Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-21, 21:15   #25036
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Sandra81 Visa inlägg
äsch alla har väl sina egna åsikter helt enkelt. sen att jag har lite udda tankar "hur det ska vara" betyder ju inte att andra gör fel.
Tänk inte på det som rätt och/eller fel, tänk på vilka insatser du kan göra för att undvika onödig smärta för din egen (och andras) skull
WHITEFOLKS är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 21:17   #25037
Skuggvargen
Banned User

Reg.datum: Feb 2005
Asch nu tog det slut på underhållning då det blev alldelens för vettigt
Skuggvargen är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 21:19   #25038
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Det handlar inte om skuld som sådan men att man har ansvar "för sig själv" för sin egen skull, rent egenintresse.

Om jag är hundallergiker så kollar jag ju upp om någon har hund, av eget intresse. Skulden i sig är ju rätt ointressant.
Jo, men på samma sätt har man ju ansvar för sina handlingar - i rent egenintresse, även om förtjänsten kanske inte är lika omedelbar. Det ansvaret kan man inte förhandla bort genom att säga typ "jamen jag var ju bara ute efter att få doppa".

Om jag har en hund är jag ansvarig för att fostra den och ha kontroll över den när jag har den bland folk.
Tolkia är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 21:21   #25039
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jo, men på samma sätt har man ju ansvar för sina handlingar - i rent egenintresse, även om förtjänsten kanske inte är lika omedelbar. Det ansvaret kan man inte förhandla bort genom att säga typ "jamen jag var ju bara ute efter att få doppa".

Om jag har en hund är jag ansvarig för att fostra den och ha kontroll över den när jag har den bland folk.
Ja, moraliskt sett har du det och även för att det annars kan få påföljder som t.ex. böter (eller nåt) om den biter någon.

I det andra exemplet så har du moraliskt ansvar men påföljderna uteblir om du luras.
Gammal 2012-07-21, 21:43   #25040
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Så vad gör man om man har hund och bjuder hem folk? Man kan anta att gästerna vet om det och ta risken att det blir fel. Som gäst kan man också göra antaganden med risken att det blir fel. Vems är då felet? Värden som är mån om sina gäster talar förstås om det och gästen som är mån om att slippa en allergichock frågar. Vem kan ställa förväntningar på vem?

Det blir jäkligt svårt att peka finger åt endera håll. Om båda tar på sig att vara så tydliga som möjligt kan man dock undvika onödiga konflikter. Skulle sedan en konflikt uppstå får man försöka reda ut den.

Det är en annan sak om värden vetat att en av gästerna är allergisk och undlåtit sig att berätta. Ytterligare en annan sak är det om värden ljugit om det och gästen blir sjuk för att det är hundhår i soffan.

Låter man bli att agera hänsynslöst och oärligt är det en smal sak och ett problem som bör gå att lösa mellan rationella individer. Det behöver inte bli värre än lite simmiga ögon men sen är det klart och tydligt vad som gäller.
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 21:44   #25041
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Tänk inte på det som rätt och/eller fel, tänk på vilka insatser du kan göra för att undvika onödig smärta för din egen (och andras) skull
Ja men det är ju inte det lättaste.. alltså att veta vilken väg som är den bästa för en själv alla gånger.
å då behöver man lite råd å då går man till kolo för där sitter ju relationsexperterna.. som i själva verket också är singlar å också letar partner och har problem med det motsatta könet.
Gammal 2012-07-21, 21:47   #25042
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Citat:
Ja men det är ju inte det lättaste.. alltså att veta vilken väg som är den bästa för en själv alla gånger.
å då behöver man lite råd å då går man till kolo för där sitter ju relationsexperterna.. som i själva verket också är singlar å också letar partner och har problem med det motsatta könet.
Ja men det som hindrar mig från att hitta någon behöver inte vara samma sak som hindrar dig.
Gammal 2012-07-21, 21:52   #25043
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Du ser, du är bland vänner!

For the record trivs jag rätt okej med hur det går med motsatta könet just nu. Behöver bara öppna lite mer och kanske hitta bättre saker att säga än "du behöver ligga".
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 22:00   #25044
Xtronal
Registered User

Xtronals avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Lyssna på ditt hjärta
Xtronal är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 22:01   #25045
TREX
Banned User

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Vad vill du att vi ska vara då? Inte singlar?
TREX är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 22:01   #25046
Sandra81
Registered User

Sandra81s avatar

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Xtronal Visa inlägg
Lyssna på ditt hjärta
Jo.. eller jag brukar gå efter min intuition "magkänsla" den har hittills alltid haft rätt.
Gammal 2012-07-21, 22:06   #25047
Xtronal
Registered User

Xtronals avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Jo.. eller jag brukar gå efter min intuition "magkänsla" den har hittills alltid haft rätt.
Jo, min har haft rätt att de få jag träffat ej är den jag skulle vilja spendera resten av mitt liv med osv.. Men är ju bara 17 år gammal så kanske måste få lite mer erfarenhet innan jag vet det. (Eller om man någonsin kommer veta det..
Xtronal är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 22:06   #25048
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Är det inte du som avskyr killar? Känns som att din magkänsla alltid varit fel, i så fall.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 22:07   #25049
O_Wao
Tänker råsa!

O_Waos avatar

Reg.datum: May 2009
Citat:
Det är ju inte här folk hamnar när saker funkar

Det är ju lite som att bläddra i skadedelen och peka på den varför man inte tränar
Med tanke på min fullständiga oförmåga att hitta någon som jag ens trivs med att dejta så funderar jag tämligen ofta på att det säkert är mig det är fel på. Jag ser folk med sämre personlighet och sämre utseende (krasst, jag vet) som har förhållanden.

Jag sluter mig till att det antingen beror på bristen på urvalsförmåga alt att jag är för kräsen utifrån vad jag kan få. Men om man måste stå ut med idioter och ufon har jag hellre ampelliljor och en hund.

O_Wao = oh wow!

Senast redigerad av O_Wao den 2012-07-21 klockan 22:08.
O_Wao är inte uppkopplad  
Gammal 2012-07-21, 22:08   #25050
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Men om man måste stå ut med idioter och ufon har jag hellre ampelliljor och en hund.
Det finns faktiskt ingen som helst poäng i att vara ihop med någon bara för sakens skull. Det skall vara ens bästa vän och någon man inte kan tänka sig att vara utan, snarare än att "vara ihop med för sakens skull, och kan stå ut med".

Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Med tanke på min fullständiga oförmåga att hitta någon som jag ens trivs med att dejta så funderar jag tämligen ofta på att det säkert är mig det är fel på. Jag ser folk med sämre personlighet och sämre utseende (krasst, jag vet) som har förhållanden. Jag sluter mig till att det antingen beror på bristen på urvalsförmåga alt att jag är för kräsen utifrån vad jag kan få.
Känner du igen dig i något av vad Skuggan har klagat på tidigare? För många, gräset är grönare, osv?

Vad söker du i en partner?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-07-21 klockan 22:10.
mikaelj är inte uppkopplad  

Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.