Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-21, 00:07   #2386
Ondskapelsen
Registered User

Ondskapelsens avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Pratar man avkastningspotential på ett par års sikt så är Nokia svårslaget.
Ett grymt distributionsnät, fantastiskt bra produkter, en väldigt stark partner i MS.
Man får grymt mycket företag för pengarna.

Den potentiella snöbollseffekten av en bra lansering av 920/820, implementering av W8/WP8 i företagsstrukturer och effekterna av densamma.
Det mest spännande tycker jag, är inte den eventuella kurshöjningen de närmaste månaderna som följd av en bra Lumiaförsäljning, utan det faktum att man då plötsligt gjort sig ett namn igen och kan konkurrera på lika villkor med övriga.

Då ser nästa lansering, gissningsvis om typ 16-18 månader, väldigt intressant ut.
Precis, Nokias distributionsapparat är brutalt effektiv och kommer att vara guld värt när WP8-mobiler letar sig ner i prisklassarna, förmodligen fram mot sommaren.

Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag tycker att ni som investerar en stor andel av erat kapital i Nokia har rejält stora bollar i alla fall. Själv vågar jag inte.

Jag uppskattar sannolikheten att de lyckas komma tillbaks till kanske 30%
Om Nokia skulle komma tillbaks, vad skulle du sätta för riktkurs? Är potentiell riktkurs högre än chansen för att lyckas? Isåfall har du en bra risk vs. reward. Jag är högst osäker på om Nokia kan komma tillbaka till sina bästa glansdagar, men att Nokia kan vara en aktör som inte längre är sämst, det är någonting jag tror på!

Jag ha för närvarande ca 10% av min portfölj i Nokia med GAV strax under 19kr. Jag köpte kanske för tidigt men jag har är ändå nöjd.
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 22:09   #2387
thethoos
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Jag har just börjat intressera mig för aktier men innan jag börjar satsa pengar har jag tänkt lära mig lite först. Jag har skickat efter boken aktieguiden, vet ni någon mer bok eller onlinekurs som är bra? Som nybörjare med ett startkapital på säg, 25k bör jag skaffa avanza mini eller en kapitalförsäkring?

Hur ser man vilka direktavkastningar aktier har haft senaste åren. Eller får man direktavkastning mer kvartal?

Något annat en nybörjare bör tänka på?

Jag intresserade mig efter att jag spontanköpte lite SAS och Lappland goldminers på swedbank (99Kr courtage) här om dagen och efter att ha läst på lite gran fattar jag vilken nybörjare jag är men men, kan investeringarna bara bli bättre
thethoos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 22:14   #2388
thethoos
Registered User

Jag undrar också hur mycket en normal ökning av en aktieportfölj är? Mitt mål är 8-10% ökning första året och 10-12% andra året. Är det för högt för en nybörjare?
Gammal 2012-11-22, 07:43   #2389
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av thethoos Visa inlägg
Jag undrar också hur mycket en normal ökning av en aktieportfölj är? Mitt mål är 8-10% ökning första året och 10-12% andra året. Är det för högt för en nybörjare?
Väldigt svårbesvarad fråga.
Jämför med index samt med den sparränta du hade fått hos banken.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 10:24   #2390
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Det kommer inte vara lätt att nå sådana mål ifall inte index håller ungefär samma ökning.

SAS var även vågat
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 10:41   #2391
Tryman
Söt

Trymans avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Jag intresserade mig efter att jag spontanköpte lite SAS och Lappland goldminers på swedbank (99Kr courtage) här om dagen och efter att ha läst på lite gran fattar jag vilken nybörjare jag är men men, kan investeringarna bara bli bättre
Spontanköpa är väl lite som att köpa grisen i säcken tycker jag. Bättre att fatta välgrundade beslut. Om det går åt h*lvete så blir man mindre förbannad på sig själv och man blir mer nöjd med sig själv om det går bra.

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 10:59   #2392
thethoos
Registered User

Ja det blir inga mer köp av dessa företag, har tittat på andra mycket mer stabila företag. Är det dumt att gå in på aktiemarknaden nu när börsen går dåligt eller är det bra läge att köpa billigt och vänta ut nästa uppgång ?

Senast redigerad av thethoos den 2012-11-22 klockan 11:00.
Gammal 2012-11-22, 12:18   #2393
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Bry dig mer om att företaget är välmående och genererar en ökande vinst än hur börsen i helhet går.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 12:35   #2394
Ondskapelsen
Registered User

Ondskapelsens avatar

Citat:
Ja det blir inga mer köp av dessa företag, har tittat på andra mycket mer stabila företag. Är det dumt att gå in på aktiemarknaden nu när börsen går dåligt eller är det bra läge att köpa billigt och vänta ut nästa uppgång ?
Jag tycker då inte börsen ser generellt billig ut i dagsläget. Det finns guldkorn, men jag köper inga långsiktiga stora bolag i dagsläget. Jag ligger mycket likvid och köper bara turnaround/förhoppnings-bolag då dessa inte riktigt följer börsens svängningar.

Noteras att jag inte har speciellt del av min förmögenhet i dessa bolag, men de är de enda bolag jag har i dagsläget .
Gammal 2012-11-22, 12:53   #2395
Minimjölk
Registered User

Minimjölks avatar

Reg.datum: Mar 2002
Diamyd, ha ha, snart bär det iväg, eller inte.
Gammal 2012-11-22, 13:19   #2396
thethoos
Registered User

Okej, hmm ska sätta mig och läsa lite årsrspportrr på de företagen jag är intresserad av. Aktier verkar svårt men kul
Gammal 2012-11-22, 13:52   #2397
Catstyle
Registered User

Catstyles avatar

Vill du göra det enkelt för dig köper du på dig ett gäng bolag ur Lundingruppen.
Catstyle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 17:42   #2398
Ondskapelsen
Registered User

Ondskapelsens avatar

Citat:
Okej, hmm ska sätta mig och läsa lite årsrspportrr på de företagen jag är intresserad av. Aktier verkar svårt men kul
Ett tips är att läsa lite böcker innan du läser bokslut, annars kommer du inte riktigt veta vad du ska leta efter.
Köp hem Tradinggguiden av Jonas Bernhardson, bra ställe att börja på!

Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle Visa inlägg
Vill du göra det enkelt för dig köper du på dig ett gäng bolag ur Lundingruppen.
Njaaa. Lite för hög risk för en småsparare att bara göra så även om dem har bra trackrecord.
Gammal 2012-11-22, 18:40   #2399
Pelle2
Registered User

Pelle2s avatar

Hatar verkligen ordet "småsparare".. vad är det för något?

<50 000:-
<100 000:-
<500 000:-
<1000000:-

Sedan gäller i princip samma regler för en "småsparare" och en Bill Gates, dvs ingen vill förlora pengar :P
Pelle2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-22, 18:47   #2400
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle2 Visa inlägg
Hatar verkligen ordet "småsparare".. vad är det för något?

<50 000:-
<100 000:-
<500 000:-
<1000000:-

Sedan gäller i princip samma regler för en "småsparare" och en Bill Gates, dvs ingen vill förlora pengar :P
I sverige ligger väl alla storsparare under 60k enligt statistik..

20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:22.