Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-21, 05:35   #1831
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Tennis

1h

Första utomhustennisen för säsongen. Helt underbart kvällspass med solsken och +15C. Grusbanorna var perfekta och det blev en liten omställning mot inomhusbanorna. Spelet fungerade förvånansvärt bra trots det ändrade underlaget.

För övrigt känner jag mig som en slö soffpotatis nu när jag har dragit ner på löpträningen inför SM. Göteborgsvarvet visade dock att det fanns en antydan till form och jag hoppas att det ska gå bra. Just nu ser fram mot att få sätta igång ny hårdträning efter maran. Som vanligt ska det bli intressant att se om jag tycker samma sak precis efter loppet. Jag brukar ha en tendens till motivationsbrist när luften går ur efter SM.
Gammal 2008-05-22, 18:27   #1832
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Löpning. Intervaller

Uppvärmning
Intervaller 10x1 km (1 minut lätt löpning mellan varje intervall)
Nedvarvning

Snittempo under intervallerna: 4:14 min/km
Total distans: 14,75 km

Det där var precis vad jag behövde. En liten väckarklocka för en kropp som slöat till sig sedan Göteborgsvarvet. Det kändes förvånansvärt bra och formen verkar hyfsat konserverad. Den här typen av intervaller är klart mest plågsam. Samtidigt upptäckte jag under tex Göteborgsvarvet hur värdefullt det är att kunna hålla uppe tempot efter jobbiga partier. Att mina ben inte stumnade utan kunde fortsätta i högt tempo efter Göta Älv-bron kan jag förhoppningsvis tillskriva intervallerna och backträningen.

Forceringen under de sista km av Göteborgsvarvet och det här passet påminner mig om hur underbart löpning kan vara när man pressar kroppen. Jag hoppas att jag kommer uppskatta maran lika mycket...

Förresten kan jag mycket väl ha gjort något dumt som påverkar uppladdningen. Jag har blivit övertalad att springa ett millopp nästa vecka. Även om jag ändå skulle ha lagt in ett milpass så kan det störa återhämtningen inför maran. Jag ska försöka att inte ligga på max. Det får bli en fin avvägning mellan att spara kroppen och se till att vara snabbast bland kollegorna.
Gammal 2008-05-22, 19:04   #1833
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Löpning. Intervaller

Uppvärmning
Intervaller 10x1 km (1 minut lätt löpning mellan varje intervall)
Nedvarvning

Snittempo under intervallerna: 4:14 min/km
Total distans: 14,75 km

Det där var precis vad jag behövde. En liten väckarklocka för en kropp som slöat till sig sedan Göteborgsvarvet. Det kändes förvånansvärt bra och formen verkar hyfsat konserverad. Den här typen av intervaller är klart mest plågsam. Samtidigt upptäckte jag under tex Göteborgsvarvet hur värdefullt det är att kunna hålla uppe tempot efter jobbiga partier. Att mina ben inte stumnade utan kunde fortsätta i högt tempo efter Göta Älv-bron kan jag förhoppningsvis tillskriva intervallerna och backträningen.

Forceringen under de sista km av Göteborgsvarvet och det här passet påminner mig om hur underbart löpning kan vara när man pressar kroppen. Jag hoppas att jag kommer uppskatta maran lika mycket...

Förresten kan jag mycket väl ha gjort något dumt som påverkar uppladdningen. Jag har blivit övertalad att springa ett millopp nästa vecka. Även om jag ändå skulle ha lagt in ett milpass så kan det störa återhämtningen inför maran. Jag ska försöka att inte ligga på max. Det får bli en fin avvägning mellan att spara kroppen och se till att vara snabbast bland kollegorna.

10 x 1 km är riktigt, riktigt tufft. Jag brukar vara mentalt sönderkörd (men f-n så nöjd ) efter 9 x 1 km så jag är riktigt imponerad. Ibland har du lite "down-perioder" där det inte händer så mycket och det mest är lugn träning men så kommer såna här tillfällen, då du glänser till .
Kan bara skriva under på att tusingar är värst av de intervaller jag testat på, särskilt med tanke på vilan, som brukar ligga på runt 30 - 60 s. Vo2max-intervaller innebär ju mycket högre tempo, och därmed mer "flås", men eftersom vilan är så lång så är det inte tillnärmelsevis så lika påfrestande.

