Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-13, 16:07   #196
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Fysisk aktivitet är en extremt viktig faktor för hälsa och prevention av sjukdom. Inte så mycket för att minska övervikt i sig men för att förbättra en mängd andra parametrar.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 16:13   #197
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Nej, det är minst lika viktigt att få bort stillasittandet som breder ut sig, och då pratar jag inte om hurvida man ska dieta genom motion eller kost utan hälsopåverkan av stillasittandet vs skräpmat.
Det är ju precis vad jag skrev i mitt inlägg.

Men för tillfället är den stora kommande kostnaden för vård relaterad till övervikt (direkt och indirekt) och det löser man såklart genom diet och inte genom motion. Som sagt kan du på 5 sekunder äta en donut och det finns inget sätt du kan motionera bort de kalorierna på liknande tid. You can't outrun a donut.

Att det sen finns andra, mycket vettiga, anledningar att få upp aktivitetsnivån är ju en helt annan fråga.
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 16:24   #198
Red Apple
Banned User

Reg.datum: May 2013
Tlk, tycker du eller tycker du inte att det är en bra idé med kaloriskatt? Du antydde tidigare att du inte tycker det men ändå ska du låtsas-bemöta alla motargument. Jag förstår helt ärligt inte din ståndpunkt, eller varför det ens diskuteras i en tråd om köttskatt.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 16:34   #199
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Tlk, tycker du eller tycker du inte att det är en bra idé med kaloriskatt? Du antydde tidigare att du inte tycker det men ändå ska du låtsas-bemöta alla motargument. Jag förstår helt ärligt inte din ståndpunkt, eller varför det ens diskuteras i en tråd om köttskatt.
Jag hänger inte riktigt med här i svängarna.

Jag la fram en idé för diskussion (kaloriskatt). Ingen, förutom jag då, verkar ha någon åsikt om den alls. Min åsikt är att den är kanske inte så optimal med att nå det jag vill ha ut. Ingen har argumenterat om det överhuvudtaget utan börjat jiddra om motion.

Anledningen att det diskuteras är för att det tidigare diskuterades "skatt på skräpmat".

Det jag vill ha ut är minskad övervikt eftersom det är enorma vårdkostnader associerat med det (det är en riskfaktor för många sjukdomar, och ökar komplikationerna för en radda av behandlingar). Och sen menar jag på att sättet att få ner övervikt på populationsnivå är genom diet och att öka aktivitetsnivån bland befolkningen är verkligen inget effektivt sätt att nå det målet.

Samtidigt säger jag att ökad aktivitetsnivå är en vettig sak att satsa på det med. Vilket förstås är en bra anledning att gå över till 4-6 timmars arbetsdag och införa medborgarlön
Gammal 2015-07-13, 16:41   #200
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Det är subventionerat via EU. Det kan vi inte göra något åt i riksdagen. Däremot kan vi neutralisera, eller iaf minska, köttsubventionerna i praktiken genom att beskatta kött.
Så för alla kritiker därute: Det handlar inte om att bestraffa människor som äter för mycket kött. Det handlar om att sluta gynna dem.
Otroligt korkad losning. Sarskilt med tanke pa att Sveriges EU-ministrar rostar ja till EUs jordbrukssubventioner och att Sverige riktar egna subventioner till lantbruken. Det enda logiska ar att rosta pa Sverigedemokraterna eftersom de vill att Sverige gar ut ur EU.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 16:45   #201
tlk
nattzor

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Otroligt korkad losning. Sarskilt med tanke pa att Sveriges EU-ministrar rostar ja till EUs jordbrukssubventioner och att Sverige riktar egna subventioner till lantbruken. Det enda logiska ar att rosta pa Sverigedemokraterna eftersom de vill att Sverige gar ut ur EU. Som bonus forsvinner ocksa tiggarna.
Eller så röstar man på vänsterpartiet som inte är särskilt förtjusta i EU heller.
Gammal 2015-07-13, 16:51   #202
Klein
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av tlk Visa inlägg
Eller så röstar man på vänsterpartiet som inte är särskilt förtjusta i EU heller.
Bortkastad rost men lat oss inte ga mer off topic.
Gammal 2015-07-13, 16:52   #203
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Om man vill gora skillnad som individ sa bor man i forsta hand starta sin egen bondgard for sjalvhushallning med kompostering och produktion av bade djur och vaxter med rotation och utan konstgodsel. Har man inte mojlighet till detta sa kan iaf borja ata mer sasongsbetonad, vild, narproducerad och frigaende mat samt kompostera och ge jorden tillbaka till bonden. Att sluta ata animalier gor noll skillnad eftersom de ar problemet lika lite som vaxter ar problemet.
Vi får öppna landskap av det. Artrika men näringsfattiga jordar.
Eftersom man hela tiden tar bort näring från jorden blir den bara näringsfattigare och skördarna mindre och mindre.

Sedan så håller vi diskussionen kring kött och beskattning av kött. Jag plockade bort din sista kommentar i din senaste post.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 16:56   #204
Klein
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vi får öppna landskap av det. Artrika men näringsfattiga jordar.
Av vad?
Gammal 2015-07-13, 16:58   #205
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder

dream_theater_s avatar

Reg.datum: Mar 2009
Det är klart att vi ska införa köttskatt. Kör på!

