2016-04-16, 01:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Någon som har några tankar om cardio på en Ola Wallengrenare?
Jag älskar cardio och mår bra av det. Hur skulle ni förändra programmet för att lägga in eventuell lågintensiv cardio på sina vilodagar? Eller behöver man justera alls? Eller ska man bara skita i det? Alla tankar är välkomna.
|
|
|
2016-04-16, 01:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver
Ultimate diet är ingen VLCD.
|
Var längesen jag läste den boken så jag minns inte hur många kalorier det rör sig om. Tack för rättelsen.
|
|
|
2016-04-16, 10:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Korash
Någon som kombinerat VLCD och studier på universitetsnivå med bra resultat?
Funderar själv på att göra detta, men vet hur j-vla seg jag blir i huvudet vid slutet av en deff. Misstänker att detta kommer ge samma symptom ganska omgående.
|
Jag gjorde det och då funkade det skumt nog lysande, fick någon form av konstig fokus.
Citat:
Ursprungligen postat av kaspen
Var längesen jag läste den boken så jag minns inte hur många kalorier det rör sig om. Tack för rättelsen.
|
Det är nog 50% dagarna innan refeedsen du minns, det är ju fortfarande inte många kcal!
|
2016-04-17, 08:34
|
|
Registered User
|
Ola, varför skriver du inte en e-bok och säljer den?
Gör en detaljerad e-bok där du förklarar mekanismerna bakom på kanske 10 sidor, därefter lägger du upp en detaljerad genomgång av hur du gör, och hur man kan anpassa den efter kroppsvikt/aktivitet och liknande. Därefter typ någon sida med ett upplägg för hur man kombinerar en sån här VLCD med konditionsidrotter, kraftsport som tyngdlyftning/styrkelyft, en för bodybuilding och en för folk som tränar på morgonen istället för kvällen. Därefter förklarar du en refeed i detalj där du redogör för antal gram kolhydrater per kilo kroppsvikt etc.
Du lär dra in rätt många tusen på den här.
Upp med en hand alla ni som skulle köpa boken för 350 spänn.
*sträcker upp handen*
|
|
|
2016-04-17, 08:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2013
|
*sträcker upp handen*
|
|
|
2016-04-17, 13:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Har ju en hel tråd här med all info som behövs så varför?
I och för sig hade jag köpt den ändå...
Förövrigt fortsätter min viktnedgång på 0.1kg per dag efter att de 3 kg från refeeden försvan trots att jag ligger på runt 2700-3000 kcal i underskott.
Bara ett par dagar kvar tills jag ska äta, ska bli väldigt trevligt.
|
|
|
2016-04-17, 14:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Jag har en artikel liggande som beställdes av BODY men aldrig publicerades, det var tydligen inte tillräckligt bodybuildingmässig (och jag tror att bilderna inte var tillräckligt fräsiga).
Med lärdom från denna tråden så är jag lite tveksam att publicera den eftersom dieten inte är att rekommendera för vissa så den kanske inte bör få så stor spridning.
|
|
|
2016-04-17, 16:21
|
|
Registered User
|
Det är därför du lägger upp en disclaimer i början av boken där du klart och tydligt förklarar att det för de allra flesta är en dum idé att göra en crash diet men att du förstår att folk kommer att göra sådana ändå då folk är på jakt efter så snabba resultat som möjligt. Det du förespråkar för de flesta är en hållbar livsstil där folk inte pendlar speciellt mycket i vikt utan ligger ganska nära den form de vill vara i och om de skulle vilja i vikt så ska man göra det med ett litet underskott. Du förstår dock det mänskliga psyket där man vill ha belöningen direkt och det är därför du har bestämt dig för att skriva den här boken så att folk så SÄKERT som möjligt ska kunna gå igenom en sån här och undvika alla potentiella bieffekter av svält.
Jag vet inte vad body betalar för en artikel men du lär ju kunna tjäna rätt många tiotusentals kronor på en sån pdf. Den här tråden visar ju om inte annat vilket enormt intresse som finns för den.
|
|
|
2016-04-22, 21:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2010
|
Min VLCD är nu avslutad. Eller rättare sagt i onsdags.
