2012-06-06, 22:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Man har missat något väldigt grundläggande om man tror att "snäll" eller "artig" automatiskt är = "toffel".
|
Tror jag är en viktig poäng! Om man med sig själv vet att man är en toffel så fort man går in i ett förhållande, är man redo för ett förhållande då?
|
|
|
2012-06-06, 23:35
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Minoshee
Måste göra dig besviken, är inte längre medlem på någon dejtingsida. Och även om jag inte är helt svensk, har sådär feminint långt hår och långa naglar (gudskelov!), gillar att göra frukost och har en del sexuella preferenser som eventuellt skulle falla dig i smaken, så tvivlar jag på att jag är din typ och att vi inte fortsatt skulle kräkas på varandras åsikter och värderingar
Men du kan ju alltid kontakta "mig" på match. Hon verkar ju falla dig i smaken och kanske är hon ett riktigt kap!
|
Tss, skärp dig! Jag gillar ju (för det mesta) att munhuggas med dig. Dessutom gillar du att käfta med mig, trots att du vet att jag har rätt. :P
Men innan vi gifter oss vill jag att du berättar mer om dessa sexuella preferenser som eventuell skulle falla mig i smaken.
För övrigt måste jag fråga vart ditt användarnamn kommer ifrån? Det är nåt med det som låter bekant, typ nåt ord eller uttryckt jag hört, men jag kan inte placera det vilket är sjukt irriterande.
Citat:
Agree. Det är helt otroligt att i varje diskussion om jämställdhet, feminism och kärleksrelationer, så vill somliga dra slutsatsen att en jämlik relation inte har utrymme för att man uppvaktar varandra, tar hand om varandra och anstränger sig. Plötsligt framställs det enda alternativet en man som tofflar sig genom livet utan egen vilja och driv, slänger dörrar i ansiktet på folk och aldrig får bjuda en tjej på kaffe. Herregud, som om inte en fisande soffpotatis är oattraktiv för de stora flertalet människor. Men de stora poängerna går alltid förlorade. Det komplexa och svåra i att en nära relation alltid handlar om förhandlingar och frågor om utrymme, som i en sund och jämlik relation kräver ständig självreflektion och ifrågasättande av allt det som vi så gärna ser som "normalt" och självklart.
|
Nej, det är att missförstå vad det handlar om. Det grundläggande problemet är att det finns en hel del bra killar som uppfostras till att bli mesiga tofflar. Det är den typen som vill behandla andra väl och hyser respekt för kvinnor. Just dessa goda intentioner gör att de lätt faller offer för en moral och värderingar som gör dem självuppoffrande och mesiga.
Samtidigt ligger dryga "bad boys" runt med alla(nåja, kanske inte alla) tjejer, för tjejer tar hellre att bli behandlade som skit än att nöja sig med en mes.
Det är ett utbrett problem. Hyvens killar har svårt med tjejer, och tjejer får svårt att hitta attraktiva killar som inte är rötägg.
Det är utifrån det perspektivet flera av oss skriver här. I dess mest förenklade och kondenserade form handlar det om att odla lite stake, våga ta för sig, stå för vad man vill och ta steget mot att leda en relation dit man vill. Det handlar också om att vara stark och stå upp för sig själv när det börjar bli lite hett om öronen.
Vidare påtalas gärna att det finns skillnader mellan män och kvinnor, och att attraktion bygger på en feminin/maskulin polaritet.
Det betyder inte att det ska vara som för kvinnorna i Turkiet som plogar åkrarna och tar hand om barnen medan männen sitter i skuggan, spelar backgammon och dricker té. Inte heller betyder det att vara en dryg mansgris som kör fram likt en ångvält.
En relation där man inte tar hand om och uppvaktar varandra, eller där alla diskussioner och problem hanteras ensidigt, vore tortyr för alla sunda människor.
|
|
|
2012-06-07, 01:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Tss, skärp dig!
|
På riktigt, jag är illamående av vad jag läser i den här tråden.
Jag raljerade lite utifrån vad du skrivit innan, det var inte en invit till att be mig utveckla intima detaljer om mitt privatliv på ett forum.
