Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-25, 08:28   #166
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Reg.datum: Dec 2009
Datum: 2012-04-24
Tid: 16:10-16:55
Plats: SAK
Morgonvikt: 87,1 kg

Bänkpress

5x27,5
5x35
3x42,5
5x52,5
3x60
2x65
10x35 (med stopp)
10x35 (med stopp)
10x35 (med stopp)
10x35 (med stopp)
10x35 (med stopp)

Bra känsla och när jag hade min vanliga ställning så utbelv problemen med att jag slår i ställningen. Lite sämre med styrkan redan från starten, deet fanns ingen riktigt explosivitet. Men det var inga problem att genomföra alla de obligatorisk seten/repsen men det fanns inte så mycket att ge på +1 setet. Fast det spelar en mindre roll då jag klara mina beting. Att styrkan är lite svajig så här under slutet av deffen är inte så konstigt.

Stångrodd
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5
10x42,5

Inga större problem även om uthålligheten var lite halvdålig. Hållning och träffen på bröstet var däremot mycket bra. Inte mycket att tala om.

Kommentarer
Även om styrkan var dålig så var ett mycket lätt och smärtfritt pass. Det var nästan så att det kändes lite fånigt. Fast det är skönt att inte alltid vara helt bränd när man är klar. Att styrkan inte riktigt vill hänga med är dess är väl att vänta sig. Jag har inte blivit svager men det skjuts uppåt jag hoppats på med 5/3/1 har uteblivit. Men för hoppningsvis så kommer jag klara av alla cykler fram till deffen avslutas utan att sänka någon vikt. efter det när jag lägger mig på kaloribalans så lär det börja ta sig igen.

Vikten forsätter att krypa nedåt och jag har varit under 87 kg vid två tillfällen. Det känns mycket bra med tanke på att mitt förra lägsta låg strax över 85 kg. Med två månader kvar av deffen så känns det rätt så hoppfullt att jag når mitt mål. Men det är inget som går av sig självt så ingen seger i förskott. det börjar framför allt ge synliga resultat och märks på hur byxorna sitter. Snart måste jag köpa nya då bältet inte riktigt förmår kompensera. I slutet av veckan så blir det utvärdering men mått och bilder. Det ska bli intressant att se om måtten förändrats lika mycket som det känns att de gjort.

Raketforskning och järnkirurgi, nu med Proactive Warrior System
LoveMachine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 07:13   #167
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-25
Tid: 18:30 - 20:00
Plats: Lärarhögskolan

Kommentarer

Inte mitt mest lysande träningspass men helt ok. Varje gång jag tar en veckas uppehåll så brukar det kännas som att jag förträngt allt jag lärt mig under terminen. Fast den här gången så var jag bara lite seg. Fokus för dagen låg på maki-waza och lite harai-waza. Just maki är verkligen inget jag trivs med. Eftersom jag gillar långa avstånd så blir maki helt fel. Jag måste först till issoku-itto-no-ma för att sedan krypa in till chika-ma innan jag kan hugga. Det är som upplagt för att komma för nära. Höjdpunkterna måste väl ändå vara att få träna med både Ren och Halla så jag fick köra mot både nito och jodan. I båda fallen lyckades jag landa några OK träffar men det var inte så många. Ren gav mig tipset att jag inte täckte min kote tillräckligt vilket låter vettigt med tanke på hur många blåmärken jag har på högerarmen. Jag försökte att förbättra detta mot Halla och det kändes som att det gav effekt. Däremot så var dagsformen under all kritik. Fast det börjar bli ett återkommande tema. Deffen har nått in i det stadiet där jag börjar bli seg. Däremot så känns det förhållandevis enkelt att sköta maten. Det är inte så mycket att äta som lockar mig med när deffen är slut för den härgången utan att kunna träna fullt ut.

Senast redigerad av LoveMachine den 2012-04-26 klockan 07:15.
Gammal 2012-04-26, 10:43   #168
Mazr
Odens son

Mazrs avatar

Reg.datum: Sep 2006
Häftigt att du kör på så pass hårt, keep it up! Körde själv kendo för ca 7 år sen och vet själv hur svårt det är. Vädligt intressant att läsa om de olika teknikerna du utför osv.

