|
Visa resultat för omröstning: Vem hade vunnit en strongmantävling i sin toppform?
|
|
Brian Shaw
|

|
5 |
2.37% |
|
Zydrunas Savickas
|

|
57 |
27.01% |
|
Mariusz Pudzianowski
|

|
18 |
8.53% |
|
Phil Pfister
|

|
0 |
0% |
|
Vasyl Virastyuk
|

|
0 |
0% |
|
Svend Karlsen
|

|
0 |
0% |
|
Janne Virtanen
|

|
2 |
0.95% |
|
Jouko Ahola
|

|
3 |
1.42% |
|
Magnus Samuelsson
|

|
25 |
11.85% |
|
Magnus Ver Magnusson
|

|
1 |
0.47% |
|
Gary Taylor
|

|
0 |
0% |
|
Ted Van Der Parre
|

|
0 |
0% |
|
Jon Pall Sigmarsson
|

|
10 |
4.74% |
|
Jamie Reeves
|

|
0 |
0% |
|
Goeff Capes
|

|
0 |
0% |
|
Bill Kazmaier
|

|
36 |
17.06% |
|
Don Reinhoudt
|

|
1 |
0.47% |
|
Bruce Wilhelm
|

|
1 |
0.47% |
|
Annan
|

|
9 |
4.27% |
|
Ingen aning
|

|
43 |
20.38% |
2015-12-15, 18:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
|
|
|
2015-12-15, 19:52
|
|
Reg.datum: Apr 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zrob
|
Som sagt, det där är baserat på tävlingar bara. Borde finnas folk som varit mer "råstarka" men som inte direkt tävlat.
|
|
|
2015-12-15, 20:02
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk
Som sagt, det där är baserat på tävlingar bara. Borde finnas folk som varit mer "råstarka" men som inte direkt tävlat.
|
Kanske grängesberg jätten:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/StC3...rgsj%C3%A4tten
Om han tränat tror jag han varit hyfsat stark
Skickat från min D5803 via Tapatalk
|
|
|
2015-12-15, 20:33
|
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av björne92
|
Det var väl det han gjorde typ hela livet? Han hade väl ett hårt fysiskt jobb.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2015-12-15, 20:40
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Glöm inte att Grängesbergsjätten oftast avbildats i grynigt och svartvitt samt lyfte malmblock istället för skivstänger, hade en diet av vetebullar och potatis istället för kycklingfilé och anabola vilket sammantaget lär öka styrkan till det dubbla.
|
|
|
2015-12-15, 20:44
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats
Det var väl det han gjorde typ hela livet? Han hade väl ett hårt fysiskt jobb.
|
Jo men tränade ju inte med systematiskt som proffs idag gör
Skickat från min D5803 via Tapatalk
|
|
|
2015-12-15, 20:49
|
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Det tråkiga med nutida McAskill-typer är att de numera får hormoner under sin uppväxt så de inte blir mer än typ 2,20.
|
Min bantning just nu!
|
|
|
2015-12-15, 20:49
|
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Glöm inte att Grängesbergsjätten oftast avbildats i grynigt och svartvitt samt lyfte malmblock istället för skivstänger, hade en diet av vetebullar och potatis istället för kycklingfilé och anabola vilket sammantaget lär öka styrkan till det dubbla.
|
Eftersom han dog redan 1918 så är nog svartvita bilder ganska naturligt i hans fall.  Med tanke på att han, dokumenterat, var kapabel att handlasta upptill 110 ton på en dag jmf med en "normal" dåtida gruvarbetare, som låg på ca 30-40 ton/dag, så bör han ha fått hyfsad tung träning i jobbet...
Förövrigt så tycker jag inte att han hade någon uttalad acromegali.
Senast redigerad av Arne Persson den 2015-12-15 klockan 20:52.
|
|
|
2015-12-15, 22:06
|
|
|
Banned User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Herman H
Luis Cyr! Stark på riktigt, född stor som fasiken med en enorm morsa, käka bark och lyfte idrottslag, höll emot hästar och bar träd i skogen!
Min stora idol!
Kan vara för att jag liknar honom som fan när jag har helskägg 
|
Heliga jäkla helfvete, om ens hälften av det som står där är sant är det ju knappt ens en fight
|
|
|
2015-12-15, 22:25
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Förövrigt så tycker jag inte att han hade någon uttalad acromegali.
|
Kolla in hakan, öronen...hela fejset ser ut som en såndär staty som finns på Påskön
|
|
|
2015-12-15, 23:08
|
|
|
Den rättmätige
Reg.datum: Mar 2014
|
En liten anekdot om jätten.
Citat:
Berättelse ur boken om Ställberg/Grängesbergs Jätten. (Boken av Anders Bogland).
Vid ett tillfälle var jätten tillsammans med några andra gruvarbetare beordrade att en lördag handlasta 10 järnvägsvagnar, som vardera tog 11 ton. Av någon anledning var vagnarna försenade och arbetsstyrkan, med undantag av ”Jätten”, gick hem. ”Jätten”, som bodde i närheten såg när tåget kom. Helt ensam började han lasta vagnarna och slutade först när alla 10 vagnarna var fyllda. Han hade med andra ord ensam lastat 110 ton! Denna prestation finns väl dokumenterad och är något, som man gärna berättar om i Grängesberg.
