Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-07, 20:21   #181
damir_T
Banned

damir_Ts avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Det jag gjort som mest i klossbänk var väl 2x3x117.5kg?

Vilken vikt rekomenderar du mig att ha i klossbänken på fredag?
Testa 150 .
damir_T är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 20:25   #182
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Det är ju alldeles rätt redan nu!

Man måste börja med att linda löst, och linda spändare efterhand. Då blir man van med spänd lindning. Men annars är det, som Damir säger, ett rent helvete.

Lindorna ska (enligt vad det urpsungligen var meningen) skydda knäna. Men sedan har lindorna utvecklats(?). Numera är deras huvudaskliga funktion att de är elastiska så att de (delvis tillsammans med musklernas "egen elasticitet") ger "fjädereffekt" i starten (bottenläget).

Det är av denna orsak de tre sätten att gå ner i knäböjning (1) långsamt, 2) snabbt, 3) först långsamt och sedan snabbt)) har olika fördelar. Långsam sänkning ger bra kontroll, men lindorna hjälper mindre än med snabb sänkning. I snabb sänkning ger lindorna maximal "fjädereffekt", men det är svårare att kontrollera lyftet. Och i först långsam sänkning sedan snabb har man bra kontroll så länge som möjligt och får ändå "fjädereffekt" genom att sänka snabbt i slutet. Men den stilen är alltså svår att lära in. Kom alltid ihåg att snabb sänkning INTE betyder okontrollerad sänkning. Sänker man snabbt bör man ändå ha kontroll.

Också lindorna är olika. Somliga lindor passar bättre för snabb sänkning, andra för långsam. Som jag ser det är de lindor ni har "snabbsänkningslindor".

När man har flera adepter planerar man särskilt viktiga saker man behöver säga till båda/alla. Andra saker säger man VID BEHOV (som till Timme om träningskompisarna). Några saker är mindre viktiga, och man säger dem av en slump, för att man råkar komma på det i ett visst sammanhang, åt bara någon av adepterna.

Någon gång kan man förstås säga en viktig sak till en adept och tro att man sagt den också till de andra, fastän man bara tänkt göra det och inte gjort det.
Gammal 2006-12-07, 20:29   #183
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av damir_T Visa inlägg
Testa 150 .

Japp! Det låter bra
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-07, 20:40   #184
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Reg.datum: Dec 2004
Tjänare Timme, tänkte bara säga godagens och höra hur det står till. Väntade med marken till nästa vecka, återhämtningsveckan sitter där den ska och jag håller på och utrönar lite teorier. Snart är det dags för dig att marka, det var söndagar du skulle köra på om jag inte minns fel? Sedan hade jag en fundering, hur arbetar du när du ska öka i styrka i bänken? Har du kört waveload där också? Blir lite sugen på att lägga lite krut på att få upp vikterna lite där också, släppa volymtänket där också för några veckor.
BigForre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-08, 18:45   #185
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BigForre Visa inlägg
Tjänare Timme, tänkte bara säga godagens och höra hur det står till. Väntade med marken till nästa vecka, återhämtningsveckan sitter där den ska och jag håller på och utrönar lite teorier. Snart är det dags för dig att marka, det var söndagar du skulle köra på om jag inte minns fel? Sedan hade jag en fundering, hur arbetar du när du ska öka i styrka i bänken? Har du kört waveload där också? Blir lite sugen på att lägga lite krut på att få upp vikterna lite där också, släppa volymtänket där också för några veckor.
tjenare! Skönt för dig med en vilovecka. Det kommer göra dig gott. Jo, på söndag kommer mina mark. Det ska bli kuuul!

Det var waveloading i bänken jag körde när jag skulle öka i styrka. 3or 2or och 1or.

Nu har vi börjat med wave loading för bänken igen och jag körde det idag faktiskt. Så här såg passet ut.

3x77.5
2x80
1x82.5 (med stopp)
3x80
2x82.5
Ingen singel. Det är onödigt uttröttande.

Klossbänk (12cm)

3x3x115
Citat:
Gammal 2006-12-08, 18:50   #186
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Du är stark i klossbänken! Det är inte jag
Det är nog bra sen när du ska börja med tröja!
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-08, 19:03   #187
budadi
Tonsillen

budadis avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av petersson Visa inlägg
+1
budadi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-08, 19:10   #188
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Citat:
tjenare! Skönt för dig med en vilovecka. Det kommer göra dig gott. Jo, på söndag kommer mina mark. Det ska bli kuuul!

Det var waveloading i bänken jag körde när jag skulle öka i styrka. 3or 2or och 1or.

Nu har vi börjat med wave loading för bänken igen och jag körde det idag faktiskt. Så här såg passet ut.

3x77.5
2x80
1x82.5 (med stopp)
3x80
2x82.5
Ingen singel. Det är onödigt uttröttande.

Klossbänk (12cm)

3x3x115
Känns det roligt att ha kommit igång igen efter viloveckan eller? Själv kör jag väldigt lugna pass på gymmet, vilket nästan är irriterande...man vill bara lyfta tungt ...grymt sugen på att börja köra igen.

