Långa tröskelintervaller med kort vila. Tufft? Eller gött?
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tufft men gött Tröskeltempo ska man ju kunna hålla i åtminstone 40 min i sträck om man är uppvärmd, så 17 min är ju egentligen inget problem. Men det är ju fortfarande förhållandevis långa intervaller. 2 min vila tycker jag dock är fullt tillräckligt, har gått ner till 2min även i mina VO2max-intervaller och tycker jag hinner bli ganska återhämtad på den lilla tiden. Ska börja sänka vilan på snabba intervaller ner till 90 sek och sedan 60 sek (ännu snabbare om jag kör riktigt korta intervaller).
Själva passet kändes gött och jag höll inte lägst tempo även om de flesta som var med på passet var erfarna maratonlöpare och triatleter. Känns gött att crossfittomten kan konkurrera ut några som viger sitt liv åt löpning även om täten förstås stack iväg i väl under 4-tempo.
På kvällen efteråt kände jag mig dock begravd, nästan lite febrig och magen var total kaos. Magen kan iofs bero på att jag tryckte en kebabrulle på typ 90 sek när jag kom hem. Hade inga höga förhoppningar om att ta mig upp kl 5 och träna innan jobbet men vaknade upp utvilad och mjuk i kroppen så det gick vägen.
Bänk:
90 kg x 6 x 6 enkelt
5 varv:
- 12 ring row
- 10 strika ring dips
Stretch.
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
Snyggt! Själv blev jag kvar framför FIFA hela kvällen Jag ska revidera mitt upplägg något, du har helt rätt i att det underlättar rätt mycket att kunna köra intervallerna tillsammans med någon. Var lite naivt av mig att tänka att jag primärt kör alla intervaller på löpbandet, bör kunna pusha mig själv hårdare i sällskap av någon. Känns rimligt att revidera de där 20 kilometerna på bandet varje vecka till 15 km för att istället sno Ante eller Robin och köra intervaller utomhus.
Kul att du körde med en löparklubb Det är exakt sådant som jag har dragit mig för att göra, det är kanske inte min största mardröm men det har inte varit något som lockat och jag har inte velat bli en sådan person. Ser liksom något F&S-liknande framför mig, är inte mycket för det kollektiva. När jag dock tänker på det så skulle jag inte säga nej om typ Ante skulle dra med mig på något åt det hållet.
Snyggt! Själv blev jag kvar framför FIFA hela kvällen Jag ska revidera mitt upplägg något, du har helt rätt i att det underlättar rätt mycket att kunna köra intervallerna tillsammans med någon. Var lite naivt av mig att tänka att jag primärt kör alla intervaller på löpbandet, bör kunna pusha mig själv hårdare i sällskap av någon. Känns rimligt att revidera de där 20 kilometerna på bandet varje vecka till 15 km för att istället sno Ante eller Robin och köra intervaller utomhus.
Kul att du körde med en löparklubb Det är exakt sådant som jag har dragit mig för att göra, det är kanske inte min största mardröm men det har inte varit något som lockat och jag har inte velat bli en sådan person. Ser liksom något F&S-liknande framför mig, är inte mycket för det kollektiva. När jag dock tänker på det så skulle jag inte säga nej om typ Ante skulle dra med mig på något åt det hållet.
Drar mig också att springa med klubb av exakt samma anledning. Och jag hade inte gått dit själv utan nu var det ju att en kollega tog med mig och passet kändes tufft och passande. Var mycket gubbtugg under uppvärmningen som jag fördömde i tystnad ("höhöh det sköna med löpning är ju bärsen efteråt eller hur Henka, höhöhö ja visst är det så Klasse").
På fredagar har vi sagt att vi ska köra intervaller inomhus på lunchen på jobbet (inte på jobbet alltså utan på gymmet som ligger intill jobbet, en 200 metersbana). Då har helt plötsligt ett fantastiskt upplägg automatiskt trätt fram:
Tisdagar: tröskel med totalt > 15 km distans
Fredagar: snabba intervaller, förmodligen under 1000m
Helg: Långpass i lugnt tempo, minst 15 km men förmodligen och gärna mer beroende på dagsform och tid
3 pass varav alla med någon form av kvalitet och de jobbiga passen sker "per automatik" om jag bara ser till att haka på gänget som kör, samt totalt upp mot 40 km per vecka vilket duger gott åt mig.
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
Drar mig också att springa med klubb av exakt samma anledning. Och jag hade inte gått dit själv utan nu var det ju att en kollega tog med mig och passet kändes tufft och passande. Var mycket gubbtugg under uppvärmningen som jag fördömde i tystnad ("höhöh det sköna med löpning är ju bärsen efteråt eller hur Henka, höhöhö ja visst är det så Klasse").
