Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-11-15, 13:12   #2131
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Reg.datum: Jan 2014
jahopp tillbaka på gymmet igen då.

Militärpress:
20x8
20x5
40x3
50x2
60x1
70x1
75x1@9.5 lul
70x3x3 @9

Sittande Ez curls
upp till 62.5x5 som tyngst
stående ez curls
baktryck
lite rodd med kettlebells cuppat

Jävligt svag i axlarna idag, tror det var för jag flyttade lite möbler igår och var en jävla massa bärande så bröstrygg var sliten. fick till ok arbete ändå men ingen amrap på 70kg. Hade kanske klarat 4 något av setten.

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT

Senast redigerad av Lennix den 2021-11-15 klockan 13:17.
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-15, 13:20   #2132
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Bara på det nästa pass!

Militärpressen är hemsk när en är sliten och skallen inte är med. För det är så pass stor helkroppsövning? För mig är bänkpress ett skämt gentemot militärpress haha. En maxtung tia i bänkpress (@10) känns som 10 reps @5 i militärpress.

Kör du någon typ av uppvärmning detta passet? Eller rakt in på gymmet, in under stången och gör 20 x 8, 20 x 5?
Jag gillar att militärpressa efter jag knäböjt. Då är axlarna uppvärmda bra, speciellt om lowbarböj (äcklig jobbig position för axlarna).
Har jag MP som första-övning brukar jag pressa fel i stångbanan, lite framåt istället för snett bak, upp. Några extra uppvärmningsset om första-övning (om ej knäböjt).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-15, 13:41   #2133
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Bara på det nästa pass!

Militärpressen är hemsk när en är sliten och skallen inte är med. För det är så pass stor helkroppsövning? För mig är bänkpress ett skämt gentemot militärpress haha. En maxtung tia i bänkpress (@10) känns som 10 reps @5 i militärpress.

Kör du någon typ av uppvärmning detta passet? Eller rakt in på gymmet, in under stången och gör 20 x 8, 20 x 5?
Jag gillar att militärpressa efter jag knäböjt. Då är axlarna uppvärmda bra, speciellt om lowbarböj (äcklig jobbig position för axlarna).
Har jag MP som första-övning brukar jag pressa fel i stångbanan, lite framåt istället för snett bak, upp. Några extra uppvärmningsset om första-övning (om ej knäböjt).
Okej! Nä jag har inga problem med militärpressen, sliter inget på CNS

Nej ingen uppvärmning, in på gymmet och sedan köra. Tar ca 15-20 minuter totalt för militärpress har bara 45 minuter på mig för allt.

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
Gammal 2021-11-17, 13:13   #2134
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Militärpress
20x6
40x3
50x2
60x1
70x1
75x1
70x7 PR

benspark
ryggresning

totalt tid på gymmet 20 minuter.

Kul att prova reppa lite i militärpressen. Var starkare än jag trodde. Jag föredrar definitivt platta skor istället för klackskorna. Med klack svankar jag sönder min rygg och får tyngre med utlåsning istället för att spjärna med hela kroppen.

Gammal 2021-11-17, 13:23   #2135
trädgårdsmöbel
d-bag

trädgårdsmöbels avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Okej! Nä jag har inga problem med militärpressen, sliter inget på CNS

Nej ingen uppvärmning, in på gymmet och sedan köra. Tar ca 15-20 minuter totalt för militärpress har bara 45 minuter på mig för allt.
Varför sådan stress?
Gammal 2021-11-17, 13:29   #2136
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Bra lyft! Fin amrap!

Du har rätt smalt grepp. Jag håller nästan en hand bredare än dig.

Nu blir jag sugen på prova utan klackskor haha.

Ser också ut som du har en hög sticking-point. För du har bra tryck från botten.
Jag har två sticking-points, en när armarna är 90 grader och sen en till där du har din, strax innan utlåsningen.

Tror man är rätt dålig på reppa i militärpress sett till sitt max. Jag är dålig på reppa på 75%-85% av mitt max, men rätt bra på 2:or och 3:or.

Citat:
Militärpress
20x6
40x3
50x2
60x1
70x1
75x1
70x7 PR

benspark
ryggresning

totalt tid på gymmet 20 minuter.

Kul att prova reppa lite i militärpressen. Var starkare än jag trodde. Jag föredrar definitivt platta skor istället för klackskorna. Med klack svankar jag sönder min rygg och får tyngre med utlåsning istället för att spjärna med hela kroppen.

