Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-29, 14:56   #18706
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hurpass ofta springer du riktigt långa långpass då, typ 35-40k eller ännu längre?

Och gör du detta även under uppbyggnadsträningen, eller är detta mer specifik träning som du spar tills du börjar preparera inför ett specifikt lopp?
Det där var väldigt specifik träning inför tiomilaren, annars kör jag inte fullt så långa distanser som det blev då och framför allt inte så ofta. Då låg veckodistanserna ofta uppemot 90-100km.
Normalare träningsdos är ett rejält långpass varannan vecka ungefär, och ett normalare långpass varannan vecka så man alternerar lite. Men så fort jag vet vilket lopp jag ska satsa på, verkligen satsa alltså och inte bara köra som långpass med service, så strukturerar jag upp det på ungefär samma sätt. Stegvis ökande distanser, backa fjärde veckan (ex 80km/v, 90km/v, 100km/v 80km/v), dubbla långpass som omväxling till ett långt, långpass lördag söndag och långa intervaller (Olgor t ex).
Gammal 2018-10-29, 15:03   #18707
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Det där var väldigt specifik träning inför tiomilaren, annars kör jag inte fullt så långa distanser som det blev då och framför allt inte så ofta. Då låg veckodistanserna ofta uppemot 90-100km.
Normalare träningsdos är ett rejält långpass varannan vecka ungefär, och ett normalare långpass varannan vecka så man alternerar lite. Men så fort jag vet vilket lopp jag ska satsa på, verkligen satsa alltså och inte bara köra som långpass med service, så strukturerar jag upp det på ungefär samma sätt. Stegvis ökande distanser, backa fjärde veckan (ex 80km/v, 90km/v, 100km/v 80km/v), dubbla långpass som omväxling till ett långt, långpass lördag söndag och långa intervaller (Olgor t ex).
Gött mos.

Vad skulle du tro att du skulle gjort milen på ifall du verkligen maxade under den där uppbyggnaden till 10milaren då du körde 7min-tempo på långpassen?

Är du som Jonas Buud som typ har samma tempo även ifall han ska sätta PB på 5k som då han springer ultra? Eller har du månne några snabba fibrer kvar?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 15:03   #18708
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Det är ungefär den typen jag brukat använda också. Men utan allt det där gummit i mitten av framfoten. Dessutom med fler dobbar tror jag.

Jag tror att de på bilden är mer gjorda för att prommenera i staden än att använda vid löpning.

Dobbarna är ju alltid ungefär som de där, men även små skillnader i utförandet kan ge ganska stor skillnad i hur de känns på foten.

Det spelar som sagt även in hur man drar på dem. Ifall man justerar dobbarna några millimeter under sulan kan de hamna på fel plats och kännas mycket mer obehagliga. Så det kan vara rätt meckigt att få till. Även hur skosulorna ser ut på undersidan spelar in. Jag har haft broddband som varit sköna på vissa skor men osköna på andra.
Låter som att det kan vara samma modell vi använt. Kan vara så att min förkärlek för tunna lätta skor ställer till det, jag springer gärna i skor med väldigt lite dämpning? Jag nötte ut ett par men gav upp den idén sen, om man slår ut 1500:- på 5 år blir det inte så dyrt, och jag har ju som sagt inte nött ut dem än heller. Det andra paret kostade något liknande när jag köpte dem, så 3 000:- på 5 år

Jag hade inte behövt ge efter för min inre Imedla Marcos, och skaffa ytterligare ett par men extrapris ju
Gammal 2018-10-29, 15:06   #18709
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Gött mos.

Vad skulle du tro att du skulle gjort milen på ifall du verkligen maxade under den där uppbyggnaden till 10milaren då du körde 7min-tempo på långpassen?

Är du som Jonas Buud som typ har samma tempo även ifall han ska sätta PB på 5k som då han springer ultra? Eller har du månne några snabba fibrer kvar?
Haha nej jösses Jonas är unik på det sättet, han är en klocka. Du ställer nog in den mannen på en hemlig panel i nacken och sen tickar och springe han tills han är klar.

