Tycker dock att du "musklar" upp stången lite för mkt.. Tänk på att vinkla armbågarna frammåt genom lyftet så kommer själva rycket mer naturligt
Instämmer, rycken kändes något klumpigt genomförda. Men så har jag sällan provat den övningen heller. Gillar nog frivändingar bättre, men kan ju börja värma upp med lite lätta ryck.
För lite TRYCK ifrån höften. Jag skulle börja längre ned med höften, dra lugnt till knäet och där drar du på för kung och fosterland, trycker fram höften, drar upp axlarna, upp på tå. Du saknar explosiviteten eftersom du använder höften för lite, det blir enklare och vinklarna blir bättre om du sänker startpositionen en aning.
Försökte med lägre startposition idag, men vet inte om det gav något. Det kändes snarare som det blev mer fel än rätt. Kanske ett mellanting mellan detta och förra gången: http://youtu.be/K4Xt4q0AuHI? Se film nederst.
Försökte med lägre startposition idag, men vet inte om det gav något. Det kändes snarare som det blev mer fel än rätt. Kanske ett mellanting mellan detta och förra gången
Du är lång och har långa ben. Hur påverkar det din böj?
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Du är lång och har långa ben. Hur påverkar det din böj?
Vet inte riktigt, för jag har inte så mycket kunskap om böjteknik. Hur tycker du det borde påverka?
Tidigare hade jag smalare mellan fötterna, stången högre och strävade efter upprätt rygg. Lårens framsidor gjorde nog mesta jobbet. Sedan gick jag över till Rippetoes rekommendationer vilket verkade passa mig bättre. Eller så är det bara att min tidigare teknik var generellt mindre bra för högre vikter.
Vad gäller vinklar i marklyft, tycker jag att en start med höfterna ganska högt verkar funka bäst.
Jag tycker att tekniken ser bättre ut i detta klipp, nästan inget drag med armarna alls, i jämförelse med ett markant drag tidigare. Förvisso saknas fortfarande "klippet", men förutsättningarna för ett bra lyft finns här absolut.
Hur ser det ut på en vikt som är ännu tyngre? Där du är tvungen att använda axlarna och höften maximalt. Alltid svårare med lätta vikter, eftersom man kan göra lite hur som och det fortfarande går utmärkt.
Jag tycker att tekniken ser bättre ut i detta klipp, nästan inget drag med armarna alls, i jämförelse med ett markant drag tidigare. Förvisso saknas fortfarande "klippet", men förutsättningarna för ett bra lyft finns här absolut.
Hur ser det ut på en vikt som är ännu tyngre? Där du är tvungen att använda axlarna och höften maximalt.
Ok, tack för titten! Då ska jag försöka köra vidare på detta sättet.
Mitt max hittills är 75, så det sista på 70 kg får sägas vara ganska tungt.
Lätt intervallträning. Började långsamt = uppvärmning, och försökte sedan minska tiden med 5 sekunder varje gång. Avslutade med ytterligare en fyrhundring barfota efter lite extra vila på en minut.
Kuriosa: Stort tält uppbyggt på den inre grusplanen. Sannolikt på grund av "Europe/Takida Tältturne 2011". Ingen banträning framöver, med andra ord.
Fotstatus: på senaste tiden har det knappt varit någon ömhet varken under, strax efter, eller morgonen efter. Den kan nog betraktas som hel igen. Bara att öka försiktigt framöver.
Vet inte riktigt, för jag har inte så mycket kunskap om böjteknik. Hur tycker du det borde påverka?
Jag tänker mig att det kan bli instabilt eller så, men det kanske då snarare beror på längden på ens lårben, om jag minns rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff
Tidigare hade jag smalare mellan fötterna, stången högre och strävade efter upprätt rygg. Lårens framsidor gjorde nog mesta jobbet. Sedan gick jag över till Rippetoes rekommendationer vilket verkade passa mig bättre. Eller så är det bara att min tidigare teknik var generellt mindre bra för högre vikter.
Om man har smalt mellan fötterna med stång hög blir det mer som en frontböj tycker jag, och då kan man lika gärna göra frontböjar. Särskilt om man saknar rörligheten för att komma ner ordentligt. Då tycker att det mest blir fällkniv av det hela.
Med bredare fotställning får man en ökad rörlighet så att man kan sätta sig rakt ned samt aktivera rumpan mer i själva lyftet, tycker jag. På så vis blir en bakböj mer av en rumpövning.
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.