2020-03-24, 13:11
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
imponerande, 50k otränad, jag tog mig ca 300m otränad. Det tog någon månad innan jag kunde jogga 5k
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
+1. Minns det tydligt för jag började på en 1,6 km lång runda och det tog ett tag innan jag kunde jogga hela rundan.
|
Den där tjejen är dock långt ifrån otränad. Om man kollar på hennes youtubekanal så gör hon en massa olika träningsgrejer (tex olika militära fystester), och dessutom hade hon gjort ett ironman-triatlon tidigare. Så hon började inte från noll i sin löpträning, långt därifrån. Men hon hade inte gjort någon löpträning på ett år (eller vad hon nu sade). Jag tror jag hört henne säga nåt om att hon kört sprintträning dock. Så hon kanske inte räknar sprintträning som löpträning. Men hur som helst så hade hon ju tränat mycket löpning innan, och dessutom kört massor av annan konditionsträning under detta år. Så det är svårt att jämföra med henne ändå tror jag.
|
|
|
2020-03-24, 13:18
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Tänkte springa en sväng i mina trail-skor imorgon. Dom hamnade i garderoben eftersom dom är lite för smala. Så lilltån blir lite klämd. Vad kan man göra för att lindra skav eller blåsor?
Funderar jag på att smörja på lite zinksalva på tårna och använda löparstrumpor.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
|
Vad som funkat för mig för att minimera blånaglar och skavsår:
- Klippa naglarna.
- Löparstrumpor som är i två lager. Om skon är trång så lämpligen en tunn modell.
- Smörja in fötterna med hudkräm så huden inte är torr och ömtålig.
- Snöra skorna på ett sådant sätt att foten inte glider framåt i skon (främst i nedförsbackar) och stöter emot insidan av "tåboxen".
- Genomlida en jävla massa skavsår till dess att fötterna vant sig med skorna och/eller skorna anpassat sig efter fötterna. Kan ta ett par veckor (eller längre) men efter ett tag brukar det lugna ner sig om inte skorna är helt åt helvete.
|
|
|
2020-03-24, 21:03
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman
Varje kg ger ca 1 minut per mil brukar man ju säga.
|
Ballt, går jag ned till 60kg så tar jag milen på 35 alltså?
2020-03-25, 06:18
|
|
Banned User
|
Ifall man väger 67kg och springer halvmaran på 1:56:00 så gör 1kg mer i kroppsvikt ungefär 1,5min långsammare på halvmaran. Dvs ungefär 5s långsammare per km över den distansen. Går man upp från 67kg till 77kg så kan man förvänta sig att man försämrar sitt tempo på halvmaran från 5:30/km till 6:10/km ungefär, vilket är c:a 15min långsammare på halvmaran.
Detta enligt det där magiska excelarket som finns på denna blogg. Här är en direktlänk till att ladda hem själva excelarket.
Det finns rätt mycket info i själva arket om hur viktgradering funkar. Men det var svårt att klippa och klistra eftersom texten inte var i en enda cell, så vill man läsa så får man ladda hem arket själv. Men det finns tydligen några olika formler man kan använda sig av, och det ska gå att byta mellan dessa olika formler i arket om man vill pilla.
I detta arket finns det även en kalkylator som gör ungefär samma sak som de där online kalkylatorerna. Dvs ger en uppskattning på vilken kapacitet man har på olika distanser beroende på vad man presterar på en annan distans. Dessutom femtioelva andra kalkylatorer som är hyfsat enkla att använda. Rekomenderas starkt ifall man vill sitta och nörda lite.
|
|
|
2020-03-25, 07:01
|
|
Klen och gnällig
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Ifall man väger 67kg och springer halvmaran på 1:56:00 så gör 1kg mer i kroppsvikt ungefär 1,5min långsammare på halvmaran. Dvs ungefär 5s långsammare per km över den distansen. Går man upp från 67kg till 77kg så kan man förvänta sig att man försämrar sitt tempo på halvmaran från 5:30/km till 6:10/km ungefär, vilket är c:a 15min långsammare på halvmaran.
Detta enligt det där magiska excelarket som finns på denna blogg. Här är en direktlänk till att ladda hem själva excelarket.
Det finns rätt mycket info i själva arket om hur viktgradering funkar. Men det var svårt att klippa och klistra eftersom texten inte var i en enda cell, så vill man läsa så får man ladda hem arket själv. Men det finns tydligen några olika formler man kan använda sig av, och det ska gå att byta mellan dessa olika formler i arket om man vill pilla.
I detta arket finns det även en kalkylator som gör ungefär samma sak som de där online kalkylatorerna. Dvs ger en uppskattning på vilken kapacitet man har på olika distanser beroende på vad man presterar på en annan distans. Dessutom femtioelva andra kalkylatorer som är hyfsat enkla att använda. Rekomenderas starkt ifall man vill sitta och nörda lite. 
|
Den kalkylatorn är grym, den visar att jag inte alls är i dålig löpform utan bara tjock 
När jag sprang som bäst vägde jag 65..nu väger jag 90.. det motsvarar 125sekunder per kilometer extra. Så när jag nu springer på 6min/km så är det egentligen strax under 4min/km!