Kämpa på!
Citat:
Ursprungligen postat av Kwon Visa inlägg
Jag har typ 1 APM!
Citat:
Ursprungligen postat av groda Visa inlägg
Tja normalt äter jag bara fullkornsprodukter och fiberberikad tofu med sojamjölk för att optimera mina chakran.
Mazr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 07:37   #169
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Kull att höra. Just kendoträningarna hade jag inte räknat med att någon skulle varken läsa eller förstå något av. Det är ju inte världens, än mindre sveriges, vanligaste sport. Men det är väldigt värdefullt att kunna gå tillbaka och läsa igenom för att se vad som funkat och påminna sig själv om saker man lärt sig. Jag önskar att jag kunde träna kendo lite oftare men eftersom jag deffar så är det först och främst styrkan som jag prioriterar. Det har indirekt hjälp mig mycket mer än jag trodde att det skulle göra. Jag siktar på ett pass i veckan och oftast så har jag inte energi till mer än det. Efter sommaren däremot när deffen är över och jag ska börja förbereda mig för min sandan-gradering så ska jag försöka att öka kendodosen. Det är enormt mycket slitigare att träna kendo på kaloriunderskott.

Gammal 2012-04-27, 08:09   #170
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-26
Tid: 16:30-17:20
Morgonvikt: 86,3 kg

Knäböj

5x52,5
5x65
3x77,5
5x97,5
3x110
3x122,5
10x65
10x65

Som vanlöigt så är det lite stel och knälig under uppvärmningen. Jag passade på att köra några sholder dislocations medan jag vilade vilket verkligen hjälper mig att ta ett riktigt smalt grepp. Sista repet på 110 kg var inte en vacker syn, eller uppklevelse för den delen, ryggen orkade inte med och röven stack iväg. Men jag lyckades i alla fall rädda situationen. till toppsetet så tog jag det lugnare på nedvägen vilket direkt gav resultat. Jag tror att problem är att benen klara av mina snabba vändningar men att jag tappar hårdheten i bålen. Med det lägre tempot så kom trean upåp utan allt för mycket stök. Det enda smolket i glädjebägaren var att jag blev lite grundare, fast långt under parallell. Det var nog bara feghet och ska jobbas bort. Vaskade de sista tre tiorna pågrund av seghet.

Raka marklyft
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45

Just den här övningen kan ha varit orsaken till att min rygg varit lite seg. Just sista biten ner till govet riskerar sluta i att jag rundar ryggen. Därför så gjorde jag övningen utan att gå hela vägen ner. Det handlade inte om mycket utan 5-10 cm från marken. Det gjorde att övningen kände helt annorlunda. För det första så kändes det bättre i ryggen, vilket var målet. För det andra så blev det betydligt jobbigare för greppet. Det är en ganska långsam rörelse och många reps så även 45 kg börjar kännas. Slutligen så märkte jag att det inte blev lättare bara för att jag skippade sista biten. När ryggen krummas så tappar jag ändå spänningen i baksida lår och jobbar med ryggen istället. Det där argumentet känns farligt BB-mässigt men övningsvalet i övrigt räddar mig.

Kommentarer
Rätt bra styrka det var mest bara tekniska aspekter som spökade idag. Ja och så uthålligheten. Att ge blod samma dag som man ska träna är inte optiomalt på något sätt. Men det var bara problematiskt för tiorna i böj där flåset börjar göra sig känt. Men det är så det kan vara ibland. Jag brukar vara ganska snabbt återstäld och helgen pass lär inte vara något problem. När jag kom hem hade dessutom min hyresvärd gett mig en lite matkorg som kompensation för att de håller på och byter avlopp. Jag kan inte använda toaletten utan måste låna en inne i huset. Att ge godis och chips till någon som ligger i deff kan bara sluta på två sätt. Antingen så slänger man det eller så börjar man frossa. Jag valde mot mitt bättre vetande det senare. Men det är lungt jag har ju gett blod och behöver alla "näringsämnen" jag kan får. Nåja det lär inte göra någon större skada. Men det kan blir svårt att ta sig under 86 de här vecka. Fast jag ligger ändå väldigt bra till så det gör kanske inte så mycket.

