Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-03, 09:32   #1996
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Reg.datum: Jan 2014
Vart sjuk i Covid förra veckan. Började böja lite stål i slutet på förra veckan och är tillbaka på jobbet idag. Hade en mild variant med låg feber i 4 dagar, tappade smak och lukt (som nu är tillbaka, lukt fortsatt nedsatt)

Certade Horrido's 8.8 bult i fredags, min första "elite" bend (tror jag) xD

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-04, 12:46   #1997
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Tar det fortsatt lugnt efter corona, ska försöka komma igång i veckan tänker jag.
Igår slog jag dock PB i Reverese bending. A2 bult 6" till typ 70 grader (40 är godkänt) samt A2 bult 5" till 20ish grader.

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
Gammal 2021-05-04, 19:29   #1998
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

8mm armeringsjärn 140mm DU
A2 BULT 127mm DU PR

Dubbla cordura pads

Gammal 2021-05-05, 14:56   #1999
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Reg.datum: Dec 2008
Du som är monster på grepp - har du provat/tränat dead hangs, enarms?

Jag har ett chinsräcke hemma och började för en månad sedan att hänga med en arm åt gången. I början var 20 sekunder till failure - inatt klarade jag 75 sek(!).

Vet inte vad diametern är på mitt chinsräcke, gissar som en OL-stång (28 mm). Vit sporttejp runt den för förbättrat grepp och magnesium på händerna.

https://www.t-nation.com/the-ultimat...strength-test/

Här skriver de 90 sek är riktigt bra. Men hur ens stång är och kroppsvikten(!) spelar in enormt.

Förresten är 75 sek med min "svaga" hand. Kanske klarar 90 sek med den bättre, får prova.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-05, 19:29   #2000
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Du som är monster på grepp - har du provat/tränat dead hangs, enarms?

Jag har ett chinsräcke hemma och började för en månad sedan att hänga med en arm åt gången. I början var 20 sekunder till failure - inatt klarade jag 75 sek(!).

Vet inte vad diametern är på mitt chinsräcke, gissar som en OL-stång (28 mm). Vit sporttejp runt den för förbättrat grepp och magnesium på händerna.

https://www.t-nation.com/the-ultimat...strength-test/

Här skriver de 90 sek är riktigt bra. Men hur ens stång är och kroppsvikten(!) spelar in enormt.

Förresten är 75 sek med min "svaga" hand. Kanske klarar 90 sek med den bättre, får prova.
Har aldrig tränat det! Med min kroppsvikt Har känslan varit att axeln ska hoppa ur led med enhands häng 😂 det är dock väldigt bra greppträning att hänga, det bästa jag gjort i hängväg är hänga med 120kg extravikt i 23 sekunder
https://www.instagram.com/p/B0vX7h1I...d=d0jxwz81h41q

Gammal 2021-05-06, 13:08   #2001
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Har aldrig tränat det! Med min kroppsvikt Har känslan varit att axeln ska hoppa ur led med enhands häng �� det är dock väldigt bra greppträning att hänga, det bästa jag gjort i hängväg är hänga med 120kg extravikt i 23 sekunder
https://www.instagram.com/p/B0vX7h1I...d=d0jxwz81h41q
Haha tänkte skriva det, att det är oskönt för axlarna. Det är jobbigt för bålen med, motverka rotation.

Okej, ditt klipp nöjer jag mig med som svar på min fråga! Jävligt imponerande!

Jag tror förresten min sporttejp på chinsräcket hjälper mycket, släpper ut klister så händerna klibbas fast. Kör jag utan tejpat räcke (räcket är dock helt blankt, o-räfflat) blir det extremt mycket svårare.
__

Förresten. Känner du mycket skillnad i dagsform, styrkan, i greppträningen? Att du skiftar. Jag har hört och läst att hur ens greppstyrka för dagen är, är en bra indikator på hur generella styrkan är. Har för mig Mike Tuchscherer gjort en undersökning som visat det. De medverkande fick testa sin greppstyrka precis innan ett styrkepass, så fann de en märkbar korrelation efteråt hur deras vanliga styrketräningspass gick.

Lycka till med träningen!

Senast redigerad av 1x0 den 2021-05-06 klockan 13:13.
Gammal 2021-05-06, 13:33   #2002
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Haha tänkte skriva det, att det är oskönt för axlarna. Det är jobbigt för bålen med, motverka rotation.

