Jag har tränat i några månader nu. Började med Starting Strength sista veckan och gillar verkligen frivändningar och tänkte börja öva på ryck på vilodagar. Min tanke är att efter jag uppnått mina nuvarande mål vad gäller styrka, så går jag över till mer olympiska lyft. Mina nuvarande mål är (vikt ca 82kg atm om det spelar roll):
Knäböj 60x5 -> 100x5 (kört 80x5 innan, men vill sänka o öva på o komma ner helt)
Marklyft 80x5 -> 120x5 (samma här, kört 100x5, men sänker för teknik)
Bänkpress 60x5 -> 80x5
Militärpress 40x5 -> 60x5
Frivändningar 40x3 -> 60x3 (vill mest förbättre teknik, inte öka vikt för snabbt)
Så min fråga är: Hur skulle man lägga upp en träning där man både får fokuserat på olympiska lyften, men också kan fortsätta bygga upp mer styrka i ovanstående lyft? Vore ett 4dags schema med 2 dagar styrka, 2 dagar OL lyft lämpligt? T ex:
Knäböj
Bänkpress
Marklyft
Frivändningar med Stöt
Assistansövningar (vet ej vilka ännu, kanske frontböj, frivändning bara till "shrug-läget" vet inte vad det kallas)
Knäböj
Militärpress
Stångrodd (vet ej hur viktigt det här är, kanske finns nått bättre)
Ryck
Assistansövningar (vet ej vilka ännu, men tänker kanske Knäböj med stång över huvudet, marklyft med ryck grepp t ex)
Eller skulle ni kanske rekomendera att fortsätta med SS tills mina lyft går upp ännu mer?
Frivändningar med Stöt
Assistansövningar (vet ej vilka ännu, kanske frontböj, frivändning bara till "shrug-läget" vet inte vad det kallas)
Knäböj
Militärpress
Stångrodd (vet ej hur viktigt det här är, kanske finns nått bättre)
Ryck
Assistansövningar (vet ej vilka ännu, men tänker kanske Knäböj med stång över huvudet, marklyft med ryck grepp t ex)
Eller skulle ni kanske rekomendera att fortsätta med SS tills mina lyft går upp ännu mer?
De program jag sett där man kombinerar traditionell styrketräning och tyngdlyftning ser ut ungefär på det viset, så det borde funka. Eventuellt skulle jag byta ut stångrodden mot chins istället. Frontböjen kan nog också bli lite jobbig när vikterna blir tyngre.
Så min fråga är: Hur skulle man lägga upp en träning där man både får fokuserat på olympiska lyften, men också kan fortsätta bygga upp mer styrka i ovanstående lyft? Vore ett 4dags schema med 2 dagar styrka, 2 dagar OL lyft lämpligt?
Finns ett ganska bra template i Rippetoes bok Practical Programming om hur man går över från SS till ett 4-dagarsprogram
Glenn Pendlay har ett liknande upplägg för folk som vill tävla i både styrkelyft och tyngdlyftning
Citat:
I recently was asked how I would set up a training program for a person wanting to compete in BOTH weightlifting and powerlifting. Here it is, the program I would recommend for someone wanting to do both iron sports, and incidentally it’s also a pretty decent program for someone who just wants to be big and strong.
The basic layout is this.
Monday
Back squat
Bench Press
Tuesday
Snatch
Clean and Jerk
Thursday
Front squat
Military press or push press
Saturday
Snatch
Clean and Jerk
An occasional deadlift
Senast redigerad av Jeneric den 2013-09-28 klockan 17:17.
Tack för svaren! Gillar verkligen programmet av Pendlay. Kanske kunde slänga in lite chins eller dips mest för att jag tycker det är roligt, men verkar som en bra ram att utgå ifrån.
Föresten: Lät mina mål ovan som en bra grund att nå innan jag börjar för mycket med OL lyften, eller spelar sånt ingen roll så jag lika gärna kan börja köra på ett sånt Pendlay 4dagars schema redan nu?
Här är en bra artikel om split jerk och lite tips på hur man kan bli mer stabil i sin bas. Jag själv känner att jag måste bättra på core-styrkan för att bli mer bekväm i stöten.
Tröttnar aldrig på att kolla på det här klippet, så sinnessjukt vackert.
Här är en bra artikel om split jerk och lite tips på hur man kan bli mer stabil i sin bas. Jag själv känner att jag måste bättra på core-styrkan för att bli mer bekväm i stöten.
Tröttnar aldrig på att kolla på det här klippet, så sinnessjukt vackert.
En grej som förespråkas nere på klubben ibland, för folk som är instabila i sin split är att köra pressar i din split-position.
Dvs, ta lämplig vikt för press (30-60kg, för vanliga dödliga lyftare), gör ditt utfall/split, stå kvar med benen splittade och kör 8-10 pressar. Jättebra för bålstabilitet och att bli bekväm i splitten.