Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-28, 14:58   #22471
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Nu har jag fått reda på vad alpinsnubben på Strava sysslar med. Han kör Via Alpinas Red Trail från Trieste i Italien till Monaco. Det är den längsta alpina leden med sina 240 mil. Han kommer att gå i mål på 45 dagar och har då snittat runt 50 km/dag. Dessa ~50 km-etapper innehåller mellan 2000-5000 höjdmeter så det är ju faktiskt en ganska häftig bedrift. Det tidigare rekordet verkar ha legat på ~60 dagar.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 15:48   #22472
Landström
Registered User

Landströms avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Han ska springa ett marathon om dagen. Inte under 100 dagar, inte under ett år, inte under tio år. Hans projekt går ut på att springa ett marathon om dagen under resten av hans liv hahaha. Har aldrig någonsin hört något så långdraget och ambitiöst.
Det kanske är ett fullt realistiskt mål. Dör han idag så har han ju lyckats.
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 15:57   #22473
Landström
Registered User

Landströms avatar

Finns det någon här som är kunnig i kylans påverkande på prestationen?

Att hög värme påverkar negativt på en prestationsförmåga är ju odiskutabelt. Men hur är det med kyla? Kom in på en sida där det påstås att prestationen börjar försämras redan vid +5 och vid exempelvis -5 så är försämringen typ 2-3 procent. Ju kallare ju mer tappar man. Precis som i värme.

Om jag förstått det rätt så påverkar kylan inte kroppen lika mycket som värme men däremot påverkar det luften. Det blir en tätare luft som blir tyngre att springa genom.

Skulle vara skönt för ens självförtroende om det fanns sanning i detta. 5-tempo nu känns lika ansträngande som 4:40-tempo för nån månad sedan bara. Känns orimligt att min form försämrats så jävla mycket på en förkylning.

Springer ju alltid långsammare på vintern men har aldrig reflekterat riktigt över det eftersom ambitionsnivån alltid är lägre då.
Citat:
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Gammal 2019-10-28, 16:03   #22474
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Det kanske är ett fullt realistiskt mål. Dör han idag så har han ju lyckats.
Det var mina kollegors respons också: "han måste ju ha fått ett dödsbesked, därav hans målsättning".

Jag tycker att det är kul med människor som gör saker så jag vill inte följa min reflexmässiga åsikt som är "ojojoj, vilket stolpskott, totalt orealistiskt..." utan snarare omfamna att det finns en människa på jorden med en troligtvis helt unik målsättning. Min grundinställning i livet är dessutom "låt folk göra vad de vill". Jag kan ju dock inte hålla mig ifrån att jämföra med mig själv och då kan jag inte förstå hur man som löpälskare kan uppskatta att vara så låst och t.ex. gå miste som en sån grej att få löpa på fräscha ben eller testa olika distanser. Maxar man halvmaran och får ett resultat som man är asnöjd över så ska man alltså tvinga sig ut på en till halvmara "bara för att". Så han får väl hållas men jag kan personligen inte se charmen i det hela.

Nu gick alpinsnubben i mål. Hans sista aktivitet är 37 h lång med 115 km och 6000 höjdmeter. Skaplig befrielse att gå i mål efter detta...

Gammal 2019-10-28, 17:56   #22475
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Finns det någon här som är kunnig i kylans påverkande på prestationen?

Att hög värme påverkar negativt på en prestationsförmåga är ju odiskutabelt. Men hur är det med kyla? Kom in på en sida där det påstås att prestationen börjar försämras redan vid +5 och vid exempelvis -5 så är försämringen typ 2-3 procent. Ju kallare ju mer tappar man. Precis som i värme.

Om jag förstått det rätt så påverkar kylan inte kroppen lika mycket som värme men däremot påverkar det luften. Det blir en tätare luft som blir tyngre att springa genom.

Skulle vara skönt för ens självförtroende om det fanns sanning i detta. 5-tempo nu känns lika ansträngande som 4:40-tempo för nån månad sedan bara. Känns orimligt att min form försämrats så jävla mycket på en förkylning.

