Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-19, 20:18   #226
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
Du ska fälla ut latsen när du står med stången på axlarna Upp med armbågarna så högt du kan och ut med latsen
Gammal 2012-03-19, 20:44   #227
DarcyGrahn
Smalare än Emme

DarcyGrahns avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Du ska fälla ut latsen när du står med stången på axlarna Upp med armbågarna så högt du kan och ut med latsen
Jag gillar inte att pressa upp armbågarna så högt som möjligt. Jag tycker det är skönare att ha armbågarna så långt ner som möjligt medan stången fortfarande ligger stabilt på axlarna. Men det är vad man själv gillar som sagt =)
DarcyGrahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 20:52   #228
Rickard
Registered User

Rickards avatar

Reg.datum: Feb 2009

Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 20:57   #229
entropy
Dr Fitness

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg

Nu frågar jag i okunskap - men är inte de där frontböjen alldeles katastrofala för knäna?
entropy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 22:59   #230
Leifallan
Registered User

Leifallans avatar

Reg.datum: Apr 2008
En intressant artikel av den gode Pendlay:

http://www.pendlay.com/Assigning-Wei...out_df_92.html

Ett utdrag:

Citat:
For advanced lifters, much more of the training will be with the weight changing between most reps or sets. Ideally, the weight will change between each attempt in a competition, and a lifter must develop the skill to handle this. Also, because advanced lifters are in fact skilled and efficient, they will use a very high percentage of their bodies resources in a high percentage attempt, much more than a novice lifter, and simply cant do attempt after attempt at a high percentage of max. Early in a training cycle, an advanced lifter might do a series of efforts at the same weight, to hone that “perfect groove”… but, some of these series of efforts will be doubles… where the second rep will require more focus, effort, and skill than the first. Later in the training cycle, we will do workouts that are more and more like the “wave” model. We go up to a max, or at least heavy weight, we come down and work back up within 3-4 reps, then we might even do it a third time. In any case, the weight on the bar changes every rep.

In general, if you are a “novice” lifter, or a lifter who does not yet have technique that is deeply ingrained, I would recommend that when far away from a contest you do many, even most, of your workouts with a set weight, and use long series of singles generously. As you approach your upcoming contest, change some, but not all, of your training sessions to an approach more like the contest, working up to a heavy weight, then going down and working up again. Do not change all your training to this style however, it is normal for a novice to have technique deteriorate significantly after using heavy weight and maybe experiencing a series of misses. Alternating workouts between working heavy and changing the weight every set, and workouts of a long series of efforts at the same moderate weight work well.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-19, 23:04   #231
ceejay

ceejays avatar

Citat:
Ursprungligen postat av entropy Visa inlägg
Nu frågar jag i okunskap - men är inte de där frontböjen alldeles katastrofala för knäna?
Varför skulle dom vara det?
Gammal 2012-03-20, 00:00   #232
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Vad har ni för tips på hur man får stången att färdas närmare kroppen på uppvägen i ryck?

edit: efter second pull dvs

Ser ut så här när jag kör
yt]WCfLELZuWg0&feature=g-all-u&context=G2b43462FAAAAAAAACAA[/yt]
Inget svar på frågan, men jag tycker du ska testa att hålla en hand smalare på båda sidor.

Citat:
Njae, man ska inte sträva efter att ha armbågarna så högt upp som möjligt. Mellan 45 och sisådär 75 graders vinkel mellan torso och överarm, skulle jag säga. Har man dem i, säg, 90 graders vinkel, är det svårt att få till bra med kraft att trycka sig under. Jmf med press t.ex.
Gammal 2012-03-20, 00:03   #233
Guddi
Registered User

Guddis avatar

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Ursprungligen postat av entropy Visa inlägg
De är inte vackra nä. Men killen tränar inte för att må bra, han tränar för att kunna lyfta så mycket vikt som möjligt. När han kör med lättare vikt kan jag garantera att det ser mycket bättre ut.
Gammal 2012-03-20, 00:14   #234
ceejay

ceejays avatar

Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Inget svar på frågan, men jag tycker du ska testa att hålla en hand smalare på båda sidor.

Njae, man ska inte sträva efter att ha armbågarna så högt upp som möjligt. Mellan 45 och sisådär 75 graders vinkel mellan torso och överarm, skulle jag säga. Har man dem i, säg, 90 graders vinkel, är det svårt att få till bra med kraft att trycka sig under. Jmf med press t.ex.
Mjo, kanske onödigt att överstiga 75grader. Det är nog en smaksak. Det finns proffs som har dom uppe vid 90 grader och dom som har nere vid 45 grader
Gammal 2012-03-20, 02:00   #235
Supermicke
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
vad är det ni menar med armbågarna och vinklarna? :P
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 08:16   #236
tobake75
Registered User

Reg.datum: May 2011
Ja vad surrar ni om. Menade inte Supermicke i vilket läge axlarna skall hållas i slutläget, när armbågarna är utlåsta.

Supermicke, du ska inte shrugga i det läget. Shruggade axlar är inte stabila.
tobake75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 08:41   #237
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Supermicke Visa inlägg
när jag kör stöt och har stött upp den
Citat:
Upp med armbågarna så högt du kan och ut med latsen
Supermicke pratar nog det längt till höger, och ceejay det längst till vänster.

Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 08:42   #238
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
De är inte vackra nä. Men killen tränar inte för att må bra, han tränar för att kunna lyfta så mycket vikt som möjligt. När han kör med lättare vikt kan jag garantera att det ser mycket bättre ut.

Tyngdlyftning på elitnivå skall icka blandas ihop med sjukgymnastik.
Turbo Rico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 08:49   #239
tobake75
Registered User

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo Rico Visa inlägg
Tyngdlyftning på elitnivå skall icka blandas ihop med sjukgymnastik.
Absolut inte, men tyngdlyftare har förhållandevis lite knäskador jämfört med andra sporter. Så om Entropy menar att det är dåligt för knäna att böja djupt, då dristar jag mig med att säga att han har fel
tobake75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-20, 08:55   #240
Turbo Rico
Registered User

Turbo Ricos avatar

Reg.datum: Mar 2009
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Absolut inte, men tyngdlyftare har förhållandevis lite knäskador jämfört med andra sporter. Så om Entropy menar att det är dåligt för knäna att böja djupt, då dristar jag mig med att säga att han har fel

Tror inte tyngdlyftning sabbar knäna, snarare stärker knäna så länge man inte gör nåt dumt på träning/tävling.
Turbo Rico är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.