Okej, ditt klipp nöjer jag mig med som svar på min fråga! Jävligt imponerande!

Jag tror förresten min sporttejp på chinsräcket hjälper mycket, släpper ut klister så händerna klibbas fast. Kör jag utan tejpat räcke (räcket är dock helt blankt, o-räfflat) blir det extremt mycket svårare.
__

Förresten. Känner du mycket skillnad i dagsform, styrkan, i greppträningen? Att du skiftar. Jag har hört och läst att hur ens greppstyrka för dagen är, är en bra indikator på hur generella styrkan är. Har för mig Mike Tuchscherer gjort en undersökning som visat det. De medverkande fick testa sin greppstyrka precis innan ett styrkepass, så fann de en märkbar korrelation efteråt hur deras vanliga styrketräningspass gick.

Lycka till med träningen!
Ja oräfflat räcke är ju vansinnigt jobbigt. Sporttejpen kanske är mer tacksam för det kommer inte göra lika ont som räfflat? Vet ej.

Greppstyrkan är oerhört beroende av CNS så det går helt i linje med det Mike hittade (vilket man också visste sedan innan, används bland annat med psykisk ohälsa och andra delar inom sjukvården för att se hur folk mår) Så har man dålig greppstyrka mot vad man brukar ha så kommer man prestera sämre. (om man inte kan tända CNSet) Det är väl en av mina styrkor i grepp, jag verkar inte bli påverkad så mkt av CNS fatigue av greppträningen vilket gör att jag kan träna väldigt mkt mer än andra!

Tack! Kör på med grepp-träning, det är kul

Gammal 2021-05-09, 13:50   #2003
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Ja oräfflat räcke är ju vansinnigt jobbigt. Sporttejpen kanske är mer tacksam för det kommer inte göra lika ont som räfflat? Vet ej.
Greppstyrkan är oerhört beroende av CNS så det går helt i linje med det Mike hittade (vilket man också visste sedan innan, används bland annat med psykisk ohälsa och andra delar inom sjukvården för att se hur folk mår) Så har man dålig greppstyrka mot vad man brukar ha så kommer man prestera sämre. (om man inte kan tända CNSet) Det är väl en av mina styrkor i grepp, jag verkar inte bli påverkad så mkt av CNS fatigue av greppträningen vilket gör att jag kan träna väldigt mkt mer än andra!
Tack! Kör på med grepp-träning, det är kul
Vet inte heller. Tänker inte träna dead hangs på blankt räcke.

Intressant! Var precis det jag ville få fram men hade ingen aning det var så pass välkänt.

Jag har avslutat styrketräningspassen med lite greppträning. Tycker det är avslappnande. Inte jobbigt alls för flåset liksom.

Har du någon koll på vilken typ av greppträning som är bäst om en marklyfter med tumlås? Överföring. Det kanske inte ändrar något att man kör tumlås? Har haft problem med vänsterhanden öppnas upp (pek- och långfinger) på singlar 220-240 kg med tumlåset. Därför jag började med mina dead hangs hemma.
Gammal 2021-05-09, 20:22   #2004
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Vet inte heller. Tänker inte träna dead hangs på blankt räcke.

Intressant! Var precis det jag ville få fram men hade ingen aning det var så pass välkänt.

Jag har avslutat styrketräningspassen med lite greppträning. Tycker det är avslappnande. Inte jobbigt alls för flåset liksom.

Har du någon koll på vilken typ av greppträning som är bäst om en marklyfter med tumlås? Överföring. Det kanske inte ändrar något att man kör tumlås? Har haft problem med vänsterhanden öppnas upp (pek- och långfinger) på singlar 220-240 kg med tumlåset. Därför jag började med mina dead hangs hemma.

Grepp är skoj!

Tror köra uppvärmningen dubbel överhand och eventuellt avsluta med holds sista set med tumlås ger mest för dig! Vet också att hänga för tid är populärt för att bygga marksgreppstyrka (Stefan Ågren får Emil Norling göra det för att toppa grepp inför marklyftsmax)

Gammal 2021-05-10, 12:04   #2005
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Okej! Tillbaka till gymmet postcovid. Tog en vecka extra vila för att må bra igen + hade mycket förra veckan.