Citat:
Det grundläggande problemet är att det finns en hel del bra killar som uppfostras till att bli mesiga tofflar. Det är den typen som vill behandla andra väl och hyser respekt för kvinnor. Just dessa goda intentioner gör att de lätt faller offer för en moral och värderingar som gör dem självuppoffrande och mesiga.
|
Att du upprepar dig gör inte att jag håller med dig. Visst, skillnader kan attrahera, men vi har helt skilda utgångspunkter i våra resonemang. Till skillnad från dig, så är jag inte särskilt övertygad om att det finns någonting essentiellt manligt och kvinnligt när det gäller personlighet och beteenden. Utan jag tänker mer i termer av att vissa positioner är lättare för somliga individer att inta än för andra. Min utgångspunkt är att det finns strukturella ojämlika maktrelationer som påverkar människor på ett genomgripande och högst komplicerat sätt. Jag gillar när normer och "det självklara" och det som vi gärna vill definiera som "naturligt" utmanas och ifrågasätts.
Jag håller inte med dig om att det finns ett problem med just mesiga toffliga killar. Det är självklart att det kan skapa problem i relationer om man tappar bort sig själv, vad man tycker, tänker och känner. Vad jag ser som ett större problem däremot, är hetsen kring hur en "riktig man", respektive "riktig kvinna" ska vara. Vi bestraffar, underkänner och pekar finger åt de som rör sig utanför de snäva ramarna. Sånt får konsekvenser för hur vi beter oss, för hur vi mår och för vår känsla av att duga och vara tillräckliga. Det enda som kan förändra det är (det mödosamma arbetet) att vi ökar vår tolerans för olikheter.
|
|
|
2012-06-07, 06:18
|
|
Gubbe
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Men skulle du vara okej med att du är Ledare i ett förhållande? Nu pratar vi inte om ragging och en inledande trevande period, utan i ett förhållande som Tolkia ändå skrev om.
Jag skulle aldrig stå ut i ett förhållande där vi inte var absoluta jämlikar, ut något slags "makt"perspektiv (i brist på bättre beskrivning av det abstrakta jag uppfatar att ni syftar på)
|
Man kan ju vara ledare på olika plan utan att det vare sig blir ojämlikt eller toffeltendenser åt vare sig det ena eller andra hållet. Det kan också vara bekvämt att bli ledd. Är självvald "ojämlikhet" också ojämlik? Eller åsyftar du en mer symbolisk jämställdhet där det är mer en mental inställning än mätbara variabler?
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
|
|
|
|
2012-06-07, 07:34
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Minoshee
På riktigt, jag är illamående av vad jag läser i den här tråden.
Jag raljerade lite utifrån vad du skrivit innan, det var inte en invit till att be mig utveckla intima detaljer om mitt privatliv på ett forum.
|
Ha, jag som inte ens värmt upp än.
Jag behöver inga inviter.
Citat:
Att du upprepar dig gör inte att jag håller med dig. Visst, skillnader kan attrahera, men vi har helt skilda utgångspunkter i våra resonemang. Till skillnad från dig, så är jag inte särskilt övertygad om att det finns någonting essentiellt manligt och kvinnligt när det gäller personlighet och beteenden.
|
Fast det gör det. Styrka är manligt och skönhet är kvinnlig. Det är själva essensen av det hela.
Citat:
Utan jag tänker mer i termer av att vissa positioner är lättare för somliga individer att inta än för andra.
|
Vad har det för betydelse?
Citat:
Min utgångspunkt är att det finns strukturella ojämlika maktrelationer som påverkar människor på ett genomgripande och högst komplicerat sätt. Jag gillar när normer och "det självklara" och det som vi gärna vill definiera som "naturligt" utmanas och ifrågasätts.
|
Min utgångspunkt är hur verkligheten ser ut och fungerar. Du kan spekulera kring maktrelationer och ifrågasätta normer hur mycket du vill. Faktum kvarstår att människor fungerar på ett visst sätt.
Citat:
Jag håller inte med dig om att det finns ett problem med just mesiga toffliga killar.
|
Det kanske inte är ett problem för dig, men det är ett enormt problem för de toffliga killarna. Och det finns miljoner av dem.
Citat:
Det är självklart att det kan skapa problem i relationer om man tappar bort sig själv, vad man tycker, tänker och känner.
|
Sade du inte tvärtom nyss?
Citat:
Vad jag ser som ett större problem däremot, är hetsen kring hur en "riktig man", respektive "riktig kvinna" ska vara. Vi bestraffar, underkänner och pekar finger åt de som rör sig utanför de snäva ramarna.
|
Vilken hets? Vilka snäva ramar? Jag ser det snarare som viktigt med bra manliga och kvinnliga förebilder.
Citat:
Sånt får konsekvenser för hur vi beter oss, för hur vi mår och för vår känsla av att duga och vara tillräckliga.
|
Ja, och anpassar man sig efter dåliga ideal slutar det att man inte mår bra, duger eller är tillräcklig.
