2007-11-05, 20:27
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Knäböj och bänkpress
Måndag 20071105: Djup styrkelyftsböj med bälte: 160kg/4, 210kg/5, 225kg/5, 230kg/5.
Benpress: 220kg/8
Tävlingsbred bänkpress med brygga: 100kg/5, 140kg/3*6
Dips: 3*10
I bänkpress kändes det lättare idag än tidigare i höst och formen går hela tiden åt rätt håll. Det är bara till att fortsätta på den inslagna vägen så kommer styrkan av sig själv, även om det går långsamt.
Knäböjen är värre. Förbannade skit! Idag kände jag av knät igen, och nu var det inte små tendenser längre utan klar och tydlig smärta. Jag tror inte att jag slet upp skadan så våldsamt, men helt klart en försämring i alla fall. När det var som värst i augusti gjorde det ont att trycka upp sig i brygga, och så har det också varit de tidigare gångerna jag slitit upp skadan igen. Som tur är gjorde jag inte illa mig i den utsträckningen idag och hoppas att det snabbt läker ihop. Jag kände exempelvis nästan ingenting när jag tryckte upp mig i brygga på 140kg.
Nu blir det till att ta ett steg tillbaka igen och börja om på vikter kring 180kg. Det som är så tråkigt är att idag gick det riktigt lätt i böj. Jag hade kunnat trycka på så att stången lättat på ryggen på 210kg om jag bara vågat göra så. Hade säkert fixat en femma på 270kg om jag kunnat ta i allt vad jag orkar utan att tänka på skadan....men nu blir det lätt träning istället igen.
Frågan är vad som orsakade detta? Antingen är det förra veckans böjar, men knappast bara det eftersom jag inte kände något i knät efter något av benpassen. Jag gissar att mina marklyft med dräkt i fredags också belastat patellasenan en del och kanske finns en del av förklaringen här. Suck...tiden bara går och SM närmar sig
|
|
|
2007-11-05, 21:32
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Om du känner att sumomarken, eller mark öht, kan vara boven i dramat kan du ju ta tillfället i akt och köra lite tyngre raka mark. Det har ju dessutom gett dig bra ökningar i vanlig mark tidigare.
|
|
|
2007-11-05, 22:06
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av -AG-
Om du känner att sumomarken, eller mark öht, kan vara boven i dramat kan du ju ta tillfället i akt och köra lite tyngre raka mark. Det har ju dessutom gett dig bra ökningar i vanlig mark tidigare.
|
Om det bara går så vill jag fortsätta på den inslagna vägen. Den verkar kunna ge mig fina marklyft på sikt, om jag bara får ordning på tekniken. Det kändes faktiskt som att det fanns minst 20kg till i kroppen i fredags, tros att stången pendlar ut. Om jag då dessutom får till tekniken borde det kunna bli mycket. Och om jag kör böj lätt så kanske knät håller för marklyften. Det är ju faktiskt den grenen jag måste utveckla, inte böj. I paradgrenen är det bara att få köra lite tunga excentriska lyft så garanterar jag att både djupet och vikterna kommer. Böj har jag ju lätt för så jag kanske inte förlorar så enormt mycket av att träna lätt. Troligtvis är det mest viktvanan som försvinner.
|
|
|
2007-11-05, 22:19
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Jag snackade med Yngve Wahlander och han tyckte att man kan träna både smalmark och sumo, för om man är i bra form på det ena så är man också bra på det andra. Alltså håller jag med -AG-, testa smalt tills knät är tiptop.
|
|
|
2007-11-05, 22:24
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mark_Lyft
Jag snackade med Yngve Wahlander och han tyckte att man kan träna både smalmark och sumo, för om man är i bra form på det ena så är man också bra på det andra. Alltså håller jag med -AG-, testa smalt tills knät är tiptop.
|
Mmm, men Andreas pratade om raka marklyft. Det var det jag inte ville träna just nu eftersom den nuvarande träningen fungerar bra. Smala marklyft tränar jag i programmet, men eftersom jag känner av knäskadan mer där än i sumo så har det blivit lite si och så med den övningen.
I övrigt håller jag med Yngve. Att träna smala marklyft är mer eller mindre ett måste för att utvecklas sumo. Så har det i alla fall varit för mig och för många av mina klubbkamrater.
|
|
|
2007-11-05, 22:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
hoppla, jag såg inte det lilla ordet raka
Vad konstigt att du får mer ont i knät när du kör smalt
|
|
|
2007-11-05, 23:33
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Jag tror att det är pga fetknoppen drar mycket med benen när han står smalt. Sumo blir det mindre vinkel i knäleden pga han står väldigt brett, med fötterna mot vikterna.
|
|
|
2007-11-06, 13:48
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Det tycker jag med, och jag har ingen förklaring. Jag hämtar inte för mycket med låren som Andreas antyder. Det är några år sedan jag slutade med det.
Vad jag vet är att jag har ont precis i övergången mellan patellasenan och patella. En förklaring kan därför vara att stången pressar mot det skadade området och detta ger upphov till smärta. Det är den enda förklaring jag har, men den är inte speciellt trolig eftersom jag inte känner någon smärta när stången passerar över knät. Det gör ont precis i starten och när stången är strax ovanför knät på vägen ner till marken igen.
