2012-12-18, 23:35
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN
Apropå kroppsviktsträning har jag kikat en del på Ido Portal, och en del capoiera-rörelser, som vid första anblick verkar ogenomförbara, så där har man något att eftersträva progressionsmässigt iaf. Om du har någonting annat intressant på lager så dela gärna med dig!
|
Ido Portal/capoiera är helt klart häftiga grejer att se på. Säkert jättebra träning för koordination och allmän smidighet också.
Hade jag varit utan ett gym ett halvår så hade jag helt enkelt baserat kroppsviktsträningen på ett fåtal övningar som jag behandlar som vilka "gymövningar" som helst. Enbensböj (pistol squats), handstående armhävningar (mot vägg - åtminstone till att börja med), samt gamla hederliga chins i olika varianter. Där har man en mycket bra grund. Inte direkt så att man blir tvungen att högreppa något sådär otroligt extremt heller likt t ex helt vanliga armhävningar eller kroppsviksböj. Att t ex göra ens 10 strikta handstående armhävningar i rad med en kroppsvikt på ca 90kg är det få som klarar av. Likaså 20 enbensböj med bibehållen god teknik.
Man kan ju dessutom kompletera med lite av varje såsom enarmsarmhävningr (eller för den delen helt vanliga, regulära sådana när det passar), upphopp, och olika typer av tyngre bålträning. (Just gällande bålträning finns det ju oändligt med övningar att utföra).
Många av dessa övningar är ju dessutom lätta att belasta med det som finns att tillgå, t ex köra enbensböj med vattendunk i famnen eller chins med ryggsäck med något lämpligt innehåll.
Den här sidan tycker jag själv är enkel och bra gällande kroppsviktsträning:
www.beastskills.com
|
|
|
2012-12-19, 01:14
|
|
Mjölkad användare
Reg.datum: Feb 2005
|
Tackar för bra input. Våra tankar går i väldigt lika banor.
Har listat HSPU, Chins, Armhävningar, Bänkdips samt rodd med ryggsäck/omvända chins för överkroppen och Pistols, Utfall och Finnen för underkroppen. Tror att man kan mha ryggsäck och ett band (har ett powerband eller vad de heter som jag tänkt konka runt) kan få ut ganska vettig träning ifrån det.
Däremot har det känts lite tråkigt och enformigt (oklart varför jag känner det, eftersom jag tränar ganska få övningar vanligtvis), och möjligen inkomplett och inte tillräckligt utmanande för att ge tillräcklig träningseffekt. Har därför spanat på Ido Portal, men även en del gymnastikövningar. Problemet där är väl en hel del teknik som helt saknas, och tanken är ju också att träningen skall bedrivas tidseffektivt.
Vad beträffar gymnastiken så hade jag tidigare i höstas ett vad med en vän om vem som skulle kunna klara av planche först. Vi följde båda en given progression från gymnasticbodies. Efter att jag kommit upp i ca 20 sekunder i tuck planche glömdes det dock av, och nu har jag tänkt att sätta igång med plancheträningen igen.
Vid tillfälle har jag även tänkt simma och springa.
Beastskills har jag inte sett innan, men det verkar finnas en hel del bra tänk om hur man kan bli bättre. Hade gärna kunnat göra fristående HSPU!
|
|
|
2012-12-23, 22:13
|
|
Mjölkad användare
|
Träning den 22 december 2012
Dat bodyweight #1
Handstående mot vägg statiskt
20s
20s
20s
Frogstance
15s
20s
25s
35s
Enarmsanhävningar med stöd från andra armen
4
4
4
4
Armhävingar breda, stopp i botten
12
12
12
Plankan
50s
50s
50s
Pistols
6
6
6
Fokus på att "shrugga" axlarna och spänna bål och arsle för en rak och fin form. Skakade som ett asplöv. Frogstance bättre nu än senast - vanan återkommer fort. Räknar med att gå vidare inom ett fåtal dagar. En-armarena var supertunga - BRA! Vanliga fick betala för det efteråt, var också tungt. Mest i axlar, dock. Dålig på plankan - blir så mkt mer effektivt (och jobbigt) om man spänner rumpan. Skakade även här. Avslutande pistols gick bra, ingen klockren balans - blev även mycket andfådd.