[YTHD]cd6ba1ixUEc[/YTxHD]
Gammal 2021-11-17, 13:30   #2137
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Varför sådan stress?
Tränar på lunchen, så har bara ish 40 minuter, brukar köra militärpress 20 minuter och sedan något annat men eftersom jag inte ville köra rygg/armar eller tyngre ben eftersom jag ska bryta arm i morgon åkte jag tillbaka till jobbet. Eftersom jag inte gjorde 3x3 backoff från singeln idag gick det lite snabbare. Fick dock in 2-3 min vila mellan mellan 70-75 och 75-70x7 så spelar inte så stor roll.

Gammal 2021-11-17, 13:32   #2138
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Bra lyft! Fin amrap!

Du har rätt smalt grepp. Jag håller nästan en hand bredare än dig.

Nu blir jag sugen på prova utan klackskor haha.

Ser också ut som du har en hög sticking-point. För du har bra tryck från botten.
Jag har två sticking-points, en när armarna är 90 grader och sen en till där du har din, strax innan utlåsningen.

Tror man är rätt dålig på reppa i militärpress sett till sitt max. Jag är dålig på reppa på 75%-85% av mitt max, men rätt bra på 2:or och 3:or.
Tack! Ja, jag föredrar helt klart smalare grepp än brett. Tappar spänning med bredare grepp. Det förklarar dock min stickingpoint högre upp för går över mycket till triceps innan klart. Dock känns det okej just nu, tror jobba lite på att bredda för maxvikter är bra.

Prova!

Jag har alltid varit dålig på att reppa i allt jag gör, men 70x7 militärpress med max på 87.5 är ju ganska bra ändå.
Edit: lol googla. 70x7 ger 84kg som 1rm, jag är fortfarande dålig på att reppa

Senast redigerad av Lennix den 2021-11-17 klockan 13:34.
Gammal 2021-11-17, 13:38   #2139
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Tack! Ja, jag föredrar helt klart smalare grepp än brett. Tappar spänning med bredare grepp. Det förklarar dock min stickingpoint högre upp för går över mycket till triceps innan klart. Dock känns det okej just nu, tror jobba lite på att bredda för maxvikter är bra.

Prova!

Jag har alltid varit dålig på att reppa i allt jag gör, men 70x7 militärpress med max på 87.5 är ju ganska bra ändå.
Tappar spänning var? Hur menar du? I själva pressulaturen eller i bålen? Du menar det blir ostabilt för axlar och armar, själva pressen, för armbågarna kanske trackar mer utåt?

Känns mer "kompakt" med smalare grepp. Lite ostabilt och sladdrigt med bredare.
Tror dock jag får bättre bottentryck med bredare för känns som kan koppla på mer muskler. Gentemot mest jobba med framaxlar och triceps. Kanske klarar koppla på mer utsida axlar med bredare. Säkert mer övre bröst med, med bredare.

Haha, förresten - tror detta är första träningsklippet jag ser från dig, där du verkligen seglyft? Dina böj- och marklyftsklipp ser alltid ut som RPE7!
Citat:
Edit: lol googla. 70x7 ger 84kg som 1rm, jag är fortfarande dålig på att reppa
Yep, är så för mig med. När jag tog 90 kg klarade jag sex reps på ~72 kg (80% av 90 kg). När jag gör en tia på 70 kg är jag säker det finns tillräckligt med styrka för 92.5 kg.

Jag gör 18 reps på 66% av min bänkpress. I militärpressen gör jag 13 reps på 66%. Känns som intra-setvilan förvärrar otroligt, att den är boven. Vilar man där uppe blir man svag. Vilar man på bröstet får man ingen rekyl/bottenstuds/stretchreflex.
Bekvämare att hålla bänkpressvikten i toppen än militärpress.

Senast redigerad av 1x0 den 2021-11-17 klockan 13:44.
Gammal 2021-11-17, 13:44   #2140
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Tappar spänning var? Hur menar du? I själva pressulaturen eller i bålen? Du menar det blir ostabilt för axlar och armar, själva pressen, för armbågarna kanske trackar mer utåt?

Känns mer "kompakt" med smalare grepp. Lite ostabilt och sladdrigt med bredare.
Tror dock jag får bättre bottentryck med bredare för känns som kan koppla på mer muskler. Gentemot mest jobba med framaxlar och triceps. Kanske klarar koppla på mer utsida axlar med bredare. Säkert mer övre bröst med, med bredare.

