Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis
Jag tror att.jag tänker koka chili idag. Hur brukar folk göra? 
|
Blötlägg bönorna dagen innan och koka bönorna eller kör med burkvarianten.
I en kastrull häller man upp rejält med krossad eller passerat tomat och låter småputtra. Det här kan man göra i god tid innan man ens börjat plocka fram något annat då tomaten ska koka ihop rejält. Slå också i en mörk öl.
Stek finstrimlat bacon.
Flytta bacon till tomatsåsen och släng ner lök i stekpanna. Ungefär lika mycket lök som kött räknat i vikt. Efter ca 5 min släng ner enorma mängder grovhackad vitlök.
När lökarna är klara så förflytta till grytan och bryn köttet. Här är det läget att mata på med paprikapulver, chilipulver, svartpeppar och spiskummin så att det också får en del kärlek i stekfettet. Köttet kan vara köttfärs, skapligt finstrimlat framdelskött eller det ska ändå koka i en halv evighet så det spelar ingen större roll vad det är...
När köttet är brynt och överfört till tomatgrytan så stek ett antal hackade färska tomater.
Fiffla till ett antal chilifrukter efter smak och släng ner bland de hackade tomaterna.
För över allt till grytan.
Släng i en aning salt.
Låt koka minst 1 men gärna 2-3 h. Ha en öl till att pytsa i om det ser ut att bli för tjockt.
Rör ner bönorna en stund innan man ska äta. Burkvarianten gillar jag iofs när de får koka med ett bra tag så att de blir mosiga men andra bönor förtjänar att ha spänsten kvar.
Servera med ris, majsbröd och en tomatsallad eller kokt majs.