Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-02, 17:33   #2476
Baluu
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Jag skulle kunna tänka mig att läsa fysik endast om jag fick hoppa över kurser som förlitar sig på basic calculus. Fått nog av den skiten.

Baluu, bild på ditt mattebibliotek pl0x?
Mitt personliga? Jag har inte sa manga bocker. Forlitar mig pa library.nu + skrivare (sajv teh threes, lolx), min handledares bocker och hans postdocs bocker. Det som ockuperar hyllorna till mitt skrivbord har pa kontoret ar mest purple wraath (fungerar som en grym doftpase) och annat skit. Det mesta jag laser numera finns inte pa bokform utan hittas pa arkivet.
Baluu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 18:00   #2477
Tollesson
Registered User

Tollessons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Venne om det har blivit postat men här är en riktigt fin hjälp till matten om man nu inte grejar med raketforsning.

http://www.wolframalpha.com/
Tollesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 19:15   #2478
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Citat:
Ursprungligen postat av petersson Visa inlägg
Tack! Det verkar skitbra, ska kolla alla lektionerna.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 20:09   #2479
Zoidy
Midnight toker

Zoidys avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Tollesson Visa inlägg
Venne om det har blivit postat men här är en riktigt fin hjälp till matten om man nu inte grejar med raketforsning.

http://www.wolframalpha.com/
För alla som inte vet det finns även det programmet som app för Android. Kanske finns för iPhone också, men det vet jag inte säkert
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 21:02   #2480
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Baluu Visa inlägg
Mitt personliga? Jag har inte sa manga bocker. Forlitar mig pa library.nu + skrivare (sajv teh threes, lolx), min handledares bocker och hans postdocs bocker. Det som ockuperar hyllorna till mitt skrivbord har pa kontoret ar mest purple wraath (fungerar som en grym doftpase) och annat skit. Det mesta jag laser numera finns inte pa bokform utan hittas pa arkivet.
Är inte Purple Wrath ett kosttillskott? Tränar du? Om din handledare fick reda på detta skulle du få gå direkt! Förstår nu varför du är anonym, bro.
Gammal 2011-11-02, 21:45   #2481
Baluu
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Är inte Purple Wrath ett kosttillskott? Tränar du? Om din handledare fick reda på detta skulle du få gå direkt! Förstår nu varför du är anonym, bro.
Jah, fysiska aktivitetet och min handledare slutar finansiera mig. Tru story brah.

Det är essentiella aminosyror och stavas purple wraath, två "a". Låter mer phat så.
Gammal 2011-11-03, 03:09   #2482
Baluu
Registered User

Jag behöver hjälp. http://www.youtube.com/watch?v=l0YGl...eature=related @ 2min använder hon X. Jag har sett folk använda Y? Vad är skillnaden? Fattar ej
Gammal 2011-11-03, 07:50   #2483
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Baluu Visa inlägg
Jag behöver hjälp. http://www.youtube.com/watch?v=l0YGl...eature=related @ 2min använder hon X. Jag har sett folk använda Y? Vad är skillnaden? Fattar ej
Man brukar alltid sätta X som den oberoende variabeln (det är inget man måste göra, man skulle kunna kalla det för Z istället men det är standard att göra så här) Det vill säga den som kan variera, man vet inte vad X är för något. Y är den beroende variabeln, beroende på vad X är får Y ett visst värde.

Ett enkelt exempel:

Teorilektionerna kostar 1200 kr och körlektionerna 600 kr. Anders betalade 3600 för ett paket med både teori och körlektioner. Hur många körlektioner tog Anders?

Vad vet vi? Jo,

1. Teoridelen kostade 1200 kr
2. Körlektionerna vet vi inte vad de kostade för vi vet inte hur många det var. Däremot vet vi att de kostade 600 kr per styck. Alltså kan vi säga att körlektionerna kostade 600*X antal lektioner.
3. Vi vet den beroende variabeln Y som är 3600 kr.

Ekvationen skulle alltså se ut så här:

3600=1200+600X

och X (den okända och oberoende variabeln) blir då

3600-1200=600X

2400=600X

X=4.

Svar: Anders tog 4 körlektioner.
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 10:24   #2484
Riikkii
Registered User

Riikkiis avatar

Reg.datum: Nov 2010
lol
Gammal 2011-11-03, 10:25   #2485
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Riikkii Visa inlägg
lol
Jag undrar hur gammal Baluu är =)
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 10:31   #2486
Riikkii
Registered User

Riikkiis avatar

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Jag undrar hur gammal Baluu är =)
Han trollar
Gammal 2011-11-03, 14:21   #2487
pclillen
Registered User

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Riikkii Visa inlägg
Han trollar
Lol :-D

Btw så gick ju inte fourieranalysen så bra som det kändes.. En pissig trea tydligen, my ass heller.. Måste se den tentan..
pclillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 14:37   #2488
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Jag är intresserad av att lära mig lite sannolikhetslära. Eftersöker en bra resurs för detta.

Har grundläggande matematikkunskaper (Matte E), men är inte så duktig utöver det så det måste vara något som passar n00bs som mig. Tacksam för alla förslag, hemsidor, bra böcker e.t.c.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 15:26   #2489
Kafka
Registered User

Reg.datum: Oct 2011
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Jag är intresserad av att lära mig lite sannolikhetslära. Eftersöker en bra resurs för detta.

Har grundläggande matematikkunskaper (Matte E), men är inte så duktig utöver det så det måste vara något som passar n00bs som mig. Tacksam för alla förslag, hemsidor, bra böcker e.t.c.
Hur djupt vill du gå - hur teoretiskt vill du att det ska bli? I stigande ordning av rigorösitet är några förslag: Gunnar Blom, Grimmett & Stirzaker, Shiryaev.
Kafka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 16:04   #2490
Zoidy
Midnight toker

Zoidys avatar

Reg.datum: Apr 2008
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Man brukar alltid sätta X som den oberoende variabeln (det är inget man måste göra, man skulle kunna kalla det för Z istället men det är standard att göra så här) Det vill säga den som kan variera, man vet inte vad X är för något. Y är den beroende variabeln, beroende på vad X är får Y ett visst värde.

Ett enkelt exempel:

Teorilektionerna kostar 1200 kr och körlektionerna 600 kr. Anders betalade 3600 för ett paket med både teori och körlektioner. Hur många körlektioner tog Anders?

Vad vet vi? Jo,

1. Teoridelen kostade 1200 kr
2. Körlektionerna vet vi inte vad de kostade för vi vet inte hur många det var. Däremot vet vi att de kostade 600 kr per styck. Alltså kan vi säga att körlektionerna kostade 600*X antal lektioner.
3. Vi vet den beroende variabeln Y som är 3600 kr.

Ekvationen skulle alltså se ut så här:

3600=1200+600X

och X (den okända och oberoende variabeln) blir då

3600-1200=600X

2400=600X

X=4.

Svar: Anders tog 4 körlektioner.
Verkligen asbra att du tog honom så seriöst att du skriver en halv novell tillbaka med svar

Man undrar dock lite grann varför hon lägger ut uppgifter på mellanstadienivå på youtube?

Senast redigerad av Zoidy den 2011-11-03 klockan 16:05.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:42.