Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-04-16, 18:53   #25576
Livet
Registered User

Reg.datum: Apr 2016
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Zon 2 eller där lugna pass bör befinna sig är under din aeroba tröskel. Dvs ungefär i prattempo. När du inte längre kan tala i längre meningar utan att behöva flåsa extra har du passerat den tröskeln. Laktattröskeln befinner Signe grova drag runt 10 sek långsammare per kilometer än det tempo du klarar på 10 km.
Den indelningen med 5 zoner är nog det du letar efter.

Spring 3 pass i veckan. 1 intervallpass med hårda intervaller. 1 pass med längre intervaller i tröskeltempo och 1 långpass där du börjar på tex 60 min och jobbar dig uppåt varje vecka.

Det är kul att mäta och fundera men i grunden är det inte raketforskning. Och vill du bara lägga 2 timmar i veckan kan du träna rätt hårt.
Tack för svar!

Gällande det sista: jag är villig att lägga mer än 2 timmar i veckan egentligen så länge benen och benhinnorna mår bra. Jag är rätt tung i kroppen och underkroppen känner definitivt av detta, främst när jag springer på asfalt.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-16, 20:50   #25577
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Reg.datum: Jan 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Tack för svar!

Gällande det sista: jag är villig att lägga mer än 2 timmar i veckan egentligen så länge benen och benhinnorna mår bra. Jag är rätt tung i kroppen och underkroppen känner definitivt av detta, främst när jag springer på asfalt.
Om du vill förbättra dig långsiktigt och är lite för tung skulle jag satsa på en grundträningsperiod där du istället för högt tempo bara satsar på lugna pass. Kör zon 2 tills du stadigt kan ligga på några mil i veckan. Det är nog det bästa. Tyvärr är det ju lite tråkigt att aldrig få springa fort, men man slipper nog en hel del skador med det tänket.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-16, 22:46   #25578
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Reg.datum: Jan 2017
För mig var zon 2 på min klocka väl lågt så jag kommer att ställa om det där. Ett lugnt joggpass ute gjorde dock under mot ömmande knän.

Det går för övrigt jäkligt bra för min del. Det har nästan tinat helt ute på gångbanorna här. Idag sprang jag 14 km totalt varav 6 miles i race tempo. Hade tjejen som cyklade bredvid och hejade på.
Snabb och stark nu. Såg svanar lyfta och det var en allmänt fin dag.

Till veckan ska jag persa på 5 km. Men det blir nog ett lugnare pass innan. Eller korta intervaller. Vet inte vad som passar.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-17, 09:00   #25579
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Jag blev igår klar med min träning inför stundande 24-timmarslopp. På tolv veckor fick jag ihop exakt 180 mil vilket i sin tur resulterade i det snygga snittet 15,0 mil/vecka. Det är knappast något slump att det blir rena och fina siffror då jag har en släng av OCD, igår var det 40,5 km som krävdes för att snittet skulle bli rent och fint, då sprang jag exakt 40,5 km

Jag har aldrig varit i närheten av att springa så här mycket. Innan denna träningsperiod hade jag aldrig sprungit 14 mil eller längre två veckor i sträck, nu har jag sprungit 14-20 mil nio veckor i sträck. Mitt bästa volymsnitt över tolv veckor var tidigare 11,7 mil/vecka, nu är det förbättrat med 3,3 mil/vecka. För mig har detta varit en liten ögonöppare hur mycket löpning kroppen faktiskt tål om allt är lugnt och man delar upp det på många pass. När jag började träna inför loppet trodde jag 13 mil/vecka i snitt var ett ambitiöst mål.

Det är speciellt att träna så här då enda insatsen är mentalt. Inget pass har varit direkt fysiskt krävande. Samtidigt så tränar jag inför en enorm utmaning och då vill man ju känna att man faktiskt anstränger sig i träningen. Det har jag fått ut genom de många sena kvällspass som jag har genomfört. Typ ge sig ut på dagens andra eller tredje pass kl. 21 en fredag trots att man gäspar och egentligen bara vill trycka i sig lösgodis.

