Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-01-11, 08:31   #2401
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Vecka 1 ser ut som volym och vecka 2 ser ut som intensitet. Vad har jag missat ?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 11:35   #2402
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
mescykel?

Bra benkat!
Danke.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vecka 1 ser ut som volym och vecka 2 ser ut som intensitet. Vad har jag missat ?
Mjaeh, har kört så här några veckor. Det är varken eller, eller snarare både och. Det känns som jag tjänar ganska lite att gå på 5+ i tävlingslyften rent styrkemässigt så jag håller vid 4, och den ev muskelmassabrist som detta ger borde jag få tillbaka av de excentriska lyften. Dessutom gillar jag inte långa perioder av grundträning utan tunga lyft. Jag vill kunna bedriva grundträning som bygger massa, och håller mig stark samtidigt (i närheten av 1RM). Det kan jag inte om jag ligger på 70-80% och kör femmor, tror jag.

Men det finns en liten tanke bakom att ha negativa lyft i vecka 1 när jag även kör 3 och 4 reps medan jag har lättare komplement i vecka 2 när jag kör 1 och 2 reps. För min 4 reps-prestanda gör det inte så mycket om jag är seg och sliten (det är nästan att föredra), men det gör det för min 1 reps-prestanda. Orka köra negativa lyft två dagar före ett pass med tunga singlar där målet är att sätta PB
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2011-01-11 klockan 11:37.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 15:11   #2403
thatkrillesshow
Krillov

thatkrillesshows avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Ons
Negativ böj + start i rack (sänker ner mig med en tung vikt, lastar av, dödstart, repeat, innan: knäböj)
Det där lät väldig intressant! Två bra övningar som blir en super-optimal-laser-ninja-stark-hest-övning Blev lite sugen på att införa den själv!
Glöm inte Krille!
thatkrillesshow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-11, 17:13   #2404
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av thatkrillesshow Visa inlägg
Det där lät väldig intressant! Två bra övningar som blir en super-optimal-laser-ninja-stark-hest-övning Blev lite sugen på att införa den själv!
Hehe, kombon tänkte jag ut av slöhet. Alltså, man slipper boxarna och fyrtiotre passare. Säg att man kör i någon av böjburarna, släng på 200 kg, gå sakta ner till man når stoppet ~godkänt djup. Lyft av till ~130-50 eller något. Pressa upp. Sätt på vikterna. Repeat.

Så får man både och. För de där döda starterna i knäböj verkar ha gett dig en del.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
Gammal 2011-01-12, 19:36   #2405
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Onsdag 12 januari

Excentrisk knäböj + dödstart i rack
(190x1 + 100x1) x 6

Excentrisk bänkpress
140x3x3 PB

Chins
Pronerat grepp, brett
5,5,5

Supinerat grepp, smalt
6,6,6

+ ryckböj på 40 kg

Negativa singlar idag på 190 kg. Lite smygstart med vikterna, och ganska ovant. Dödstarten var hemsk. Som kronlyft, fast värre, och att man nu har stången på nacken istället för i händerna. Jag fick inte ens upp 110 och här är något allvarligt fel - Nicklas fick med lätthet upp samma vikt fast jag nog böjer 20 kg mer. Jag tror det har med explosivitet att göra, och i vårt fall även teknik och flexibilitet i bottenläget. Så det blir nog bra träning. Jag startar vid ungefär parallellt djup.

Den excentriska bänkpressen gick kanon idag. Sänkningen med 140 blev inte tung förrän vid tredje repetitionen egentligen och jag undrar om det inte hade blivit pers om jag hade maxat idag. Hur som helst är det bättre att spara egot till tävlingar och dagar med tunga singlar. Det är excentriskt som gäller idag, och det känns riktigt bra. Det sliter och drar i muskelfästena, ger pump utan dess like och jag får smaka på 1RM-vikter lite oftare. Så länge jag håller det i en lagom dos så är det nog hur bra som helst. Det förvånar mig att inte fler kör det i bänkpress (på LTK då).
Citat:

Senast redigerad av stevebc den 2011-01-12 klockan 19:38.
Gammal 2011-01-12, 21:17   #2406
thatkrillesshow
Krillov

thatkrillesshows avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Hehe, kombon tänkte jag ut av slöhet.
Krille approves
Citat:
Dödstarten var hemsk.
Haha, det är fina grejer! Vilket hål sätter du pinsen på i racket?
Citat:
Det förvånar mig att inte fler kör det i bänkpress (på LTK då).
Tänkte faktiskt börja köra det efter serie 1an. Jag tror det kan vara vad som behövs för mig i bänken, som har stått relativt still rätt så länge. Lite småsugen på det i böjen också, men vi får se.
Glöm inte Krille!
thatkrillesshow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-13, 00:26   #2407
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Citat:
Haha, det är fina grejer! Vilket hål sätter du pinsen på i racket?
Jag testade först fjärde hålet uppifrån men det var helt omöjligt. Jag ramlade och kunde inte få bak armarna på stången när jag gick under den. Så jag körde från tredje hålet uppifrån. Sista setet fick jag fan pressa 2 sekunder innan stången började röra sig (100 kg!!!), sedan kom den upp ganska snabbt. Men fy fan.

