Jag måste dra på mig nörsstämpel nu men matte är fan lite coolt ibland
Börjar envariabelanalys 1 på liu nästa måndag, svårighetsgrad på skala 1-5?
Beror helt på hur djupt du vill gå, men svårighet 2 skulle jag säga, man kan förstå det mesta i den intiutivt. Lägg ner tid på att lära dig envariabeln, du tjänar igen det sååå många gånger om senare, jag lovar dig.
Endim 1 är inte jättesvårt men som många andra har sagt så tjänar du att lägga ner massvis med tid på det, spec om du läser ingenjör prog. då kommer du använda massa av en dim i typ 90% av kurserna
Endim 1 är inte jättesvårt men som många andra har sagt så tjänar du att lägga ner massvis med tid på det, spec om du läser ingenjör prog. då kommer du använda massa av en dim i typ 90% av kurserna
Okej ! jo förstår att grunderna är viktigt
(fick min 5a i linär algebra för några dagar sen grattis till mig )
Det där är ett bra exempel på vad en dimension egentligen är och hur tids-/temperatur-/etc-dimensioner skiljer sig från rumsdimensioner. Elefanten är utspridd i temperatur, dvs. om man "befinner sig i" temperaturen 30 grader ser man endast de delar av elefanten som har denna temperatur, motsvarande nån viss färgnyans på bilden. Men om det skulle fungera lika i rumsdimensionerna skulle det inte längre vara en elefant, åtminstone inte en levande.
Elefanten är en yta typ temp = f(x,y,z) i (x,y,z,temp). Temperatur är inte en oberoende variabel. Roligare blir det med tid. Befinner du dig i 30 grader så är du i en annan yta och det är möjligt att den skär sig med elefanten men även att den inte gör det.
Edit: Tack till Thalagor som PM:ade mig om att jag skrivit fel tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G
Envariabel 1 är inte alls svårt att klara. Dock är det förmodligen den viktigaste kursen så det lönar sig att lägga ner tid.
"Inte alls svår att klara" beror på vart man läser den och vilket program/kurs. Våra envariabelskurser är överlägset svåraste mattekurserna första året. Ganska många som har kvar någon av dem som släpkurser, läääänge
"Inte alls svår att klara" beror på vart man läser den och vilket program/kurs. Våra envariabelskurser är överlägset svåraste mattekurserna första året. Ganska många som har kvar någon av dem som släpkurser, läääänge
Jag syftar på TATA41 och jag går Y. I min klass var det bara en av ca 20 som inte klarade första tentan, vilket iof var ett ovanligt bra resultat. Det jag menar är att klara 3 st uppgifter av 7 inte är så svårt om man har anstängt sig under kursen. Sen kan man såklart misslyckas även fast man är bra förberedd men då tar man den troligtvis nästa gång.
Och med "inte alls svår att klara" menar jag just att skrapa ihop 8-9 p på tentan inte är så svårt. Kursen som helhet är definitivt inte trivial.
Och med "inte alls svår att klara" menar jag just att skrapa ihop 8-9 p på tentan inte är så svårt.
Jag har ingen uppfattning om hur svårt det är eftersom jag inte läser själv i linköping. Har en polare dock som läser Y och om jag inte minns fel läser inte ni envariabeln med I?
Vi brukar ha 50-60% som kuggar första analyskursen. Antar att det beror på dels att högskolestudier är betydligt svårare än gymnasiet och att folk inte hänger med i tempot och så. Jag tror att iaf första kursen hade kunnat vara lite snällare så man "kommer igång", samtidigt kanske det bara skjuter fram chocken ytterligare.
Jag har ingen uppfattning om hur svårt det är eftersom jag inte läser själv i linköping. Har en polare dock som läser Y och om jag inte minns fel läser inte ni envariabeln med I?
Vi brukar ha 50-60% som kuggar första analyskursen. Antar att det beror på dels att högskolestudier är betydligt svårare än gymnasiet och att folk inte hänger med i tempot och så. Jag tror att iaf första kursen hade kunnat vara lite snällare så man "kommer igång", samtidigt kanske det bara skjuter fram chocken ytterligare.
ca 40 % U är det på de två senaste tentorna i januari i analys 1. Jag tror att det är Y och I som skriver då. I:arna är väl inte direkt kända för att vara bäst på matte
Om man inverterar ett negativt tal, byter det tecken då?
Exempel:
1/x^2 = -5x/16 + 21/16
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Invers till -4 är -1/4 eftersom (-1/4)*(-4) = 1
Jag förstår dock inte vad exemplet har med det att göra? Det är väl bara att lösa på som vanligt?
Xtreme-G: Haha, jag tänkte att det verkade lite skumt Menar du att alla läser samma kurs? Verkar lite märkligt. Det finns en del program här som läser "A-LA" (Analys och linjär algebra) men dessa är lite anpassade beroende på program. Vi har helt egna kurser som bara TM och F läser.