Gammal 2012-04-29, 11:25   #171
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-28
Tid: 12:10-13:50
Morgonvikt: 87,0 kg

Marklyft

5x57,5
5x72,5
3x87,5
5x107,5
3x122,5
3x137,5
10x72,5
10x72,5
10x72,5
10x72,5
10x72,5

Över förväntan faktiskt. Det fanns både styrka och uthållighet idag. Trean i toppsetet kan var väldigt långsam men kontrollerad och utan att formen havererade totalt. Det gav en jäkla mersmak rent ut sagt. Bältet kände mer integrerat idag än vad det gjort innan vilket är skönt. Att verkligen ställa sig upp mellan varje rep gör stor skillnad. Då kan man ta ett rejält andetag och sedan bara böja sig ner och lyfta.

Militärpress
5x20
5x25
3x30
5x37,5
3x42,5
2x47,5
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25

Väldigt enkelt fram till topsetet. Det är som att varje kilo över 45 väger dubbelt. Jag var nära att klara en trea men det tog stop precis under hjässan. Jag är i alla fall konsekvent, jag har haft ett beräknat 1RM på 50 kg sedan jag började med 5/3/1. Men det närmar sig en höjning.

Frivändningar
5x45
5x45
5x45
5x45
5x45

Lite tankefel gjorde att frivändningarna hamnade sist och det var ingen höjdare. Det är svårt att ha en bra koordination när man redan är ganska slut. Så resultatet blev ganska dåligt. Det var varken tungt eller svårt men tekniken var rätt dålig. Hade stora problem med att möta stången vilket blåmärkena på nyckelbenen är en påminnelse om. Jag kommer inte höja vikten till nästa cykel utan ligga kvar

Kommentarer
Eftersom april nästa är över så är det dags för en lite formkontroll. Egentligen så är det en dålig dag för det då jag haft ätardag på tok för många dagar i rad. Men någon form av indikation kan man ju i alla fall få.

Längd: 183 cm
Vikt: -9,0 kg ( 96,0 -> 91,0 -> 87,0 )
Bröstkorg (i höjd med bröstvårtorna): -1 cm ( 107 -> 105 -> 106 )
Armar (tjockaste punkt): +1 cm ( 33/32 -> 34/33 -> 34/33 )
Mage (i höjd med navel): -12 cm ( 102 -> 95 -> 90)
Lår (mitten): +-1 cm ( 60/61 -> 61/61 -> 59/60)

Viktnedgången är acceptabel och om jag håller samma tempo så kommer jag att vara "normalviktig" strax innan midsommar, vilket var målet. Att alla mått utom magen ligger inom mätfelet är verkligen glädjande. Jag var rädd för att armarna och bröstmusklerna skulle försvinna helt. Men med tanke på att de är lika stora och betydligt mer definierade så har jag nog till och med lyckats bygga på lite. Det känns som att måtten ganska väl reflekterar den förändring jag upplevt. Att midja minska så mycket är glädjande men det innebär också att mitt nyinköpta styrkelyftsbälte riskerar att bli för stort. Men att göra nya hål är en smäll jag klan ta. Jag tycker definitivt att man ser skillnaden. Man börjar till och med se konturerna av rectus abdominis även om rutorna är många kilo bort. Jag tror att det här är min bästa deff hittills. Jag tror i och för sig att jag tappade mer vikt under tiden i Japan men då förlorade jag på tok för mycket muskler i samma veva. Jag kan bara drömma om hur statsen och bilderna skulle ha sett ut om jag inte grisat i tre dagar. Nu gäller det bara att lyckas med spurten.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg LoveMachine-20111230.jpg (56.0 KB, 7 visningar)
Filtyp: jpg LoveMachine-20120429-01.jpg (56.8 KB, 8 visningar)

