Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Tävlingar och serien

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-02, 18:12   #226
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
Tror snarare man ska satsa på att släppa hela mästerskapet på DVD än enskilda viktklasser, produktionen blir lite för dyr med tanke på hur små kvantiteter man skulle behöva göra annars. Såvidare SSF bränner ut själva på kansliet Idén är dock god, absolut.
Jag tror mer på reklamvärdet av att lägga ut det på nätet. Det var förvånande många som kollade på sändningarna men det skadar inte att ge ännu fler möjligheten utan att de måste köpa en skiva eller leta upp det någonstans mer olagligt.
Sponsorerna borde också vara intresserad av fler tittare och större spridning än vad en skiva ger.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 19:19   #227
tobbe89
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Sponsorerna borde också vara intresserad av fler tittare och större spridning än vad en skiva ger.
+1

Klipp ihop och sprid ut det gratis, några större pengar lär det nog ändå inte generera.. och spridningen, i sig, är väl mer värdefull än lite smågrus.
Gammal 2011-03-02, 20:42   #228
Arf Pingvin
Hårdrockare

Arf Pingvins avatar

Reg.datum: Mar 2006
Det går legendariska berättelser om VM 83 som få har sett men desto fler hört sägner om... Eller det finns att se på tuben och rätt många har en kopia men det är kul att kolla tillbaka på tävlingar från förr. Det vore mycket värt om förbundet kunde ha kvar hela sändningen för allmän beskådan. Sen bara bygga på med nya sändningar när åren går. Att lagra sändningen på en dator verkar inte vara ett problem, den är ju lagrad redan nu.
Arf Pingvin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-02, 21:32   #229
the_PL_man
Gammalt flakvrak

the_PL_mans avatar

Reg.datum: Oct 2002
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
Riktigt trevligt ! två helger irad nu, kanske vi ses i luleå med?
Det är planen iallafall.
the_PL_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 15:50   #230
Stolpen
Avregistrerad

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Om jag fattar detta rätt bör det alltså varit 2473 olika människor/datorer som tittade? På en sport med 800 utövare?
Nej Carro riktigt så enkelt är det inte!

Låt mej först slå fast att sändningen höll bra kvalité....MEN:
1. Den statistik som redovisas här på forumet innehåller flera osäkerhetsfaktorer, för det första så är 2473 IP-nummer inte lika med 2473 olika människor och datorer, för om du kopplar upp dej via en DHCP-Server så får du olika nummer varje gång vilket innebär att en tittare kan ha flera IP-nummer från samma dator.
2. Vid tidigare sändningar via nätet från EM, SM mfl så har mellan 40-50 % av besökarna också varit inloggade i chatten, på den statisitk som redovisades från SM så skulle det bara varit ca 10 %..varför?
3. Vem har kontrollerat de besökssiffror som lämnats ut? Man skall ju vara medveten om att det är ett företag som är beroende av sin PR och sina resultat som presenterar siffrorna.
4. Tittarsiffrorona är idag - enligt min uppfattning - inte tillräckligt höga och intressanta för att generera företag att satsa på sponsring i någon större utsträckning.
5. Kostnaderna för webbsändningarna ryms inte inom SSF budget utan påverkar övrig verksamhet enligt det mail som jag fick av SSF kassör i December 2010. (och som jag visat i tidigare inlägg här)

Jag har föreslagit i en motion till SSF att man istället skall köpa in den utrustning som behövs och skaffa sig den utbildning och kompetens som behövs via kurser tex, för att vi sen själva skall kunna köra sändningar mycket billigare och där vi själva aktivt deltar.

