Hittade just en artikel av Eric Wong (som typ aldrig kommer med dåliga råd angående rehab/prehab, balans och flexibilitet/mobilitet). Jag snubblade in på den artikelt utifrån hans youtubevideo (som är länkad i artikeln) angående balansövningar.
Artikeln handlar om balans på ett ben och varför det är viktigt med pistol squats, och en välstrukturerad approach till hur man kan förbättra sin svagheter så man kan greja pistols.
https://www.precisionmovement.coach/...t-progression/
Jag är ju usel på rehab, men i skriande behov av att förbättra rörlighet, propioception och muskulär balans. Jag tror jag ska försöka mig på att istället för "vanlig rehab" istället ge mig på att jobba upp mig till att så småningom greja pistoler. Jag behöver dock troligen några extra övnigar för att få med vissa av mina problem.
Passiv dorsiflektion begränsas av inflexibilitet/impingement mellan talus och tibia/fibula. Men jag har några effektiva mobiliseringsövningar som kan öppna upp en hel del i TCJ.
Aktiv dorsiflektion begränsas dessutom även av nåt slags dysfunktion i tibialis anterior. Vilket som kom först av den passiva och den aktiva begränsningen är lite som hönan och ägget, bägge kan typ leda till den andra, så troligen är det nåt slags negativ feedback-spiral. Detta har jag ett par övningar som iaf hjälper till med detta lite halvdassigt. Men jag har inte nåt som funkar klockrent (ifall nån har bra övningar så hojta gärna till). Men det fanns en övning i artikeln som jag inte sett förut (deep squat pivot) som kanske kan hjälpa till med detta.
Sen har jag en begränsning i eversion i fotleden, vilket behövs för att kunna få knät att gå utanför stortån då man gör dorsiflektion. Detta verkar dock främst vara en passiv begränsning i själva leden mellan talus och hälbenet, vilket jag också har bra mobiliseringsövningar för. Jag tycker mig inte ha märkt nåt problem med att aktivera peroneus.
Dock har jag stora problem med att få tibia att rotera inåt, vilket också påverkar eversion, och framförallt att få knät att inte falla inåt. Detta är dock en rätt komplex historia som påverkas av många strukturer kring knät och fotleden. Jag har en del övningar för detta, men inget som funkar klockrent. En del av grejerna i artikeln verkar dock lovande.
Sen får jag ju ont i knäna (speciellt vid löpning ifall det inte är uppförsbacke). Exakt vad det är som gör ont i knäna har jag inte fått nån riktig klarhet i. Men det är väl nåt knas med menisker eller brosk kanske. Jag tror inte det egentligen är nåt större fel i själva knäna som inte kan förbättras av rätt övningar. Det är snarare att jag hela tiden förvärrar det då jag försöker träna, eftersom rörelsemönstret blir felaktigt pga allt det jag skrivit ovan.
Men min förhoppning är att strukturer kring knät kan stärkas ifall jag faktiskt för upp mobiliteten kring höft/knä/fotled så jag kan göra vettiga övningar (typ pistols) för att belasta knäna "på rätt sätt". Som det har varit hittills så har jag inte riktigt klarat av att belasta knäna på nåt vettigt sätt (förutom supertråkiga isolerade rehabövningar som "per definition av problemet" inte blir av i tillräcklig utsträckning för mig). Så när jag lessnar på rehaben och försöker löpträna så får jag ont väldigt snart.
Men ifall jag kan hitta på ett "roligare" sätt att träna rehab (vilket jag tänker mig att detta program kan vara en del i) så kanske jag har större chans att göra tillräckligt för att stärka knäna lite så de klarar lite löpning nån gång framöver.