Tid: 40 minuter.
|
|
|
2013-02-11, 13:38
|
|
Mjölkad användare
|
Har gjort ca 10 träingspass, då ej inräknat el del surf, dykning och hikande i brant terräng. Även spelat en tennismatch.
Träningen har mest bestått i armhävningar med stopp, ofta med ca 15kg på ryggen, 10-20 reps, samt chins de gånger de varit möjligt. Har så gott som alla pass övat på handstående mot vägg, och även HSPU till kudde, kring 8-10 reps.
Känns inte som om jag tappat så förfärligt såhär långt, gått ner något eller några kg, men jag upplever att främst är fettvikt och en del glykogen. Maten i Japan och Kina var lite för lite för mig, men alltid trevlig med bättre strandform.
Blivit mindre träning än planerat, långa resor, korta vistelser på de olika platserna och ont om tid har spelat in. Där jag bor nu finns dock en bänkpress, bestående av en träbänk och en pinne med två betongklumpar fastgjutna. Förutspår att det kommer ge mig mitt livs hittils mest hardcore träningspass.
|
|
|
2013-02-11, 14:13
|
|
Spån
|
Låter som att du har det bra  Släng gärna upp en bild på hardcore bänken om du har möjlighet.
|
|
|
2013-02-11, 14:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
Låter som att du har det bra  Släng gärna upp en bild på hardcore bänken om du har möjlighet.
|
+1
Låter ju faktiskt alldeles utmärkt på det hela taget!
|
|
|
2013-02-13, 06:03
|
|
Mjölkad användare
|
Citat:
|
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset
+1
Låter ju faktiskt alldeles utmärkt på det hela taget!
|
Vad kan man göra annat än att göra två trevliga herrar som er till viljes?
Uppskattar vikten till ca 60kg. Brände av ca 50 reps i 6-7 set, följt av 5-6 set av stångrodd. Blev ett rätt bra träningspass, hann också göra mina första "hela" HSPU, dvs ner till golvet, 3reps i 4 set. En hel del träningsvärk idag.
|
|
|
2013-02-13, 11:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Ägande bänkpress. Gäller att inte ha för stort huvud bara om det nu är meningen att man ska lägga sig mellan pinnarna.
Du kan väl köra press, rodd och lite sånt med den där stången med =)
|
|
|
2013-02-14, 04:17
|
|
Mjölkad användare
|
Citat:
Ursprungligen postat av Adama
Ägande bänkpress. Gäller att inte ha för stort huvud bara om det nu är meningen att man ska lägga sig mellan pinnarna.
Du kan väl köra press, rodd och lite sånt med den där stången med =)
|
Yes, provade lite press men kände mig rätt mör efter HSPU och bänken. Enda mecket med rodd var att man slog i bänken, men jag kan ju flytta runt i den lilla "trädgården".
Huvudet var inga problem faktiskt :;P
|
|
|
2013-03-03, 10:23
|
|
Mjölkad användare
|
Vägde mig häromdagen. 82kg kvällsvikt, med kläder. Motsvarar väl en viktnedgång på cirka 7kg på 2 månader ca. Mycket har försvunnit från benen, det syns tydligt. Har därför återupptagit benträningen, för att inte komma hem som en total strandraggare. Även börjat äta mycket mer, stoppar i mig det mesta jag kommer över och om det är billigt blir det dubbla portioner på restaurangen. Ändå lite meck och jobbigt att jag inte ligger plus minus noll när jag bara äter efter hunger. Men såhär kan det ju inte fortsätta, då kommer jag komma hem som ett sugrör.
|
|
|
2013-04-08, 01:45
|
|
Mjölkad användare
|
Verkat ha stabiliserat mig i vikt nu. Inte vägt mig, men ser ingen skillnad längre.