Gammal 2012-05-03, 07:50   #172
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-05-02

Kommentarer

Var lite orlig för hur träningen skulle gå, jag kände mig allvarligt talat lite lönnbakis och kosten har jag inte skött så bra. Största anledningen till att träna var att straffa sig själv för valborgs svineri. Uppvärmningen var både ovanligt tungt och dessutom så ville inte kroppen vara med. Men där efter så släpte det till största delen. Just för dagen så fick vi i uppgift att ta fram två oji-waza, en som vi var bra på och en vi var riktigt dåliga på och nöta. För mig var den bra kote-suriage-men och den dåliga ai-men. Inte för att jag kan påstå att min suriage-men är jättebra men den är i grunden sund även om avståndet brukar spöka. Som förväntat så gick det både bra och dåligt, mest dåligt med ai-men. Keikon innehåll dessdå mer ljusglimtar.

Efter att få vänta lite på grund av konstiga rotationer så gick jag sedan upp mot Mats. Det kändes rätt bra måste jag säga. Avstånde är som alltid ett problem efter som ha också är rätt nära. Men jag kände att dynamiken och samspelet fanns även om ippon inte direkt haglade för mig. Det som också var glädjande var att jag kände mig ganska trygg i min kamae och inte kände mig blottad hela tiden. Han tyckte dock att jag skulle variera mig lite mer i vilka attacker jag använde, det blev för många men-hugg.

Mot Göran så var det åter igen avståndet som spökade men den goda känsla i form av svar på fintar med mera fanns kvar. Det blev en del väldigt fina huggväxlingar där jag lyckades reagera utan att tänka. Lyckades landa en rätt fin kote och jobbade även in några Ok do-hugg. Flera av dem kastade jag tyvärr bort med dålig zanshin. Här fick jag däremot mer stryk än mot Mats eftersom vi båda var lika framåt.

Slutligen så gick jag en intensiv rond mot Jun. Här var det inte mycket som gick rätt. Han är så pass snabb och stark men framför allt bekväm i sin kendo att jag har svårt att göra något. Det jag tar med mig är några snabba slagväxlingar och snygga reaktioner. rent ipponmässigt så var det inte mycket att hänga i julgranen. Fick även tips om att jag roterar shinaien motsols vilket gör att min hasuji ser konstig ut. Det kan göra att det blir svårare att få poäng.

Gammal 2012-05-07, 09:15   #173
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-28
Tid: 11:10-11:55
Morgonvikt: 87,2 kg

Knäböj

5x52,5
5x65
5x77,5

Fokus på att hitta rätt tempo då jag eventuellt böjt lite väl snabbt tidigare. Målet var att böja med gott men kontrollerat tempo så med snygga vändningar. Det kändes väldigt bra och det är något jag ska ta med mig till nästa cykel.

Bänkpress
5x27,5 (explosiva med stopp)
5x35 (explosiva med stopp)
5x42,5 (explosiva med stopp)

Bara att jobba på känslan, som var god.

Marklyft
5x57,5
5x72,5
5x87,5

Jag laborerade lite med hur jag startade och mitt buktryck. Inga nya insikter men bra och stabila lyft rakt igenom.

Militärpress
5x20
5x25
5x30

Den enda övningen som var i närheten av tung, fast då är militärpress min nemisis. Fokus på hållningen och att inte svanka för mycket.

Kommentarer
Kombinerade alla deload pass till ett eftersom det skulle bli så fånigt annars. Fördelen är ju att jag spenderade mindre tid på gymmet. Nackdelen är väl å andra sidan att jag spenderade mindre tid på gymmet och att träningen var ganska tråkig. Men man ska väl få ta det lugnt i mellan åt. Den kommand cykel kommer vara allt annat än lätt. Nu börjar jag närma mig mina tidigare 1RM. Redan första militärpress-passet kommer ha potential att gå förbi mitt skattade 1Rm och sedan drar det iväg. Så det gäller att fokusera de kommande veckorna innan resan till Italien.

