå jaja, här har jag tappat lite i styrka för det här var jobbigt...men skönt. Märket på maskinen är Gymleco.
Twist curl
10 kg * 6 (ca 10 sek paus mellan)
11,25 kg * 2
12,5 kg * 3
Min förhoppning är att nya underarmsskador ska kunna förebyggas genom idigen underarmsträning.
Magmaskin
60 kg * 25
60 kg innebär fullt magasin i denna Gymlecomaskin. Gymägaren har förbjudit mig att hänga på extra vikter på maskinen.. hmm
Nedre rygg glömde (?) vi bort.. måste kompenseras nästa gång. Jag är grymt sugen på marklyft.
Passet avslutades med 500 kcal löpning. För mig som fortfarande är ur form (men börjar återfå den) så gick det riktigt tungt. Det tog närmare 30 min att bränna 500 kcal och jag orkade inte ens springa hela tiden så fick variera med gång med 10-15% lutning.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:55.
|

|