Ja precis i sidled, vilket gjorde ju självaste hänget lite svårare för handen måste jobba mer, hängde i en högt räcke men hade benet korsade bakom, kanske ska testa sträcka ut som en L-sit eller iaf knäna upp?
var lite orolig att det kändes i axeln, men det är som du säger kanske kass axelstabilitet för jag redan haft problem där innan, kanske häng faktiskt kan stärka så jag slipper bänkpressproblemen helt?
Vad har du för frekvens och volym på hängen? jag kanske bara kör 3 set en gång i veckan i 15-30s tänkte jag. o när progressen stallar kanske man köra 2 ggr i veckan. Behöver inte bli jättestark i den övningen men iaf lite bättre
Aldrig provat ha benen korsade när jag hängt. Kanske det som orsakade gung, rotation?
L-sit! Exakt så jag menar.
Vågar inte uttala mig hur dina axlar kommer hantera hängen. Hade varit vaksam. Börjar du få ont när du kallnar, på nätterna, känns kan vara oroväckande. Känns det lite ömt de första seten, akut när du hänger, som sedan känns bättre och bättre, hade jag inte varit orolig. Blir smärtan värre akut när du hänger, känns som det omvända (oroväckande).
Du har en axel som hoppat ur led? Är det den som känns av? Du har axelont i bänkpressen i båda axlarna?
Greppträningen är rätt lågprioritet för mig. Enda riktmärken jag har är veckoset-mål. Vilken dag jag hänger på har jag inte bestämt, har blivit på överkroppspassen oftast (för de passen tar minst tid). Försöker givetvis sprida ut dem över veckan, så inte kör alla mina grepp-set på en dag. Har gillat att hänga på icke-markdagarna, tänker eftersom marken tränar greppet så får jag högre frekvens av det, än om kört greppet på markdagarna. Grepp, underarmar hanterar väl hög frekvens bra? Jag vågar inte uttala mig, har inte fått kläm om min greppåterhämtning ännu. Att göra 5 svintunga häng dagen innan ett viktigt markpass (non-remmar) känns dock inte som en höjdare. Men känns som greppträning två dagar innan (48 timmar) markpass kan förbättra markgreppet, på mig, om rimlig/lagom volym då givetvis.
Började på 4 veckoset grepp nu under RSR-marken. Ökat med 1 veckoset varannan vecka (tar det lugnt). Kör/har kört 14 mark-veckoset som snitt, om min matematik stämmer, nu under RSR-marken.
Jag har inte satsat på öka greppstyrkan maximalt nu under RSR-marken. Har mer varit att upprätthålla den, bli lite bättre. Är rätt säker själva marken ger mig bra greppträning med - hade säkerligen också blivit greppstarkare av bara marken, utan hängen.
Körde som mest 18 veckoset grepp (hälften RT, enarmshäng) i slutet av förra året. Då markade jag bara 4 set lätt varannan vecka (skadad i trap, körde en massa böj över mark istället). Hade garanterat kunnat köra mer greppträning där.
Blir lika mycket grepp som nu, om plussar ihop markset+enarmshängen.
3 set i veckan en gång i veckan låter lite snålt. Fast vet inte hur mycket du marklyfter heller. Samt hur pass tunga dragövningar du gör (tränar garanterat greppet också). Sen gör du väl annan greppträning med, fat grip, dubbel överhandmark(?).
Svårt att svara på.
Har du axelsmärtproblematik och hängen känns av är det bra du börjar lågt, iofs. När du höjer till mer set kan du kanske höja till bara 4 veckoset, men köra 2 set i veckan (lägga till en dag). Har du en viktig markdag hade jag undvikit greppträningen dagen innan. Men hade gärna lagt greppträning på en annan dag än marken, för du kommer bli svagare om grepptränar den dagen (efter marken).
Jag upplevde en förbättring i hängstyrkan när började lägga på mer extravikt och hänga kortare tid. Som Lennix tipsade om. 20 sek 3 set på en viss vikt, sen höja vikten när klarar av. Är den progression jag eftersträvat senaste tiden.
Är skönare att hänga kortare tid, men tyngre, också. Är tortyr för händerna att hänga kroppsvikten till failure (60-75 sek för mig). Gör jävligt ont i händerna sista tiden när man börjar glida.
Har skrivit innan men värt att tillägga. Magnesiumsmörj händerna noggrant, optimalt. Ha gärna ett block som du kritar handen med, överallt på handen och fingrar som kommer vara i kontakt med räcket. Sen kan du "damma" lite magnesium på räcket med, men absolut inte smörja in räcket(!), då blir det pulver-möter-pulver och greppet blir sämre. Att ha löst pulver i en skål och försöka smörja in handen med tycker jag fungerar betydligt sämre än ett block.
Tänkte bara skriva ett kort inlägg men blev långt som vanligt.
fyfan va mkt spam, hoppas jag lyckas svara på allt du skriver xD
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0
Aldrig provat ha benen korsade när jag hängt. Kanske det som orsakade gung, rotation?
L-sit! Exakt så jag menar.
Tror det, får experimentera nästa gång
Citat:
Vågar inte uttala mig hur dina axlar kommer hantera hängen. Hade varit vaksam. Börjar du få ont när du kallnar, på nätterna, känns kan vara oroväckande. Känns det lite ömt de första seten, akut när du hänger, som sedan känns bättre och bättre, hade jag inte varit orolig. Blir smärtan värre akut när du hänger, känns som det omvända (oroväckande).
Du har en axel som hoppat ur led? Är det den som känns av? Du har axelont i bänkpressen i båda axlarna?
Testade endast ett enda set så svårt o säga, kommer inte heller ihåg vilken axel som hoppade ut, har endast ont i vänster axel i bänken(Nu har jag iofs inte haft ont på 2v men får känslan att så fort jag reppar på 100 igen så lär det komma som ett brev på posten xD
Citat:
Greppträningen är rätt lågprioritet för mig.
Citat:
3 set i veckan en gång i veckan låter lite snålt. Fast vet inte hur mycket du marklyfter heller. Samt hur pass tunga dragövningar du gör (tränar garanterat greppet också). Sen gör du väl annan greppträning med, fat grip, dubbel överhandmark(?).
jag har max kört 3 set per pass, i form av olika varianter som pinch/fingercurls/fatbar/wristcurls osv, Har du provat att lägga fat gripz på ett chins räcke o sen hänga med hela handen på?(jag menar med tummen över inte under) speciell känsla o hänga så, fixade 15s när jag testade, gjorde iofs 3 set, gillar o lämna lite i tanken när jag inte är så tränad i dom musklerna. Tänker att man har mkt newbiegains drf min volym o frekvens är så låg.
Jag tycker det är svårt o hitta info vad som är en normal volym i greppträning o hur man ska tillämpa den på resten av träningen. När man redan tränar 5 ggr i veckan allt från 1,5-2h varje gång med lite tidspress så finns inte riktigt tiden o lägga till 30 min grepp efter varje pass(eller ork för den delen)
Citat:
Svårt att svara på.