Citat:
Det enda som kan förändra det är (det mödosamma arbetet) att vi ökar vår tolerans för olikheter.
|
Vilka olikheter? Alla olikheter är inte bra och bör inte jämställas.
|
|
|
2012-06-07, 07:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72
Man kan ju vara ledare på olika plan utan att det vare sig blir ojämlikt eller toffeltendenser åt vare sig det ena eller andra hållet. Det kan också vara bekvämt att bli ledd. Är självvald "ojämlikhet" också ojämlik? Eller åsyftar du en mer symbolisk jämställdhet där det är mer en mental inställning än mätbara variabler?
|
Jag ville ha en utveckling eftersom Tolkia använde ordet "förhållande" varpå Yes liknade det vid en pardans utan någon som leder. För mig för det tankarna till en part som hela tiden leder.
|
|
|
2012-06-07, 07:46
|
|
Gubbe
|
Citat:
Jag ville ha en utveckling eftersom Tolkia använde ordet "förhållande" varpå Yes liknade det vid en pardans utan någon som leder. För mig för det tankarna till en part som hela tiden leder.
|
Det låter onekligen lite enahanda. Det jag reagerade på var tanken på absolut jämlikhet. Den går helt enkelt inte att finna.
Är vi överens om att man får tycka/känna att någon är oattraktiv även om känslan/åsikten inte är stämmer överens med den allmänna moraluppfattningen i just detta land?
|
|
|
|
2012-06-07, 08:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Det låter onekligen lite enahanda. Det jag reagerade på var tanken på absolut jämlikhet. Den går helt enkelt inte att finna.
Är vi överens om att man får tycka/känna att någon är oattraktiv även om känslan/åsikten inte är stämmer överens med den allmänna moraluppfattningen i just detta land?
|
Man får tycka vad man vill faktiskt. Man får tycka att tjejer ska satsa på att hitta en man som kan försörja dem utan att fundera på vad det innebär för jämställdhet och hur låst man kan bli i äktenskapet, och man får tycka att det är häftigt med våld, se tusentals UFC-matcher och samtidigt vara mot att unga killar slåss på stan, och! man får gilla Loreen.
Men. Jag kommer inte att låta någon tycka det ostört. Och är det något som jag faktiskt anser gör världen till ett sämre ställe att leva på för halva mänskligheten så tänker jag även använda tillmälen. Basta!
|
|
|
2012-06-07, 08:33
|
|
Formidabel
Reg.datum: Nov 2003
|
För att citera ytterst selektivt:
Du tror inte att de som vill ha de såhär;
Citat:
Det betyder inte att det ska vara som för kvinnorna i Turkiet som plogar åkrarna och tar hand om barnen medan männen sitter i skuggan, spelar backgammon och dricker té. Inte heller betyder det att vara en dryg mansgris som kör fram likt en ångvält.
|
Också resonerar ungeför såhär.
Citat:
Min utgångspunkt är hur verkligheten ser ut och fungerar. Du kan spekulera kring maktrelationer och ifrågasätta normer hur mycket du vill. Faktum kvarstår att människor fungerar på ett visst sätt.
|
|
|
2012-06-07, 08:43
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Semiramis
För att citera ytterst selektivt:
Du tror inte att de som vill ha de såhär;
Också resonerar ungeför såhär.
|
Nej, det tror jag inte. Turkarna har uppenbarligen missat det där med samma rättigheter för män och kvinnor. Dessutom talar jag i det senare fallet om hur attraktion fungerar. Att förtrycka och förslava kvinnor hör inte till det.
|
|
|
2012-06-07, 09:48
|
|
Gubbe
|
Citat:
Man får tycka vad man vill faktiskt. Man får tycka att tjejer ska satsa på att hitta en man som kan försörja dem utan att fundera på vad det innebär för jämställdhet och hur låst man kan bli i äktenskapet, och man får tycka att det är häftigt med våld, se tusentals UFC-matcher och samtidigt vara mot att unga killar slåss på stan, och! man får gilla Loreen.
Men. Jag kommer inte att låta någon tycka det ostört. Och är det något som jag faktiskt anser gör världen till ett sämre ställe att leva på för halva mänskligheten så tänker jag även använda tillmälen. Basta!
|
Då håller jag med dig till en del. Dina tidigare inlägg bar dock en tydlig doft av att vissa personer kände fel.