Nej jag funderade på om jag skulle prova på waveloading i bänkpressen också samtidigt som jag kör det i marken och se om man kan öka några kg där också.

Kör hårt på söndag MVH / Forsman
Gammal 2006-12-09, 12:56   #189
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Känns det roligt att ha kommit igång igen efter viloveckan eller? Själv kör jag väldigt lugna pass på gymmet, vilket nästan är irriterande...man vill bara lyfta tungt ...grymt sugen på att börja köra igen.

Nej jag funderade på om jag skulle prova på waveloading i bänkpressen också samtidigt som jag kör det i marken och se om man kan öka några kg där också.

Kör hårt på söndag MVH / Forsman
Ja det ä otroligt gutt att få köra ordentligt! Sedan så får man gymmnastisera hjärnan varje gång när man reflekerar över passen tillsammans med Stålis. Mycket roligt!

Det bli fint med wave i bänken ska du se! Börja inte fö tungt bara.
Citat:
Gammal 2006-12-09, 13:19   #190
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ah, tack så mycket

Det är starten och armbågarnas placering (i starten) i bänkpressen som varit problemet. Bommar jag en bänkpress så gör jag det precis på bröstet eller 1-6cm ovanför bröstet ungefär. Detta ska vi försöka ändra på då vi specialtränar starten en hel del.
Citat:
Gammal 2006-12-09, 13:38   #191
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av budadi Visa inlägg
+1
Citat:
Gammal 2006-12-09, 13:39   #192
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ah, tack så mycket

Det är starten och armbågarnas placering (i starten) i bänkpressen som varit problemet. Bommar jag en bänkpress så gör jag det precis på bröstet eller 1-6cm ovanför bröstet ungefär. Detta ska vi försöka ändra på då vi specialtränar starten en hel del.
Aha, hur ska ni göra det? Bänk med stopp på brösten? Djupa hantelpressar som komplement? Nyfiken
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-09, 14:14   #193
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Aha, hur ska ni göra det? Bänk med stopp på brösten? Djupa hantelpressar som komplement? Nyfiken
Det första passet som skulle fixa det problemet var i tisdags. Jag klistrar in det passet här så kan du se

Citat:
Ursprungligen postat av Bajs fredrik
1. explosiv bänkpress 8x20 3x50 4x3x65
2. bänkpress med långt stopp (3 sekunder) 2x3x65 - Tränar starten ruskigt bra då den är hel död på bröste. Grymt jobbig och skön övning!

3. FU (fötterna uppe) bänkpress med stopp 2x5x60 - Denna tränar också starten riktigt bra.
4. biceps
Sedan så kör jag även djupa pushups mellan två bänkar med fötterna upphöjda på en annan bänk. Jag kommer sedan att lägga vikter på ryggen.
Citat:
Gammal 2006-12-09, 18:38   #194
BigForre
Registered User

BigForres avatar

Citat:
Ja det ä otroligt gutt att få köra ordentligt! Sedan så får man gymmnastisera hjärnan varje gång när man reflekerar över passen tillsammans med Stålis. Mycket roligt!

Det bli fint med wave i bänken ska du se! Börja inte fö tungt bara.
Blev så sugen nu, så tar och kör samma upplägg på bänken. Förhoppningen är att det ska gå att lyfta 100kg ungefär i samma veva som maxningen i marken. Idag körde jag mitt sista återhämtningspass, så snart ska jag också få träna lite hårt igen. Börjar bli redigt marksugen!

Såg att du hade problem med starten i bänk och körde djupa pushups mellan bänkar. Kom och tänka på stången som jag kör "strechbänk" med, den borde varit guld för dig att ha. "Väckad" stång så att man kan gå upp till 10cm extra i bänken. Att gå några centimeter djupare än vanlig bänk utan att man kan stoppa mot bröstet, borde vara väldigt bra startträning.
Gammal 2006-12-10, 03:22   #195
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Blev så sugen nu, så tar och kör samma upplägg på bänken. Förhoppningen är att det ska gå att lyfta 100kg ungefär i samma veva som maxningen i marken. Idag körde jag mitt sista återhämtningspass, så snart ska jag också få träna lite hårt igen. Börjar bli redigt marksugen!

Såg att du hade problem med starten i bänk och körde djupa pushups mellan bänkar. Kom och tänka på stången som jag kör "strechbänk" med, den borde varit guld för dig att ha. "Väckad" stång så att man kan gå upp till 10cm extra i bänken. Att gå några centimeter djupare än vanlig bänk utan att man kan stoppa mot bröstet, borde vara väldigt bra startträning.

Ojoj oj! Du anar inte vad avis jag blir nu! Precis en sådan stång ville både stålis och jag ha till startträningen. Jag starade till och med en tråd om ämnet! http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=83731

Men det tycks vara lite svåra att få tag på. Jag hittade bara en på en finsk sida. Hur tycker du att stången fungerar? Det går bra tt bänka med den utan att upphöjningen i den vill rotera nedåt?

Nää idag ska det äntligen bli marklyft! Men nu måste jag gå och sova för det är förfärligt sent just nu som du ser
Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:34.