Gammal 2012-05-09, 07:30   #174
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-08
Tid: 16:30-17:25
Morgonvikt: 86,8 kg

Bänkpress

5x27,5
5x35
3x42,5
5x47,5
5x55
5x60
10x35 (med stopp)
10x35 (med stopp)
10x35 (med stopp)
10x35
10x35

Håhå, vilket träningspass. I normala fall så finns det alltid något positivt att tänka tillbaka på men i detta fall är jag inte så säker. Det var dålig styrka och uthållighet från första repetitionen. I toppsetet var det på gnällen att jag inte lyckades med min femma då krafterna verkligen rann ur mig. Det var i och för sig det positiva, jag klarade femman. Jag fick även strunta i att köra med stopp i de sista två seteet då krafterna började tryta så till den milda grad att jag undrade om jag skulle klara tiorna.

Stångrodd
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45

Ganska svagt och fult även här, ett mönster för dagen börjar uppenbaras. Men här var det inte så illa som in bänken. Jag hakar inte upp mig vid mina resultat i komplementövningarna i samma utsträckning.

Kommentarer
Ingen bra start på den tredje cykeln. Jag tror mig i och för sig sitta inne med svaret. Dels så börjar jag nog bli lite sliten av deffen, vilket är ganska förväntat. Jag har fått hålla nere på maten lite extra för att komma loss från den plattå jag hamnade på i samband med svinandet på Valborg. Dessutom så har jag inte bättrat mig på min stora hemläxa, setvilan. Jag hade bestämt mig att jag skulle vila fem minuter innan toppsetet men lik förbannat så låg jag där efter två minuter. Setvilan under de tidigare seten var definitivt ine så mycket bättre. Jag måste sluta upp med detta stressande. Jag vet att jag inte har samma återhämtningsförmåga nu och måste tvinga mig själv att vila lite mer. Träningspasset får ta en halvtimme längre om jag i utbyte kan hålla upp presationerna. Jag ska inte börja kasta bort mina små framsteg nu.

Gammal 2012-05-10, 07:31   #175
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-05-09

Kommentarer

Kände mig verkligen inte motiverad att träna idag. Men jag hade packat kendoväskan och tagit med den till jobbeet så det skulle kännas väldigt fel att bara gå hem. Dessutom så är disciplinen viktigare än träningen i många fall. Klart sliten efter bänkpresspasset, framförallt i axlarna men även i ryggen från roddarna. Det var inget uttalat tema på dagens träning men vi nötte en hel del grundtekniker följt av fria kontringar mot men och kote. För min del blev det mest men-kaeshi-do och kote-suriage/nuki men. I just detta fall gör jag ingen skillan på nuki och suriage. Jag försöker att höja svärdet som för en suriagen men med tajming för nuki. När jag nog snabb blir det nuki om inte suriage så det är i princip win/win. dessutom så gör det att min suriage inte blir för stor och fladdrig. Vad det gäller nuki-do så hittar jag den, ta läget, träffar hyfsat ofta men kommer för nära opch får lustig zanshin. Det är ett steg framåt men det visar också hur långt jag har kvar på tekniken. Som sista övning lyckades Mika smyga in två minuter non-stop kiri-kaeshi. Dum som man är så sparkade jag i överväxeln direkt bara för att ganska snabbt in se att två minuter är en riktigt lång tid. Tempot sjönt betydligt ju längre vi häll på. Men man kan alltid säbnka tempot när det blir för jobbigt det är svårare att retroaktiv höja för att var för lätt.

På keikon så hade jag det uttalade målet att inte hugga så många men. Framför allt så ville jag träna kote och varianter som innehåller kote. Jag hade som minimum att varje men hugg skulle föregås av minst en kote variant, helst två. Målsättningen lyckades jag med men teknikerna var som vanligt dess då svajigare. Framför allt så gick jag sanbbt tillbaka till mina sneda, fula kote-hugg som verkligen inte fyller någon funktion. Det känns som att det är för att jag inte litear på min förmåga att komma runt deras kamae. Jag lyckades med några ura-haria-kote som var rätt bra. Lite konstig träff men rätt läge och tajming. Det får nog vara dagens höjdpunkt. Det är en teknik jag bör försöka få till innan det blir dags för sandan-gradering.