Har du axelsmärtproblematik och hängen känns av är det bra du börjar lågt, iofs. När du höjer till mer set kan du kanske höja till bara 4 veckoset, men köra 2 set i veckan (lägga till en dag). Har du en viktig markdag hade jag undvikit greppträningen dagen innan. Men hade gärna lagt greppträning på en annan dag än marken, för du kommer bli svagare om grepptränar den dagen (efter marken).
Tur nog har jag alltid markpass efter mina vilodagar(ons o lör vilar jag, dagen efter dom kör jag mark) Sist körde jag hängen på fredagen så fick tom 2 dagar vila, Jag får rapportera ifall jag fortsätter med övningen eller inte xD
Citat:
Jag upplevde en förbättring
Är skönare att hänga kortare tid, men tyngre, också
Har skrivit innan men värt att tillägga. Magnesiumsmörj händerna noggrant
Hängde på ett tejpat räcke o hade gammalt magnesium kvar i händerna från övningarna före, var som klister satt stenhårt, men du hängde i blankt räcke eller? Vi har såna också, kanske bättre?
fyfan va mkt spam, hoppas jag lyckas svara på allt du skriver xD
Hahaha! Du behöver inte känna du behöver svara på allt mitt svammel, om ens något. Gör mig inget. Svarar du inte tolkar jag det som du är nöjd med mitt svar (att jag svarade på alla dina frågor, funderingar).
Citat:
Ursprungligen postat av frys
Testade endast ett enda set så svårt o säga, kommer inte heller ihåg vilken axel som hoppade ut, har endast ont i vänster axel i bänken(Nu har jag iofs inte haft ont på 2v men får känslan att så fort jag reppar på 100 igen så lär det komma som ett brev på posten xD
Konstigt bänken irriterar men du kan pressa över huvudet. Tycker jag. Jag hade iofs ont i min högeraxel en period, som inte kändes av ett dugg på 130+ bänkar, inget på 80+ MP:ar, men i hantelpressar på bara 30 kg kändes det av tydligt.
Citat:
jag har max kört 3 set per pass, i form av olika varianter som pinch/fingercurls/fatbar/wristcurls osv, Har du provat att lägga fat gripz på ett chins räcke o sen hänga med hela handen på?(jag menar med tummen över inte under) speciell känsla o hänga så, fixade 15s när jag testade, gjorde iofs 3 set, gillar o lämna lite i tanken när jag inte är så tränad i dom musklerna. Tänker att man har mkt newbiegains drf min volym o frekvens är så låg.
Jag tycker det är svårt o hitta info vad som är en normal volym i greppträning o hur man ska tillämpa den på resten av träningen. När man redan tränar 5 ggr i veckan allt från 1,5-2h varje gång med lite tidspress så finns inte riktigt tiden o lägga till 30 min grepp efter varje pass(eller ork för den delen)
Känns smart du har gjort allround-greppträning! Det borde jag med göra men har en tendens att fastna för en övning, snöa mig in, bli progressionsbesatt.
Jag provade lägga fatgrips på vårt chinsräcke, försökte hänga mig med en hand - helt chanslös att klara hänga mig ens 0.5 sek! Jag ska alltså lägga tummen över, hjälper det så pass mycket? Borde ha testat greppa rolling thunder så (tummen över, samma sida som fingrarna), tanken slog mig aldrig att prova.
Mycket sant det med ny övning. Onödigt att gå all-out när introducerar en ny övning. Får nybörjargains även med låg volym, frekvens och ansträngning. Plockar man till de hjälpmedlena när stagnerar.
Jag har inte ens sökt om greppträningsprogrammering eller så. Hur ofta. Hur mycket. Jag kanske har fel att grepp är något som kan köras ofta, återhämtar sig fort. Tänker att grepp, underarmar är liknande som sina vader. Tål att tränas ofta.
Vet precis hur du menar tid att lägga på greppträningen. Vore nice att köra den hemma på vilodagarna. Jag har ju ett chinsräcke (väggfast, stabilt som fan) som jag tränade enarmshäng i rätt mycket när började med greppträningen (2021).
Annars är det ganska avkopplande att avsluta sina pass med greppträning.
Citat:
Tur nog har jag alltid markpass efter mina vilodagar(ons o lör vilar jag, dagen efter dom kör jag mark) Sist körde jag hängen på fredagen så fick tom 2 dagar vila, Jag får rapportera ifall jag fortsätter med övningen eller inte xD
Låter utmärkt. Då har du 48 timmar mellan greppträningen och markpassen. Har också lagt min vilodag nu under RSR innan det tunga markpasset. Grepptränar innan vilodagen, känns som "primar" greppstyrkan till markpasset.
Citat:
Hängde på ett tejpat räcke o hade gammalt magnesium kvar i händerna från övningarna före, var som klister satt stenhårt, men du hängde i blankt räcke eller? Vi har såna också, kanske bättre?
Tror tejpat (nytejpat) ger bäst grepp. För klistret släpper och klistrar ihop handen med räcket. Däremot gör det vidrigt ont när kommer nära fail, när handen börjar glida, räcket hamnar ut ner i fingrarna, drar med sig valkarna.
Jag kör inte på ett blankt räcke direkt, det är ingen tejp, men räcket har någon beläggning. Gammal vit målarfärg tror jag. Ger förbättrat grepp är jag säker på, gentemot helt blankt kromat. Det är inte räfflat eller något.
Ska se om jag orkar ta en bild. Skulle vilja veta vad diameter på räcket är, kan mäta om jag får tag på sådant diameter-verktyg. Kan filma ett häng med, kan dock inte se hur länge jag hänger på telefonen framför mig då. Får be om hjälp.
Låter som otillräckligt med magnesium! Är det någon som kommer och gnäller, säger du åt hen att 1x0 på kolozzeum har sagt man får göra så.
Jag slafsar som satan med magnesiumet! Är 100% säker medtränande stör sig på mig när jag gör det haha. Undrar vad tusan jag sysslar med. Tar nytt magnesium (kritar handen med blocket, noggrant) inför varje nytt "set"/häng.
Vet inte om jag kanske har onormalt fuktiga, flottiga händer av mig; för magnesiumet hjälper verkligen mig otroligt mycket i hängen.
Lycka till med hängen!