På fredagar har vi sagt att vi ska köra intervaller inomhus på lunchen på jobbet (inte på jobbet alltså utan på gymmet som ligger intill jobbet, en 200 metersbana). Då har helt plötsligt ett fantastiskt upplägg automatiskt trätt fram:
Tisdagar: tröskel med totalt > 15 km distans
Fredagar: snabba intervaller, förmodligen under 1000m
Helg: Långpass i lugnt tempo, minst 15 km men förmodligen och gärna mer beroende på dagsform och tid
3 pass varav alla med någon form av kvalitet och de jobbiga passen sker "per automatik" om jag bara ser till att haka på gänget som kör, samt totalt upp mot 40 km per vecka vilket duger gott åt mig.
Då är vi två Jag är ju verkligen mitt emellan två läger där jag inte har mycket för det ena(löpgubbarna) samt är relativt olik det andra(mina kompisar). Tänker på det ibland, att det är lite konstigt att alla ens kompisar har idrottsbakgrund men i princip ingen älskar träning.
Det där upplägget lät ju skitbra Bara att du hakar på, en ynnest att ha det så väl förspänt.
Snatch komplex:
1 highpull + 1 high hang power snatch + 1 hang power snatch + 1 power snatch + 1 overhead squat
Upp till några reps på 50 kg
Jerk komplex:
1 power clean + 2 push press + 1 split jerk
Upp till 72.5 kg
Tjockisflås:
10 min AMRAP av 10 cal ski, 10 cal rodd, öka 1 cal varje runda
Helt död på energi. Min middag igår var 14 rostmackor med leverpastej pga lat och svingott, trodde ändå det skulle ge lite tryck men var helt tom.
Lunch:
Löpning, inomhus på 200m-bana, 4x1000m med 1 min ståvila
Tider: 3:40, 3:48, 3:43, 3:38
Första gången jag springer inomhus tror jag. Blev lite obehagligt att andas "gympasalsluft" mot slutet när man kippade efter andan men i övrigt var det kul.
Hade tänkt springa betydligt längre men vänster höft bråkade lite (kramp snarare än smärta) så bröt. Väldigt jobbigt att springa kuperat.
I morse:
Vaknade 4:30 och kände mig jättepigg och fräsch i kroppen, det är inte ofta det sker.
Snatch komplex: 1 high pull + 1 high hang power snatch + 1 hang power snatch + 1 power snatch
Upp till 50 kg
Sedan power snatch upp till 2 ettor på 60 kg vilket är PB
Power clean + jerk upp till 75 kg
Behind the neck push jerk + overhead squat
Upp till 80 kg
Senast redigerad av pepplez den 2020-01-13 klockan 08:44.
För variationens skull så borde vi ta något långpass tillsammans under vintern/våren. Har du någon nice skog i Linköping så kan ju jag ta pendeln till stan så plockar du upp mig i bilen och så kör vi någon runda. Kanske även slänga in lite garageträning
För variationens skull så borde vi ta något långpass tillsammans under vintern/våren. Har du någon nice skog i Linköping så kan ju jag ta pendeln till stan så plockar du upp mig i bilen och så kör vi någon runda. Kanske även slänga in lite garageträning
Haha vi har ju planer på långpass/bad i somras men det rann ju ut i sanden Men håller med, det borde vi göra. Finns ett fint eklandskap där man kan springa på grusvägar eller "trail", och finns även ett fint 10-km-spår så det går att få till en trevlig långrunda med variation.
Haha vi har ju planer på långpass/bad i somras men det rann ju ut i sanden Men håller med, det borde vi göra. Finns ett fint eklandskap där man kan springa på grusvägar eller "trail", och finns även ett fint 10-km-spår så det går att få till en trevlig långrunda med variation.
Det låter bra Vi har ju trots allt nästan identiska intressen så det borde vara en no-brainer att få till något tillsammans. Får dock bli lite längre fram i februari eller mars.
Bänk 95 kg x 8 x 4
Kettlebell sälrodd 4x10
Ring dips 3x12
Den 22/2 skulle vi kunna träna tillsammans innan ölintaget. Bollar bara upp det, vet inte om det är en bra idé, kanske blir krångligt i.o.m. att det gissningsvis hade varit bäst om vi åkte direkt från Linköping till Eneby. Då måste jag ha med mig allt till Linköping. Men det hade passat bra på ett sätt då det alltid är nice att träna innan man dricker öl.
Den 22/2 skulle vi kunna träna tillsammans innan ölintaget. Bollar bara upp det, vet inte om det är en bra idé, kanske blir krångligt i.o.m. att det gissningsvis hade varit bäst om vi åkte direkt från Linköping till Eneby. Då måste jag ha med mig allt till Linköping. Men det hade passat bra på ett sätt då det alltid är nice att träna innan man dricker öl.
Vi skulle ju kunna löpa i Norrköping annars och ta Linköping lite senare.
Det gör vi! Ett långpass i skogen samt lite bänkpress på Friskis
Ska komma och visa dig hur man springer trail!