Ska bli oerhört kul att se vilka förbättringar detta har lett till. Jag har ju i stora drag inte en aning Tränar du inför 10K kanske du träningsmaxar en femma och får en väldigt god indikation på din kapacitet. Här famlar jag ju lite i mörkret och får svaret kanske halvvägs in i loppet.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-17, 09:23   #25580
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag blev igår klar med min träning inför stundande 24-timmarslopp. På tolv veckor fick jag ihop exakt 180 mil vilket i sin tur resulterade i det snygga snittet 15,0 mil/vecka.
Snyggt jobbat och bra tränat! Hur har det påverkat ditt övriga liv? Jag tänker att det tar en del tid i anspråk att köra 15 mil i veckan. Jag springer runt tre-4 mil i veckan och det tar en del tid ändå.

Lycka till på loppet!
Gammal 2023-04-17, 09:39   #25581
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Snyggt jobbat och bra tränat! Hur har det påverkat ditt övriga liv? Jag tänker att det tar en del tid i anspråk att köra 15 mil i veckan. Jag springer runt tre-4 mil i veckan och det tar en del tid ändå.

Lycka till på loppet!
Tack! Det har helt klart påverkat mitt övriga liv Jag har ju mer eller mindre lajvat ett träningsläger i tre månader. Lite exempel är väl att jag helt har kommit av mig i mitt bostadsletande, jag har inte ens tänkt tanken på att få till någon Tinder-dejt och jag har tänkt att jag borde städa för att hela tiden skjuta på det. När jag inte har tränat har jag bara velat unna mig att slappa i soffan. Så flera delar av livet har satts på paus.

Däremot har jag varit duktig på att få till det sociala och det har gått tack vare att jag har varit väldigt effektiv. Värsta exemplet är från påskdagen då jag skulle vara på en pub vid kl. 16 för att dricka öl och käka. Då hann jag innan detta med tre löppass, ha tvättstugan, ett gympass samt byta till sommardäck. Allt går liksom i 110 "först gör jag det, sen gör jag det, medan jag gör det kan jag göra det" etc. Förstår att det kanske inte låter så härligt men jag har ändå trivts med att ha fullt upp.

Men bortser vi från jobb och kanske i snitt två sociala häng per vecka så har jag inte gjort någonting annat än att träna.

Gammal 2023-04-17, 10:02   #25582
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:
Däremot har jag varit duktig på att få till det sociala och det har gått tack vare att jag har varit väldigt effektiv. Värsta exemplet är från påskdagen då jag skulle vara på en pub vid kl. 16 för att dricka öl och käka. Då hann jag innan detta med tre löppass, ha tvättstugan, ett gympass samt byta till sommardäck. Allt går liksom i 110 "först gör jag det, sen gör jag det, medan jag gör det kan jag göra det" etc. Förstår att det kanske inte låter så härligt men jag har ändå trivts med att ha fullt upp. .

Känner igen mig där men på lägre nivå. Jag kan vara väldigt kreativ för att få in min träning. Ibland somnar dottern sent och då blir det sena kvällar på gymmet mitt i veckan tex. Har funderingar på att börja springa hem från jobbet men åas då ska man ju ha träningskläder med sig att springa hem i. Det blir lite bök, men med planering kan det nog gå bra. Då får jag några km extra i veckan vilket alltid kan vara bra.

Men det är väl där jag känner ett stopp med löpningen i framtiden. Tiden kommer inte att räcka till för att fortsätta utvecklas till snabbare tider. Jag prioriterar en del annat. Men ner mot 40 min på 10k skulle såklart vara kul. Även 45 ser jag som riktigt stort för min del. Det borde gå utan att offra alldeles för mycket.
Gammal 2023-04-17, 10:38   #25583
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Känner igen mig där men på lägre nivå. Jag kan vara väldigt kreativ för att få in min träning. Ibland somnar dottern sent och då blir det sena kvällar på gymmet mitt i veckan tex. Har funderingar på att börja springa hem från jobbet men åas då ska man ju ha träningskläder med sig att springa hem i. Det blir lite bök, men med planering kan det nog gå bra. Då får jag några km extra i veckan vilket alltid kan vara bra.