Tror det kommer gå bra för dig på SM, även om jag håller med om att det är lite gambling att köra ett millopp så tätt inpå.

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-22, 19:06   #1834
Bullaz
Registered User

Bullazs avatar

Reg.datum: May 2008
vad ligger pulsen på som max under intervallerna, och även hur lågt hinner den sjunka under den där korta 1-minutsvilan?
Gammal 2008-05-22, 20:07   #1835
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Ibland har du lite "down-perioder" där det inte händer så mycket och det mest är lugn träning men så kommer såna här tillfällen, då du glänser till .
Haha. Jag har haft rätt många veckor över skamgränsen mängdmässigt och en hel del kvalitetspass. Vad begär du av mig?

Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Kan bara skriva under på att tusingar är värst av de intervaller jag testat på, särskilt med tanke på vilan, som brukar ligga på runt 30 - 60 s. Vo2max-intervaller innebär ju mycket högre tempo, och därmed mer "flås", men eftersom vilan är så lång så är det inte tillnärmelsevis så lika påfrestande.

Tror det kommer gå bra för dig på SM, även om jag håller med om att det är lite gambling att köra ett millopp så tätt inpå.

Jo, just den korta vilan är jobbig. Det är inte kul när klockan obönhörligt börjar räkna ned de sista fem sekunderna när man knappt har hunnit återhämta sig.

Milloppet är inte den bästa idén jag har fått. Å andra sidan brukar min formtoppning vara usel inför lopp så det kan ju inte gå sämre än det brukar. Kanske är det ett annorlunda upplägg jag behöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz Visa inlägg
vad ligger pulsen på som max under intervallerna, och även hur lågt hinner den sjunka under den där korta 1-minutsvilan?
Bra fråga. Jag har inte haft med mig pulsbandet på ett tag. Det är väl dags för mig att fixa bandet så att det inte halkar ner hela tiden.
Gammal 2008-05-22, 20:17   #1836
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Haha. Jag har haft rätt många veckor över skamgränsen mängdmässigt och en hel del kvalitetspass. Vad begär du av mig?

Jo, just den korta vilan är jobbig. Det är inte kul när klockan obönhörligt börjar räkna ned de sista fem sekunderna när man knappt har hunnit återhämta sig.

Milloppet är inte den bästa idén jag har fått. Å andra sidan brukar min formtoppning vara usel inför lopp så det kan ju inte gå sämre än det brukar. Kanske är det ett annorlunda upplägg jag behöver.
Visst, många bra veckor har du haft, det går inte att förneka men eftersom du frågar.... ; lite hardcore-känsla, där du inte bara tagit ut dig och är "trött", utan pass som får läsaren att tänka på en utmattad löpare som stupar i gräset efter passet, det är det jag begär
I övrigt gillar jag din journal

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 07:40   #1837
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Söndag

Del 1

Löpning

10 km
47:00

Det blev ett halvlugnt pass i stekande sol. En liten chans till anpassning inför det stekheta SM som jag förväntar mig (naturlig pessimist). Mina ben var fortfarande något sega efter intervallerna i torsdags. Det kändes ändå bra i kroppen och jag tror att formen är god.

Del 2

Tennis

2h

Efter löpningen blev det tennis. Alltid lika roligt. Soligt och torrt väder gjorde att gruset dammade runt ordentligt. Mycket solskydd gjorde också att jag klarade mig från tråkiga påföljder.
Gammal 2008-05-26, 09:14   #1838
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Alltid imponerande med dina hårda helger. Något jag avundas. Vad säger din sambo när du är borta så mycket på helgerna? Anledningen jag undrar är att min tjej förmodligen flyttar in hos mig under sommaren, och har svårt att se hur jag ska kunna träna ordentligt.

