2017-11-01, 21:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Har precis börjat använda Git i Visual Studio och det funkar väl hyfsat, men har upptäckt en del buggar/osmidigheter. Någon annan som kör det? Hur tycker ni att det funkar jämfört med att använda Git på andra sätt?
Jag tycker att det är supersmidigt att göra allt på ett ställe sas men störigt såklart när det buggar. Mitt andra alternativ är väl typ att använda terminalen men den tycker jag är läskig.
|
Hur många är ni som arbetar samtidigt med koden och brukar ni köra många olika branches, eller vad kör ni för arbetssätt?
|
|
|
2017-11-01, 22:45
|
|
är en liten legend.
Reg.datum: Nov 2003
|
någon som kan bjuda på en länk som förklarar varför man ska använda flexbox istället för allt annat när det kommer till bootstrap 4?
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
|
|
|
|
2017-11-01, 22:50
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII
Hur många är ni som arbetar samtidigt med koden och brukar ni köra många olika branches, eller vad kör ni för arbetssätt?
|
Vi har bara varit två stycken som jobbat på ett gemensamt projekt. Vi har inte använt branches p.g.a. vår newbie-ighet samt att detta pilotprojekt är väldigt litet. Så jag tror inte att problemen beror på för många kockar (möjligtvis för oerfarna kockar).
Jag fick senast idag nödlösa det faktum att jag inte kunde göra en pull (Visual Studio påstod att jag hade uncomitted changes, men kan inte visa mig VAD som isf ska ha ändrats) med att göra en ny lokal klon. Det känns lite B. Min personliga IT-support a.k.a. sambo vägrar engagera sig i mina Visual Studio/Git-problem och tycker att jag ska köra Git genom en annan klient istället, men det är verkligen så. himla. smidigt. att ha en allt-i-ett-lösning. Jag är en mycket lat person som gärna tar genvägar och nog egentligen inte är särskilt lämpad för programmering
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2017-11-01, 23:04
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
Förstår inte riktigt frågan, är egentligen C++ knackare iofs.
string input("3,1415");
float decimaltal = float.Parse(input);
om notationen för heltalsdel/decimaldel är , eller . beror på dina settings på datorn som jag förstår.
du tilldelar alltså resultatet av float.Parse till en flyttalsvariabel som du kan skriva ut eller kika på i debuggern.
EDIT:
float val = float.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine(val);
läser in, tilldelar och skriver ut.
|
',' vs '.' beror inte bara på settings på datorn utan även vilken locale som din applikation startas i. Och om ditt program inte själv hämtar in datorns locale så får du per definition 'C' localen som innebär att '.' används som decimalavgränsare.
Fast nu vet jag inte hur det är i sån skräp som C# men om vi testar det i C på Linux med ett simpelt litet program:
Kod:
#include <stdio.h>
#include <stdlib.h>
#include <locale.h>
int main (int argc, char **argv)
{
char *l = setlocale (LC_NUMERIC, NULL);
printf ("vi har nu '%s' som locale och får %f.\n", l, atof (argv[1]));
l = setlocale (LC_NUMERIC, "");
printf ("vi har nu '%s' som locale och får %f.\n", l, atof (argv[1]));
return 0;
}
Vi kompilerar och kör:
Kod:
f.ultra@ubuntu:~$ gcc test.c -o test
f.ultra@ubuntu:~$ ./test 123.45
vi har nu 'C' som locale och får 123.450000.
vi har nu 'sv_SE.UTF-8' som locale och får 123,000000.
f.ultra@ubuntu:~$ ./test 123,45
vi har nu 'C' som locale och får 123.000000.
vi har nu 'sv_SE.UTF-8' som locale och får 123,450000.
edit: ska kanske nämna att setlocale (xx,NULL) så får man ut vad nuvarande locale är och setlocale (x,"") sätter nuvarande locale till vad miljövariablerna tycker att den borde vara samt rapporterar vilken det blev.
Senast redigerad av F Ultra den 2017-11-01 klockan 23:07.
|
|
|
2017-11-01, 23:28
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Jag har för mig att jag använt git i Visual Studio nån gång, mest för att testa det. Som jag minns det så var det vissa grejer man inte kunde göra genom det interfacet. Jag minns dock inte vad. Dock har jag också för mig att det ska gå att få upp nåt slags konsol där man kan skriva gitkommandon (kanske även andra kommandon). Fast å andra sidan faller väl tanken på att kunna använda ett gui om man är tvungen att skriva kommandon i en komandotolk...