Målet var 73 kg men stannade på 75.1. Startvikt 81.5 kg. 17 dagar varav en ätardag. Eller två rättare sagt.
Har antagligen gått upp 2-3 kg nu sen jag började äta igen men har inte kontrollerat detta ännu.
Inga större problem med hunger, dock stort intresse av matporr utvecklades. Inga problem att äta som vanligt efter avslut.
Magen är dock i olag, luktar rätt fränt om man släpper av lite och det som faktiskt kommer ut är än så länge klimpar istället för den naturliga korvformen. Men inget större bekymmer.
Avsmalning av ansikte är det som främst syns, magen har tappat en del också vilket märks framförallt på byxor. Efter kolhydratsladdning har lite nya ådror tittat fram och min styrka är oförändrad i dom tre stora, jag klarar numera även fler armhävningar på rad än jag någonsin gjort.
Inga sömn problem förutom dagen innan äta dagen, vaknade typ varannan timme och kollade på klockan för att se om det var dags att åka till jobbet (frukost vid 9).
På det stora hela var det en lätt diet, oehört simpelt med 4 shakes och inget annat. Mycket lättare att följa än en vanlig där det ska räknas en massa.
Jag hade dock oflyt och valde en period där mitt jobb gjorde att träningen fick lida. 13 timmars jobb och 90 min restid om dagen gjorde att jag inte hann med ordentliga pass eller ens den mängd jag velat. Hade jag åtminstone kunnat skippa pappersexcercisen på kvällarna så hade det nog blivit bättre men jag klagar ändå inte på resultaten.
Viktnedgången var stabil på 0.785kg per dag i början. Sedan sjönk den drastiskt till 0.1kg innan första refeed. Efter detta gick jag upp 3kg, tappade sedan 0.785kg per dag tills refeed vikten var borta och sedan återigen 0.1kg per dag tills det tog helt stopp. Hade 75.1 i vikt på morgonen innan avslut och samma vikt dagen därpå.
Kul grej att göra och kommer kanske gå på det igen om en eller två veckor.
|
|
|
2016-04-22, 22:40
|
|
Make Sweden great again
Reg.datum: Nov 2009
|
Borde inte den här tråden ligga i diet deff och fettminskning
|
|
|
2016-04-27, 09:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
Någon som har några tankar om cardio på en Ola Wallengrenare?
Jag älskar cardio och mår bra av det. Hur skulle ni förändra programmet för att lägga in eventuell lågintensiv cardio på sina vilodagar? Eller behöver man justera alls? Eller ska man bara skita i det? Alla tankar är välkomna.
|
Promenader i behagligt tempo är inga som helst problem och bara skönt. Jag avråder dock starkt att börja med intensivare typer av konditionsträning. Nöj dig med vardagsmotion och lättare promenader etc så äre lugna puckar skulle jag säga
On Topic: Inte styrketränat på över ett år pga depression. Mina 96 muskulösa kilon är nu mera 84 riktigt smalfeta sådana efter att ha levt på socker i X-antal månader. Vantrivs just nu i min kropp mer än nånsin skulle jag våga påstå.
Ska skrida till verket med Olas VLCD med fyra shakes/dag från imorgon. Styrketränar på Tisdagar och Fredagar från nästa vecka och kommer att äta varje lördag är tanken.
Behöver detta nu mer än nånsin. Tre - Fyra veckor är planen.
|
|
|
2016-04-29, 07:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Kört klart en vecka nu. Började den 23/4 och kör refeed idag 29/4.
Vägde in mig på 74.0 och imorse innan träning stod vågen på 70.3. Måttbandet hittade jag inte på så har tyvärr inte kunnat mäta mig. Men skillnad ser jag absolut. Tappade ingen styrka i träningen men fick lite mer träningsvärk än jag annars brukar få. Nu var inte det här i början av deffen utan mer mot slutet. Tror jag ska börja med en eller två veckor av det här i början för en riktig kick start nästa gång. Inga som helst problem med hunger eller sug efter mat. Intressant att ha provat på.