Men det är väl där jag känner ett stopp med löpningen i framtiden. Tiden kommer inte att räcka till för att fortsätta utvecklas till snabbare tider. Jag prioriterar en del annat. Men ner mot 40 min på 10k skulle såklart vara kul. Även 45 ser jag som riktigt stort för min del. Det borde gå utan att offra alldeles för mycket.
Ja, löppendeling är nog ett riktigt bra knep. Jag förstår att det är knepigare för en sådan som du som de facto har ett liv utanför träningen, det är ju inte alla som kan ha lika enkelspåriga liv som en annan

Mitt lifehack är väl att jag springer på jobblunchen. Utan detta hade det blivit jobbigt att få till mängderna som jag har fått till.

Gammal 2023-04-17, 11:51   #25584
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:
Ja, löppendeling är nog ett riktigt bra knep. Jag förstår att det är knepigare för en sådan som du som de facto har ett liv utanför träningen, det är ju inte alla som kan ha lika enkelspåriga liv som en annan

Mitt lifehack är väl att jag springer på jobblunchen. Utan detta hade det blivit jobbigt att få till mängderna som jag har fått till.
Jobblunch är en bra idé! Jag tänker dock att det är skönt att springa hem då jag kan duscha hemma direkt smidigt sen. Kan göra sträckan så lång jag vill också.
Gammal 2023-04-17, 12:37   #25585
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Citat:
Jag blev igår klar med min träning inför stundande 24-timmarslopp. På tolv veckor fick jag ihop exakt 180 mil vilket i sin tur resulterade i det snygga snittet 15,0 mil/vecka. Det är knappast något slump att det blir rena och fina siffror då jag har en släng av OCD, igår var det 40,5 km som krävdes för att snittet skulle bli rent och fint, då sprang jag exakt 40,5 km

Jag har aldrig varit i närheten av att springa så här mycket. Innan denna träningsperiod hade jag aldrig sprungit 14 mil eller längre två veckor i sträck, nu har jag sprungit 14-20 mil nio veckor i sträck. Mitt bästa volymsnitt över tolv veckor var tidigare 11,7 mil/vecka, nu är det förbättrat med 3,3 mil/vecka. För mig har detta varit en liten ögonöppare hur mycket löpning kroppen faktiskt tål om allt är lugnt och man delar upp det på många pass. När jag började träna inför loppet trodde jag 13 mil/vecka i snitt var ett ambitiöst mål.

Det är speciellt att träna så här då enda insatsen är mentalt. Inget pass har varit direkt fysiskt krävande. Samtidigt så tränar jag inför en enorm utmaning och då vill man ju känna att man faktiskt anstränger sig i träningen. Det har jag fått ut genom de många sena kvällspass som jag har genomfört. Typ ge sig ut på dagens andra eller tredje pass kl. 21 en fredag trots att man gäspar och egentligen bara vill trycka i sig lösgodis.

Ska bli oerhört kul att se vilka förbättringar detta har lett till. Jag har ju i stora drag inte en aning Tränar du inför 10K kanske du träningsmaxar en femma och får en väldigt god indikation på din kapacitet. Här famlar jag ju lite i mörkret och får svaret kanske halvvägs in i loppet.
Vad spännande! Ska bli kul att följa 24-timmars. Det brukar jag faktiskt göra =)

Har du nån strategi för att inte bli sjuk? Blir det isolering sista biten nu?
Gammal 2023-04-17, 13:03   #25586
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Vad spännande! Ska bli kul att följa 24-timmars. Det brukar jag faktiskt göra =)

Har du nån strategi för att inte bli sjuk? Blir det isolering sista biten nu?
Roligt att höra! Det verkar som att flera stycken kommer att gå för en rejäl putsning av det svenska rekordet. Det är idag 5:22-fart i snitt tror jag och jag vet åtminstone tre st som har satt sin målfart till 5:00.

Fram tills i december i fjol så såg jag mig själv som ett unikum som inte kunde bli sjuk. Sedan var jag sjuk tre gånger inom loppet av typ 1,5 månad Men jag lever väl egentligen kvar i att jag har ett bra immunförsvar och kommer inte att göra något annorlunda fram tills loppet.