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
|
|
|
2020-03-25, 09:20
|
|
Spån
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator
Den kalkylatorn är grym, den visar att jag inte alls är i dålig löpform utan bara tjock
När jag sprang som bäst vägde jag 65..nu väger jag 90.. det motsvarar 125sekunder per kilometer extra. Så när jag nu springer på 6min/km så är det egentligen strax under 4min/km!
|
Vad är din personliga erfarenhet? Hur mycket tyngre är det att springa på 90kg? Hur mycket snabbare skulle det gå om du gick ner till 65 kg med bibehållen träningsmängd. Låt säga att bantningen fick ta ett år eller två med bibehållen träningsmängd.
|
|
|
2020-03-25, 09:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2018
|
Jag tycker det är stor skillnad beroende på hur banan ser ut.
Mindre skillnad på en t ex ett platt stadslopp än ett kuperat traillopp.
|
|
|
2020-03-25, 22:41
|
|
Klen och gnällig
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Vad är din personliga erfarenhet? Hur mycket tyngre är det att springa på 90kg? Hur mycket snabbare skulle det gå om du gick ner till 65 kg med bibehållen träningsmängd. Låt säga att bantningen fick ta ett år eller två med bibehållen träningsmängd.
|
Svårt att säga, jag är ju inte bara tjock utan både tjock och otränad
Men det är påtaglig skillnad med vikten. Gick ner några kilo förra året och det blev direkt lättare, gick snabbare och gjorde mindre ont i knäna och fotleder.
Sen kom livet i vägen som vanligt. Och jag bidde tjock igen.
|
|
|
2020-03-26, 07:08
|
|
Banned User
|
Jag tror nuffrorna ur det där arket avspeglar verkligheten relativt väl. Det är ju såklart inga exakta förutsägelser det handlar om. Men man får iaf ett hum om det.
Högst troligt är det också så att det funkar sämre att gissa kapacitet vid en viktnedgång från 90 till 60kg än en nedgång på bara 5kg. Precis på samma sätt som man ju inte riktigt kan dra för stora växlar på hur snabb man är på 800m baserat på sin maratontid.
|
|
|
2020-03-26, 14:20
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Angående viktdiskussionen så väger jag samma nu som när jag sprang milen som snabbast men är inte i närheten av de tiderna på mina intervallpass osv  Vad gör jag för feeeel?
Nästa vecka ska Stockholm marathon ge besked vad som händer med loppet. Om det blir inställt eller flyttat till ett senare datum i höst så får jag problem med mitt planerade Boston Marathon-kval. Jag har kikat lite på andra marathon och har hittat ett i Jönköping som går den 15:e augusti (dock osäker på att den är kontrollmätt och godkänt enligt konstens alla regler, vilket loppet måste vara för att vara godkänt kval). Kruxet är att jag ska springa en fjällmarathon den 1:a augusti, dvs bara två veckor tidigare. Hinner man återhämta sig tillräckligt på två veckor?
Samtliga resonemang är givetvis förutsatt att apokalypsen inte hunnit inträffa osv.
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2020-03-26, 15:20
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Angående viktdiskussionen så väger jag samma nu som när jag sprang milen som snabbast men är inte i närheten av de tiderna på mina intervallpass osv  Vad gör jag för feeeel? 
|
Då man är runt tjugo så har man kanske inte lika mycket andra grejer i skallen som då man är runt trettio, så det mentala fokuset är ju kanske inte detsamma. Du kanske inte tränar lika hårt (tar ut dig lika mycket) som du en gång gjort helt enkelt.
Återhämtningsförmågan kan ju också bli lidande av småbarn och jobbsituationer när man blivit lite äldre jämfört med några år tidigare, så du kanske inte ens kan träna lika hårt som du en gång kunde pga familjesituation.
Dessutom sätter ju graviditet en del fysiska spår på kvinnor också, och det kan ju kanske hända att vissa aspekter kan ta lång tid att komma tillbaka ifrån.
Utöver detta så går ju det kroppsliga utför efter tjugostrecket. Vissa saker har kanske inte peakat då, men det mesta. Så ifall man "varit på topp" i tidiga år så har man kanske inte jättemycket potential att fortsätta utvecklas efter typ 25. Dock är ju konditionsidrott (särskilt på lite längre distanser) något som faktiskt går att hålla nivån hyfsat bra i även då man blir lite äldre.