Skickat från min HUAWEI NXT-L29 via Tapatalk
|
|
|
2016-05-02, 16:28
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2016
|
Hej! Tänkte påbörja en vlcd ''kur''. Funderar på att köra en av Olas varianter.
"Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Jag håller precis på med en sådan variant. 4 drinkar per dag, "allt i ett", ca 4-5h mellan intag. Jag tror inte det är bättre än orginalupplägget men det är smidigare och jag tycker att jag mår bättre.
11g EAA
25g Kasein
13g Vassle
6g Mineralblandning+kreatin+beta-alanin
1g HMB
För att stimulera proteinsyntesen maximalt är detta naturligtvis overkill men det blir de doserna om man ska komma upp i ett vettigt totalintag."
Har lite frågor angående detta dock.
Är det något särskilt märke på till exempel EAA:n och Kasein?
Vad ingår i en "mineralblandning?"
Är det 6g mineralblandning + 6g kreatin + 6g beta-alanin per drink eller 6g mineralblandning, kreatin och beta-alanin tillsammans?
Hur länge klarar man av att köra denna typ av ''kur''?
Har försökt läsa tråden men har ej hittat svaret på dessa frågor så om någon snäll stjäl skulle kunna hjälpa en noob skulle jag bli väldigt tacksam!
Mvh!
|
|
|
2016-05-02, 18:56
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Hej! Tänkte påbörja en vlcd ''kur''. Funderar på att köra en av Olas varianter.
"Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Jag håller precis på med en sådan variant. 4 drinkar per dag, "allt i ett", ca 4-5h mellan intag. Jag tror inte det är bättre än orginalupplägget men det är smidigare och jag tycker att jag mår bättre.
11g EAA
25g Kasein
13g Vassle
6g Mineralblandning+kreatin+beta-alanin
1g HMB
För att stimulera proteinsyntesen maximalt är detta naturligtvis overkill men det blir de doserna om man ska komma upp i ett vettigt totalintag."
Har lite frågor angående detta dock.
Är det något särskilt märke på till exempel EAA:n och Kasein?
Vad ingår i en "mineralblandning?"
Är det 6g mineralblandning + 6g kreatin + 6g beta-alanin per drink eller 6g mineralblandning, kreatin och beta-alanin tillsammans?
Hur länge klarar man av att köra denna typ av ''kur''?
Har försökt läsa tråden men har ej hittat svaret på dessa frågor så om någon snäll stjäl skulle kunna hjälpa en noob skulle jag bli väldigt tacksam!
Mvh!
|
Glömde skriva att detta blir i kcal ungefär 889 och i protein ungefär 101g. Behöver man inte minst 2xkg g protein för att bevara dem? Tänkte köra en tre-veckors period så jag kanske inte skulle tappa mycket muskler ändå?
|
|
|
2016-05-02, 19:55
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ola, varför skriver du inte en e-bok och säljer den?
*sträcker upp handen*
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren
Jag har en artikel liggande som beställdes av BODY men aldrig publicerades, det var tydligen inte tillräckligt bodybuildingmässig (och jag tror att bilderna inte var tillräckligt fräsiga).
Med lärdom från denna tråden så är jag lite tveksam att publicera den eftersom dieten inte är att rekommendera för vissa så den kanske inte bör få så stor spridning.
|
Nu svarade Ola, men varje gång jag tittat in i denna tråden är det uppenbart att detta blivit ett verktyg för att personer med ätstörningsproblematik att rättfärdiga självsvält. Å andra sidan är alla dieter en extrem trigger för de med ÄS eller anlag för ÄS.
Personligen tyckte jag med ett relativt sunt och avslappnat förhållande till mat att VLCD i sex veckor gjorde mig lätt psykiskt störd. Ätstörning på helgerna och självsvält med tankar på mat dygnets alla vakna timmar.
Nu återhämtade jag mig efter någon vecka (av allt för mycket mat) men för en del individer så är detta extremt olämpligt.
Är man fri från psykiska besvär och klarar av att testa detta som ett experiment så visst, kör på. Men jag är tveksam till om jag skulle våga göra detta "mainstream" med en bok. Ola kommer hängas i kvällspressen som mannen bakom nya svältdieten
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:31.
|

|