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 16:59   #206
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Citat:
Eftersom man hela tiden tar bort näring från jorden blir den bara näringsfattigare och skördarna mindre och mindre.
Vi får plocka bort katalysatorerna på våra bilar så kommer mer kväve från luften. Fosforn blir svårare.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-13, 17:03   #207
Klein
Registered User

Citat:
Vi får plocka bort katalysatorerna på våra bilar så kommer mer kväve från luften. Fosforn blir svårare.
Det finns jordbruksmodeller som okar mangden organiska amnen i marken utan konstgodsel. Dem maste vi anamma.
Gammal 2015-07-13, 18:26   #208
Red Apple
Banned User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Otroligt korkad losning. Sarskilt med tanke pa att Sveriges EU-ministrar rostar ja till EUs jordbrukssubventioner och att Sverige riktar egna subventioner till lantbruken. Det enda logiska ar att rosta pa Sverigedemokraterna eftersom de vill att Sverige gar ut ur EU.
Nej, det är det inte. Jag hade också mycket hellre sett att Sverige lämnade EU men det är liksom inte på tapeten, så då är köttskatt det som ligger närmast till hands.
Åsikterna hos Sveriges politiker bör knappast agera facit för ens egna. Jag tror att alla som förespråkar köttskatt inser att det kommer behövas en rejäl opinionssvängning både i riksdag och i allmänhet. Enda sättet att göra det är att utbilda folk och bryta köttnormen. Det är ett faktum att vi äter mer kött än någonsin, en fortsatt ökande trend, och att vi inte mår bra av det. Köttnormen är ett fenomen helt skapat av framgångsrik lobbyverksamhet från köttindustrin, och är idag i ett lika starkt och ohotat läge som tobaksindustrin på 50-talet. Samma sak med den svenska mjölkindustrin.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 02:01   #209
Klein
Registered User

Citat:
Nej, det är det inte. Jag hade också mycket hellre sett att Sverige lämnade EU men det är liksom inte på tapeten, så då är köttskatt det som ligger närmast till hands.
Åsikterna hos Sveriges politiker bör knappast agera facit för ens egna. Jag tror att alla som förespråkar köttskatt inser att det kommer behövas en rejäl opinionssvängning både i riksdag och i allmänhet. Enda sättet att göra det är att utbilda folk och bryta köttnormen. Det är ett faktum att vi äter mer kött än någonsin, en fortsatt ökande trend, och att vi inte mår bra av det. Köttnormen är ett fenomen helt skapat av framgångsrik lobbyverksamhet från köttindustrin, och är idag i ett lika starkt och ohotat läge som tobaksindustrin på 50-talet. Samma sak med den svenska mjölkindustrin.
Enligt jordbruksverket äter svensken 50,6 kg kött, 22,3 kg charkvaror och 9,4 kg frysta produkter innehållande kött, per person och år. Av dessa kilon är cirka 21.2% fågel, 25.9% nöt, 35.1% gris, 1.7% lamm, och 3,4% övrigt. Den totala konsumtionen beräknas till cirka 87 kg. Svensken äter även i snitt cirka 45kg socker per person och år. Svensken får alltså i sig närapå dubbelt så mycket kalorier från socker som från kött totalt och mer än 3 gånger så många kalorier från socker som från rött kött.

Det är förvisso sant att köttkonsumtionen ökat de senaste 20 åren i Sverige med cirka 27%, dock en lätt minskning mellan 2013 och 2014, men mängden importerat kött har under samma tidsperiod ökat med över 500%! Vår ökade köttkonsumtion består till mer än 100% av importerat kött som produceras under förhållanden som Svensk lagstiftning inte har inflytande över.

I ljuset av detta kan man ju inte annat än gapa över den enorma dumheten i att införa en generellt köttskatt. En nykter lösning hade varit att införa skatt på socker och charkvaror med nitrit samt förbjuda import av kött och andra jordbruksprodukter som produceras medelst monokulturer, konstgödsel, och subventioner.

Men eftersom målsättningen inte är att främja miljön eller hälsan utan att specifikt angripa kött för att det är politiskt korrekt att göra det så kommer inga vettiga lagar att stiftas under nuvarande regim.

Senast redigerad av Klein den 2015-07-14 klockan 02:03.
Gammal 2015-07-14, 13:07   #210
JacobHeitmann
Registered User

JacobHeitmanns avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
En köttskatt skulle, rätt utformad, slå hårdast mot det kött som är sämst för miljön. Bete på naturbetesmarker skulle kunna premieras och vi skulle kunna minska andelen importkött, som ofta har högre miljöbelastning än det svenska köttet. Intäkter från en köttskatt skulle kunna användas för omställning till bioenergiproduktion och vegetabilier för människokonsumtion och på så sätt framtidssäkra det svenska jordbruket.
http://www.arbetarbladet.se/opinion/...enskt-lantbruk

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:45.