Knäböj:
20x10
50x5
90x5x5

Bänkpress
20x15
50x10x5

Marklyft
70x5
100x5
140x3x3

Är så jävla trött i låren så kan knappt gå i trappor nu.. jävligt gott att komma igång igen. Älskar tystnaden i skallen som uppstår efter ett träningspass.

Gammal 2021-05-10, 12:37   #2006
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Grepp är skoj!

Tror köra uppvärmningen dubbel överhand och eventuellt avsluta med holds sista set med tumlås ger mest för dig! Vet också att hänga för tid är populärt för att bygga marksgreppstyrka (Stefan Ågren får Emil Norling göra det för att toppa grepp inför marklyftsmax)
Tack. Det är detta jag gjort förutom slarvat att hålla stången för maxtid sista marksetet. Skippar tumlås för frontgrepp de set jag inte behöver tumlåset.

Intressant. Tycker också hänga borde ge bra överföring till markgreppet. Synd bara mitt chinsräcke är smalare diameter än styrkelyftsstång och o-räfflad. Vore fint att ha räcket exakt som skivstången.

Vad är bästa du frontgreppet med SL-stång? Film? Jag råkade frontgreppa 170 x 2 på en rätt sliten SL-stång förra veckan, glömde sätta tumlåset. Tror inte klarar göra en rep på 180 kg med frontgrepp.
Gissar jag klarar en rep på 175 kg, som är 73% av mitt markmax (med tumlås).
Gammal 2021-05-10, 12:46   #2007
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Tack. Det är detta jag gjort förutom slarvat att hålla stången för maxtid sista marksetet. Skippar tumlås för frontgrepp de set jag inte behöver tumlåset.

Intressant. Tycker också hänga borde ge bra överföring till markgreppet. Synd bara mitt chinsräcke är smalare diameter än styrkelyftsstång och o-räfflad. Vore fint att ha räcket exakt som skivstången.

Vad är bästa du frontgreppet med SL-stång? Film? Jag råkade frontgreppa 170 x 2 på en rätt sliten SL-stång förra veckan, glömde sätta tumlåset. Tror inte klarar göra en rep på 180 kg med frontgrepp.
Gissar jag klarar en rep på 175 kg, som är 73% av mitt markmax (med tumlås).
Jag kan inte så mkt om tumlås, men det borde absolut generera att maxhålla sista set eftersom du får problem med tumlåset.

Spelar nog mindre roll att det är oräfflat och smalare, det blir typ samma grepp och överföringen är helt okej skulle jag tro. Det är ju egentligen bara styrka i fingrarna att hålla uppe stången.

Jag har dragit 250 och nästan 260 på en SL stång, men den är eventuellt lite lite böjd så rullet blir kanske mindre. Det är enorm skillnad mellan stång och stång.

Gammal 2021-05-10, 13:13   #2008
1x0
Wall of text

1x0s avatar

Citat:
Jag kan inte så mkt om tumlås, men det borde absolut generera att maxhålla sista set eftersom du får problem med tumlåset.

Spelar nog mindre roll att det är oräfflat och smalare, det blir typ samma grepp och överföringen är helt okej skulle jag tro. Det är ju egentligen bara styrka i fingrarna att hålla uppe stången.

Jag har dragit 250 och nästan 260 på en SL stång, men den är eventuellt lite lite böjd så rullet blir kanske mindre. Det är enorm skillnad mellan stång och stång.
Sant!
Holy shit, imponerande!

Markmaxet är på 280 kg? Såg "Attempt on 282.5kg deadlift" från aug 2020.
Gammal 2021-05-10, 17:00   #2009
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Citat:
Sant!
Holy shit, imponerande!

Markmaxet är på 280 kg? Såg "Attempt on 282.5kg deadlift" från aug 2020.
Tack!

Ja 280 är fortfarande PB men tror jag haft mer i mig en period. 270 som ingenting men maxade aldrig då. Ska ta upp jakten på 300 när jag får ordning på träningen igen

Gammal 2021-05-14, 12:19   #2010
Lennix
Greppmongo

Lennixs avatar

Böj
20x10
60x5
90x5
100x5x5 provar bredare och smala stance, är solklart starkare smalt.

Militärpress
20x10
30x5
40x5x5 provar även här hålla brett och smalt, är starkare brett men känner mig starkare smalt men dör som satan av det.

Facepulls, biceps, triceps

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:38.