Gammal 2012-05-11, 07:26   #176
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-10
Tid: 16:00-16:55
Morgonvikt: 85,8 kg

Knäböj

5x52,5
5x65
3x77,5
5x82,5
5x97,5
3x110
10x65
10x65
10x65
10x65

Mitt första fail på programmet, redan i cykel tre. Det är allt annat än upplyftande måste jag säga. Toppsetet var väl egentligen aldrig speciellt nära att lyckas. Första lyftet var helt ok men sen så blev det årtiondets ryggbrytande. Jag hade kunna ta femman men då hade jag riskerat att skada mig och det tänker jag inte göra. Då jag var ganska så slut efter toppsetet så blev det bara fyra tior. När styrka där dålig och deffen långt gången så kan det vara lika brta att ta det lugnt.

Raka marklyft
10x47,5
10x47,5
10x47,5
10x47,5
10x47,5

Ingen direkt vilja att fortsätta efter böjarna men här bestämde jag mig för att straffa mig själv. Det var egentligen inte speciellt jobbigt annat än psykiskt. Fortsatte med att fokusera på att inte gå djupare än vad ryggen tillåter och jag har inte ett tillstymmelse till känningar trots brytböjarna innan. Deet ta jag som ett gott tecken och det handlar inte om många centimeter från golvet som jag vänder.

Kommentarer
Den allmänna känslan av svaghet fortsätter. Det börja bli ett ovälkommet och återkommande problem. Det är som sagt inte oväntat men det sätter ändå konstiga tankar i mitt huvud. Men jag har en och en halv månad kvar så det är bara att köra vidare. Den stora fråga är om jkag ska ta det lugnt för att inte tappa styrka eller bara inse att jag nått till den punkten och ånga vidare som om inget hänt. Eftersom vikten gå åt rätt håll så ska jag tillsvidare försöka att äta lite mer kolhydrater kring träningarna och lite på att min kosthållning i övrigt ska fixa deffen. Detta för att försöka få lite mer kraft att ge. Den här cykeln kommer fortsätta som vanligt och förhoppningsvis var mitt fail en en gångs grej och jag kan gå vidare som om inget hänt. Jag har trots allt bara två cykler kvar att genomföra innan deffen är över och det skulle k'änns väldigt skönt att klara av dessa utan att sänka.

Gammal 2012-05-12, 15:12   #177
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-12
Tid: 12:30-13:45
Morgonvikt: 86,7 kg

Frivändningar

5x45
5x45
5x45
5x45
5x45

Fick en hel del feedbackpå mina frivändningar idag, en hel del som går emot vad jag fått höra tidigare tyvärr. Framför allt handlade det om att inte komma upp på tårna utan stå kvar på hela foten. Det och att mitt grepp lossnad förtidigt i lyftet. Den sista punkten var att jag skulle försöka att komma in med höften under slutdraget för att få mer kraft. Måste läsa på och absorbera tipsen. Det är fördelen och nackdelen med att vara på en tyngdlyftningsklubb. Man kan få tips men man kan också känna sig dum.

Marklyft

5x60
5x75
3x90
5x97,5
5x112,5
5x127,5
10x75
10x75
10x75

Ganska bra styrka och känsla. Första lyftet på toppsetet var väldigt bra, andra helt ok. Efter det blev det lite fulare men fortfarande acceptabelt och inte allt för tungt. Greppet var i högform och det fanns ingen antydan till att det skulle ge sig. Det fanns utrymme för en eller två reps till men jag har varit seg så jag vill inte ta ut mig helt. Av samma anledning skippade de två sista tiorna.