Glöm inte uppdatera din journal! ______________________________
Lördag 22 april v.16 (15:00-17:35 [155 min])
Marklyft, sumo, med bälte, tumlås, SL-stång med smal/styv/stum klovning:
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
100 x 4
130 x 2
160 x 1
190 x 1
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
212.5 x 2
6x2@80% 1RM
Cambered-pausbänk (15 cm mer ROM):
20 x 10
20 x 8
20 x 6
60 x 4
75 x 2
90 x 1
102.5 x 1
112.5 x 1
122.5 x 1
130 x 1 @9.5
117.5 x 2 @7
112.5 x 4 @7.5
105 x 6 @6.5
Maskinrodd, smal, neutral + maskinpress, uppåtlutande: (~75°):
172.5 x 3 @7 + 122.5 x 3 @8
172.5 x 3 @8 + 122.5 x 3 @8
172.5 x 3 @8.5 + 122.5 x 3 @9
Facepulls, sittande, paus + hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
#60 x 14 @6 + 13.5 x 14 @5.5
#60 x 14 @7.5 + 13.5 x 14 @6.5
#60 x 14 @7.5 + 13.5 x 14 @8
Lårcurl, sittande + benspark:
#2 nedifrån x 23 + #2 nedifrån x 19
#2 nedifrån x 23 @7.5 + #2 nedifrån x 19 @7 ______________________________
Söndag 23 april v.16 (14:25-16:20 [115 min])
Knäböj, låg stångplacering, med bälte, knävärmarlös:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
20 x 6
60 x 4
90 x 2
115 x 2
140 x 1
160 x 2
160 x 2
160 x 2
Militärpress, bakom nacken, bottenpausvila:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
50 x 2
57.5 x 1
65 x 1
72.5 x 1
80 x 1
85 x 1 @9
90 x 1 @9.75
81 x 2 @8
76 x 4 @9
Chins, sup, axelbred + hantelpress, paus, uppåtlutande (30°):
+25 x 5 @8 + 54 x 4 @9.5
+25 x 5 @9 + 54 x 3 @9.75 - värdelöst upplyft
Facepulls, sittande, paus:
#70 x 12 @7.5
Hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
13.5 x 20 @8.5
Stångcurl, rak:
61 x 9 @9.5
Triceppushdown, enarms:
#6 x 11 @9
Enarmshäng, otejpat blankt räcke:
+50 19 sek V. @10, +50 20 sek H. @9.5
+50 20 sek V. @9.5, +50 20 sek H. @9.5
+50 19 sek V. @10, +50 20 sek H. @10
_____
Känner mig inte lika sliten som förra veckan vid samma tidpunkt. Har hjälpt att jag hållit ner RPE's i assistans. Undvikit missar i pressmaxningarna, "bara" två riktiga tunga maxlyft där (147.5-bänken och 92.5 MP-bak).
Sömn bra i veckan, förvånansvärt såhär i slutet av marktoppningen med @10-lyft och missar på 90%+.
Aptit ganska dålig, svag. Småkonstigt. Kan vara för jag slarvat med kardio som kanske rampar upp aptiten lite på mig ändå (nästan trott det omvända).
Suttit fast på 113 kg som veckovikt i fem veckor. Ska höja kalorierna igen, har redan tidigare höjt men kroppsvikten vägrar gå upp. Tidigare blev jag alltid glad när fick öka kalorierna (äta mer), nu är det det omvända. Positiva är jag peakar, maximerar ämnesomsättningen - blir lättare att deffa i sommar (gå ner i vikt på högre kaloriintag), som jag är rätt säker jag kommer göra (sommardeffa).
Marklyft, sumo, med bälte, tumlås, SL-stång med smal/styv/stum klovning:
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
120 x 4
150 x 2
175 x 1
200 x 1
222.5 x 1
240 x 1
257.5 x 1 @8
270 x 1 @9.75
275 x 1 @10 PB (+10 kg)
277.5 x 0
Pausbänk:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
65 x 4
82.5 x 2
97.5 x 1
110 x 1
122.5 x 1
132.5 x 1
142.5 x 1 @9
150 x 1 @9.75 PB (+2.5 kg)
132.5 x 2 @7
125 x 4 @8
117.5 x 6 @6.5
Maskinrodd, smal, neutral + maskinpress, uppåtlutande: (~75°):
172.5 x 4 @7 + 122.5 x 4 @8
172.5 x 4 @8.5 + 122.5 x 4 @8.5
172.5 x 4 @8 + 122.5 x 4 @9.5
Lårcurl, sittande + benspark:
#1 nedifrån x 17 @5 + #1 nedifrån x 15 @5
#1 nedifrån x 17 @7 + #1 nedifrån x 15 @6.5
_____
Marklyft: Vänsterhandgreppstyrkan började kännas problematiskt, osäkert på 240 kg. Psykade mig hårt. Tror att jag tejpade tummarna för slarvigt, stressigt, som försämrade greppet. Tog bort tumtejpen inför 270, inga grepproblem där, 275 inga grepproblem heller (som syns på utlåsningslängden).
Nattsömnen inför passet riktigt dålig. Undersover dock hellre än översover inför viktigt maxningspass. Optimal sömn och maxad greppstyrka hade jag nog haft ett bra försök på 280 kg. 277.5-försöket var lojt; grepp-tvekade när satt tumlåset innan skulle börja dra, fick göra om greppet, stången lättade knappt från golvet.
Överväger igen att gå över till mixat grepp. Är något fel med mitt tumlås på/med vänsterhanden; alltid den som sviker, även fast jag är lika greppstark i båda händerna nu. Aldrig någonsin ens varit nära tappa ett tumlåsmarklyft med högerhanden. Marklyfter iofs lite snett så mer vikt hamnar på vänsterhanden, men tror inte det är huvudproblemet.
En intressant greppgrej under RSR-marken är att min högertumme (den hand som greppet är 100% stabilt) har blivit mycket mer sliten, fått mer valkar och sår. Än min vänstra tumme som knappt har fått förhårdnader. Tolkar det som att jag tumlåser annorlunda mellan de olika händerna(?). Greppteknikfel med vänster (svaga), inte får in den tillräckligt tajt, låst, eller något.
Hade kunnat fixa tumlåset om botten-setup är jag rätt säker på - men det hatar jag (bottensetup, tappar all explosivitet). Spendera fem sekunder nere vid stången att sätta tumlåset helt perfekt, stabilt.
Bänkpress: Bajsstopp (som alltid färska 1RM-bänkpers). Eftersom den gick upp så smidigt, icke-seglyft, är jag nöjd. Hade fått upp det även om stoppat 0.2 sek längre är jag säker på. Hade nojat mer med stopplängden om vore en megagrinder, kanske inte ens räknat som pb då.
Ska definitivt plocka bort maxningarna nu. Känner mig nöjd. Har sådan stor stress i kroppen från de tunga lyften. Kronisk förhöjd vilopuls dessa veckorna (+10 över normalt). Att maxa baspressarna (överkropp) samtidigt som maxar underkroppen (böj, mark) är misstag jag gjort förr (och skrivit i loggen). Borde ha plockat bort pressmaxningarna vid 3x3-2x2 RSR-passen för spara CNS-slitage. Var kåt på 150 bänk är min ursäkt. x)
Funderar på träningsplan framöver. Är sugen att hoppa rakt på en böj-RSR. Fortsätta rampa upp överkroppsvolymen (fast ta bort maxningarna). Skita i deload.