Springer ju alltid långsammare på vintern men har aldrig reflekterat riktigt över det eftersom ambitionsnivån alltid är lägre då.
Den optimala™ temperaturen ligger kring 10-15C ungefär, och så blir man ungefär 1s långsammare per km för varje grad C varmare (upp till c:a 30C, sedan blir man ännu mer långsam för varje grad C). Detta har jag i ett excelark som är baserat på diverse tabeller som Jack Daniels haft med i nån av sina böcker, och de nuffrorna gäller för en maxning på 5k.

Luften krymper ju då det blir kallt, så det stämmer ju att det blir tyngre att knuffa undan luften. Jag tror dock inte den effekten egentligen är så himla relevant (vid löpning). Det lär ju behöva bli rätt snorkallt innan det blir relevanta skillnader i luftens densitet. Och då tror jag diverse andra faktorer redan påverkat löpekonomin mycket mer än vad luftdensiteten eventuellt gör.

Att musklerna blir kalla och man är tvungen att slösa energi på att försöka hålla dem varma för att de ska funka bra lär vara värre än den ökade luftdensiteten.

Och ifall man inte lyckas hålla musklerna varma så kommer man inte kunna få ut lika mycket kräm ur musklerna och man blir långsammare.

Så för att hålla sig varm blir man tvungen att ha på sig skoteroverall (eller kanske löpartajts och meriontröja). Lite beroende på vad man har för kläder på sig så kommer man få försämrad löpekonomi pga ökat luftmotstånd och ökat motstånd då kroppen inte rör sig lika obehindrat.

Sen kanske det kan vara besvärligare för lungorna att ta upp syre ifall det är riktigt kallt? Men om jag fattat saken rätt så är ju iofs lungornas förmåga att ta upp syre inte i närheten av att vara en flaskhals för syreupptaget. Så ifall denna effekt ens existerar så borde den vara rätt försummbar skulle jag gissa.

I denna artikeln tror de luftdensiteten kan ge en försämring på 10-20% som allra mest. Men då handlar det om -40C. Dessutom är det cykling, vilket rimligtvis påverkas väldigt mycket mer än löpning av luftmotstånd. Kanskehälften till en fjärdedel av detta kan vara rimligt för löpning? Det skulle då innebära maximal försämring vid löpning på 3-10% (vid -40C).

https://www.icebike.org/this-is-why-...in-the-winter/
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 18:04   #22476
svenbanan
Banned User

Jag hittade även denna artikeln där de snackar om högtryck och lågtryck (samt luftfuktighet mm) och hur detta eventuellt påverkar löpprestationen. Jag orkade dock bara skumma lite som hastigast.

Men ökad luftdensitet pga kyla borde rimilgtvis kunna likställas med ökad luftdensitet pga högtryck.

https://co.milesplit.com/articles/70...ce-performance
Gammal 2019-10-28, 21:36   #22477
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Den optimala temperaturen ligger kring 10-15C ungefär, och så blir man ungefär 1s långsammare per km för varje grad C varmare (upp till c:a 30C, sedan blir man ännu mer långsam för varje grad C). Detta har jag i ett excelark som är baserat på diverse tabeller som Jack Daniels haft med i nån av sina böcker, och de nuffrorna gäller för en maxning på 5k.

Luften krymper ju då det blir kallt, så det stämmer ju att det blir tyngre att knuffa undan luften. Jag tror dock inte den effekten egentligen är så himla relevant (vid löpning). Det lär ju behöva bli rätt snorkallt innan det blir relevanta skillnader i luftens densitet. Och då tror jag diverse andra faktorer redan påverkat löpekonomin mycket mer än vad luftdensiteten eventuellt gör.

Att musklerna blir kalla och man är tvungen att slösa energi på att försöka hålla dem varma för att de ska funka bra lär vara värre än den ökade luftdensiteten.

Och ifall man inte lyckas hålla musklerna varma så kommer man inte kunna få ut lika mycket kräm ur musklerna och man blir långsammare.