Kan vi ha utbildningar i klovning och andra funktionärsuppgifter kan vi väl även ha en kurs i hur man tekniskt använder webbteknikens utrustning?
Det skulle bli mycket billigare och ge pengar över till SSF och därmed ge fler lyftare chansen att få åka på internationella tävlingar.
Stolpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 16:23   #231
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Stolpen Visa inlägg
MEN:
1. Den statistik som redovisas här på forumet innehåller flera osäkerhetsfaktorer, för det första så är 2473 IP-nummer inte lika med 2473 olika människor och datorer, för om du kopplar upp dej via en DHCP-Server så får du olika nummer varje gång vilket innebär att en tittare kan ha flera IP-nummer från samma dator.
Man kan få det. Fat som de flesta ISP:er har satt upp sina DHCP-servrar så uppdateras adresserna högst en gång i veckan och datorer som tidigare har varit uppkopplae till samma ISP/server frågar först om den adressen de hade förra gången är ledig.

Sannolikheten är stor att dessa 2473 IP-adresser också representerar lika många datorer.

Du hade ingen kommentar på snittiden?

Edit: I övrigt tyckte jag att ditt förslag om att köpa in utrustning och utbilda folk är bra. Men det kan bli dyrt med bra utrustning (den förra blev ju stulen) och man måste se till att utbilda ersättare också om man inte kan knyta folk till förbundet på längre tid.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö

Senast redigerad av Nitrometan den 2011-03-04 klockan 16:27.
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 16:27   #232
Ungrim
Registered User

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
2. Vid tidigare sändningar via nätet från EM, SM mfl så har mellan 40-50 % av besökarna också varit inloggade i chatten, på den statisitk som redovisades från SM så skulle det bara varit ca 10 %..varför?
Var det samma funktion på de tidigare sändningarna, Att man blev utkastad från chatten om man var inaktiv i 20 min?
Ungrim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 16:30   #233
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Det vanliga brukar vara att man behåller sitt IP ett antal timmar efter att man kopplat ner sig, ibland upp till ett dygn eller längre och många användare idag kopplar sällan ner sig.

En annan osäkerhetsfaktor är att man kan vara flera som delat på samma uppkoppling för att titta.

Citat:
Därför att man blev utloggad efter 25 minuter?

Citat:
3. Vem har kontrollerat de besökssiffror som lämnats ut? Man skall ju vara medveten om att det är ett företag som är beroende av sin PR och sina resultat som presenterar siffrorna.
Även om jag är cynisk vad gäller många företag så var det här i överkant t o m för mig.

Citat:
4. Tittarsiffrorona är idag - enligt min uppfattning - inte tillräckligt höga och intressanta för att generera företag att satsa på sponsring i någon större utsträckning.
Förutom att Eleikos sponsorkontrakt redan bygger på att det finns websändningar så får förbundet vara glada för all spons de kan få. Alla föreningar som jagar spons inför tävlingarna kan nu också lägga till att det finns fungerade websändningar med ett ungefärligt antal tittare och om det ger en tusenlapp per arrangör första året så är det en bra då det är 1000 kr mer än vad de annars kanske hade fått tag på.

Angående att ta över websändningarna inom SSF..

Att skicka iväg folk på kurs för att lära sig göra websändningar i den kvaliten som var på SM plus att köpa in all utrustningen hoppas jag du inte seriöst tror blir billigare??

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 16:31   #234
Zacke
Registered User

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Vad har du för källa till att det är 40-50 procent av tittarna som också varit inloggade på chat under tidigare websändningar?
Gammal 2011-03-04, 16:32   #235
Andreas Guiance
Tyngre

Andreas Guiances avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Du hade ingen kommentar på snittiden?
Först och främst: Jag tyckte också siffrorna lät fina – jättekul

Just den genomsnittliga tiden ska man vara lite försiktig med dock...man får ju tänka på att om en person kollar i sex timmar, kan åtta personer kolla i en sekund och snittet blir ändå 40 min.
Andreas Guiance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 16:44   #236
mini
Svensk mästarinna 2011.

minis avatar

Reg.datum: Sep 2003
Orsaken till att det var färre inloggade på chatten kan vara för att det var fler som inte ingår i de redan frälsta som tittade. Bara en gissning.
Gammal 2011-03-04, 19:39   #237
jmkdavid
Registered User

Reg.datum: Feb 2005
Visst, siffrorna som presenterats stämmer ju knappast till 100%. Men det ger ju ialf en ganska bra bild av hur många som tittade. Och siffrorna visar ju att det definitivt inte blev en flopp med websändningen.