Militärpress:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
37.5 x 4
50 x 2
62.5 x 1
72.5 x 1
82.5 x 3 @6.5
82.5 x 3 @7
82.5 x 3 @7
3x3@82%
+25 x 5 @8 + 50 x 6 @8
+25 x 5 @8 + 50 x 6 @8.5
+25 x 5 @9 + 50 x 6 @9
Facepulls, sittande, paus + hantelflyes, kraftigt nedåtlutande, bottenstretchpaus:
#70 x 10 @6.5 + 13.5 x 14 @5
#70 x 10 @6 + 13.5 x 14 @7
#70 x 10 @8 + 13.5 x 14 @8.5
Stångcurl, rak + triceppushdown, enarms:
50 x 12 @6.5 + #6 x 10 @7
50 x 12 @8.5 + #6 x 10 @9
50 x 12 @8 + #6 x 10 @8.5 _____________________
Torsdag 27 april v.17 (16:35-17:55 [80 min])
20 x 10
20 x 8
20 x 6
55 x 4
72.5 x 2
87.5 x 1
100 x 7 @5.5
100 x 7 @6
100 x 7 @6
100 x 7 @6.5
4x7@72%
Maskinrodd, smal, neutral + maskinpress, uppåtlutande (~75°):
150 x 8 @6 + 100 x 8 @6.5
150 x 8 @6.5 + 100 x 8 @6.5
150 x 8 @7.5 + 100 x 8 @8
150 x 8 @9 + 100 x 8 @8.5
Enarmshäng, blankt otejpat räcke:
+40 20 sek V. @7.5, +40 20 sek H. @7
+40 20 sek V. @9, +40 20 sek H. @8
Rolling thunder:
52 x 8 V. @8.5, 52 x 8 H. @8.5
52 x 8 V. @8.5, 52 x 8 H. @10
_____
Två sköna diskopass!
Vilken träningsdepression som kommer när blivit klar med toppning. Tomrum. Träningssuget dör. Tvingar mig till tråk-volymträning för överkroppen ett tag nu.
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle
Grattis! Båda lyften såg riktigt bra ut. Marklyftet särskilt imponerad av!
Tack min vän!
Jag tycker 275-marken var ful! :P Rumpan flög upp, stack iväg, innan stången lättade från golvet. Hade kunnat hålla emot bättre.
270 var snyggare men orkade inte ladda upp filmen.
270 (5 kg pb) var det jag gick för, planen. 275 ett bonuslyft för 270 gick upp smidigt. Var otroligt mer taggad inför 270 - hade fått psykbryt om bommat det, speciellt på grepp (om tappat stången). Var på liv och död.
Hahaha! Du behöver inte känna du behöver svara på allt mitt svammel, om ens något. Gör mig inget. Svarar du inte tolkar jag det som du är nöjd med mitt svar (att jag svarade på alla dina frågor, funderingar).
svarar på det jag kan, vissa saker space:ar jag ut på o glömmer bort lol
Citat:
Känns smart du har gjort allround-greppträning! Det borde jag med göra men har en tendens att fastna för en övning, snöa mig in, bli progressionsbesatt
något du borde testa är pinch, rätt rolig övning, sen är det lite broscience men känns som lite greppträning har gjort så jag bara känner mig mer stabil överlag, typ som en viktig del av kroppen jag inte använt så mkt innan.
Citat:
Jag provade lägga fatgrips på vårt chinsräcke, försökte hänga mig med en hand - helt chanslös att klara hänga mig ens 0.5 sek! Jag ska alltså lägga tummen över, hjälper det så pass mycket? Borde ha testat greppa rolling thunder så (tummen över, samma sida som fingrarna), tanken slog mig aldrig att prova.
ville bara påpeka att jag hängde med båda händerna, blev 3 set på 15, 10, 10s, tror fan det inte går med 1 hand heller, påminner om RT? finns väl så man kan hänga upp dom i chinsstång?
Citat:
Vet precis hur du menar tid att lägga på greppträningen. Vore nice att köra den hemma på vilodagarna.
har funderat på att göra ett litet minigym hemma, för greppträning, man behöver inte så mkt vikter till vissa övningar som pinch o typ wristroller, sen kan man göra 1 armshäng hemma eller utomhus,
Citat:
Ska se om jag orkar ta en bild. Skulle vilja veta vad diameter på räcket är, kan mäta om jag får tag på sådant diameter-verktyg. Kan filma ett häng med, kan dock inte se hur länge jag hänger på telefonen framför mig då. Får be om hjälp.
Vet inte om jag kanske har onormalt fuktiga, flottiga händer av mig; för magnesiumet hjälper verkligen mig otroligt mycket i hängen.
annars får du sätta en timer på typ 5s utöver den tid du ska hänga sen får du sätta upp mobilen att den filmar samtidigt xD, tkr jag har en del handsvett också, kör lite kalk även när jag bänkar på händerna
Citat:
Lycka till med hängen!
Glöm inte uppdatera din journal!
fick lite dålig moral efter jag fick min miniskada förra veckan men haft en bra träningsvecka denna gång så kanske kan skriva något litet om bara dom roliga lyften xD
och grattis till både PBs, kanske man själv gör en vända rsr snart, va tkr du om att gå in med ett mindre TM i programmet? Typ så man gör 2x2 på 90-95% istället på slutet? Ett lättare program överlag med lite mer fart i lyften kanske ger mig på maxningsdagen?
Hänga upp två rolling thunder-handtag och hänga i menar du? Låter roligt! Om jag ens klarat av det!
Jag hade nog fått låna hem lite grepprylar från gymmet om jag frågat, hemmatränat med. Men nä, gillar inte hemmaträning. Behöver isåfall ha ett specifikt rum, utrymme, som är endast tillägnat träning. Så hjärnan lär sig att nu är det dags för träning, när går dit.
Yeah jag har kalk på händerna när jag bänkar och MP:ar med. Håller ju det bulldog-greppet, där en vinklar in handen för stången ska ligga på tummuskeln. Tycker det kräver magnesium annars kan nog stången rulla ur handen om gör en mega-grinder-militärpress.
__
Vissa tycker att 6x6-5x5-passen är de värsta, tyngsta, i russian squat routine. Själv har det alltid blivit som en vägg vid 3x3-2x2.
Passen är:
6x6@80%
5x5@85%
4x4@90%
3x3@95%
2x2@100%
1x1@105%
Minns jag hållit på och theorycraftat, försökt skräddarsy bättre procent för mig. Denna gången satt jag mitt äkta max, som jag absolut inte klarat av vid programstart (satt 265 kg, gissar jag klarat 255, kanske 260 med en liten minitoppning innan).
Klarade bara första setet 3x3-passet. Sänkte 2x2-passet från 265 till 260, klarade ändå bara första setet. Tror inte de failade passen påverkade styrkeutvecklingen alls - utan de gav bara onödig slitage på skallen samt ökad skaderisk.
Jag har hellre att passen på 80% (6x3-6x6) är lite tyngre än för lätta. Sen nästan det omvända på de sista, tunga passen. 3x3- och 2x2-passet är väl mest för viktvana och få till "peaken"? Tror inte det gör så mycket om de är lite lägre vikt. Hahaha, precis det du skrev ("Typ så man gör 2x2 på 90-95% istället på slutet?")!