Men vad gäller jämställdhet så är det ju oerhört subjektivt. Mätbara parametrar kan ju säga en hel del, men det kan också vara totalt intetsägande. Är det en kvinnofälla att vara hemma med sina barn? Du använder lite klassiska paradoxala feministiska argument. Kvinnor ska vara fria, autonoma varelser. men om de tex väljer att vara hemma med sina barn så har de inte förstått det patriarkala förtrycket. Ergo, de är autonoma varelser så länge de väljer "rätt" enligt feministisk ideologi. Så vem är du som kan gå in och bestämma vad som är bra och dåligt för det andra könet utifrån en helt subjektiv moraluppfattning. En moraluppfattning som knappt är en generation gammal och som dessutom är geografiskt rätt så snäv.
|
|
|
|
2012-06-07, 13:28
|
|
Formidabel
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Nej, det tror jag inte. Turkarna har uppenbarligen missat det där med samma rättigheter för män och kvinnor. Dessutom talar jag i det senare fallet om hur attraktion fungerar. Att förtrycka och förslava kvinnor hör inte till det.
|
Jag menar inte själva åsikten eller vad diskussionen handlar om. Utan om att vara övertygad att man vet hur människor fungerar. Den övertygelsen kan vara väldigt farlig om den paras med makt. Till exempel om man är övertygad om att kvinnor "egentligen" är lyckligare och mår bättre när de är helt underställda mannen. Alltså inte en åsikt som jag på något sätt tillskriver dig, utan bara en fundering om sättet att resonera.
|
|
2012-06-07, 13:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Är väl iofs rätt skönt om någon bestämmer så länge de bestämmer rätt.
Dra en parallell till ett kompisgäng som ska äta..
"Vad vill ni äta? Vet inte, vad vill du?" osv. Folk vet ju oftast vad de vill äta, de vill bara inte applicera sin vilja på andra. Om de då kan få någon annan att göra det beslutet (som de själva vill ta men inte ta skiten för) så är det bekvämt.
Om man sedan även får rättighet att vara sur och vajna på det om man inte är nöjd efteråt så blir det ju ännu bättre
|
|
|
2012-06-07, 13:48
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Kvinnor ska vara fria, autonoma varelser. men om de tex väljer att vara hemma med sina barn så har de inte förstått det patriarkala förtrycket. Ergo, de är autonoma varelser så länge de väljer "rätt" enligt feministisk ideologi. Så vem är du som kan gå in och bestämma vad som är bra och dåligt för det andra könet utifrån en helt subjektiv moraluppfattning. En moraluppfattning som knappt är en generation gammal och som dessutom är geografiskt rätt så snäv.
|
Fast det där är ju verkligen din privata tolkning av vad feminism är. Jag förnekar inte att det finns extrema tomtar, men den absoluta majoriteten feminister (jämställdhetsförespråkare, om det känns bättre) är för att man just skall kunna välja. I att kunna välja ingår även t.ex., när det gäller föräldraledighet, att inte chefen på pappans jobb tittat snett på sin anställde när denne vill ha ut pappaledigt eller inte kan jobba över fyra dagar i veckan för att han måste hämta på dagis (autentiskt exempel). Det är långt ifrån alltid så. Men det är så jääääävla populärt att alltid kasta i ansiktet på den som protesterar mot mossiga (min åsikt) värderingar att TOLERERAR DU INTE ATT FOLK GÖR SOM DE VILL VAVAVAVA?!?!?!
|
|
|
2012-06-07, 13:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Fast det där är ju verkligen din privata tolkning av vad feminism är. Jag förnekar inte att det finns extrema tomtar, men den absoluta majoriteten feminister (jämställdhetsförespråkare, om det känns bättre) är för att man just skall kunna välja. I att kunna välja ingår även t.ex., när det gäller föräldraledighet, att inte chefen på pappans jobb tittat snett på sin anställde när denne vill ha ut pappaledigt eller inte kan jobba över fyra dagar i veckan för att han måste hämta på dagis (autentiskt exempel). Det är långt ifrån alltid så. Men det är så jääääävla populärt att alltid kasta i ansiktet på den som protesterar mot mossiga (min åsikt) värderingar att TOLERERAR DU INTE ATT FOLK GÖR SOM DE VILL VAVAVAVA?!?!?!
|
För att inte tala om när vederbörande adderar "Och jag känner en [insert random utsatt samhällsgrupp] som själv [insert användande av diskriminerande ord eller stereotypt beteende] sådeså!!!"
Postmodern feminism är ju extremt liberal och fullständigt anarkistisk nästan. Så där tillåts ju allt.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:33.
|

|