Ett annat alternativ är ju också att du kanske tränar "fel" och inte har lyckats identifiera exakt vad som begränsar din löpning, och tränar inte denna aspekt tillräckligt mycket. Det är ju lätt hänt att man tränar på det man tycker är roligt. Men det är ju inte säkert att det är just detta man faktiskt behöver.
|
|
|
2020-03-26, 15:25
|
|
Banned User
|
Citat:
Nästa vecka ska Stockholm marathon ge besked vad som händer med loppet. Om det blir inställt eller flyttat till ett senare datum i höst så får jag problem med mitt planerade Boston Marathon-kval. Jag har kikat lite på andra marathon och har hittat ett i Jönköping som går den 15:e augusti (dock osäker på att den är kontrollmätt och godkänt enligt konstens alla regler, vilket loppet måste vara för att vara godkänt kval). Kruxet är att jag ska springa en fjällmarathon den 1:a augusti, dvs bara två veckor tidigare. Hinner man återhämta sig tillräckligt på två veckor?
Samtliga resonemang är givetvis förutsatt att apokalypsen inte hunnit inträffa osv.
|
Ifall de ska ta beslut nu, så kommer de ju garanterat ställa in, eller flytta till i höst.
Boston är ju flyttat till i höst också, så det kanske funkar ändå...
EDIT: Men vänta nu? Boston brukar gå i april, och Sthlm brukar vara i juni, eller? Så hur skulle Sthlm kunnat funka som kval till Boston om det inte var nån corona pandemi?
Senast redigerad av svenbanan den 2020-03-26 klockan 15:26.
|
|
|
2020-03-26, 15:25
|
|
Klen och gnällig
|
Citat:
|
Du tränar väl för marathon och inte millopp?
|
|
|
2020-03-26, 15:55
|
|
special snowflake
|
Citat:
Ifall de ska ta beslut nu, så kommer de ju garanterat ställa in, eller flytta till i höst.
Boston är ju flyttat till i höst också, så det kanske funkar ändå...
EDIT: Men vänta nu? Boston brukar gå i april, och Sthlm brukar vara i juni, eller? Så hur skulle Sthlm kunnat funka som kval till Boston om det inte var nån corona pandemi?
|
Det är Boston Marathon 2021 som jag vill/kan kvala till, och den ligger fortfarande i april 2021. Jag har iaf fått svar från Jönköping att deras bana är kontrollmätt av friidrottsförbundet och godkänd för internationella kval. Så om Stockholm blir flyttat till ett omöjligt datum så kanske Jkpg kan bli ett alternativ. (Jag måste springa kvallopp innan den 12:e september i år för att kvala till 2021).
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator
Du tränar väl för marathon och inte millopp?
|
Ja jo men ändå
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
|
|
|
2020-03-26, 15:58
|
|
special snowflake
|
Citat:
Då man är runt tjugo så har man kanske inte lika mycket andra grejer i skallen som då man är runt trettio, så det mentala fokuset är ju kanske inte detsamma. Du kanske inte tränar lika hårt (tar ut dig lika mycket) som du en gång gjort helt enkelt.
Återhämtningsförmågan kan ju också bli lidande av småbarn och jobbsituationer när man blivit lite äldre jämfört med några år tidigare, så du kanske inte ens kan träna lika hårt som du en gång kunde pga familjesituation.
Dessutom sätter ju graviditet en del fysiska spår på kvinnor också, och det kan ju kanske hända att vissa aspekter kan ta lång tid att komma tillbaka ifrån.
Utöver detta så går ju det kroppsliga utför efter tjugostrecket. Vissa saker har kanske inte peakat då, men det mesta. Så ifall man "varit på topp" i tidiga år så har man kanske inte jättemycket potential att fortsätta utvecklas efter typ 25. Dock är ju konditionsidrott (särskilt på lite längre distanser) något som faktiskt går att hålla nivån hyfsat bra i även då man blir lite äldre.
Ett annat alternativ är ju också att du kanske tränar "fel" och inte har lyckats identifiera exakt vad som begränsar din löpning, och tränar inte denna aspekt tillräckligt mycket. Det är ju lätt hänt att man tränar på det man tycker är roligt. Men det är ju inte säkert att det är just detta man faktiskt behöver.
|
Allt det där gäller säkert (kanske väger något kilo mer också, minns inte exakt på grammet vad jag vägde 2016). Sen har jag heller inte sprungit något millopp i år så en helt rättvis jämförelse är det inte på den punkten heller.
Just nu kör jag efter ett marathonträningsprogram, men det ingår en del fartlöpning i det också (dock börjar det bli mer och mer maraspecifika pass nu). Körde åtta stycken tusingar i morse med 1 min ståvila (gick dock ut för hårt så tog 3 minuters vila efter första fyra för att inte falla igenom alldeles). Enligt träningsprogrammet skulle jag hålla miltempo eller något snabbare. Började i sub 4-fart men fick för mycket mjölksyra efter två intervaller och höll mig då på typ 4:06-4:09 på resten av tusingarna. Så ingen sub40 fart där inte.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:29.
|

|