2x2 på 90% låter lite snålt dock. Det ska man klara av på färska pers. Det är 2:or på 90% jag gjort som volymset efter mina maxningar. De ligger på @8-9.
Klarar du göra 2x2 på 95% näst-sista passet har du defnitivt ett pb skulle jag säga. Jag gjorde en 2:a på 98% så visste om jag hade minst 270 i mig.
Det du kan göra är fippla med kalkylatorn hos styrkelabbet (https://www.styrkelabbet.se/russian-squat-routine/) under programmets gång. Det gjorde jag inför mitt 2x2-pass (sänkte från 265 kg 2x2 till 260 kg 2x2 [som jag failade ändå lol]). Sen kollar du vad programmet ska ge vid slutet, när du justerar under programtiden.
Ska du göra RSR var beredd att mellanpassen, 2:orna på 80%, kommer smaka penis för man är så sliten från de tunga passen. Vågade inte skriva ut RPE på mina mellanpass men några set där var garanterat uppe och nosade på @9. xD För marklyft då, är garanterat den övning som kan fucka mig hårdast återhämtningsmässigt. Jag failade ju en singel på 215 kg förra sommaren, ett maxningspass, sen drog jag 265 kg någon vecka senare. Failade alltså en singel på 81% 1RM för jag var så jävla sliten. _________________________
Fredag 28 april v.17 (15:20-17:00 [100 min])
Pausböj, hög stångplacering, med bälte, knävärmarlös:
20 x 8
20 x 6
20 x 4
20 x 2
50 x 1
80 x 1
110 x 1
132.5 x 1
152.5 x 1
170 x 2 @6
170 x 2 @6.5
170 x 2 @6.5
170 x 2 @7
170 x 2 @7
170 x 2 @7.5
6x2@80%
Militärpress, bakom nacken, bottenpausvila:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
52.5 x 2
62.5 x 1
72.5 x 5 @7
71 x 5 @6.5
71 x 5 @7
3x5@77%
+10 x 9 @8 + 50 x 7 @8.5
+10 x 9 @8.5 + 50 x 7 @9 _________________________
Lördag 29 april v.17 (15:05-17:00 [115 min])
Marklyft, sumo, med bälte, SL-stång med smal/styv/stum klovning:
70 x 12
70 x 10
70 x 8
70 x 6
125 x 4
155 x 2
180 x 2
180 x 2
180 x 2
3x2@65%
Pausbänk:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
55 x 4
75 x 2
92.5 x 1
110 x 1
122.5 x 3 @6
122.5 x 3 @6.5
122.5 x 3 @6
3x3@82%
160 x 6 @8.5 + 112.5 x 6 @7
160 x 6 @8 + 112.5 x 6 @7.5
160 x 6 @9 + 112.5 x 6 @8.5
Hammercurl, sittande (60°) + kabelfrenchpress, enarms, sittande, ryggstödslös:
35 x 7 @8.5 + #4 x 15 @6.5
35 x 7 @10 + #4 x 15 @7.5
#60 x 16 @5.5 + 16 x 9 @6
#60 x 16 @6.5 + 16 x 9 @6.5
+0 45 sek V. @9.5 (kasst) + +0 65 sek H. @10
_____
Böj-RSR påbörjad. Spelar highbarpausböj knävärmarlös på mellanpassen. Spara på grepprelaterat. Lowbar progressionspassen, tunga.
Ingen aning vad highbarpausböjen ligger på men gjorde 170x7 @9 och 165x10 @8.5 i december så strax under 210 kg gissar jag.
Kör highbar-2:orna på 170 kg, gör inget om de är lite tyngre för ska bara böja var tredje dag (samma som mark-RSR-frekvensen) och återhämtar mig fortare i böj än mark, speciellt med highbarböjar (upprätt rygg, låg ländryggslitage).
Tror jag ska använda högre lowbar-programmax än äkta max (240). Köra på 245 kg. För det är fem månader gammalt max och passen upp till 5x5 ser lätta ut. Sen sänka till 240 vid/efter 5x5 och fram.
Har provat pinch tror jag
Hänga upp två rolling thunder-handtag och hänga i menar du?
Ja precis, dock håller jag i viktskivor då jag inte köpt såna där block, vad tog du i den övningen? Jag håller 20kgs kakor i 30s nu i flera set. Såg ngn video där en klätter youtuber utmande folk att hänga i RT-handtag, dom flesta klara bara några sekunder, magnus mtobo eller va fan han heter
Citat:
Vissa tycker att 6x6-5x5-passen är de värsta, tyngsta, i russian squat routine. Själv har det alltid blivit som en vägg vid 3x3-2x2.
Minns jag hållit på och theorycraftat, försökt skräddarsy bättre procent för mig.
Jag tycker alla passen ser rätt förjävliga ut, 6or på 75% ser tom jobbigt ut för mig. är tex väldigt repsvag i böjen men lite mer repstark i bänken, marken e nånstans mittimellan. Kanske lägger man in 95% som TM då.
Hur ska man ens träna innan man hoppar på ett sånt program o hur ofta kan man köra det igen? Tex ifall jag tränar 10or/8or/6or i 3 veckor var(eller ska man träna volym med låga reps, typ 6/5/4or o sen köra rsr?), sen rsr på det blir det 15 veckor totalt program. Problemet med rsr är att det endast går o köra i ett lyft i taget ifall man inte kör extended version.
Citat:
Jag har hellre att passen på 80% (6x3-6x6) är lite tyngre än för lätta. Sen nästan det omvända på de sista, tunga passen.
Tror du att du utvecklas bättre av att grisa tidigt? Många program säger ju att man ska hålla sig en bra bit ifrån fail @7-8 särskilt i början. Kanske man kan lägga in ett vanligt max, o sen kör man 6x6 på 80%, o efter det 5x5% på 80%, sen stegrar man ner 85x4, 90x3, 95x2. Blir som ett pass minideload(xD?). Ifall man nu ska köra din variant
Citat:
Ska du göra RSR var beredd att mellanpassen, 2:orna på 80%
Många brukar tycka att dom passen är värdelösa, men sen tror jag aldrig kört hela programmet i sin 3 dagar version,
Tex idag körde jag 5x4 på 170 i smalmark(@9 dock xD), det är nog årsbästa o PB är 207,5(fast det var dec 2021). Frågan är ifall jag behöver fortsätta träna lite mer innan jag hoppar på en rsr? Bli lite starkare(mer grund)
Militärpress:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
52.5 x 2
62.5 x 1
72.5 x 7 @7.5
72.5 x 7 @7
72.5 x 7 @7.5
72.5 x 7 @8
4x7@72%
+20 x 5 @7.5 + 50 x 6 @8
+20 x 5 @7.5 + 50 x 6 @8.5
+20 x 5 @8.5 + 50 x 6 @8
Stångcurl, rak:
52 x 16 @8.5
Triceppushdown, enarms:
#5 x 18 @8.5
Facepulls, sittande, paus:
#65 x 15 @6.5
Hantelflyes, kraftigt, nedåtlutande, bottenstretchpaus:
16 x 12 @8
Rolling thunder:
57 x 6 V. @9.5, 57 x 2 miss3 H.