Det jag kommer att göra är däremot att inte sätta alarm åtminstone torsdag och fredag nästa vecka för att garantera maximalt med sömn.

Gammal 2023-04-17, 13:31   #25587
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Citat:
Roligt att höra! Det verkar som att flera stycken kommer att gå för en rejäl putsning av det svenska rekordet. Det är idag 5:22-fart i snitt tror jag och jag vet åtminstone tre st som har satt sin målfart till 5:00.

Fram tills i december i fjol så såg jag mig själv som ett unikum som inte kunde bli sjuk. Sedan var jag sjuk tre gånger inom loppet av typ 1,5 månad Men jag lever väl egentligen kvar i att jag har ett bra immunförsvar och kommer inte att göra något annorlunda fram tills loppet.

Det jag kommer att göra är däremot att inte sätta alarm åtminstone torsdag och fredag nästa vecka för att garantera maximalt med sömn.
För mig är träningslivet ett lotteri. 3 barn under 7 år. Har skällt på kommunen att dom bygger för små förskolor och att barnen är inne för mycket. Fattar dom inte att de sabbar min träning!?.

Jag var i hyfsad form för att vara mig i somras och gick under 40 på milen. Sen tappade jag under hösten och julen blev katastrof. Sjuk i 1,5 månad i sträck. Men nu är jag faktiskt tillbaka igen.
Testade laktattröskel förra veckan och igår gjorde jag test på 5 km med tröskelpuls. Något slag under så hamnade jag på 4:07 min/km vilken borde ge milen på 39:30 ungefär. Samma som jag fixade i augusti så det går framåt.

Nu tänkte jag köra en tröskelperiod på kanske 6-8 veckor, sen smyga in mer snabbare pass och förhoppningsvis komma under 39 min i höst.
Gammal 2023-04-17, 13:40   #25588
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
För mig är träningslivet ett lotteri. 3 barn under 7 år. Har skällt på kommunen att dom bygger för små förskolor och att barnen är inne för mycket. Fattar dom inte att de sabbar min träning!?.

Jag var i hyfsad form för att vara mig i somras och gick under 40 på milen. Sen tappade jag under hösten och julen blev katastrof. Sjuk i 1,5 månad i sträck. Men nu är jag faktiskt tillbaka igen.
Testade laktattröskel förra veckan och igår gjorde jag test på 5 km med tröskelpuls. Något slag under så hamnade jag på 4:07 min/km vilken borde ge milen på 39:30 ungefär. Samma som jag fixade i augusti så det går framåt.

Nu tänkte jag köra en tröskelperiod på kanske 6-8 veckor, sen smyga in mer snabbare pass och förhoppningsvis komma under 39 min i höst.
Ja, vi har lite olika verkligheter. Stort lycka till med milsatsningen, den låter fullt realistisk Anmäler du dig till ett stadslopp då eller är det bana som gäller?

Gammal 2023-04-17, 14:35   #25589
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Citat:
Ja, vi har lite olika verkligheter. Stort lycka till med milsatsningen, den låter fullt realistisk Anmäler du dig till ett stadslopp då eller är det bana som gäller?
Viljan finns väl att börja klättra nedåt på 10 km. Jag har tid till träning men känner inte riktigt att jag pallar träna för tex maraton.
Tänker att hässelbyloppet 1 oktober skulle passa bra för mig, tål värme dåligt. Eller om det finns nåt annat snabbt lopp närmre hemma. Eventuellt kör jag ett stadslopp i sommar som testlopp
Gammal 2023-04-17, 16:21   #25590
Snobbe
Registered User

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Viljan finns väl att börja klättra nedåt på 10 km. Jag har tid till träning men känner inte riktigt att jag pallar träna för tex maraton.
Tänker att hässelbyloppet 1 oktober skulle passa bra för mig, tål värme dåligt. Eller om det finns nåt annat snabbt lopp närmre hemma. Eventuellt kör jag ett stadslopp i sommar som testlopp
Finns något lopp söderrunt i juni på 10km.
Snobbe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:01.