Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-04, 11:12   #241
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Rabi Visa inlägg
Har ett problem som jag hoppas någon här kan hjälpa mig med.

Vad är det som inte fungerar? Det finns bolag i 2016-fliken som har data i kolumn 19 som inte förs över till 2017-fliken, trots att organisationsnummer matchar.

Hoppas jag gjorde mig förstådd och att någon har tid att hjälpa.

I kolumn AG har jag alltså organisationsnumrena i bägge flikarna, och i kolumn S (dvs. nummer 19) finns datan jag vill hämta
Har du testat grunden? Dvs bara index/match, detta för att se så att den delen verkligen fungerar.
Är AG-kolumnerna i samma format?
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 16:41   #242
Man and Machine
Stenhård medlem

Man and Machines avatar

Reg.datum: Dec 2003
Har en rad i excel med datan [=OM(D11<-1;(1-1/L11)/(1-1/(L11*B2*C2))]. Genom att lägga musen i nedre högra hörnet (så den blir ett plustecken) och dra neråt så vill jag att datan från D12, L12 osv jag ska läggas in istället. Däremot vill jag inte att datan från B2 och C2 ska bli B3 och C3 för varje rad jag går neråt. Kan jag på något sätt göra B2 och C2 till konstanter?

Heter det något speciellt när musen blir ett plustecken istället? Vet liksom inte vad jag ska googla efter
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-11, 17:17   #243
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Man and Machine Visa inlägg
Har en rad i excel med datan [=OM(D11<-1;(1-1/L11)/(1-1/(L11*B2*C2))]. Genom att lägga musen i nedre högra hörnet (så den blir ett plustecken) och dra neråt så vill jag att datan från D12, L12 osv jag ska läggas in istället. Däremot vill jag inte att datan från B2 och C2 ska bli B3 och C3 för varje rad jag går neråt. Kan jag på något sätt göra B2 och C2 till konstanter?

Heter det något speciellt när musen blir ett plustecken istället? Vet liksom inte vad jag ska googla efter
Om du skriver om formeln med $ framför radnumret så kommer detta vara konstant ifall du flyttar runt formeln.

Dvs B$2 istället för B2

Du kan göra på motsvarande sätt ifall du vill kunna dra åt höger i plustecknet men vill att B2 inte ska bli C2. Då får du skriva $B2 istället för B2. Vill du att både rad och kolumn ska vara fixerade så skriv $B$2...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 08:35   #244
Kurash
-Frank-

Kurashs avatar

Reg.datum: May 2006
Eller så högerklickar du på cellen/området i fråga och väljer "Definera namn..." Sen döper du den till nåt relevant eller skojigt och hänvisar i fortsättningen till det namnet när du vill ha datan från cellen/området.

Balkantrappan
Kurash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 13:44   #245
Man and Machine
Stenhård medlem

Man and Machines avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Om du skriver om formeln med $ framför radnumret så kommer detta vara konstant ifall du flyttar runt formeln.

Dvs B$2 istället för B2

Du kan göra på motsvarande sätt ifall du vill kunna dra åt höger i plustecknet men vill att B2 inte ska bli C2. Då får du skriva $B2 istället för B2. Vill du att både rad och kolumn ska vara fixerade så skriv $B$2...
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash Visa inlägg
Eller så högerklickar du på cellen/området i fråga och väljer "Definera namn..." Sen döper du den till nåt relevant eller skojigt och hänvisar i fortsättningen till det namnet när du vill ha datan från cellen/området.
Det löste sig med Svens metod! Tackar för era svar!

En följdfråga. När jag skapat sisådär 100 kolonner med metoden ovan och fått celler av typen X$X$+YY+Z. Nu vill jag göra samma sak fast med 100 rader. Dock så vill jag låsa upp X$X$ till bara XX för alla kolonner. Hur gör jag det? Nu får jag göra det kolonn för kolonn istället (lite segt med 100 kolonner) Eftersom strukturen är samma borde det gå att göra för alla kolonner samtidigt?
Gammal 2017-12-12, 17:34   #246
svenbanan
Banned User

Citat:
Det löste sig med Svens metod! Tackar för era svar!

En följdfråga. När jag skapat sisådär 100 kolonner med metoden ovan och fått celler av typen X$X$+YY+Z. Nu vill jag göra samma sak fast med 100 rader. Dock så vill jag låsa upp X$X$ till bara XX för alla kolonner. Hur gör jag det? Nu får jag göra det kolonn för kolonn istället (lite segt med 100 kolonner) Eftersom strukturen är samma borde det gå att göra för alla kolonner samtidigt?
Jag fattar inte frågan.

Men du kan markera din formel och trycka F4 för att byta mellan absoluta, och relativa referenser. Kanske är det du är ute efter...