_____
70 min cykling innan. Hoppas lite småsvag av det, för MP:n var 1-1½ högre RPE än bör varit.
Patetiskt greppstyrka i högerhanden, när det var omvänt dagen innan.
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix
Grym mark! 5kg till tangera mig! Kööör!
Ditt vänstergrepp får ta så jävla mkt mer vikt i ditt lyft. Flytta ut vänstergreppet lite så det blir mer jämnt?
Varför kör du inte mixat?
Hade förhoppningar i bakhuvudet på dra 280 kg maxardagen! Optimal nattsömn inför passet och inte blivit greppsykad i uppvärmningsstegen hade jag lagt på 280 efter 270.
Lär kunna fixa 280 under 2023 om inte skadar mig eller bestämmer mig för banta ner mig till 105 kg kroppsvikt.
Tänkt samma. Att hålla stången lite obalanserat, så den blir rak. Mitt 275-lyft är ju ganska rakt ändå. Har gjort betydligt snedare lyft. https://youtu.be/PGqd7PKemgQ här lyfter jag rätt snett, men är konstigt för jag tappar inte greppet förrän när ska låsa ut, en bit ovanför knäna... vänsterhanden som släpper där. Ser ut och känns lite som jag kanske öppnar upp handen för den skaver mot mitt lår. Har dock tights på mig som är lågfriktion, hade varit rimligare förklaring om bar hud och lite svettig.
Istället för flytta ut vänsterhanden, flyttar jag hellre in högerhanden. Greppar just nu med pekfingrarna där räfflorna startar. Hade kunnat greppa där räfflorna startar med långfingret, med högerhanden. Så håller jag stången lite ojämnt och den bör bli rakare.
Nackdelen blir jag får en bit av tumme och pekfinger på det blanka på stången, som ger sämre grepp. Har dock aldrig haft grepproblem med högerhanden så är kanske lugnt.
Kommer nog bli rätt svårt att vänja vid mig, att känna efter räfflorna med pekfinger på vänster och långfinger med höger.
Provade mixat grepp i lördags (2:or på 180 bara) - kändes förjävligt haha. Har ju marklyft med frontgrepp/tumlås nu sen 2015. Känns helt knas att hålla högerhanden supinerat, utåt.
Kanske ska prova vänja mig. Blir bara lätta 2:or var sjätte dag nu i ca två månader, bra mixgrepp-inkörningsfas.
Tycker tumlås är betydligt coolare (xP) och jag har aldrig upplevt någon jobbig smärta av det som begränsat mig. Har alltid gillat det och känts bra förutom vänsterhandgrepproblemen vid maxningar (började få grepproblem tidigt 2020 när maxade 225 kg).
En stor fördel med mixgrepp är att det passar bättre med min grip&rip-stil. Grip&rip med tumlås blir så stressat, skulle behöva ha några sekunder där nere att sätta tumlåset perfekt. Men hatar bottensetup, tappar all explosivitet.
En fördel till, är att jag har tendens att rotera, helikoptermarklyfta (utöver snedlyfter). Tror om jag håller mixat att jag kan faktiskt bli rakare, eftersom den hand som hålls supinerat ofta trycker iväg stången, så man roterar av mixgreppet. Så jag kanske kan motverka min rotation genom hålla ena handen supinerat. Roterar medurs, så hålla högerhanden supinerat kanske bromsar den rotationen. Flummigt men tror du fattar hur jag menar.
Citat:
Ja precis, dock håller jag i viktskivor då jag inte köpt såna där block, vad tog du i den övningen? Jag håller 20kgs kakor i 30s nu i flera set. Såg ngn video där en klätter youtuber utmande folk att hänga i RT-handtag, dom flesta klara bara några sekunder, magnus mtobo eller va fan han heter
Jag tycker alla passen ser rätt förjävliga ut, 6or på 75% ser tom jobbigt ut för mig. är tex väldigt repsvag i böjen men lite mer repstark i bänken, marken e nånstans mittimellan. Kanske lägger man in 95% som TM då.
Hur ska man ens träna innan man hoppar på ett sånt program o hur ofta kan man köra det igen? Tex ifall jag tränar 10or/8or/6or i 3 veckor var(eller ska man träna volym med låga reps, typ 6/5/4or o sen köra rsr?), sen rsr på det blir det 15 veckor totalt program. Problemet med rsr är att det endast går o köra i ett lyft i taget ifall man inte kör extended version.
Tror du att du utvecklas bättre av att grisa tidigt? Många program säger ju att man ska hålla sig en bra bit ifrån fail @7-8 särskilt i början. Kanske man kan lägga in ett vanligt max, o sen kör man 6x6 på 80%, o efter det 5x5% på 80%, sen stegrar man ner 85x4, 90x3, 95x2. Blir som ett pass minideload(xD?). Ifall man nu ska köra din variant
Många brukar tycka att dom passen är värdelösa, men sen tror jag aldrig kört hela programmet i sin 3 dagar version,
Tex idag körde jag 5x4 på 170 i smalmark(@9 dock xD), det är nog årsbästa o PB är 207,5(fast det var dec 2021). Frågan är ifall jag behöver fortsätta träna lite mer innan jag hoppar på en rsr? Bli lite starkare(mer grund)
Ingen aning vad jag tog i den pinchgrip med block. Kan se om jag orkar prova den nu i veckan! Minns att jag var betydligt starkare i min högerhand i den när jag provade.
__
Intressant du är repssvag i böj men repsstark i bänken - jag är totalt det omvända! Klarar göra ~12 reps på 80% i böj och 8 reps i bänken.
10-8-6 reps i 3 veckor vardera (9 veckor totalt för träningsblocket) låter betydligt mer passande _enligt mig_ inför en RSR, än en period innan med 6-5-4 reppare.
Tror genom göra 10-8-6 reps att du bygger upp en bra arbetskapacitet inför RSR, att kunna göra 6x6 på 80% och 5x5 på 85%. Gör du 6-4-reppare kommer du ju ungefär ligga på samma intensitet som när du hoppar på RSR också (~80%). Känns lämpligare att ligga på 65-75% och nöta sen hoppa på RSR (80%, lägre reps).
En najs intressant variant på RSR är att bara köra upp till 6x6-passet. Sedan höja programmax och göra om programmet. Tror det kan ge rätt nice gains? Blir fin progressive overload. Kanske är man busig och gör 6x7reps eller 7x7 också, innan startar om. Brutalt jävla tråkigt dock! Usch.
