Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-27, 21:46   #1651
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Idag känner jag mig varken bättre eller sämre än igår. Jag hoppas verkligen att jag kan genomföra min tennismatch på lördag. Jag vill inte ge min motståndare en seger på walk over eller chansen att vinna pga att jag inte är på topp.
Gammal 2008-03-28, 18:19   #1652
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Just nu klättrar jag på väggarna och vill bara träna. Är det något positivt den här förkylningen dragit med sig så är det ökad motivation. Just nu känner jag mig fet, trög och har noll kondition. Jag vill springa nu. Om ett mirakel inträffar kan jag genomföra tennismatchen imorgon. Om ett ännu större mirakel inträffar kan jag genomföra mitt långpass på söndag.
Gammal 2008-03-28, 21:25   #1653
Jondahl
Registered User

Jondahls avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Just nu klättrar jag på väggarna och vill bara träna. Är det något positivt den här förkylningen dragit med sig så är det ökad motivation. Just nu känner jag mig fet, trög och har noll kondition. Jag vill springa nu. Om ett mirakel inträffar kan jag genomföra tennismatchen imorgon. Om ett ännu större mirakel inträffar kan jag genomföra mitt långpass på söndag.
Håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande, den där helgen skulle inte jag heller vilja missa... jag skulle dock råda till att försöka tänka positivt, att stressa och känna sig usel brukar iaf jag känna inte är optimalt. Jag vet såklart att det är svårt, men jag tror faktiskt inte du är varken fetare eller trögare än för fem dagar sen (och då var du ju lättare än en fjäder i steget, vad jag kan förstå).
Jondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-29, 08:25   #1654
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jondahl Visa inlägg
Håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande, den där helgen skulle inte jag heller vilja missa... jag skulle dock råda till att försöka tänka positivt, att stressa och känna sig usel brukar iaf jag känna inte är optimalt. Jag vet såklart att det är svårt, men jag tror faktiskt inte du är varken fetare eller trögare än för fem dagar sen (och då var du ju lättare än en fjäder i steget, vad jag kan förstå).
Tack ska du ha! Jag försöker vara optimistisk. Det positiva är att jag iallafall inte har feber. Idag är jag lite snörvlig men allmänt piggare.

Förhoppningsvis har jag inte tappat så mycket riktig form. Däremot är det subjektiva intrycket att jag saknar kondition nu.
Gammal 2008-03-31, 05:28   #1655
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Lördag

Tennis

2h

Prestigematchen. Tyvärr blev det en smärtsam förlust. Under inbollningen satt allt perfekt. När det väl blev match kom gummiarmen och jag höll igen alldeles för mycket. Resultatet blev halvmesyrer till slag. Det var först i slutet av matchen som jag kom igång och då gick spelet desto bättre. Jag har redan ställt krav om en revansch. Med tanke på hur lång tid det tog innan den här matchen genomfördes sker det antagligen till sommaren.

Förkylningen var inte helt borta så jag var tvungen att hålla igen lite på löpningen. Att jag inte sprungit under veckan märktes.

Söndag

Tennis

1h

Förkylningen var nästan helt borta när jag skulle ha tennislektion. Kul lektion och jag såg till att öva extra hårt efter den smärtsamma förlusten.

Jag vågade inte chansa med ett långpass igår. Tennis kändes tillräckligt ansträngande för kroppen. Nu har jag förhoppningsvis möjlighet att genomföra den här träningsveckan utan ofrivilliga uppehåll.
Gammal 2008-03-31, 05:38   #1656
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Klokt att skippa långpasset.

Det var ju positivt att du i alla fall lirade lite tennis och framför allt prestigematchen. Okej att du fick stryk, men du kommer undan med hedern i behåll eftersom du trots allt genomförde matchen.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-01, 05:18   #1657
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Klokt att skippa långpasset.

