Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-07, 10:22   #22066
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Exakt så har skrivit om denna app 2 ggr i min journal och tänkt att du skulle nappa och fråga mer men det har du inte gjort
Haha Jag är ju väldigt oäventyrlig när det gäller sånt här, har alltid kört på enklast möjliga lösning och tyckt att det har fungerat bra. Men nu under mitt tredje LL och inför detta marathon så inser jag att klockans felmätningar innebär onödig förvirring. Så fr.o.m. nu så är det dags att ta nästa steg

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 11:28   #22067
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag fortsätter med lite frågebonanza. 19/10 gör jag marathondebut. Jag är lite orolig för att klockan ska diffa mycket mot banmarkeringarna och funderar därmed på att använda banans km-markeringar snarare än att lite blint på Strava. Hur hade ni gjort?

- Klicka ur "auto laps" som förval och köra manuella varv istället. På så sätt så kommer jag att se hur snabbt varje km har löpts. Nackdelen är att jag garanterat kommer att missa flera markeringar. Hade varit skönt att slippa ha detta i bakhuvudet och "bara springa" under åtminstone marans första halva.
- Ha kvar auto laps men kolla av läget vid t.ex. varje 5K-markering. Varje 5K ska gå på mellan 24 och 24:30.

Problemet med båda alternativen är i mitt tycke att se hur snabbt varje 5K har gått efter att den första femman är avverkad. Jag kommer ju istället att få stämma av hur snabbt jag har tagit mig till 10, 15, 20, 25, 35 och 40 km, d.v.s. jag får ingen exakt bild av hur snabbt 15-20 km har gått. Men kör jag manuella varv så får jag väl en hyfsat övergripande bild, banan ska vara väldigt monoton och sannolikt bör varje km gå ungefär lika snabbt. Då handlar det bara om att stämma av att det inte går för fort under första halvan, att jag t.ex. får flera km i rad på under 4:40. Målet är 4:55-tempo i medel för hela maran.

Hur hade ni gjort?
Jag skulle använda mig av autolaps och inte brytt mig ifall det står 42,1 eller 42,4 på klockan då jag går imål.

Det kan man möjligtvis mecka med i efterhand och försöka editera i gpx-filen (om det är möjligt) ifall man är såpass anal att det måste stå exakt 42,2km i träningsloggen.

Sen under loppet kanske du kan knäppa manuella mellantider varje femma, för att kunna se lite hur sjätte femman gick jämfört med andra femman och sådant. Men för de enskilda kilometrarna är det rimligtvis smidigast att bara kika på autolaps, och inte behöva tänka så mycket på det.

Om inte kilometermarkeringarna stämmer helt överens med banmarkeringarna är ju mer ett ittitationsmoment för OCD-hjärnor, och egentligen inget som påverkar löpningen.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 11:33   #22068
svenbanan
Banned User

Citat:
Ja, men jag är övertygad, jag adderar draken. Om jag bara behöver köra en övning som jag inte vill köra så kan det fungera. Lite plankan och vader är liksom så simpla övningar att det inte tar emot att lägga till dom. Vader kan jag avsluta något pass med, går snabbt och är inte så jobbigt. Plankan kan jag slänga in när jag känner för det, mellan två set av en annan övning t.ex. Bara att lägga sig på golvet och köra. Vad gäller draken så får jag väl helt enkelt tänka att jag måste köra den minimum två gånger per vecka och helt enkelt se till att det blir av.

Tack för hjälpen. Ett bonusmål får bli att stå på balansbrädan ett par kvällar varje vecka.
Draken och utfallsgång är sådana övningar jag tycker är jävligt trevliga att köra som uppvärmning inför löpning. Utfallen gör att man mjukar upp i höften (vilket ju förbättrar möjligheten att få ett bättre löpsteg, speciellt ifall man tänker springa lite snabbare). Draken gör att hamstrings och vader blir lite uppmjukade, speciellt om man har varit sittande hela dagen. Sen att man även får igång lite koordination och muskelaktivering inför löpningen skadar ju inte. Men då har jag inte brukat köra slut på mig direkt.
Gammal 2019-10-07, 11:46   #22069
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag skulle använda mig av autolaps och inte brytt mig ifall det står 42,1 eller 42,4 på klockan då jag går imål.