Hur som helst verkar det som att jag klarade mig ganska bra. Jag har inte känt något i knät idag och tror att det klarar sig om jag bara sänker belastningen något de följande veckorna. Just nu känns det som att jag igår klarade höstens tyngsta/bästa träningspass med minimal marginal. Den smärta jag kände under träning finns inte kvar idag och det kan jag bara tolka som att jag låg lite för nära gränsen för vad det skadade området klarar av.
Det stora problemet är att välja belastning. Att välja mellan en lätt vikt och en annan nästan lika lätt vikt är svårt när jag rehabiliterar. Det blir lätt så att jag ligger lite för nära gränsen och ibland kliver över den, med resultat att jag skadar mig igen. Kort och gott måste jag försöka hålla lite större marginal till belastningar som sliter upp skadan.
|
|
|
2007-11-06, 16:50
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Det tycker jag med, och jag har ingen förklaring. Jag hämtar inte för mycket med låren som Andreas antyder. Det är några år sedan jag slutade med det.
|
Jag inbillar mig iaf att du har spetsigare vinkel i knäleden smalt jmf med sumo, att det blir mera baksida/jumskar i sumo och mera framsida lår i smalmark. Det betyder inte att du hämtar för mycket med låren när du står smalt.
|
|
|
2007-11-07, 13:47
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Jag inbillar mig iaf att du har spetsigare vinkel i knäleden smalt jmf med sumo, att det blir mera baksida/jumskar i sumo och mera framsida lår i smalmark. Det betyder inte att du hämtar för mycket med låren när du står smalt.
|
Exakt hur det förhåller sig med vinklarna har jag aldrig försökt utvärdera. Vad jag vet är att sumomarklyften tar betydligt mer på framsida lår än smala marklyft. Drar jag smalt känner jag aldrig ens att jag använder framsidan, men drar jag sumo så är jag efter ett tungt pass ganska trött i låren.
|
|
|
2007-11-07, 14:11
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen
Exakt hur det förhåller sig med vinklarna har jag aldrig försökt utvärdera. Vad jag vet är att sumomarklyften tar betydligt mer på framsida lår än smala marklyft. Drar jag smalt känner jag aldrig ens att jag använder framsidan, men drar jag sumo så är jag efter ett tungt pass ganska trött i låren.
|
Jag vet inte heller hur det förhåller sig, jag spekulerar bara. Det behöver inte nödvändigtvis vara vinkeln som är avgörande. Det kan även ha att göra med var man har balansen när man drar igång marklyftet. I marklyft drar man ju dessutom "dött" vilket kan ge en stor belastning i startögonblicket. Min utångspunkt är iaf att högre belastning i patellasenan ger mer smärta eller risk för att slita upp skadan.
|
|
|
2007-11-07, 14:31
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Min utångspunkt är iaf att högre belastning i patellasenan ger mer smärta eller risk för att slita upp skadan.
|
Ja det är ju det mest logiska. Men, jag har som sagt fått mer ont när jag dragit smala marklyft trots att jag inte använder framsida lår i närheten av i samma utsträckning som när jag drar sumo. Då måste något annat inverka också...
|
|
|
2007-11-07, 20:38
|
|
|
Registered User
|
Knäböj och marklyft
20071107: Djup OL-böj med bälte: 140kg/5, 160kg/3*5
Djupa sumomarklyft med bälte: 130kg/5, 160kg/3*5.
Kände av knät lite, men mindre än i måndags.
|
|
|
2007-11-09, 21:29
|
|
|
Registered User
|
Bänkpress och marklyft
Fredag 20071109: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 100kg/3, 130kg/3, 160kg/2, 180kg/1.
Tävlingsbred excentrisk bänkpress med brygga: 210kg/3, 200kg/2*3.
Tävlingsbred bänkpress med brygga: 140kg/2*8
Excentriska dips: 3*5.
Vanliga dips: 2*10
Sumokronlyft med bälte: 200kg/5, 260kg/3*5.
Ett superlätt bänkpass idag. 180kg gjordes med lång stopp och gick riktigt lätt på uppvägen. Kändes som att 200kg hade följt med i ett helt strikt lyft idag, vilket får anses vara ett fall framåt. Nu saknas det inte mycket till den absoluta toppformen...
I kronlyft höll jag medvetet igen pga knäskadan. Gjorde tre riktigt lätta set på 260kg och kände viss frustration över att jag inte vågade gå tyngre vikter.
|
|
|
2007-11-12, 20:38
|
|
|
Registered User
|
Knäböj och bänkpress
Måndag 20071112: Djup styrkelyftsböj med bälte: 140kg/5, 160kg/3*5.
Tävlingsbred bänkpress med brygga: 100kg/5, 140kg/2*6, 140kg/7.
Dips: 3*10.
Oj vilken otrolig träningsvärk jag hade i bröst, axlar och triceps idag. Fredagens pass var nog en aning tufft känner jag. Det gick hur som helst bra att köra bänkpress, men jag valde att ta det lite försiktigt.
I knäböj körde jag väldigt försiktigt för att inte belasta knäskadan. Det blev en enkel uppvärmning och sedan var det klart. Resterande tid fick jag lägga på att beskåda ungdomarnas och juniorernas träning. De kör riktigt hårt nu och det ska bli spännande att se om de orkar med den extrema träningen eller om de måste skriva in lite lägre vikter innan SM.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:40.
|

|