Det med bara ett lyft åt gången ser jag som en fördel nu faktiskt. När blivit mer avancerad. Att känns lämpligare att fokusera på ett lyft i taget, än försöka öka alla samtidigt? Vi talar om böj- och markkorrelationen nu då (inte typ bänk + böj). Det är ju liknande styrka för de lyften eller så (blir du starkare i böjen åker förmodligen marken med lite också).
Lite det som vi talat om mycket om med träningskänsligheten för ett lyft. Att om du mjölkar bänkpress 6 dagar i veckan med monstervolym blir man "stale" till slut. I RSR får man förmodligen upp träningskänsligheten för det pausade lyftet (marken, om gör en böj-RSR).
Jag har ju knappt knäböjt något nu på två månader - blir intressant vad som sker med böjen nu när återupptar den (böj-RSR:en).
Extended RSR har inte fungerat så bra för mig om jag minns rätt. Det är dock lite roligare, för det är inte lika många 6x2-pass. Utan det är två progressionspass per vecka (ett för böj, ett för mark).
Med gå in tyngre i början menar jag främst på mig själv, för jag är bra på reps i böj och mark. Att gå in med för tungt programmax och faila typ 6x5-passet, behöva sänka vikten, nä, det tror jag inte på (korkat). Jag gör ju rätt mkt amraps i böj och marken, så jag har bra självförtroende där när hoppar på RSR. Att jag vet om jag gjort 10+ reps på 6x6-vikten.
Tänk på att inkörningsfasen är upptrappningen från 6x3 till 6x6! 6x6 passet jobbar man upp sig till och kommer 2½ veckor in i programmet. Efter 7 st pass.
Känns smartare att justera, autoreglera under passets gång. Än sitta innan ens gjort första passet och theorycrafta (been there done that). Du kanske stänker upp 6x6 så du får höja vikten istället, så har du suttit innan du började och tänkt sänka efter 6x6-passet (för du trodde det skulle bli omöjligt).
Känns rätt tydligt hur man ligger till styrkemässigt vid 5x5- och 4x4-passen. Där kan man börja justera _innan sitt nästa pass_ imo. Sen om ditt första set 3x3-passet är @10 är det bara att sänka 5-10 kg liksom. Så anpassar du 2x2-passet efter utvärderar 3x3-prestationen.
(Hade kunnat skriva detta betydligt mer kortfattat.)
6x2-mellanpassen: Jag tyckte faktiskt de kändes jävligt givande min nyliga RSR-mark! Tyckte nästan de kändes lite för tunga lol. Om RSR för bänkpress hade jag nog tyckt de känts lite tidsslöseri, lätta. Återhämtar mig så sjukt fort i bänken.
Tycker RSR passar betydligt bättre att köra varannan dag eller var tredje dag. Över satta veckodagar. Så det blir exakt samma mängd vila mellan alla pass. Kör du satta veckodagar (tre veckopass) blir det ju en extra dags vila inför vissa pass. Och eftersom de tunga passen är vartannat pass så blir det långvila inför ett mellanpass ibland, ibland inför ett tungt pass. Chockar, psykar kroppen lite känns det som.
Överväger du RSR för en smalmark? Eller har du läst det tipset vissa säger, att smalmarka upp till 6x6(?) sedan gå över till sumo? Har läst om det rådet. Om en är huvud-sumomarkare.
Knäböj, låg stångplacering, med bälte och sbd-knävärmare:
20 x 12
20 x 10
20 x 8
20 x 6
85 x 4
120 x 2
147.5 x 1
172.5 x 1
195 x 3
195 x 3
195 x 3
195 x 3
195 x 3
195 x 3 @5.5
6x3@81%
20 x 10
20 x 8
20 x 6
60 x 4
77.5 x 2
92.5 x 1
106 x 5 @5.5
106 x 5 @5.5
106 x 5 @6.5
3x5@77%
150 x 9 + 100 x 9 @7.5
150 x 9 @8 + 100 x 9 @8.5
150 x 9 @8.5 + 100 x 9 @8.5
_____
Förvånansvärt lätt böj. Troligtvis marktoppningen som sitter i ännu och överför till böjstyrkan. Hade varit denna dagen jag maxat marken igen om ville maxa den igen.
Kändes chill för armarna, låg greppslitage.
Lång passtid för fixade lite saker på gymmet i setvilan som drog ut på tiden. Hade klarat av på 100 min annars.
Intressant du är repssvag i böj men repsstark i bänken - jag är totalt det omvända! Klarar göra ~12 reps på 80% i böj och 8 reps i bänken.
kanske mindre muskler som används vilket gör att hela kroppen inte blir trött lika fort xD
Citat:
10-8-6 reps i 3 veckor vardera (9 veckor totalt för träningsblocket) låter betydligt mer passande _enligt mig_ inför en RSR, än en period innan med 6-5-4 reppare.
En najs intressant variant på RSR är att bara köra upp till 6x6-passet. Sedan höja programmax och göra om programmet
9+6 veckor, 15v är ju ändå ett stabilt program, borde man kunna höja sitt max med något kg?
rsr-varianten betyder att man höjer sitt TM ungefär varannan vecka(såg nu att du redan nämnt det i texten), chippar man med något kg så lär det funka, Jag har inget emot tråkiga program. vill bara hitta något som funkar xD
kanske när man sambo är klar med stronglifts kanske jag kan lura henne på rsr-uppbyggnad only, kanske man kan göra en 4 dagar variant där man kör ett 2or-pass o ett 6x3-6 pass,(kan man köra antagligen böj eller mark tungt, o sen andra lyftet bara 2or)
Citat:
Det med bara ett lyft åt gången ser jag som en fördel nu faktiskt. När blivit mer avancerad. Att känns lämpligare att fokusera på ett lyft i taget, än försöka öka alla samtidigt?
En sak jag märkt nu är att jag inte kan öka volym i mark o böj samtidigt samma vecka eller under samma block, då går jag in i en vägg direkt.
min 5x4 170 mark 2 dagar efter min 140 böj var astung förra helgen, ifall min teori stämmer, så ska ja köra lättare böj nu på fredag(ist för tung som ja brukar) så borde 5x3 på 180 eller ifall jag ska pusha en top 3a på 190 vara lätt. vi får se xD
påverkar stor volym i press dina underkroppspass? Annars kanske man köra rsr i både bänken o antagligen böj eller mark samtidigt?(tunga presspassen på 2or dagarna i underkropp)
Citat:
Överväger du RSR för en smalmark? Eller har du läst det tipset vissa säger, att smalmarka upp till 6x6(?) sedan gå över till sumo? Har läst om det rådet. Om en är huvud-sumomarkare.
Ifall jag känner att jag kan klara av ett nytt PB kanske testar jag, känner att det inte är någon ide o gå in ifall min form är lite kass just nu, då kanske toppningen inte ens ger mig i närheten av mitt riktigt PB
planen just nu är att bli starkare i smalmark först(slå 207,5) o sen kanske börja försöka träna sumo igen. Dock är jag lite rädd att jag ska bli skadad igen, sen irriterar sumo mig lite att den är så dagsformberoende. vissa dagar får man inte ens loss stången. det händer aldrig i smalmark.
kanske mindre muskler som används vilket gör att hela kroppen inte blir trött lika fort xD
Vet inte vad det är som avgör ens repsuthållighet. ROM gör det definitivt; en maxbreddbänkare är mer repsstark (på samma procent) än en smalbänkare, för smalbänkaren har mer ROM. Flyttar mer vikt totalt under ett set, av längre rörelsebana.