Så för att hålla sig varm blir man tvungen att ha på sig skoteroverall (eller kanske löpartajts och meriontröja). Lite beroende på vad man har för kläder på sig så kommer man få försämrad löpekonomi pga ökat luftmotstånd och ökat motstånd då kroppen inte rör sig lika obehindrat.

Sen kanske det kan vara besvärligare för lungorna att ta upp syre ifall det är riktigt kallt? Men om jag fattat saken rätt så är ju iofs lungornas förmåga att ta upp syre inte i närheten av att vara en flaskhals för syreupptaget. Så ifall denna effekt ens existerar så borde den vara rätt försummbar skulle jag gissa.

I denna artikeln tror de luftdensiteten kan ge en försämring på 10-20% som allra mest. Men då handlar det om -40C. Dessutom är det cykling, vilket rimligtvis påverkas väldigt mycket mer än löpning av luftmotstånd. Kanskehälften till en fjärdedel av detta kan vara rimligt för löpning? Det skulle då innebära maximal försämring vid löpning på 3-10% (vid -40C).

https://www.icebike.org/this-is-why-...in-the-winter/
Kan det verkligen stämma att den optimala temperaturen skulle kunna ligga på över tio grader? 15 är ju varmt! Jag hade gissat på 5-10 grader utan att ha gjort någon efterforskning. När Kipchoge skulle springa så bedömde de de 5-9 grader som skulle vara vid hans start som optimalt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Gammal 2019-10-28, 21:58   #22478
svenbanan
Banned User

Citat:
Kan det verkligen stämma att den optimala temperaturen skulle kunna ligga på över tio grader? 15 är ju varmt! Jag hade gissat på 5-10 grader utan att ha gjort någon efterforskning. När Kipchoge skulle springa så bedömde de de 5-9 grader som skulle vara vid hans start som optimalt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag kollade som hastigast i det där excelarket jag nämnde, och det såg inte ut att vara några tidstillägg förrän efter 15 grader. Men det verkar som att detta också gällde 5k, vilket ju är över på 15-20min. Så det kanske behöver vara lite varmare för att man ska hinna se några negativa effekter på en såpass kort sträcka?

Alternativt så är det ett lite trubbigt sätt att mäta att enbart titta på termomentern (eftersom man ju ibland springer i skuggan och ibland i solen, fast termometern ju bara sitter i skuggan). Så 15 grader kanske inte ger någon försämring ifall det är en molning dag (och kanske lite duggregn)?

Det är den enda förklaringen jag kan tänka mig. Eller att jag misstolkade det som stod i arket.

Men jag håller med om att 15 grader är i varmaste laget. Jag föredrar också 5-10 grader.
Gammal 2019-10-28, 22:51   #22479
Landström
Registered User

Landströms avatar

Citat:
då kan jag inte förstå hur man som löpälskare kan uppskatta att vara så låst och t.ex. gå miste som en sån grej att få löpa på fräscha ben
Håller med dig. Respekterar tokigheter men kan ändå inte låta bli att att skaka lite på huvudet åt alla som ägnar sig åt "runstreak". Dvs springa så många dagar som möjligt i följd. Absolut coolt på ett sätt att ha sprungit 1000 dagar eller 3000 dagar i följd men det måste innebära en enorm mental press att man inte får missa en enda dag. Springa när man är sjuk osv. Träna som en idiot kan vilken idiot som helst göra. Jag blir imponerad av dom som tränar smart.
Citat:
Carl Von Linné x 3
Gammal 2019-10-28, 22:57   #22480
Landström
Registered User

Landströms avatar

Citat:
Jag hittade även denna artikeln där de snackar om högtryck och lågtryck (samt luftfuktighet mm) och hur detta eventuellt påverkar löpprestationen. Jag orkade dock bara skumma lite som hastigast.

Men ökad luftdensitet pga kyla borde rimilgtvis kunna likställas med ökad luftdensitet pga högtryck.

https://co.milesplit.com/articles/70...ce-performance
Tack!