Jag maxade milen på 54 minuter och några sekunder under den träningen, joggade Varvet på 2 timmar och körde Stockholm marathon på 4:25-nånting - och detta alltså under själva träningen inför the main event.
Gammal 2018-10-29, 15:08   #18710
svenbanan
Banned User

Citat:
Låter som att det kan vara samma modell vi använt. Kan vara så att min förkärlek för tunna lätta skor ställer till det, jag springer gärna i skor med väldigt lite dämpning? Jag nötte ut ett par men gav upp den idén sen, om man slår ut 1500:- på 5 år blir det inte så dyrt, och jag har ju som sagt inte nött ut dem än heller. Det andra paret kostade något liknande när jag köpte dem, så 3 000:- på 5 år

Jag hade inte behövt ge efter för min inre Imedla Marcos, och skaffa ytterligare ett par men extrapris ju
Det finns ju också såna där dubbar som man kan skruva in själv, och använda vanliga skor även under vintern. Fan vet hur bra dessa sitter dock, och ifall man fuckar upp skorna så de får sämre hållbarhet kanske...

Jag har tänkt köpa en sån sats ett antal gånger, men det har aldrig blivit av.
Gammal 2018-10-29, 15:13   #18711
svenbanan
Banned User

Citat:
Haha nej jösses Jonas är unik på det sättet, han är en klocka. Du ställer nog in den mannen på en hemlig panel i nacken och sen tickar och springe han tills han är klar.

Jag maxade milen på 54 minuter och några sekunder under den träningen, joggade Varvet på 2 timmar och körde Stockholm marathon på 4:25-nånting - och detta alltså under själva träningen inför the main event.
Var det förresten Jonas Buud som sprang i Crocs, eller var det nån helt annan?

Vet inte varför jag komma att tänka på detta. Vet att detta var uppe i denna tråd för nåt år sedan. Det var nån tjomme som tyckte Crocs var perfekta på blöt hal asfalt...

EDIT: Tog mig i kragen och googlade lite och hittade inget om Buud och Crocs. Så det lär ha varit nån annan dåre...

Senast redigerad av svenbanan den 2018-10-29 klockan 15:16.
Gammal 2018-10-29, 15:18   #18712
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Det finns ju också såna där dubbar som man kan skruva in själv, och använda vanliga skor även under vintern. Fan vet hur bra dessa sitter dock, och ifall man fuckar upp skorna så de får sämre hållbarhet kanske...

Jag har tänkt köpa en sån sats ett antal gånger, men det har aldrig blivit av.
Finns ju liquisole också om det blir läckage eller spricka i sulan, så har du skor du gillar kan det ju vara räddningen?

Citat:
Var det förresten Jonas Buud som sprang i Crocs, eller var det nån helt annan?

Vet inte varför jag komma att tänka på detta. Vet att detta var uppe i denna tråd för nåt år sedan. Det var nån tjomme som tyckte Crocs var perfekta på blöt hal asfalt...
Nej det var en annan ultralöpare, Peter Lembke, han springer fortfarande så vitt jag vet i foppatofflorna. Ibland har han vanliga skor också, men jag tror han fortfarande föredrar Crocs.
Gammal 2018-10-29, 15:39   #18713
Donner
In Sweden we call it a kick

Donners avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hur ofta springer ni som fokuserar på ultror riktigt långa långpass?

"Riktigt långt" är givetvis subjektivt men tänker mig kanske 25 km eller längre
Runt 25 blir det oftast minst en gång i veckan.
Att vara ute själv i 4+ timmar är så fruktansvärt tråkigt så det blir nästan (förutom när jag får feeling) bara inför ett lopp. Annars blir det back-to-backs vilket är skonsammare för psyket 😁 Nu är det snart 4 veckor kvar till Tjörnarparen så ska dra ett 50ish km pass till helgen om inte förkylningen sätter stopp för det.
Gammal 2018-10-29, 15:41   #18714
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Nej det var en annan ultralöpare, Peter Lembke, han springer fortfarande så vitt jag vet i foppatofflorna. Ibland har han vanliga skor också, men jag tror han fortfarande föredrar Crocs.
Jag lade nog upp en bild från Tallinn Marathon då jag sprang en bra bit med honom. En med tofflor och den andra med sandaler.

Iaf så sa han att han körde med vanliga skor om det var mycket svängar, typ ultra på kort bana.
Gammal 2018-10-29, 15:54   #18715
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Tack för svar. Jag hade tänkt varannan-vecka-principen enligt följande:

Vecka 1
- Hög volym(90-100K)
- Långt långpass(30-40K)

Vecka 2
- Snällare volym(60-80K)
- Snällare långpass(20-30K)

Sedan varva mellan dessa två varianter. Nu fick jag dock en sådan enorm mersmak efter lördagens 37 km som gick förvånansvärt lätt att jag redan till helgen är sugen på att springa fyra mil. Det är på intet sätt distanser som jag är van vid(37 km var pb i distans med sex km) men uppenbarligen så hanterade jag lördagens långpass väldigt bra. Sega ben efteråt var allt, inga skavanker och hög energi under och efter passet.

