Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-01-23, 07:02   #1876
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Det enda sättet att faktiskt lära sig det är att programmera. Ta ett enkelt exempel från din bok och skriv av det. Sedan försöker du göra koda samma sak igen utan att titta på svaret (misslyckas du så är det ok, titta och skriv av). Sedan gör du det igen och igen tills det sitter utan du behöver titta i boken eller i guider.

Sedan rör du dig framåt i boken och försöker på andra exempel och övningar som inte har svar i boken. Behöver du googla efter svar är det ok men kopiera aldrig svaret rakt av utan skriv av det så sätter det sig lättare. Det viktiga är att du skriver om samma uppgift flera gånger tills grunderna sitter.
Plus ett.

Och använd ingen IDE som hjälper dig. Inte i början iaf.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 09:16   #1877
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Att läsa i böcker gör itne speciellt mycket imo. Börja med att programmera, titta på exempel, googla. Sen när du undrar över något, så läser du om det.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 09:50   #1878
Ribban
Registered User

Ribbans avatar

Reg.datum: Sep 2014
Citat:
Det enda sättet att faktiskt lära sig det är att programmera. Ta ett enkelt exempel från din bok och skriv av det. Sedan försöker du göra koda samma sak igen utan att titta på svaret (misslyckas du så är det ok, titta och skriv av). Sedan gör du det igen och igen tills det sitter utan du behöver titta i boken eller i guider.

Sedan rör du dig framåt i boken och försöker på andra exempel och övningar som inte har svar i boken. Behöver du googla efter svar är det ok men kopiera aldrig svaret rakt av utan skriv av det så sätter det sig lättare. Det viktiga är att du skriver om samma uppgift flera gånger tills grunderna sitter.
Citat:
Ursprungligen postat av F Ultra Visa inlägg
Fast det är ju mest lite småfel som du gjort, så om du bara löser dem så kommer du nog snart in i det. Känns som att du inte jobbat med detta speciellt mycket utan bara läst om det så det helt enkelt är erfarenhet som saknas.

Nu kodar jag aldrig i C# utan i ren C men rent spontant så de fel som jag ser du har gjort är att du terminerat klasserna med '}' istället för '};' och sedan försöker du sätta medlemmar i Person-klassen med "p.name = xx" när "name", "adress" och "age" är privata (dvs de kan enbart få ett värde från funktioner definerade inne i klassen) för att du ska kunna sätta dem som du gör så måste du ändra dem till att vara publika. Sedan sist i ditt program så försöker du skriver ut med "Console.WriteLine(name + address + age);" men har då glömt att använda antingen "p.name" eller "p.GetName()", bara "name" går ju inte för du har ingen variabel som heter "name" i din Main-funktion.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Plus ett.

Och använd ingen IDE som hjälper dig. Inte i början iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av 4623 Visa inlägg
Att läsa i böcker gör itne speciellt mycket imo. Börja med att programmera, titta på exempel, googla. Sen när du undrar över något, så läser du om det.
Tack för tipsen. Ska genast sätta igång!

//superhackaren
Gammal 2017-01-23, 09:56   #1879
TranceII
Registered User

TranceIIs avatar

Reg.datum: Jun 2013
Använd en IDE (Visual Studio). Det är ingen idé att hålla på att krångla med .NET/C# utan den anser jag.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 09:57   #1880
4623
Getar

4623s avatar

Reg.datum: Sep 2008
Citat:
Använd en IDE (Visual Studio). Det är ingen idé att hålla på att krångla med .NET/C# utan den anser jag.
Håller med, Visual Studio är den överlägset bästa IDEn. Vore dumt att inte använda den.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 13:11   #1881
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
För en som inte är så hemma här, vad är en IDE jämfört med inte, är Dreamweaver en IDE? Xcode? Notepad Plus? Det är ju en del bakgrundskod ändå antar jag att nästan allt är nån slags "högre nivå" eller...?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 13:30   #1882
Rawrx
Stor fin fet T-Rex

Rawrxs avatar

Reg.datum: Aug 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
För en som inte är så hemma här, vad är en IDE jämfört med inte, är Dreamweaver en IDE? Xcode? Notepad Plus? Det är ju en del bakgrundskod ändå antar jag att nästan allt är nån slags "högre nivå" eller...?
Om du kan redigera koden, kompilera, köra och debugga i samma program så kan kalla det en IDE.
Rawrx är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-23, 14:46   #1883
hurril
Registered Useless

hurrils avatar

Reg.datum: Mar 2011
Problemet verkar vara att unistudier inte verkar lära ut programmering så mycket som tekniker vilket känns lite som kärran framför hästen.

Mitt tips är att du vänder dig till Project Euler och liknande hemsidor och gör uppgifter. Gör de lättaste uppgifterna! Det ger övning på att bryta ner problem i småbitar som i sig är enkla att förstå.
Gammal 2017-01-23, 16:20   #1884
Patriarch K
Registered User

Patriarch Ks avatar

Reg.datum: Nov 2003
https://www.codewars.com/
In och kötta...nu!
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-01-29, 14:48   #1885
Supermicke
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
har börjat lite smått med unity och kör atm roll a ball, tkr det känns som ett rätt bra sätt att lära sig c#
Supermicke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-06, 00:21   #1886
KoloKungen
Registered User

Reg.datum: Apr 2016
Okej, en liten fråga då.