Här kanske du kan hitta nåt matnyttigt annars.

https://www.gcflearnfree.org/excel20...-references/1/
Gammal 2017-12-12, 18:07   #247
Man and Machine
Stenhård medlem

Man and Machines avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag fattar inte frågan.

Men du kan markera din formel och trycka F4 för att byta mellan absoluta, och relativa referenser. Kanske är det du är ute efter...

Här kanske du kan hitta nåt matnyttigt annars.

https://www.gcflearnfree.org/excel20...-references/1/
Inte lätt när jag förklarar som en idiot.

Jag hade A1+K1+S1 och så låste jag A1 enligt ditt tips och fick $A$1+K1+S1. Sen drog jag höger och fick massa nya kolonner $A$1+K2+S2, $A$1+K3+S3 osv.

Nu vill jag istället "dra neråt" så att $A$1+K1+S1 blir A2+K2+S2 osv. Hur "låser jag upp" $A$1? Jag kan göra det manuellt cell för cell men eftersom alla kolonnerna (100 stycken) har samma uppbyggnad måste det finnas ett smidigare sätt?

Tack för länken, ska kolla igenom den!
Gammal 2017-12-12, 18:10   #248
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Inte lätt när jag förklarar som en idiot.

Jag hade A1+K1+S1 och så låste jag A1 enligt ditt tips och fick $A$1+K1+S1. Sen drog jag höger och fick massa nya kolonner $A$1+K2+S2, $A$1+K3+S3 osv.

Nu vill jag istället "dra neråt" så att $A$1+K1+S1 blir A2+K2+S2 osv. Hur "låser jag upp" $A$1? Jag kan göra det manuellt cell för cell men eftersom alla kolonnerna (100 stycken) har samma uppbyggnad måste det finnas ett smidigare sätt?

Tack för länken, ska kolla igenom den!
Det verkar som att du vill låsa kolumnen men inte raden, dvs $A1 och sedan dra.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 19:06   #249
Man and Machine
Stenhård medlem

Man and Machines avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Det verkar som att du vill låsa kolumnen men inte raden, dvs $A1 och sedan dra.
Exakt! Och jag skulle gärna ändra låsningen på alla kolumnerna samtidigt. Det borde ju finnas ett smidigt sätt i.o.m. att alla kolumnerna har samma "struktur"?

Edit: Lovar att sluta skriva kolonner.
Gammal 2017-12-12, 19:13   #250
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Exakt! Och jag skulle gärna ändra låsningen på alla kolumnerna samtidigt. Det borde ju finnas ett smidigt sätt i.o.m. att alla kolumnerna har samma "struktur"?

Edit: Lovar att sluta skriva kolonner.
Du gör bara om det från början, skriv $A1, drar höger, drar sedan hela raden nedåt?
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 19:24   #251
ABtronic
SEAL Team

ABtronics avatar

Reg.datum: Jun 2009
Enklast att ”låsa upp” alla celler i en stor range skulle jag säga är att sök/ersätt alla $ med ””. Alltså tomt, alltså skriv inget i ersätt-fältet
ABtronic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-12, 20:06   #252
Man and Machine
Stenhård medlem

Man and Machines avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Du gör bara om det från början, skriv $A1, drar höger, drar sedan hela raden nedåt?
Citat:
Ursprungligen postat av ABtronic Visa inlägg
Enklast att ”låsa upp” alla celler i en stor range skulle jag säga är att sök/ersätt alla $ med ””. Alltså tomt, alltså skriv inget i ersätt-fältet
Hjältar! Stort tack! Första sättet fungerade bäst, blev lite stökigt eftersom det finns två "$" tecken men principen kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.
Gammal 2017-12-13, 06:53   #253
svenbanan
Banned User

kolonn och kolumn är väl synonymer, så det borde gå bra med vilket som...
Gammal 2018-06-28, 22:53   #254
Drfg
Registered User

Drfgs avatar

Sitter och leker lite med jobbets VM-tips undrar lite om detta är möjligt.

Jag har en tabell med samtliga matcher och resultat, kan jag då få en extra kolumn där jag ser resultaten som en viss person har tippat. Vill alltså kunna se bara en persons resultat i taget och med ett klick kunna byta mellan olika personer.
Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 23:07   #255
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Drfg Visa inlägg
Sitter och leker lite med jobbets VM-tips undrar lite om detta är möjligt.

Jag har en tabell med samtliga matcher och resultat, kan jag då få en extra kolumn där jag ser resultaten som en viss person har tippat. Vill alltså kunna se bara en persons resultat i taget och med ett klick kunna byta mellan olika personer.
Oklart hur ditt excelark är uppbyggt, så jag fattar inte exakt vad det är du vill göra.

Här finns dock lite bra excelark för vm-tips:
http://www.fotbollsvmem.se/

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.