2013-08-14, 10:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo
Var inte sånn, berätta gärna 
|
När de hade gjort studierna så hade de använt HMB innan träning, han säger dock att det kan vara bra att ta det efter träning också.
Han berättar dock inte om det är 3 gram före och efter eller om man ska dela upp det, är inte förmodligen inte studerat
|
|
|
2013-08-14, 12:19
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
1.5 gram en och en halv timma före ( i pulverformat ) samt 1.5 gran efteråt bör vara bra. Jag kör typ 2-3 gr innan, 1.5 h innan vid möjlighet samt tsm med bcaa, kolhydrater och kreatin efteråt.
Le iPhone
|
|
|
2013-08-14, 17:10
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey
1.5 gram en och en halv timma före ( i pulverformat ) samt 1.5 gran efteråt bör vara bra. Jag kör typ 2-3 gr innan, 1.5 h innan vid möjlighet samt tsm med bcaa, kolhydrater och kreatin efteråt.
Le iPhone
|
Ja det hade nog funkat att dela upp det så, men i studierna visade de också att 3 g var bättre än 1,5. Man förlorar kanske lite av fördelarna om man delar upp det så?
Ska nog göra som du och köra på 3 gram innan och eventuellt kanske någon liten dosering efteråt. Var det 1.5 h innan träning som det gällde?
|
|
|
2013-08-14, 17:49
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yeahboy
Ja det hade nog funkat att dela upp det så, men i studierna visade de också att 3 g var bättre än 1,5. Man förlorar kanske lite av fördelarna om man delar upp det så?
Ska nog göra som du och köra på 3 gram innan och eventuellt kanske någon liten dosering efteråt. Var det 1.5 h innan träning som det gällde?
|
Jag har i regel tagit ca 2.5 gr före dock.
Yes, 1.5 h innan i pulverform.
Le iPhone
|
|
|
2013-08-14, 21:00
|
|
Biffen
Reg.datum: May 2007
|
Förbannat intressant föreläsning det där! Men den delen av HMB som han pratade om som var FA och inte kalcium, finns det att få tag på någon stans?
Jag kommer mest troligtvis ha mat i magen när jag kommer inte HMB 90 min innan pass. Kommer detta försämra upptaget?
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Övertygad om att fler repetitioner bygger mer muskelmassa än få.
|
|
|
|
2013-08-18, 09:42
|
|
Biffen
|
Hur använder ni det som kör HMB?
90 minuter innan på tom mage verkar ju mest opti väll?
Om man har mat i magen tar det ännu längre tid innan HMB har sin peak?
|
Citat:
|
Citat:
|
|
|
|
2013-08-18, 12:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
|
Jag delar dosen. 1g på morgonen, 1g innan och efter träningen. Dagar jag inte tränar så är det utspritt över dagen. Vet ej ifall det är optimalt att ta så.
|
|
|
2013-08-20, 00:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik
|
Jag tar 3 gram cirka 90 gram före träning, har ätit innan då också.
Vet faktiskt inte om det tar så mycket längre tid med mat i magen, är ju en aminosyra så det borde komma ut i kroppen hyfsat snabbt.
|
|
|
2013-08-20, 22:34
|
|
Biffen
|
Ingen som har koll om det blir ett långsammare upptag och om "peaken" tar ännu längre tid att inträffa ifall man tar det på icke tom mage?
|
Citat:
|
Citat:
|
|
|
|
2013-08-24, 13:03
|
|
Registered Useless
Reg.datum: Mar 2011
|
Finns det någon, tjing t ex, som skulle vilja ge sig på att teckna ned ett optiprotokoll för HMB-konsumtion? 0g ED är också ett som kommer att förstås.
|
2013-08-24, 18:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2012
|
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/5/1/1
Citat:
"Latency of peak of HMB concentration following ingestion
Vukovich et al. [100] investigated the digestion patterns of HMB, and the effect of glucose supplementation on HMB in 2 studies. Eight males consumed 1 g of HMB in study 1 and 3 g of HMB, or 3 g of HMB with 75 g of glucose in study 2. In the first study, plasma HMB peaked at 120 nmol/mL 2 hours after ingestion. Approximately 14% (0.14 g) of the HMB accumulated in the urine following ingestion of one g of HMB. In the second study, plasma HMB peaked at 487 nmol/mL 1 hour after ingestion of 3 g of HMB and was significantly lower at 352 nmol/mL 2 hours after ingestion of 3 g HMB and glucose. The authors suggested that the delay in peak concentrations of HMB coupled with research indicating slowed gastric emptying in response to increasing glucose concentrations, in solution suggests lowered plasma concentrations are at least partly due to gastric emptying. Based on the finding that glucose stimulated insulin secretion has been found to enhance skeletal muscle uptake of amino acid based substances it is possible that this hormone may have effected HMB concentrations through a similar mechanism. Currently the latter contention is speculative as the metabolic fate of HMB is unknown. Resolution of this uncertainty led the authors to suggest a further analysis using the hyperinsulinemic clamp technique. Approximately 29%(0.87 grams) of the ingested HMB accumulated in the urine following ingestion of HMB and glucose or HMB alone, with no significant differences between the two. In summary, plasma HMB peaks faster at 3 (60 minutes) vs. 1 (120 minutes) gram doses, and is delayed when consumed with glucose (60 vs. 120 minutes). Further, about 71 to 86% of consumed HMB is retained by the body, with a greater percentage of HMB being retained at 1 vs. 3 g dosages, independent of glucose consumption. Lastly, HMB has a half-life of approximately 2.5 h, and reaches baseline levels 9 hours after consumption.
Some authors have recommended that HMB should be standardized according to body weight. Using this framework, it is advised to have 38 mg/kg of body weight per day (equivalent to 17.3 mg/lb of body weight per day) [19].
In summary, when supplementing with HMB, current evidence suggests that 1 gram of HMB should be consumed 3 times per day, for a total of 3 g of HMB daily (or 38 mg/kg of LBM)."
|
|
|
|
2013-08-24, 18:15
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Så har jag kört. Motsvarande 38 mg / kgkv (hittade passande kapslar) utspritt på tre doseringstillfällen, oberoende av träning.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
2013-08-24, 19:12
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2012
|
Hade just tänkt länka ovanstående. Kör på det, Hurril.
Två gånger, a la 1,5 g/gång lär också fungera bra. HMB går att hitta väldigt billigt i pulverform, för övrigt.
Senast redigerad av tjing den 2013-08-24 klockan 19:15.
|
|
|
2013-08-24, 22:15
|
|
Registered Useless
Reg.datum: Mar 2011
|
Jag har en massa HMB hemma men eftersom jag läste om det som metaboliter till leucin så har jag intagit det på samma vis som andra EAA.
Vad tror herrskapet om fastnade mage?
|
2013-08-25, 00:05
|
|
Surgubbe
Reg.datum: Feb 2010
|
Jag har alltid tänkt att man använder HMB som med fria aminosyror = EAA/BCAA, dvs på tom mage. 30-60min innan träning och vilodagar uppvaknande eller läggdags. Finns väl iaf inget som visar på att det skulle tas ihop med mat för bättre upptag?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:05.
|

|