Militärpress
5x20
5x25
3x30
5x35
5x40
3x45
10x25
10x25
10x25

Lite besviken att jag vek ner mig även i militärpressen. Jag hade hoppats på att knäböjen var ett undantag. Jag stressade inte så jag kan inte skylla på bristande setvila. Däremot så började jag bli lite seg och okoncentrerad. Jag gjorde ett omtag för att försöka få ut de två sista men det gick inte. Styrkan fanns inte idag. Tog det lite lungt med tiorna eftersom jag inte ville ta ut mig mer än nödvändigt. De är komplement och ska behandlas därefter. Nu under deffen så måste fokus ligga på att hålla uppe vikterna snarae än träningsvolymen.

Kommentarer
Mycket bättre kraft än i torsdags, något ska man ju få ut ur "fredagsmyset". I mitt fall öl och en burgare. Så nu gäller det att fokusera på att äta när det räknas och hålla igen när det går. Lyckas jag med det så borde även slutspurten på deffen gå vägen. Sen så inbillar jag mig att det också kan vara viloveckan som spökar. Vila är bra men jag blir ringrostig väldigt snabbt. I vilket fall så får nästa veckan utvisa om svagheten bara var en slump eller ett tecken. Det blir intensivt nu för att hinna klart med cykeln innan VM.

Dagen glädjeämne måste väl ändå vara att latsdragen nu går att använda. Tyvärr så var det upptaget så min säsongspermiär får vänta till nästa vecka. Det är en viktig övning för att kunna börja med chin ups och/eller pull ups. Dessutom så är lite mer v-form inget jag skulle må dåligt över.

Gammal 2012-05-16, 07:28   #178
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-15
Tid: 17:10 - 18:00
Morgonvikt: 86,0 kg

Bänkpress

5x27,5
5x35
3x42,5
3x50
3x57,5
2x65
10x35
10x35
10x35
10x35
10x35

Då hade failen nått bänkpressen. Det var så nära att lyckas men det ville sig inte riktigt. Nu är det bara marklyft som jag fortfarande mäktar med. Men i övrigt så var det en ganska bra bänkdag. Känslan fanns opch repståligheten var markant bättre än förra veckan. Tiorna åkte upp utan allt för mycket besvär och ganska explosivt.

Stångrodd
10x45
10x45
10x45
10x45
10x45

Mycket bättre klipp än senast. Under de första tre setten så var det både explosivt och snyggt med bra träff på bröstet. Sen blev det lite fulare med lite väl mycket dynamik i ryggen, i alla fall under de sista repsen. Det är en klar förbättring vilket känns bra nu när huvudövningarna börjar svika mig. Man kanske skulle ha haft stångrodd som huvudövning.

Kommentarer
Inte lika repssvag som förra veckan men det är ju tydligt att det inte går som det ska. Det som i vilket fall är intressant är att mitt skattade 1RM i bänk har legat stilla sedan jag började med 5/3/1. Vikterna jag lyfter är tyngre och repsen har blivit färre men det verkar inte vara så att jag faktiskt blivit svagare. Det är mycket intressant faktiskt. Det tyder på att jag inte tappat så mycket muskler under deffen. Blotta tanken på att tappa styrka skrämmer mig och optinojjan börja visa sitt fula ansikte. Förhoppningsvis klan jag rädda situationen och hålla mig från mer än ett fail per övning den här cykel. I så fall kan jag överväga att gå vidare med en tyngre cykel innan deffen tar slut.

Gammal 2012-05-18, 08:37   #179
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-15
Tid: 16:00 - 17:10
Morgonvikt: 85,0 kg

Knäböj

5x52,5
5x67,5
3x80
3x92,5
3x107,5
1x120
10x67,5
10x67,5
10x67,5

Där satt den! Med "satt" så menar jag fail och dumpa sången bakom mig. Dessutom så fastnade hästsvansen i stången så jag följde med bakåt, måttligt kul. Men ingen fara bara ett skadat ego som resultat. fast det vra mest bra eftersom det var egot som fick mig att faila. Jag klarade knappt ettan men efter att ha vilat i någon sekund så tyckte jag att "ett rep till går nog bra". Men se det gjorde det inte. Fast med tanke på att den tyngsta vikt jag böjt var 125 kg så är det inte så illa. Fast 125 kg inte med tävlingsvikter så det är inte omöjligt att det var mindre än så. Dessutom var jag då i början av deffen vilket gjorde en viss skillnad.