Om man nu inte ska leta fel och brister och alltid försöka vända och vrida saker mot det negativa hållet á la Stolpen så kan man ju tänka på att siffrorna inte heller visar ifall det var en eller flera som satt vid varje dator.

Jag vet att tex min morsa och farsa såg delar av websändningen tillsammans. En av mina bröder tittade tillsammans med sin sambo, en av mina vänner gjorde samma sak. 5-6 lyftare från klubben samlades och såg tillsammans. Där har vi 11-12 "webtittare" på 4 I.P-adresser. Så de siffror som presenteras kan ju i teorin vara i underkant för hur många som egentligen tittade.

Är själv rätt chockad över hur många som har kommit fram och pratat med mig om websändningen... många som jag inte trodde brydde sig överhuvudtaget, personer man inte trodde skulle veta att det ens var SM den helgen. Vi har visserligen gjort "reklam" för sändningen på facebook men jag trodde inte det skulle ha SÅ stor effekt. Alla har dessutom varit positiva till sändningen och många har ställt frågor om styrkelyft och det låter som att deras intresse har ökat. Riktigt roligt!

(synd bara att man var så jävla kass och skämde ut sig inför så många )
jmkdavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 21:07   #238
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Alltså jag är ju ingen direkt hejare på IP-tjosanhejsan och sånt där, men om dagens statistik säger att 2473 IP-nummer var in och kollade och det i praktiken innebär att 1500-2000-eller 3000 personer i praktiken kollade så kommer väl likförbannat "den exakta siffran" tittare säga oss lika lite som just 2473 IP-nummer. För som Andreas är inne på kan det vara 2400 som tittade i 1 sekund och 73 som lät datorerna vara på i 48 timmar, det vet vi inte.
MEN, nu har vi siffror att jämföra med! Om två månader har vi en ny sändning, förhoppningsvis ännu bättre (förslag mottages tacksamt!), lite mer marknadsföring etc och kan då jämföra de siffrorna som produceras då med dagens. Fler tittare och längre snitttid vore ju ett bra mål tex.
Sen när vi genomfört årets fyra sändningar kan vi göra en utvärdering på dessa datatekniska bitar och bedöma huruvida man satsar fler år. Kör vi fler år kan vi försöka utvärdera om vi tex får fler deltagare på SM, fler licenser etc men det är ju lite mer abstrakt.

Personligen så ser jag detta år lite som learning by doing och förhoppningsvis har vi ett sjukt välfungerande koncept och kader kunnigt folk runtomkring till raw-VM 2012. (Vilket jag ju per definition inte vet kommer omfattas av detta men det vore ju synnerligen önskvärt!)
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-04, 22:32   #239
Stolpen
Avregistrerad

Citat:
Ursprungligen postat av Ungrim Visa inlägg
Var det samma funktion på de tidigare sändningarna, Att man blev utkastad från chatten om man var inaktiv i 20 min?
Inte vad jag kan komma ihåg..

Senast redigerad av Stolpen den 2011-03-04 klockan 22:35.
Gammal 2011-03-04, 22:34   #240
Stolpen
Avregistrerad

Citat:
Ursprungligen postat av Zacke Visa inlägg
Vad har du för källa till att det är 40-50 procent av tittarna som också varit inloggade på chat under tidigare websändningar?
Bland annat den senaste statstiken från när vi sände Bänk-SM (där faktiskt antalet inloggade chattande var mer än 60 % av totalt antal besökare)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:25.