Jag bränner ut mina triceps fort vid högrepspressar. Hantelpressar jag 15+ reps blir jag bara trött i triceps, strugglar med utlåstningen när vikten flyger upp från bottenläget (bröst, axlar). Vid lågreps är det tvärtom, tungt i botten, kommer jag upp där triceps kopplas på mest/mycket får jag upp vikten.
Citat:
kanske när man sambo är klar med stronglifts kanske jag kan lura henne på rsr-uppbyggnad only, kanske man kan göra en 4 dagar variant där man kör ett 2or-pass o ett 6x3-6 pass,(kan man köra antagligen böj eller mark tungt, o sen andra lyftet bara 2or)
Exempel hur du menar? Låter intressant. Spekulera fritt hur kan anpassa RSR. Uppenbarligen fungerar den programmeringen utmärkt för mig i böj och mark.
Funderar om prova för pressövningar framåt i tiden. Då hade jag nog vågat mig på att köra varje dag haha (42 veckoset lol om skippar vilodagar). Programtiden blir bara 18 dagar så det blir ingen ångest av tidsinvesteringen om blir fiasko (inget pb, svagare).
Min extended RSR jag körde, som böjen svarade bra på, men inte marken, såg ut såhär (skriver för kanske intressant om du överväger E-RSR):
Tis: Lowbar tunga passet
Tor: Highbar 6x2 (mellanpasset)
Lör: Sumo tunga passet
Vet inte riktigt varför marken svarade så dåligt på det. Kanske hade gått bättre i marken om mellanpasset var sumo, för mer frekvens. Eller kört torsdagspasset 3x2 highbar + 3x2 sumo.
Citat:
påverkar stor volym i press dina underkroppspass? Annars kanske man köra rsr i både bänken o antagligen böj eller mark samtidigt?(tunga presspassen på 2or dagarna i underkropp)
Om gör massa pressar innan böj eller mark, ja, i samma pass alltså. Men jag gör alltid böj eller mark innan pressarna. Om du menar utspritt över dagar, så nej, det tror jag inte påverkar.
Känns som min ländrygg mår bra och kanske återhämtar sig bättre av mycket bänk och MP. För jag ligger svankad som är skönt för min ländrygg för den är lätt krummad i mark och lite buttwinkböj.
Har börjat gilla att hypertrofi- kontra toppningsperiodisera underkropp och överkropp. Volymträning för överkroppen när toppar underkroppen (räknar underkroppen som böj och sumomark). Istället för toppa eller grundträna båda delarna samtidigt. Känns smartare att dela upp det. Hade givetvis inte fungerat alls om tävlat.
Upplever att det blir som två olika typer av slitage; volymträningen ger slitage på själva kroppen, musklerna. Toppningen med tunga lyften sliter på skallen, nervsystemet. Toppningen ger inte så mkt kroppsslitage för volymen (tonnage) blir låg av de låga repsen.
Citat:
Ifall jag känner att jag kan klara av ett nytt PB kanske testar jag, känner att det inte är någon ide o gå in ifall min form är lite kass just nu, då kanske toppningen inte ens ger mig i närheten av mitt riktigt PB
planen just nu är att bli starkare i smalmark först(slå 207,5) o sen kanske börja försöka träna sumo igen. Dock är jag lite rädd att jag ska bli skadad igen, sen irriterar sumo mig lite att den är så dagsformberoende. vissa dagar får man inte ens loss stången. det händer aldrig i smalmark.
Ryggskadan? Känns som smalmark är mer riskabelt än sumo där? Du är mer fälld med ryggen som sätter mer belastning på ländryggen i smalmark? Fast du är mycket starkare i sumon så kanske är själva vikten som blir riskabel.
Ingen aning hur dagsformer smalmark och sumo känns annorlunda. Vet bara att mina största fiasko-sumomarkpass har varit när jag varit stel i ljumskarna, inte kommit in i rätt position i botten. Knäna kollapsat inåt, inte kunnat sära på benen tillräckligt. ______________________________
Onsdag 03 maj v.18 (15:00-16:45 [105 min])
Militärpress bakom nacken, bottenpausvila:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
40 x 4
50 x 2
60 x 1
68 x 7 @6.5
68 x 7 @6.5
68 x 7 @7.5
68 x 7 @7.5
4x7@74%
+15 x 7 @8 + 50 x 6 @8
+15 x 7 @8.5 + 50 x 6 @8
+15 x 7 @9.5 + 50 x 6 @9
+15 x 7 @10 + 50 x 6 @9.5
#65 x 11 @6.5 + 16 x 9 @7
#65 x 11 @6 + 16 x 9 @7.5
#65 x 11 @7 + 16 x 9 @8
Stångcurl, rak + triceppushdown, enarms:
52 x 10 @7.5 + #30 x 14 @6.5
52 x 10 @7 + #30 x 14 @7.5
52 x 10 @7 + #30 x 14 @9
+50 15 sek V. @7, +50 15 sek H. @7
+50 15 sek V., +50 15 sek H.
+50 15 sek V. @9, +50 15 sek H. @9 ______________________________
Torsdag 04 maj v.18 (14:55-16:45 [110 min])
Pausböj, hög stångplacering, med bälte, knävärmarlös:
20 x 8
20 x 6
20 x 4
20 x 2
50 x 1
80 x 1
110 x 1
132.5 x 1
152.5 x 1
170 x 2 @6.5
170 x 2 @6.5
170 x 2 @7
170 x 2 @7
170 x 2 @7.5
170 x 2 @8
6x2@80%
Pausbänk:
20 x 10
20 x 8
20 x 6
52.5 x 4
72.5 x 2
90 x 1
105 x 1
118.5 x 5 @7
118.5 x 5 @7
118.5 x 5 @7.5
3x5@79%
150 x 9 @7.5 + 100 x 9 @8
150 x 9 @8.5 + 100 x 9 @9
150 x 9 @9.5 + 100 x 9 @9
_____
Onsdag: Bra energi och pump
Torsdag: Kass energi. Huvudvärk. Highbarpausböjen vidrig. Oroväckande att nästan 1 RPE högre alla 170-2:or än första passet 6x2-passet, när jag inte hade böjt tungt på två månader första passet.
170-2:orna känns garanterat närmare 85% än 80%. Fast tror jag behåller samma vikt. Skönt att ta i lite och behöva teknikfokusera inför seten, bra kvalité på dessa sets. Överlever nog för frekvens är rätt låg (2.33 böj-veckopass).
Känner jag tappat lite presstyrka nu när varit av pressmaxningarna i 10 dagar.