Citat:
Tänkte faktiskt börja köra det efter serie 1an. Jag tror det kan vara vad som behövs för mig i bänken, som har stått relativt still rätt så länge. Lite småsugen på det i böjen också, men vi får se.
Gött! Ja det blir jävla knöligt i böj. Nu när jag kör i rack blir det inte ATG-djup direkt, och det blir bara singlar, men det känns ändå ganska bra.
Citat:
Gammal 2011-01-13, 07:32   #2408
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Undrar du vilket hål stevebacca föredrar?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-14, 19:26   #2409
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Fredag 14 januari

Knäböj
150x3 @ 8
160x3 @ 9 (uppskattat 1RM 188 kg)
152,5x3 @ 8
152,5x3 @ 8
152,5x3 @ 8
152,5x3 @ 8.5

Bänkpress
110x3 @ 7
130x3 @ 11 (klarade de två första hyfsat stabilt)
120x3 @ 9

Marklyft
220x3 @ 10 (uppskattat 1RM 244 kg)
205x3 @ 8.5
205x3 @ 9

+ stångrodd, hantelcurl och brutalbänk

I bänkpress idag blev det bara två arbetsset jämfört med det vanliga på fem-sex. Det första var ett PB-försök som resulterade i fail, och av det blev jag så trött att jag även med den rejäla sänkningen 10 kg nådde en nia, och fick avbryta dagens serie. Det är här som RTS kommer och styr upp träningen. Jag tror jag hade fortsatt nöta på som vanligt om jag inte hade använt fatigue stop här. Idag var jag rejält sliten av onsdagens excentriska bänkpress, så för att "rädda formen" så stoppar RTS mig vid 2 set istället för att jag fortsätter kämpa på med fem-sex set och förstör även måndagens pass. I och med att jag träffade en rejäl formsvacka idag (och då var det ändå 130x2 som är nära PB i tvåor) så kommer nästa pass på måndag antagligen gå bättre.

I knäböj och marklyft finns det inte mycket att säga. Det går uppåt, men jag är fortfarande svagare än all-time high här. Det handlar om ungefär 10 kg och med lite flyt kan jag vara i bra form redan nästa vecka, trots att jag dietar. Den som lever får se.
Citat:
Gammal 2011-01-17, 21:23   #2410
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Måndag 17 januari

Knäböj
150x2 @ 8
165x2 @ 8
175x2 @ 9
180x2 @ 9 PB (uppskattat max 200 kg)
170x2 @ 8.5
170x2 @ 9

Bänkpress
120x2 @ 8
130x2 @ 9.5 (jag hade kommit en bit på vägen med en tredje rep, men bommat)
122,5x2 @ 8
122,5x2 @ 8
122,5x2 @ 8

Marklyft
170x2 @ 7
170x2 @ 7
170x2 @ 7
170x2 @ 7
170x2 @ 7

Kronlyft
200x2 @ 8
220x2 @ 9
220x2 @ 9

Sälrodd
90x3x6

Stångcurl
50x3x6

Turkish Get-ups
13.5, 18.5, 18.5

Känslan att persa i böj under deff är obeskrivlig. Faktum är att jag idag var i mitt livs böjform. Utan bälte har jag bara gjort 185x1 som mest, och idag gjorde jag 180x2 med mersmak. Förutom det så var det här ett tretimmarspass utan energidryck som ändå gick undan ganska smärtfritt, och jag var inte särskilt trött i slutet. Jag tror att det här är en ganska tydlig signal på att jag har vägt lite för mycket för mitt eget bästa och burit omkring på överflödigt fett. Nu är jag smalare, starkare, mer taggad och jag har mer energi i gymmet, fast jag ligger på underskott. Nu har jag visserligen bara tappat två kg eller så, och jag käkar en hel del kolhydrater. Det hade nog varit värre om jag hade nollat dessa, och varit längre in i deffens skede än vad jag är nu.

I bänkpress var jag fortfarande seg - förra onsdagens negativa gjorde att jag bara orkade köra två arbetsset i fredags så att förra veckan gav få set (dock hög hypertrofi) och därmed ganska liten kortsiktig styrkestimulans (snarare teknikstimulans). Delvis därför (och antagligen delvis pga fördröjt slitage) gick det dåligt idag. På onsdag blir det bänk med långa stopp, och på fredagen tunga singlar, så styrkan kommer komma nu!

Marklyftet gick väldigt lätt trots att jag körde tungt i fredags. Kronlyften var dock tunga som de alltid är. Sparade lite på ryggen idag då det kändes lite i ryggslutet på 220.
Citat:

Senast redigerad av stevebc den 2011-01-17 klockan 21:25.
Gammal 2011-01-17, 21:27   #2411
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Mycket bra pass!!!

PB i deff eller nåt!

TK Trossö
Gammal 2011-01-17, 21:30   #2412
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Tack.

Jag sitter och väntar på att bli flejmad av MikaelJ, fast han dröjer idag. Han kanske har nollat sina kolhydrater så han har blivit seg.
Citat:
Gammal 2011-01-17, 21:34   #2413
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Eller så har han ätit 30 bananer och hamnat i fruktoskoma.

TK Trossö
Gammal 2011-01-17, 21:37   #2414
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Carbz is the shit.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-17, 21:39   #2415
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk

bertberts avatar

Reg.datum: May 2006
Vilket myspass! Jag myser på distans.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:06.