Jag kan ändå landa i att kylan och andra "vintriga" förhållanden påverkar mer än jag tidigare insett. Härom veckan kändes benen så jävla stela och ospänstiga under rundan och insåg då att låren var påverkade av kylan.
Citat:
Carl Von Linné x 3
Gammal 2019-10-29, 06:53   #22481
svenbanan
Banned User

Citat:
Tack!

Jag kan ändå landa i att kylan och andra "vintriga" förhållanden påverkar mer än jag tidigare insett. Härom veckan kändes benen så jävla stela och ospänstiga under rundan och insåg då att låren var påverkade av kylan.
Jag håller absolut med om att löpning i kyla påverkar resultatet negativt. Jag tror bara anledningen är en annan (iaf till största delen) än att luftdensiteten skulle vara så mycket högre.

Jag sydde en gång ett par vindskydd för framsidan på låren, eftersom jag alltid frös så jävligt om quadsen då jag sprang på vintern (dvs då det var kallare än 15C eller nåt sådant).

Ungefär såhär. Fast ljusblå har jag för mig, och bara över framsidan på låret. De funkade faktiskt förvånansvärt bra.

De funkade dock såpass bra att jag sedemera köpte ett par vindbyxor för vinterbruk. Dessa fungerar ännu bättre, och värmer hela benen, så jag använde nog mina "chaps" bara en handfull gånger.

Senast redigerad av svenbanan den 2019-10-29 klockan 06:56.
Gammal 2019-10-29, 09:35   #22482
svenbanan
Banned User

Hittade just en artikel av Eric Wong (som typ aldrig kommer med dåliga råd angående rehab/prehab, balans och flexibilitet/mobilitet). Jag snubblade in på den artikelt utifrån hans youtubevideo (som är länkad i artikeln) angående balansövningar.

Artikeln handlar om balans på ett ben och varför det är viktigt med pistol squats, och en välstrukturerad approach till hur man kan förbättra sin svagheter så man kan greja pistols.

https://www.precisionmovement.coach/...t-progression/

Jag är ju usel på rehab, men i skriande behov av att förbättra rörlighet, propioception och muskulär balans. Jag tror jag ska försöka mig på att istället för "vanlig rehab" istället ge mig på att jobba upp mig till att så småningom greja pistoler. Jag behöver dock troligen några extra övnigar för att få med vissa av mina problem.

Passiv dorsiflektion begränsas av inflexibilitet/impingement mellan talus och tibia/fibula. Men jag har några effektiva mobiliseringsövningar som kan öppna upp en hel del i TCJ.

Aktiv dorsiflektion begränsas dessutom även av nåt slags dysfunktion i tibialis anterior. Vilket som kom först av den passiva och den aktiva begränsningen är lite som hönan och ägget, bägge kan typ leda till den andra, så troligen är det nåt slags negativ feedback-spiral. Detta har jag ett par övningar som iaf hjälper till med detta lite halvdassigt. Men jag har inte nåt som funkar klockrent (ifall nån har bra övningar så hojta gärna till). Men det fanns en övning i artikeln som jag inte sett förut (deep squat pivot) som kanske kan hjälpa till med detta.

Sen har jag en begränsning i eversion i fotleden, vilket behövs för att kunna få knät att gå utanför stortån då man gör dorsiflektion. Detta verkar dock främst vara en passiv begränsning i själva leden mellan talus och hälbenet, vilket jag också har bra mobiliseringsövningar för. Jag tycker mig inte ha märkt nåt problem med att aktivera peroneus.

Dock har jag stora problem med att få tibia att rotera inåt, vilket också påverkar eversion, och framförallt att få knät att inte falla inåt. Detta är dock en rätt komplex historia som påverkas av många strukturer kring knät och fotleden. Jag har en del övningar för detta, men inget som funkar klockrent. En del av grejerna i artikeln verkar dock lovande.