Hur som helst brukar jag kunna se allt jag är intresserad av med hjälp av dessa kommandon har jag för mig:
>git status
>git diff
>git diff --staged
Med reservation för ringrost, eftersom det var ett tag sedan jag använde git nu. Ett tips är att hitta nåt smidigt cheat-sheet med de vanliga kommandona så man slipper fastna i att klura ut vilket av alla tusen kommandon som gjorde vad. Dessutom har jag brukat kika på detta lilla diagram som jag tycker underlättar lite så man inte snurrar bort sig:
Den bilden finns på engelska wikipediasidan för git. Så man kan hitta den igen om man tappar bort länken...
Senast redigerad av svenbanan den 2017-11-01 klockan 23:34.
|
|
|
2017-11-01, 23:29
|
|
Registered User
|
Citat:
Vi har bara varit två stycken som jobbat på ett gemensamt projekt. Vi har inte använt branches p.g.a. vår newbie-ighet samt att detta pilotprojekt är väldigt litet. Så jag tror inte att problemen beror på för många kockar (möjligtvis för oerfarna kockar).
Jag fick senast idag nödlösa det faktum att jag inte kunde göra en pull (Visual Studio påstod att jag hade uncomitted changes, men kan inte visa mig VAD som isf ska ha ändrats) med att göra en ny lokal klon. Det känns lite B. Min personliga IT-support a.k.a. sambo vägrar engagera sig i mina Visual Studio/Git-problem och tycker att jag ska köra Git genom en annan klient istället, men det är verkligen så. himla. smidigt. att ha en allt-i-ett-lösning. Jag är en mycket lat person som gärna tar genvägar och nog egentligen inte är särskilt lämpad för programmering 
|
Kan man lösa det genom att köra en branch bara så är det bättre tycker jag och istället bara köra feature branches om man verkligen behöver det (vilket man sällan behöver på två pers).
Problemet med Git är att det är skrivet av en kernel-utvecklare för att han skall lösa de problem han hade så det är inte direkt nybörjarvänligt och för att lära sig det riktigt så måste man nästan använda en terminal. Spendera några timmar med att lära dig några grundläggande kommandon så kommer det kännas väldigt naturligt att använda en terminal vid sidan av. cmder eller något liknande om du sitter på windows ( http://cmder.net/)
Om ni bara är två med ett enkelt flöde och en branch så skulle jag köra såhär:
Inställning som avbryter om inte den kan göra en fast forward vid en pull
>git config --global pull.ff only
Gör du en "git pull" och den avbryter så gör istället en "git pull --rebase". Deta kommer ge en snyggare history och du slipper konstiga merge commits. Läs på om rebase dock för den kan vara farligt i vissa lägen.
https://stackoverflow.com/questions/...it-pull-rebase
Så förmodligen kommer 99% av ditt workflow vara.
Se vilka filer du har ändrat och vad som lagts till.
>git status
Om du lagt till nya filer
>git add .
>git commit -m "Commit message"
eller om du inte har lagt till filer utan bara ändrat i dem så:
>git commit -a -m "Commit message"
>git push
Samt då:
>git pull
eller
>git pull --rebase
Blir det konflikter så kan du använda Visual Studio som merge tool om du gillar den så det kan vara samma. Det är så mycket smidigare att bara lägga ett par timmar som en investering och använda en terminal istället för frustrationen av att man inte riktigt vet vad den gjorde eller varför. Samt att VS kommer skapa massa merge commits som jag tycker är onödigt i ditt fall.
|
|
|
2017-11-01, 23:56
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra
',' vs '.' beror inte bara på settings på datorn utan även vilken locale som din applikation startas i. Och om ditt program inte själv hämtar in datorns locale så får du per definition 'C' localen som innebär att '.' används som decimalavgränsare.