Det kan man möjligtvis mecka med i efterhand och försöka editera i gpx-filen (om det är möjligt) ifall man är såpass anal att det måste stå exakt 42,2km i träningsloggen.

Sen under loppet kanske du kan knäppa manuella mellantider varje femma, för att kunna se lite hur sjätte femman gick jämfört med andra femman och sådant. Men för de enskilda kilometrarna är det rimligtvis smidigast att bara kika på autolaps, och inte behöva tänka så mycket på det.

Om inte kilometermarkeringarna stämmer helt överens med banmarkeringarna är ju mer ett ittitationsmoment för OCD-hjärnor, och egentligen inget som påverkar löpningen.
Pepplez lösning blir helt perfekt, kommer att köra på den. Tar bort alla tänkbara orosmoment.

På tal om något annat så tänkte jag på er musikkritiker igår under mitt löppass. Sprang med en kompis men vi kan ofta vara helt tysta under ett par km. Det var en sådan dag när orken var oändlig och allt bara flöt på, på sådana pass ser jag absolut charmen med att inte ha musik eller alternativt spara den till avslutningen. Det var faktiskt smått meditativt att höra skorna slå i backen i samma frekvens då vi höll otroligt jämnt tempo. Detta fick mig att fundera på att börja mitt marathon utan musik och försöka uppnå samma känsla, jag var väldigt avslappnad och spände mig inte som jag ofta gör, något som resulterar i stela axlar. Sen dra på musiken när jag känner att jag behöver den.

Gammal 2019-10-07, 11:49   #22070
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Det kommer vara betydligt mer spänt under uppstarten för ett marathon. Kanske smart att ha det nära tillhands?
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 11:52   #22071
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Det kommer vara betydligt mer spänt under uppstarten för ett marathon. Kanske smart att ha det nära tillhands?
Min ambition är att vara mer avslappnad och ta lättare på uppgiften inför detta lopp jämfört med hur jag vanligtvis gör. Mer spänt absolut men förhoppningsvis mer avspänt än tidigare. Musiken har jag ju på mig eftersom att jag oavsett kommer att vilja ha det till avslutningen, så det är ett icke-problem.

Gammal 2019-10-07, 11:58   #22072
pepplez
Registered User

pepplezs avatar

Reg.datum: Jan 2013
Citat:
Pepplez lösning blir helt perfekt, kommer att köra på den. Tar bort alla tänkbara orosmoment.

På tal om något annat så tänkte jag på er musikkritiker igår under mitt löppass. Sprang med en kompis men vi kan ofta vara helt tysta under ett par km. Det var en sådan dag när orken var oändlig och allt bara flöt på, på sådana pass ser jag absolut charmen med att inte ha musik eller alternativt spara den till avslutningen. Det var faktiskt smått meditativt att höra skorna slå i backen i samma frekvens då vi höll otroligt jämnt tempo. Detta fick mig att fundera på att börja mitt marathon utan musik och försöka uppnå samma känsla, jag var väldigt avslappnad och spände mig inte som jag ofta gör, något som resulterar i stela axlar. Sen dra på musiken när jag känner att jag behöver den.
Jag gjorde så på Lidingö. Satte på musiken efter 8 km. Var en rätt skön boost när det initiala adrenalinet lagt sig och det började bli monotont.

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 12:02   #22073
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Jag gjorde så på Lidingö. Satte på musiken efter 8 km. Var en rätt skön boost när det initiala adrenalinet lagt sig och det började bli monotont.
Mm. Man kan ju dessutom ta det en nivå till och anpassa vilken musik som spelas när. Igår när jag sprang och var inne i zonen så tyckte jag det var skönt med en spellista med rockballader. Inget som fick adrenalinet att rusa men ändå lite motiverande och passade bra med min sinnesstämning just då. Sista milen kan man sedan växla över till peppande musik. Tror detta kan underlätta för att man inte ska spänna sig också. Finns ju ingen mening med att ha adrenalin som rusar genom kroppen fem km in i en mara.