Sen får jag ju ont i knäna (speciellt vid löpning ifall det inte är uppförsbacke). Exakt vad det är som gör ont i knäna har jag inte fått nån riktig klarhet i. Men det är väl nåt knas med menisker eller brosk kanske. Jag tror inte det egentligen är nåt större fel i själva knäna som inte kan förbättras av rätt övningar. Det är snarare att jag hela tiden förvärrar det då jag försöker träna, eftersom rörelsemönstret blir felaktigt pga allt det jag skrivit ovan.

Men min förhoppning är att strukturer kring knät kan stärkas ifall jag faktiskt för upp mobiliteten kring höft/knä/fotled så jag kan göra vettiga övningar (typ pistols) för att belasta knäna "på rätt sätt". Som det har varit hittills så har jag inte riktigt klarat av att belasta knäna på nåt vettigt sätt (förutom supertråkiga isolerade rehabövningar som "per definition av problemet" inte blir av i tillräcklig utsträckning för mig). Så när jag lessnar på rehaben och försöker löpträna så får jag ont väldigt snart.

Men ifall jag kan hitta på ett "roligare" sätt att träna rehab (vilket jag tänker mig att detta program kan vara en del i) så kanske jag har större chans att göra tillräckligt för att stärka knäna lite så de klarar lite löpning nån gång framöver.
Gammal 2019-10-29, 10:25   #22483
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:

Artikeln handlar om balans på ett ben och varför det är viktigt med pistol squats, och en välstrukturerad approach till hur man kan förbättra sin svagheter så man kan greja pistols.

https://www.precisionmovement.coach/...t-progression/
Den där skulle jag behöva ögna igenom. Har alltid velat kunna pistols och nu när jag har förstått att det är bra prehab för löpning så är den ju ännu bättre. Tror dock inte mitt tålamod kommer att fixa lärningsprocessen.

Jag kämpar vidare med draken. Har kommit så långt att jag kan utföra den hyfsat utan att ramla när jag står på vänsterbenet. På andra benet är balansen fortfarande noll och jag får lust att avbryta och skita i't under varje set

Gammal 2019-10-29, 11:09   #22484
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Jag stukade ju foten i maj och var borta en månad från löpningen. Körde balansövningar på ett ben som rehab under den perioden samt någon vecka till efter det att foten hade blivit hyfsat ok. Sen dog rehaben ut totalt då det fungerade så bra att springa. För er som inte minns så var det en rejäl stukning.

Kruxet är att jag har märkt att det fortfarande inte är bra. Jag kan t.ex. springa ett marathon helt utan bekymmer men vid andra tillfällen i andra situationer så känns foten fortfarande sådär. T.ex. så gillar jag inte att springa på trottoaren när jag kör backträning då denna lutar lite, den lilla vinklingen som det innebär för foten gör att det känns lite ömt. Teknisk trail är inte heller något som den hanterar problemfritt.

Är det normalt att det är så nästan ett halvår sedan stukningstillfället? Jag gissar att det bara är för mig att återgå till den rehab som jag gjorde i somras, uppenbarligen behöver foten fortfarande stärkas.

Bonusfråga: med allt ovan i hänseende, vad tror ni om att lira futsal(inomhusfotboll)? Är ju gott om tvära vändningar där.

Senast redigerad av MackeJuve den 2019-10-29 klockan 11:14.
Gammal 2019-10-29, 11:22   #22485
svenbanan
Banned User

Citat:
Den där skulle jag behöva ögna igenom. Har alltid velat kunna pistols och nu när jag har förstått att det är bra prehab för löpning så är den ju ännu bättre. Tror dock inte mitt tålamod kommer att fixa lärningsprocessen.

Jag kämpar vidare med draken. Har kommit så långt att jag kan utföra den hyfsat utan att ramla när jag står på vänsterbenet. På andra benet är balansen fortfarande noll och jag får lust att avbryta och skita i't under varje set
Det låter ungefär som att du har lika bra kroppskontroll som jag har.

Passa dig så du inte får samma knän om tio år också... För det är väl om ungefär tio år som jag förväntar mig att mina knän har läkt ihop...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:38.