Haha, förresten - tror detta är första träningsklippet jag ser från dig, där du verkligen seglyft? Dina böj- och marklyftsklipp ser alltid ut som RPE7!

Yep, är så för mig med. När jag tog 90 kg klarade jag sex reps på ~72 kg (80% av 90 kg). När jag gör en tia på 70 kg är jag säker det finns tillräckligt med styrka för 92.5 kg.
Mer sladrigt med bredare grepp, får inte alls samma spänst i kroppen att fjädra upp vikten från marken om du förstår vad jag menar. Jag tycker med smalt grepp att man utnyttjar att axlarnas orörlighet gör att man laddar upp stretchen

Jag har några grinders i mark och böj men oftast inte vi har haft denna diskussionen en gång innan och du har skrivit även detta en gång innan när jag hade en grinder, men hittade inte det nu

Gammal 2021-11-17, 13:49   #2141
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Mer sladrigt med bredare grepp, får inte alls samma spänst i kroppen att fjädra upp vikten från marken om du förstår vad jag menar. Jag tycker med smalt grepp att man utnyttjar att axlarnas orörlighet gör att man laddar upp stretchen
Bra beskrivet! Håller med. Får se om jag provar smala av greppet. Jag vill ha mer aktivering på utsida axlar, en av anledningarna jag militärpressat mycket i höst. Slippa köra massa sidolyft.
Är också säker jag ligger och nosar ofta på MRV för framsida axlar. Att ligger på gränsen maxträning för dem. Använder mycket framsida axlar i min bänkpress.
Citat:
Jag har några grinders i mark och böj men oftast inte vi har haft denna diskussionen en gång innan och du har skrivit även detta en gång innan när jag hade en grinder, men hittade inte det nu
Precis. Minns det med nu haha.

I bänk, mark och MP har jag sett. Inte i knäböj. Var en period du persade skitmycket i knäböjen (viktdopad när du tränade på burgerking-gymmet?) och alla pers såg ut som uppvärmning!
Gammal 2021-11-17, 14:42   #2142
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Bra beskrivet! Håller med. Får se om jag provar smala av greppet. Jag vill ha mer aktivering på utsida axlar, en av anledningarna jag militärpressat mycket i höst. Slippa köra massa sidolyft.
Är också säker jag ligger och nosar ofta på MRV för framsida axlar. Att ligger på gränsen maxträning för dem. Använder mycket framsida axlar i min bänkpress.

Precis. Minns det med nu haha.

I bänk, mark och MP har jag sett. Inte i knäböj. Var en period du persade skitmycket i knäböjen (viktdopad när du tränade på burgerking-gymmet?) och alla pers såg ut som uppvärmning!

Kollade lite efter grinders i böj, har nog någon men hittade inga på youtube. Dessa är nog segast:

Gammal 2021-11-18, 13:46   #2143
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Ja, där fick du ta i! Snygga ändå - ser ingen formfallering ö.h.t.

Ber om ursäkt att det låter negativt, tröttsamt att jag påpekar inte sett dig seglyfta. Kan tolkas som att jag menar du inte 'tar i' haha. Verkligen inte menat så!

Jag seglyfter sällan i min bänkpress. Är det 99% ansträngning flyger vikten upp. Det är mellan 99 och 99.9% mina grinders kommer.

Citat:
Kollade lite efter grinders i böj, har nog någon men hittade inga på youtube. Dessa är nog segast:

[YTHD]zteZ9ldKsR4[/YTHDx]

[YTHD]TXeLucoAdPY[/YTHDx]
Gammal 2021-11-19, 13:10   #2144
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Ja, där fick du ta i! Snygga ändå - ser ingen formfallering ö.h.t.

Ber om ursäkt att det låter negativt, tröttsamt att jag påpekar inte sett dig seglyfta. Kan tolkas som att jag menar du inte 'tar i' haha. Verkligen inte menat så!

Jag seglyfter sällan i min bänkpress. Är det 99% ansträngning flyger vikten upp. Det är mellan 99 och 99.9% mina grinders kommer.
Samma här, grinders på 99.5 men böj har aldrig blivit så nära maxtung + man panikar och slänger sig före man riskerar dö

Gammal 2021-11-19, 13:13   #2145
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Militärpress
20x8
40x3
50x2
60x1
70x1
75x1
80x1@9
70x3x3

rodd med cup
biceps EZ
47.5x6
52.5x6
67.5x3
77.5x1

inklämningskänning/inflammation axel och superinflammerade armbågar av armbrytningen igår. pumpa på pumpa på

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:10.