Håller med med en rätt simpel UserControl. Man ska skriva in login och lösen och detta ska sedan skrivas ut, typ så här:

Fråga 1.

Jag har löst det så här (fokus på det fetstilta)

Kod:
namespace TestUserControl
{
    public partial class LoginPasswordUserControl : UserControl
    {
        public LoginPasswordUserControl()
        {
            InitializeComponent();

resultLogin.Text = "";
            resultPassword.Text = "";
        }

private void btnOk_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            string login = loginTextBox.Text;
            string password = passwordtextBox.Text;

if (login != "" && password != "")
                 {
                 displayLabel.Text = "The information entered is:";
                 resultLogin.Text =
                 "Login: " + login;
                 resultPassword.Text =
                 "Password: " + password;
                 } // end if
             else
                displayLabel.Text = "Enter information above";
             } // end method OkButton_Click
 } // end class UserControlTestForm

}
Enligt instruktioner ska jag däremot lösa det så här (fokus fetstilt igen)

Kod:
if ( myLogin.Login != "" && myLogin.Password != "" )
20 {
21 displayLabel.Text = "The information entered is:";
22 loginLabel.Text =
23 "Login: " + myLogin.Login;
24 passwordLabel.Text =
25 "Password: " + myLogin.Password;
Vad ska jag göra för att lösa det på det "rätta sättet"?

Fråga 2

Det står så här "LoginPasswordUserControl must provide Public read-only properties Login and Password that allow an application to retrieve the user input from loginTextBox and passwordTextBox"

Jag antar att detta hör ihop med fråga 1. Men vad menas här egentligen? Jag antar att jag ska skapa en klass eller nåt som heter myLogin som är en publik readonly som på något sätt hämtar värdena från login och password som man sen kan hämta genom tex myLogin.Login ?

Detta är inte en skoluppgift jag gör det på min fritid.

Senast redigerad av KoloKungen den 2017-02-06 klockan 00:23.
KoloKungen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 16:36   #1887
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Någon som har tips på lite "Machine Learning for Dummies"? Finns ju en del material där ute men jag letar efter något som börjar på en propellerkeps-nivå till att bli mer avancerat.

Jag har inte programmerat något på typ hundra år men tänkte det vore rolig utmaning att roa sig mig. Har börjat med Python och Swift där jag mest försöker nöta in tråkiga saker. Tänkte därför varva med lite roliga saker, t.ex. ML, men det ger ju inte så mycket att skriva kod jag inte riktigt förstår.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 16:53   #1888
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Någon som har tips på lite "Machine Learning for Dummies"? Finns ju en del material där ute men jag letar efter något som börjar på en propellerkeps-nivå till att bli mer avancerat.

Jag har inte programmerat något på typ hundra år men tänkte det vore rolig utmaning att roa sig mig. Har börjat med Python och Swift där jag mest försöker nöta in tråkiga saker. Tänkte därför varva med lite roliga saker, t.ex. ML, men det ger ju inte så mycket att skriva kod jag inte riktigt förstår.
Jag började på en kurs i machine learning i höstas. Visade sig att studiematerialet var tagit rakt härifrån: http://openclassroom.stanford.edu/Ma...achineLearning

Jag avslutade aldrig den kursen för matematiken var för avancerad för mig och kursen för intensiv. Kan inte säga om kursen går in i detaljer för programmeringen. De första i alla fall var bara teoretiska.
Gammal 2017-02-20, 18:53   #1889
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Jag började på en kurs i machine learning i höstas. Visade sig att studiematerialet var tagit rakt härifrån: http://openclassroom.stanford.edu/Ma...achineLearning

Jag avslutade aldrig den kursen för matematiken var för avancerad för mig och kursen för intensiv. Kan inte säga om kursen går in i detaljer för programmeringen. De första i alla fall var bara teoretiska.
Tyckte det där såg ut som ett rätt ocharmigt sätt att lära ut ämnet. Det finns säkert en hel del nyttigt men verkar inte särskilt roligt eller pedagogiskt.

Hittade en gratis kurs på Udacity:
https://www.udacity.com/course/intro...ligence--cs271

Den här verkar annars väldigt trevlig och tycks börja på en "Hello World"-nivå:
https://youtu.be/cKxRvEZd3Mw

Matten lär kunna bli hyfsat avancerad desto djupare man gräver i det, men jag ska nog kunna klara mig till nivån att göra roliga saker med det så länge det introduceras stegvis. Var ju ett bra tag sen jag gjorde matte. Om jag förstått det rätt är det mycket linjär algebra, derivata och integraler.
Gammal 2017-02-20, 20:40   #1890
Yes
Banned User

Yess avatar

Apropå Python, hur är det möjligt att ha en så svårt felknulad pakethantering? Och, finns det nåt sätt att knula den rätt? Typ en knapp; "Håll käft, installera och få skiten att funka". Det hade varit bra. I brist på det, kanske ett GUI att mecka i för att få saker att fungera?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:13.