Raka marklyft

10x47,5
10x47,5
10x47,5
10x47,5
10x47,5

Inget att orda om. Lite småjobbigt men inte mer än så. Fokus på att inte ta ut större rörelse än att svanken kan behållas så jag får vända strax ovanför golvet.

Kommentarer

"The funk" fortsätter och börjar bi ganska cementerad vid det här laget. Men det är inget att göra åt cykeln forsätter vare sig jag vill det eller ej. Mitt skattade 1RM är i alla fall bättre än i tisdags vilket får ses som en inte obetydlig seger. Om jag får sänka viktrna lite i böj så blir jag inte jätteledsen. Det är fortfarande acceptable vikter som flyttas. Det är lite jobbigare i bänk- och militärpress där jag redan innan var svag. Har jobbat på at ha lite högre kaloriintag men vikten har fortsatt nedåt. Antingen så har jag misslyckats med ätande eller så var det lite vatten som försvann. Oavsett så är det ett nytt lägsta i vuxen ålder vilket känns väldigt bra. Bara två kilo kvar till drömgränsen, att vara normalviktig. En drömgräns som nog kommer modifieras allt eftersom.

Gammal 2012-05-19, 14:32   #180
LoveMachine
Not that kind of doctor

LoveMachines avatar

Datum: 2012-04-19
Tid: 11:10 - 12:40
Morgonvikt: 85,9kg

Frivändningar

5x45
5x45
5x45
5x45
5x45

Inte speciellt tungt men lite avigt då jag försökte få in tipsen jag fick förra veckan. Det gjorde att lyften var väldigt spretiga. Men när det funkarde så flög vikten verkligen upp. Det största problemet var lyckas få en snyg övergång mellan andra draget och att möta stången.

Marklyft
5x60
5x75
3x90
3x105
3x120
5x135
10x75
10x75
10x75
10x75
10x75

Vilken lättnad, än finns det hopp. Första övningen på länge som har gått genuint bra. Jag lyckades spänna in bäldet ett steg till nu när jag är spä, inne på sista hålet. Det minskade fläsket och bättre spänningen gjorde att ryggen var som en stålbalk, vilken känsla. Lyften kände snygga, raka och stabila rakt igenom. Viss var det tungt mot slutet men inte på ett ryggbrytande sätt. Jag vilade ordentligt innan toppsetet och tog gott om tid att ladda mellan lyften. Det kan till och med ha varit en sexa då jag tappade räkningen i min markextas. Det fanns nog ett eller två reps till att ge, kraften var utan like.

Militärpress

5x20
5x25
3x30
3x37,5
3x42,5
2x47,5
10x25
10x25
10x25
10x25
10x25

Även här en klar förbättring. Papperslätt upp till 42,5 kg. Där efter fick jag jobba men det kändes fortfarande stabilt. Det var irriterande när att det blev en trea på 47,5 men det ville sig inte riktigt idag. Dock var tvåan väldigt solid. Jag tror att det skulle gå vägen om jag körde om cykel en gång till.

Kommentarer

Blev less på att känna mig svag så jag passade på att äta ordentligt igår. Viss var det gott och så men det kände nästa mer påfrestande. Och resultaten lät inte vänta på sig. Plus 0,9 kg över natten men vilken styrka det gav. Det visar ju tydligt att jag måste börja tänka på när och hur jag äter så här i sluet av deffen. Att inte kunna träna ordentligt är ju knappast något att eftersträva. Framför allt gäller det nästa veckan då jag ska försöka på några nya maxtunga ettor. Frågan är om jag kan göra det utan att sabba viktnedgången helt. Det ska bli spännande att se hur morgonvikten ser ut imorgon. Mest bara för att få en uppfattning om hur mycket en laddning/tömning påverkar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:07.