Jag inser dock att jag förmodligen går lite väl aggressivt framåt. Samtidigt så är jag ett stort fan av att smida medan järnet är varmt. Nu har jag motivation - då vill jag springa långt. Veckor med sämre motivation kommer säkerligen att komma.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-29, 16:02   #18716
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Runt 25 blir det oftast minst en gång i veckan.
Att vara ute själv i 4+ timmar är så fruktansvärt tråkigt så det blir nästan (förutom när jag får feeling) bara inför ett lopp. Annars blir det back-to-backs vilket är skonsammare för psyket �� Nu är det snart 4 veckor kvar till Tjörnarparen så ska dra ett 50ish km pass till helgen om inte förkylningen sätter stopp för det.
Tack! Ja, jag hade ju sällskap under de 3:40 h som jag spenderade i skogen i lördags. Underskattar säkerligen hur mycket det betydde. Podcast och musik är förvisso sällskap men inte lika intressanta som en polare.

Ajja, man vet ju inte förrän man har testat. Kommer sällan eller aldrig få med kompisar på rundor så långa som fyra timmar så bara att härda ut om man vill springa de distanserna.

Gammal 2018-10-29, 16:14   #18717
Donner
In Sweden we call it a kick

Donners avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack! Ja, jag hade ju sällskap under de 3:40 h som jag spenderade i skogen i lördags. Underskattar säkerligen hur mycket det betydde. Podcast och musik är förvisso sällskap men inte lika intressanta som en polare.

Ajja, man vet ju inte förrän man har testat. Kommer sällan eller aldrig få med kompisar på rundor så långa som fyra timmar så bara att härda ut om man vill springa de distanserna.
I början var det kul när alla långrundorna var nya, men när man betat av det mesta så dalar det rätt fort. Nu är det podcast och musik på det mesta som inte är nytt.

37km är ju grymt, du har absolut bra mycket mer än 50km i benen då kan jag säga. Så länge du inte har känningar eller annat så tycker jag inte du går för fort fram, jag är likadan själv. Är man taggad på något så är det all-in.
Gammal 2018-10-29, 16:24   #18718
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
I början var det kul när alla långrundorna var nya, men när man betat av det mesta så dalar det rätt fort. Nu är det podcast och musik på det mesta som inte är nytt.

37km är ju grymt, du har absolut bra mycket mer än 50km i benen då kan jag säga. Så länge du inte har känningar eller annat så tycker jag inte du går för fort fram, jag är likadan själv. Är man taggad på något så är det all-in.
Detta kan jag skriva under! Det är det svåraste med ultradistanslöpning, att motivera sig att bara göra jobbet.

Håller också med om +50km minst, om 37km kändes okomplicerat och bara lite stelt efteråt.
Det kan vara så att du helt enkelt har fallenhet för det, MackeJuve om du inte normalt kör nära 4 mil på ett bräde. Medfödd talang som uppenbarat sig?
Gammal 2018-10-29, 16:26   #18719
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:

Jo, så lär det bli för mig också. Ganska snart lär det bli varianter på samma rundor som man springer på sådana pass(om man vill springa i skogen, vilket man vill).

Woho, skönt med någon som är på samma våglängd Jag har faktiskt gått och blivit lite nojig över Sandsjöbacka trail 50K den senaste tiden. Efter att ha kollat på lite Youtube-videor så har jag insett att det är mer faktorer än distansen som kommer att ställa till det för mig. Därmed var helgens pass en jäkla självförtroendeboost som kom väldigt lägligt. Det känns extra tryggt tack vare faktumet att jag även kommer att hinna bli bättre än vad jag är nu.

Ligger planeterna rätt på lördag så kör jag nog!

Gammal 2018-10-29, 16:31   #18720
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Detta kan jag skriva under! Det är det svåraste med ultradistanslöpning, att motivera sig att bara göra jobbet.

Håller också med om +50km minst, om 37km kändes okomplicerat och bara lite stelt efteråt.
Det kan vara så att du helt enkelt har fallenhet för det, MackeJuve om du inte normalt kör nära 4 mil på ett bräde. Medfödd talang som uppenbarat sig?
Vad snälla ni är

Jag var duktig på att springa när jag var yngre så jag tror absolut att jag har lite fallenhet för det. Är på intet sätt en talang, men ni fattar, jag har inte svårt för löpning. Det hjärndöda nötandet passar mig dessutom väldigt bra. Har mer av den sortens disciplin än vad jag har disciplin för att pressa mig allt jag har på typ en 5K-runda.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:52.