Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-11, 15:44   #226
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Envariabel 1 är inte alls svårt att klara. Dock är det förmodligen den viktigaste kursen så det lönar sig att lägga ner tid.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 15:44   #227
Muskelbyggaren
Löjligt internskämt

Muskelbyggarens avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Erik__ Visa inlägg
Jag måste dra på mig nörsstämpel nu men matte är fan lite coolt ibland

Börjar envariabelanalys 1 på liu nästa måndag, svårighetsgrad på skala 1-5?
Beror helt på hur djupt du vill gå, men svårighet 2 skulle jag säga, man kan förstå det mesta i den intiutivt. Lägg ner tid på att lära dig envariabeln, du tjänar igen det sååå många gånger om senare, jag lovar dig.
Muskelbyggaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 16:29   #228
renad
Registered User

renads avatar

Reg.datum: Sep 2005
Endim 1 är inte jättesvårt men som många andra har sagt så tjänar du att lägga ner massvis med tid på det, spec om du läser ingenjör prog. då kommer du använda massa av en dim i typ 90% av kurserna
renad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 16:40   #229
Erik__
hehe lol

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av renad Visa inlägg
Endim 1 är inte jättesvårt men som många andra har sagt så tjänar du att lägga ner massvis med tid på det, spec om du läser ingenjör prog. då kommer du använda massa av en dim i typ 90% av kurserna
Okej ! jo förstår att grunderna är viktigt

(fick min 5a i linär algebra för några dagar sen grattis till mig )
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 16:49   #230
Crippa90
IKBF

Crippa90s avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Erik__ Visa inlägg
Jag måste dra på mig nörsstämpel nu men matte är fan lite coolt ibland

Börjar envariabelanalys 1 på liu nästa måndag, svårighetsgrad på skala 1-5?
Den är lättare än Linjär Algebra tycker jag. Grattis till 5an. Jag väntar på mitt resultat och hoppas som fan på att jag klara den.
Crippa90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 17:19   #231
willis
Registered User

williss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Tyckte linjär algebra, flervariabeln och diffen alla var lättare än envariabeln
willis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 18:49   #232
astrodog
Sup, registered user?

astrodogs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Muskelbyggaren Visa inlägg
Det där är ett bra exempel på vad en dimension egentligen är och hur tids-/temperatur-/etc-dimensioner skiljer sig från rumsdimensioner. Elefanten är utspridd i temperatur, dvs. om man "befinner sig i" temperaturen 30 grader ser man endast de delar av elefanten som har denna temperatur, motsvarande nån viss färgnyans på bilden. Men om det skulle fungera lika i rumsdimensionerna skulle det inte längre vara en elefant, åtminstone inte en levande.
Elefanten är en yta typ temp = f(x,y,z) i (x,y,z,temp). Temperatur är inte en oberoende variabel. Roligare blir det med tid. Befinner du dig i 30 grader så är du i en annan yta och det är möjligt att den skär sig med elefanten men även att den inte gör det.
Gammal 2010-01-11, 18:59   #233
Drfg
Registered User

Drfgs avatar

Reg.datum: Dec 2003
Det finns ju den här youtube-filmen annars, som gör en både klockare och mer förvirrad :P

Drfg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 19:30   #234
capture
wolfman

captures avatar

Reg.datum: Aug 2005
Den filmen var faktiskt ganska klockren
capture är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 20:40   #235
Sundsarn
Gymmar inte damn it!

Sundsarns avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sundsarn Visa inlägg
Ett 3-dimensionellt rum behöver t ex inte alls beskriva vår omgivning utan t ex alla polynom av grad 3 och lägre.
Rättelse: Det är såklart polynom av grad 2 och lägre. Vi har ju även en konstant med här. Alltså polynom av grad n spänner ett vektorrum av grad n+1

Edit: Tack till Thalagor som PM:ade mig om att jag skrivit fel tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Envariabel 1 är inte alls svårt att klara. Dock är det förmodligen den viktigaste kursen så det lönar sig att lägga ner tid.
"Inte alls svår att klara" beror på vart man läser den och vilket program/kurs. Våra envariabelskurser är överlägset svåraste mattekurserna första året. Ganska många som har kvar någon av dem som släpkurser, läääänge
Sundsarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-11, 22:16   #236
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Om man inverterar ett negativt tal, byter det tecken då?

Exempel:

1/x^2 = -5x/16 + 21/16
Gammal 2010-01-11, 22:23   #237
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Citat:
"Inte alls svår att klara" beror på vart man läser den och vilket program/kurs. Våra envariabelskurser är överlägset svåraste mattekurserna första året. Ganska många som har kvar någon av dem som släpkurser, läääänge
Jag syftar på TATA41 och jag går Y. I min klass var det bara en av ca 20 som inte klarade första tentan, vilket iof var ett ovanligt bra resultat. Det jag menar är att klara 3 st uppgifter av 7 inte är så svårt om man har anstängt sig under kursen. Sen kan man såklart misslyckas även fast man är bra förberedd men då tar man den troligtvis nästa gång.

Och med "inte alls svår att klara" menar jag just att skrapa ihop 8-9 p på tentan inte är så svårt. Kursen som helhet är definitivt inte trivial.
Gammal 2010-01-11, 22:37   #238
Sundsarn
Gymmar inte damn it!

Sundsarns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Och med "inte alls svår att klara" menar jag just att skrapa ihop 8-9 p på tentan inte är så svårt.
Jag har ingen uppfattning om hur svårt det är eftersom jag inte läser själv i linköping. Har en polare dock som läser Y och om jag inte minns fel läser inte ni envariabeln med I?

Vi brukar ha 50-60% som kuggar första analyskursen. Antar att det beror på dels att högskolestudier är betydligt svårare än gymnasiet och att folk inte hänger med i tempot och så. Jag tror att iaf första kursen hade kunnat vara lite snällare så man "kommer igång", samtidigt kanske det bara skjuter fram chocken ytterligare.
Gammal 2010-01-11, 22:45   #239
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Citat:
Jag har ingen uppfattning om hur svårt det är eftersom jag inte läser själv i linköping. Har en polare dock som läser Y och om jag inte minns fel läser inte ni envariabeln med I?

Vi brukar ha 50-60% som kuggar första analyskursen. Antar att det beror på dels att högskolestudier är betydligt svårare än gymnasiet och att folk inte hänger med i tempot och så. Jag tror att iaf första kursen hade kunnat vara lite snällare så man "kommer igång", samtidigt kanske det bara skjuter fram chocken ytterligare.
ca 40 % U är det på de två senaste tentorna i januari i analys 1. Jag tror att det är Y och I som skriver då. I:arna är väl inte direkt kända för att vara bäst på matte
Gammal 2010-01-11, 22:51   #240
Sundsarn
Gymmar inte damn it!

Sundsarns avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Om man inverterar ett negativt tal, byter det tecken då?

Exempel:

1/x^2 = -5x/16 + 21/16
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Invers till -4 är -1/4 eftersom (-1/4)*(-4) = 1

Jag förstår dock inte vad exemplet har med det att göra? Det är väl bara att lösa på som vanligt?

Xtreme-G: Haha, jag tänkte att det verkade lite skumt Menar du att alla läser samma kurs? Verkar lite märkligt. Det finns en del program här som läser "A-LA" (Analys och linjär algebra) men dessa är lite anpassade beroende på program. Vi har helt egna kurser som bara TM och F läser.

Senast redigerad av Sundsarn den 2010-01-11 klockan 22:53.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:45.