Att formen är god visar du uppenbarligen. 10 km på 47 min är bra, oavsätt vad någon annan säger. Jämför med en vanlig svensson. Då ser man.
Gammal 2008-05-26, 11:03   #1839
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Att formen är god visar du uppenbarligen. 10 km på 47 min är bra, oavsätt vad någon annan säger. Jämför med en vanlig svensson. Då ser man.
Tack! Jag är rätt nöjd med tiden. Speciellt med tanke på sega ben och värme. Vi får väl se hur hårt jag vågar gå på i mitt 10 km-lopp. Det är frestande att pressa tiden. En maxning känns dock inte så optimalt inför en mara.

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Alltid imponerande med dina hårda helger. Något jag avundas. Vad säger din sambo när du är borta så mycket på helgerna? Anledningen jag undrar är att min tjej förmodligen flyttar in hos mig under sommaren, och har svårt att se hur jag ska kunna träna ordentligt.
För egen del känns helgerna sällan så hårda. Det känns som att en väldigt liten del av tiden går åt till träning. Jag har turen att ha en väldigt förstående sambo. Hon tränar en hel del själv och har bland annat sprungit maran. Nu när hon själv inte springer så mycket längre så har hon ändå förståelse för den träning som behövs och som jag vill lägga ner. Tennisen spelar vi ofta ihop så där får vi ändå en chans att umgås. Som sagt, jag tycker att rätt lite tid går åt till träningen på helgerna. Då är det värre i veckorna när det inte finns lika många timmar att ta av.

Om du tänker efter är det inte speciellt mycket effektiv tid som läggs på träning. Förhoppningsvis förstår din flickvän också det.
Gammal 2008-05-26, 14:55   #1840
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Här ser det ju riktigt lovande ut! I år hoppas cheerleadingteamet på att faktiskt få syn på sina tappra löpare. Stort lycka till på lördag!

//Kristin

Edit: Och naturligtvis vill vi i publiken ha det lika soligt, varmt och skönt som förra året .
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-27, 07:22   #1841
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Här ser det ju riktigt lovande ut! I år hoppas cheerleadingteamet på att faktiskt få syn på sina tappra löpare. Stort lycka till på lördag!

//Kristin

Edit: Och naturligtvis vill vi i publiken ha det lika soligt, varmt och skönt som förra året .
Tack! Jag ser fram mot att bli framhejad på Stockholms gator. Jag ska hålla utkik. Problemet är att det är minst lika svårt att hitta någon i publiken.

Om det blir så varmt som du önskar så får du ta över min startplats.
Gammal 2008-05-27, 07:29   #1842
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Styrketräning

50 minuter

Trots att jag var riktigt seg innan passet så kändes det bra. Jag var lite trött i ena axeln efter tennisen. Det var emellertid inte så farligt när jag kom igång.
Gammal 2008-05-28, 06:30   #1843
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Det börjar närma sig nu. Jag har tittat på nyheterna under morgonen och där nämndes en värmebölja och även något om ett lopp som tydligen kommer gå av stapeln i liknande värme som samma lopp under 2007.

Något du känner till?

För övrigt hoppas jag få läsa en fin sammanställning av vårens träning som förra året.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-28, 08:15   #1844
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Det börjar närma sig nu. Jag har tittat på nyheterna under morgonen och där nämndes en värmebölja och även något om ett lopp som tydligen kommer gå av stapeln i liknande värme som samma lopp under 2007.

Något du känner till?
Vill du ha min startplats?

Om det blir samma värmebölja som förra året kommer jag gråta och förbanna all förspilld träning. Efter det kommer jag utgöra en fara för den som säger att vi har tur med det fina vädret.

Citat:
För övrigt hoppas jag få läsa en fin sammanställning av vårens träning som förra året.
Om jag inte känner mig allt för uppgiven kommer det säkert.
Gammal 2008-05-28, 08:25   #1845
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:

Något du känner till?
Har du en startplats som vi inte känner till? Annars förstår jag inte riktigt poängen med att försöka psyka ut oss i det här läget.

OM det blir lika varmt och OM de har samma deal som förra året om att få sin startplats överflyttad till nästa år, så tar jag dealen. Tror jag. Ibland är jag nämligen för envis för mitt eget bästa.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:48.