Det blev tävling! Jag proppade mig full på kaffe och voltaren!
Tänker först skriva om grenarna ur min synvinkel/prestation sedan de andras prestationer som var glorious!
Gren 1) Press-medley
Följande föremål skulle pressas upp till raka armar på så kort tid som möjligt, i turordning:
Ok 61kg ( ? )
Stock 72kg
Enarms-hantel 43kg ( ? )
Appollons axel 91kg (!!!)
Jag hade som strategi att köra de tre först redskapen så fort som möjligt (väldigt lätta för mig) men eftersom pressen var första grenen så brukar jag inte vara tillräckligt taggad och adrenalinfylld för att kunna ge mig rejält tunga vikter. 91 kg appollons är mycket för lilla mig, mitt personrekord är 93kg. Med bakgrund av att jag har svimmat till rejält i gymmet på lättare vikter så som 81kg så valde jag som sagt att helt enkelt hoppa över appollons för att inte riskera resten av tävlingen. Detta var en strategi som gav utdelning, jag kom på en
solklar andraplats i grenen.
Nöjdhet: 5 av 5
Gren 2) Farmers walk, ca 95kg per ”väska”, 20meter på tid
Här är greppet i vänster hand min flaskhals, så jag valde att gå lungt och säkert första säg 12meterna, för att sedan accelerera – då jag märkte att det faktiskt var en sjukt bra greppdag! Dock kom min accelerationsfas alldeles för sent så här blev det
”bara” en fjärdeplats.
Nöjdhet: 4 av 5
Gren 3) Marklyft, last man standing. Startvikt 150kg, 10kg höjdningar.
Man stod alltså på kö och fick lyfta – klarade man lyftet stallde man sig sist i kön igen, om man bommade så fick man gå och sätta sig bland publiken och trösta sig med en korv med bröd! När alla försökt på en viss vikt, så höjdes den. Detta upprepades tills endast en man står kvar! (därav namnet). Man var tvungen att lyfta på alla vikter.
Här var alla vikter upp till 220kg papperslätta, och endast jag och Mackan58 (TheLatsbrah) var kvar och krigade! 240Kg gick upp relativt tungt för oss båda, så det krävdes hela 250 kg(!) för att skilja oss åt! Först ut var jag, fick upp den nästan till knäna – hade det inte varit för 240kg-lyftet hade jag klarat det tror jag! Lyckligtvis klarade inte Latsbrah denna vikt heller, trots två mycket tappra försök!
Så delad (överlägsen) första plats i grenen! Att ens vara nära att slå Latsbrah i hans gudomliga gloryness var sjukt härligt! 240kg är dessutom ett nytt personrekord för lilla mig! 250 är ny vikt att jaga! - sommarmål!
Nöjdhet: 5 av 5
Gren 4) Medley: Bildrag med rep (arm over arm) och släddrag (ca 100kg)
Efter en kort paus var det dags för tävlingens jokergren för min del, hade inte provat på någon av dessa innan. Och detta märktes rejält, bildraget gick helt okej men släden var jag helt borta på hur man skulle gå tillväga, jag ramlade omkull och
kom näst sist i grenen
Nöjdhet: 1 av 5
Gren 5) Ok, 221kg, 20meter
Min favoritgren! Denna skulle jag DOMINERA hade jag tänkt, men jag blev för fartkåt och tappade ner oket 3meter framför mållinjen i min iver att fortsätta accelerera. Fick plocka upp det igen och gå in i mål på hyffsade 13.09 sek! Denna prestation räckte till en
andraplats i grenen! Blev slagen med 25 hundradelar av Patrik! Det var ett stort glapp om 1.5 sek till trean i grenen; TheLatsbrah – så jag var extremt nöjd att slå Latsbrah här! Blev riktigt glad att vinna en ”ben-gren” över någon som knäböjer iaf 40kg mer än mig!
Nöjdhet: 4 av 5
Gren 6) Loading-medley, säck 40kg, sten ca 67kg, sten ca 106kg. Dessa skulle bäras 15, 15, 8 meter och sedan slängas över en ca 1 meters höjd.
Inför denna gren låg jag trea sammanlagt och kämpade rejält för att säkerställa detta. Jag bar halvt heroiskt den sista tunga stenen till platsen för där den skulle kastas över, men hade 0 energi kvar så jag ”nöjde” mig med en
fjärdeplats även i denna gren!
Nöjdhet: 3 av 5
totalt kom jag på tredjeplats!
Nöjdhet totalt: 4 av 5
På andraplats kom Patrik - regerande svenska mästaren i armbrytning! Hans armar var nog i särklass de starkaste i hela startfältet och hade en enorm vinnarskalle! (han tävlade dessutom med en lättare lunginflammation!!! WTF!!!) Grattiz!!!
Solklar vinnare blev TheLatsbrah! En värdig vinnare!
Störst, starkast och vackrast! En riktigt ödmjuk och rolig herre, som hejade på och peppade alla andra! Jag skulle vilja påstå att hans hjärta och personlighet är minst lika stor som hans kroppshydda! En otrolig förebild och inspiratör!
Jag vill uppmana alla som läser detta inlägg att gå in och prenumerera på hans youtube-kanal! (
https://www.youtube.com/channel/UCN0...gh86eOwndAklxw )
Maggan vann damklassen på utklassningsmanér!

Hon lekte bla upp 120kg marklyft!
Överlag en bra och rolig tävling! Mycket publik, knappt något regn och dessutom var media på plats och rapporterade!
Helt otroligt att man kan prestera så pass bra under tävlingsförhållanden, med adrenalin och publikstöd! Vi fick bevittna ett flertal sinnessjuka prestationer idag! T.ex. tappade jag räkningen på hur många personrekord som slogs i marklyften. Detta fick mig att tänka på latsbrahs videoinlägg om ”
I compete everyday” - true story, detta är vad styrketräning i grund och botten handlar om! Att hela tiden öka och uppnå eternal glory och en plats i Vahalls salar!
En notis: En på förhand mycket lovande kandidat till pallplatsen, en rejält bitig kille som dessutom hade kvalat in sig till SM i styrkelyft –
fick en tand avslagen när han misslyckades med enarms-hanteln

Mycket tråkigt! Hoppas han repar sig ordentligt och kan satsa på SM i styrkelyft! Det hade varit extremt intressant vad han hade kunnat bjuda upp till för dans i de andra grenarna, han hade tex bäst personrekord i Marklyft i startfältet på 260kg! (jag hade 230, latsbrah 240)
I morgon kommer jag att posta det schema jag har snickrat ihop för sommaren och början av hösten! Stay tuned!