”Jätten” var en vänlig man, som för det mesta levde ett stilla liv på sin fritid. Han hade några få trofasta vänner, som han brukade besöka. Den barack, där han bodde, låg alldeles intill järnvägsspåret till malmgården. En vacker sommarkväll satt han ute på gården och lyssnade på musik från sin älskade trattgrammofon, som han hade placerat i Välkomstbarackens öppna fönster. Ett växlingslok med några malmlastade vagnar på väg till malmgården passerade helt nära ”Jätten” och hans grammofon. Ett par vagnväxlare, som åkte med på vagnarna, kunde inte motstå frestelsen att spela honom ett spratt. Ett par mindre malmstycken kastades med god precision i grammofontrattens vida gap och det blev tvär slut på den ljuva musiken. I stället hördes några skadeglada skratt från tåget.
De tömda vagnarna återkom så småningom och råkade bli stående på spåret över natten i närheten av ”Jättens” bostad. Nästa morgon blev det stopp i tågtrafiken! Två av de tunga vagnarna hade spårat ur och stora domkrafter måste anskaffas för att lyfta upp vagnarna igen på spåret. Den förnärmade ”Jätten” hade under natten krupit under vagnarna och med våldsamt lyft vräkt dem av spåret. Efter denna händelse fick han i fortsättningen ha sin grammofon i fred.
När han flyttade in i Välkomstbaracken, drog han ur fickan upp en handsmidd åttatumsspik och med det stora spikhuvudet inne i handen drev han med våldsam kraft in spiken i väggen strax intill sin sovplats. Samtidigt yttrade han: ”Här skall min rock och hatt hänga”. Många försökte sedan få loss spiken men den satt orubbligt fast i väggen.
”Jätten” var själv inte helt främmande för en del små spratt och practical jokes. Vid ett tillfälle var det några grabbar, som tränade tyngdlyftning med ett 100-kilos lod med ”Jätten” som intresserad åskådare. Plötsligt gick han fram och ”lånade” lodet och hängde upp det på en avsågad trädgren tre meter över marken, varefter han avlägsnade sig. Det blev utan tvekan vissa problem för tyngdlyftarna att få ner 100-kilosvikten.
|
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
|
|
|
|
2015-12-15, 23:15
|
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Kul läsning om jätten!
Jag rekommenderar er för övrigt verkligen att se filmen om Louis Cyr från 2013. Men den är på franska, så se till att få tag i en version med undertexter.
|
Min bantning just nu!
|
|
|
2015-12-16, 00:00
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Kul läsning om jätten!
Jag rekommenderar er för övrigt verkligen att se filmen om Louis Cyr från 2013. Men den är på franska, så se till att få tag i en version med undertexter.
|
Jag får bara migrän av dylik läsning. Särskilt när andra sväljer det med hull och hår. Jag blir nästan personligt upprörd av folk som på allvar tror att någon grynig och svartvit potatisätande grovarbetare är starkare än en dopad modern proffsatlet.
|
|
|
2015-12-16, 01:13
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Okej. Bortsett från alla forntida personer som vi bara kan sia om..
På 80 talet var Kazmaier världens starkaste man.
På 90 talet var - förlåt Magnus - Svend Karlsen världens starkaste man.*
På 00- och 10-talen var/är Savickas världens starkaste man.
Om 10 år kommer Eddie Hall vara den starkaste mannen som någonsin stövlat runt på jordklotet. Om han inte hinner dö innan dess.
Sen finns det andra som innehaft titeln under de olika tidsepokerna, men dessa ser jag inte som lika "starka" som de på listan ovan.
Det enda jag fascineras av är hur starka Angus och Grängesbergsjätten hade kunnat bli om de levt i dag.
* Kanske med konkurrens av Riku Kiri och Gerrit Badenhorst.
Och nu ser jag alltså till strongman. Tyngdlyftning går bort. Dessutom är alla på denna lista kompetenta styrkelyftare.
Senast redigerad av Bjorneman den 2015-12-16 klockan 01:15.
|
|
|
2015-12-16, 01:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk
Jag får bara migrän av dylik läsning. Särskilt när andra sväljer det med hull och hår. Jag blir nästan personligt upprörd av folk som på allvar tror att någon grynig och svartvit potatisätande grovarbetare är starkare än en dopad modern proffsatlet.
|
Samma har. Borjar kanna ett behov av valium.
Daremot haller jag med om Dio att filmen om Cyr ar nagot man borde se.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.
|

|