Fast nu vet jag inte hur det är i sån skräp som C# men om vi testar det i C på Linux med ett simpelt litet program:
|
Skräp som C# (eller .NET) löser det finfint
https://msdn.microsoft.com/en-us/lib...v=vs.110).aspx
|
|
|
2017-11-02, 08:15
|
|
special snowflake
|
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan
Fast å andra sidan faller väl tanken på att kunna använda ett gui om man är tvungen att skriva kommandon i en komandotolk...
|
Citat:
Blir det konflikter så kan du använda Visual Studio som merge tool om du gillar den så det kan vara samma. Det är så mycket smidigare att bara lägga ett par timmar som en investering och använda en terminal istället för frustrationen av att man inte riktigt vet vad den gjorde eller varför. Samt att VS kommer skapa massa merge commits som jag tycker är onödigt i ditt fall.
|
Tack för tipsen grabbar.
Det citerade är precis det min sambo tjatar på mig om också så ptjaaa... det kanske är dags nu för mig att KBT:a min rädsla för terminaler och köra Git på det viset.
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
|
|
|
2017-11-02, 08:58
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Innan man använder GUI behöver man göra sig förtjänt av det genom att ha kunskap och förståelse för vad som händer där "bakom".
Det brukar gå lättare då.
|
|
|
|
2017-11-02, 09:07
|
|
special snowflake
|
Jag tycker att jag fattar i teorin vad som händer när saker och ting funkar (typ korsningsschemat som svenbanan lade upp), men när det "buggar".... inte riktigt  .
|
|
|
|
2017-11-02, 09:45
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Citat:
Jag tycker att jag fattar i teorin vad som händer när saker och ting funkar (typ korsningsschemat som svenbanan lade upp), men när det "buggar".... inte riktigt  .
|
Nej just git kan bli riktigt trassel ibland, men man brukar kunna fixa till problemen lite enklare i terminalen eftersom all funktionalitet ofta inte är extendad till gui't. Sedan blir det lite magiskt ibland med GUI, ett knapptryck kan ju innebära 3-4 underliggande operationer och ibland vet man inte alltid vad som fallerade..
|
|
|
|
2017-11-02, 14:25
|
|
Jag ber om det.
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn
Förstår inte riktigt frågan, är egentligen C++ knackare iofs.
string input("3,1415");
float decimaltal = float.Parse(input);
om notationen för heltalsdel/decimaldel är , eller . beror på dina settings på datorn som jag förstår.
du tilldelar alltså resultatet av float.Parse till en flyttalsvariabel som du kan skriva ut eller kika på i debuggern.
EDIT:
float val = float.Parse(Console.ReadLine());
Console.WriteLine(val);
läser in, tilldelar och skriver ut.
|
Blev lite dåligt förklarat där ja 
Men din förklaring hjälpte, jag fick rätt på det!
Tack för hjälpen
|
|
|
2017-11-02, 14:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz
Blev lite dåligt förklarat där ja 
Men din förklaring hjälpte, jag fick rätt på det!
Tack för hjälpen 
|
Inga problem
|
|
|
|
2017-11-03, 01:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2013
|
Citat:
|
Genom att du kan slänga med en IFormatProvider med info om din locale ja, vilket är exakt vad du kan göra med setlocale() så förstår inte riktigt din "löser det finfint".
|
|
|
2017-11-09, 21:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2010
|
Pillar med java för första gången och fattar inte varför det här inte funkar?
Man ska skriva in en text och sen skriva in ett ord, och programmet ska säga till om ordet förekommer i texten eller inte.
Jag splittar texten i en string array och kollar med en for loop om ordet finns på varje position [i], finns ordet ska count öka med ett, och i slutet har jag en if sats som bara kollar värdet på count, om det inte är noll osv.
När jag går igenom koden med debuggern så ökas aldrig count värdet i for loopen? även om alla positioner i arrayen har samma värde som ordet så ökas aldrig count, den förblir 0 vad jag än skriver in, varför ??
Kod:
String text = JOptionPane.showInputDialog("Skriv in en text");
String ord = JOptionPane.showInputDialog("Skriv in ett ord");
String[] splittext = text.split(" ");
int count = 0;
for(int i = 0; i < splittext.length; i++){
if( splittext[i] == ord){
count++;
}
}
if(count != 0){
JOptionPane.showMessageDialog(null, ("Ordet finns i texten!"));
}
else{
JOptionPane.showMessageDialog(null, ("Ordet finns inte i texten!"));
}
}
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:27.
|

|