Gammal 2019-10-07, 12:10   #22074
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Fan, jag spammar vidare: hur många gels rymmer ett flipbelt? I mitt vätskebälte är det svårt att få med sig mer än sex gels. Min vätskeväst är givetvis bra för detta syfte men jag stör mig lite på att jag har en tendens att känna mig instängd i den. Nu ska det i och för sig vara kallt(blir väldigt varm i den på sommaren) så det kanske är ett icke-problem, får testa i veckan. Men jag skulle absolut överväga att köpa ett flipbelt om de rymmer många gels. Till maran kan jag tänka mig att jag vill ha minst tio gels, 10-12 kanske.

Vatten kan jag ta vid vätskestationerna.

Gammal 2019-10-07, 12:13   #22075
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Citat:
Fan, jag spammar vidare: hur många gels rymmer ett flipbelt? I mitt vätskebälte är det svårt att få med sig mer än sex gels. Min vätskeväst är givetvis bra för detta syfte men jag stör mig lite på att jag har en tendens att känna mig instängd i den. Nu ska det i och för sig vara kallt(blir väldigt varm i den på sommaren) så det kanske är ett icke-problem, får testa i veckan. Men jag skulle absolut överväga att köpa ett flipbelt om de rymmer många gels. Till maran kan jag tänka mig att jag vill ha minst tio gels, 10-12 kanske.

Vatten kan jag ta vid vätskestationerna.
+10st om inte mer. Dina verkar också vara lite smidigare att packa ner med sin mindre och smalare formfaktor.
Gammal 2019-10-07, 12:14   #22076
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
+10st om inte mer. Dina verkar också vara lite smidigare att packa ner med sin mindre och smalare formfaktor.
Då ska jag kolla på ett, tack så mycket. Jag tror att västen skulle fungera bra med tanke på den låga temperaturen men kan jag undvika att ha ett extra plagg på överkroppen så undviker jag gärna det.

Gammal 2019-10-07, 12:19   #22077
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Citat:
Då ska jag kolla på ett, tack så mycket. Jag tror att västen skulle fungera bra med tanke på den låga temperaturen men kan jag undvika att ha ett extra plagg på överkroppen så undviker jag gärna det.
Ja, låt denna vara utan. Du har loggat tillräckligt med långdistans i väst för att ett lopp ska kunna köras utan.
Gammal 2019-10-07, 12:25   #22078
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ja, låt denna vara utan. Du har loggat tillräckligt med långdistans i väst för att ett lopp ska kunna köras utan.
Nja, om jag tror att flipbelt fungerar bra så kör jag loppet med det Västen är egentligen bara till för de tillfällen då jag behöver mycket vatten eller packning. Sprang t.ex. gårdagens löppass med vätskebältet och föredrar det till 100 % framför västen. En friare känsla.

Gammal 2019-10-07, 12:26   #22079
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Citat:
Nja, om jag tror att flipbelt fungerar bra så kör jag loppet med det Västen är egentligen bara till för de tillfällen då jag behöver mycket vatten eller packning. Sprang t.ex. gårdagens löppass med vätskebältet och föredrar det till 100 % framför västen. En friare känsla.
Vi säger samma sak.
Gammal 2019-10-07, 12:29   #22080
svenbanan
Banned User

Det finns ju också sådana "bälten" som i princip är en enda stor vätskeblåsa. Sedan tar man av sig bältet och skruvar upp korken när man vill dricka. Eventuellt kanske det finns speciella korkar där man kan stoppa i en slang och hålla på och dricka som ur en väst.

Jag tror sådana bälten rymmer minst 1 liter. Dvs mer än man får plats med i ett vanligt bälte med småflaskor.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:36.