Blev träning flera dagar i rad i Rio de Janeiro, som hade gott om utegym där man kunde dippa och chinna för allt man var värd. Kändes bra, och återfick väldig mycket volym bara genom muskeltonusen av att träna lite regelbundnare. Blev inte så mycket därefter dock, och med en veckas vila körde jag idag lite cirkelträning, efter "300 spartan workout", nån DVD som jag laddat hem för 100 år sedan.
Passet var gräsligt jobbigt i alla fall, främst eftersom kondition inte är någonting jag besitter. Men styrkemässigt var det också en utmaning. Ska försöka fortsätta med det, och pressa min tid. 45 minuter tog det.
Imorgon är det 4 månader kvar tills resandet är slut, så har ju en del tid på mig!
|
|
|
2013-08-13, 22:20
|
|
Mjölkad användare
|
Så var det dags att börja om då! Har nu återkommit från resan, som gått över 23 länder och varat i 215 dagar. Sammanfattningsvis har det varit helt underbart. Det är för mycket för att skriva om igen, så om ni har lust att läsa mer så har vi skrivit en hel del här: http://www.eochp.wordpress.com, och i slutet finns en del sammanfattningar.
Jag kom hem för ett par dagar sedan och idag hade jet-laggen lagt sig såpass att jag kunde fungera normalt, och begav mig således direkt till GKK och slottskogsvallen för att teckna årskort. Morgonvikt denna premiärens dag var 80.6kg, ett vikttapp på cirka 8 kg om jag minns rätt.
Jag var lite nervös inför passet, eftersom jag inte sett insidan av ett gym på 8 månader, endast kört lite armhävningar och annat, men ganska så sporadiskt.
Premiärträning den 13 augusti 2013
Knäböj
50x5
50x5
60x5
60x5
70x3
70x3
80x1
60x5
60x5
Var vid det här laget helt bränd i höftböjaren och baksida lår. Första seten kändes det riktigt konstigt i höger knä, men det släppte allt eftersom. Riktigt tunga vikter blev det idag. Kändes lite fel att glida in med mina nyinköpta lyftardojor och bränna av en etta på 80kg, men det blir bättre snart tror jag!
Bänk fötterna uppe, stopp
50x5
50x5
55x5
60x6
60x5
Militärpress
20x10
20x10
30x5
40x5
40x5
40x5
Sjukt krångligt och avigt! Mjölksyra i hela baksida axel.
Chins
3
3
3
3
3
Marklyft
50x5
70x5
70x5
80x3
90x3
Stångcurl
25x10
30x6
30x4
25x9
Flyes
10x10
10x10
10x10
Så var det över, premiärpasset. Överlag var det avigt, jag fick pump och mjölksyra av precis allting jag gjorde och allting kändes bedrövligt tungt. Det positiva var dock att det kändes som om tekniken var där i väldigt hög utsträckning, fortfarande inprogrammerad ordentligt. Skall tyvärr iväg resten av veckan, så premiärpasset kan inte följas upp förrän tidigast söndag. Jag väntar mig ändå vidrig träningsvärk av rena ovanan, så det kanske är lika bra.
Trevligt att vara tillbaka!
|
|
|
2013-08-13, 23:15
|
|
Spån
|
Trevligt att ha dig tillbaka
|
|
|
2013-08-14, 06:48
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Välkommen hem :o) Vad kuligt!
|
|
|
2013-08-14, 16:44
|
|
Mjölkad användare
|
Citat:
Trevligt att ha dig tillbaka 
|
Citat:
Ursprungligen postat av Adama
Välkommen hem :o) Vad kuligt!
|
Man tackar!
Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.
|

|