Det var ju positivt att du i alla fall lirade lite tennis och framför allt prestigematchen. Okej att du fick stryk, men du kommer undan med hedern i behåll eftersom du trots allt genomförde matchen.
Tveksamt om jag inte hade tjänat mer heder på att fejka en skada och avbrutit matchen när vi låg lika.

Idag ser jag för övrigt fram mot ett löppass. Undrar hur trögt det kommer gå.
Gammal 2008-04-02, 05:32   #1658
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Löpning

10 km
4:55 min/km

Sensationellt nog blev det ett löppass. Första gången på en dryg vecka. Motivationen fanns där. Formen måste jag ha glömt i samband med påskfirandet och senaste långpasset. Helt otroligt hur tungt det kan kännas att springa en mil. Efter ett sådant pass är jag ännu mer övertygad om hur mycket färskvara konditionen är. Om någon med "grundkondition" sedan tidigare glansdagar kommit och stört mig när det gick som tyngst skulle jag ha fått ett utbrott.

Det positiva är ändå att jag fick springa utan att att känna av min förkylning. Nu hoppas jag att den här veckan går i friskhetens och träningens tecken. Ett orosmoln är att min sambo har åkt på en rejäl förkylning. Vi får hoppas att det är samma som jag hade, annars får jag välja mellan isolering eller ett nytt träningsuppehåll.
Gammal 2008-04-03, 13:11   #1659
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Onsdag

Löpning. Pyramidintervaller

(2 minuter joggning mellan varje intervall)

Uppvärmning
250 m
500 m
750 m
1000 m
750 m
500 m
250 m
Nedjoggning

Totalt 8,2 km

Jag trodde att det första passet efter förkylningen skulle kicka igång kroppen. Tydligen räckte inte det. Det var länge sedan jag mådde så dåligt under ett intervallpass. Då var tempot ändå en bit ifrån vad jag brukar kunna prestera. Det verkar bli en lång väg tillbaka för att hitta den form jag hade för ett par veckor sedan.
Gammal 2008-04-03, 13:53   #1660
GurraGo
Registered User

GurraGos avatar

Reg.datum: Apr 2007
Kan en nyfiken få sin nyfikenhet tillfredställd genom att få en hint om vilken fart du hålelr?

Blod,svett och tårar - min journal
GurraGo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 14:03   #1661
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Noodles Visa inlägg
Jag trodde att det första passet efter förkylningen skulle kicka igång kroppen. Tydligen räckte inte det. Det var länge sedan jag mådde så dåligt under ett intervallpass. Då var tempot ändå en bit ifrån vad jag brukar kunna prestera. Det verkar bli en lång väg tillbaka för att hitta den form jag hade för ett par veckor sedan.
Brukar ta mig minst 3-4 pass innan jag är tillbaka och presterar på min normalnivå. Har varit sjuk rätt mycket nu de senaste månaderna så har åkt på många av dessa återhämtningspass. Verkar vara relaterat till om man kommer igång tidigit (vilket du har gjort) eller om man vilar ett par till tre dagar extra. Då verkar det i alla fall gå lättare.

Ett par pass till så är du tillbaka.
Gammal 2008-04-03, 14:14   #1662
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Kul att dina intervaller är på G igen. Det var ju en av höjdpunkterna att läsa om under förra våren. Kanske just därför du inte springer dom så ofta längre, vidskepligheten från förra vårens marathonförbredelser kanske skrämmer.

Är det ett pass som du har lagt in och sparat i klockan förresten?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 16:50   #1663
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Citat:
Ursprungligen postat av GurraGo Visa inlägg
Kan en nyfiken få sin nyfikenhet tillfredställd genom att få en hint om vilken fart du hålelr?
Lovar du att inte skratta? Långsammaste intervallet på det här passet var 4:31 min/km och det snabbaste var 4:11 min/km. Jag skulle gissa att snittet blir 4:20 min/km per intervall. Normalt brukar mitt snabbaste intervall ligga ner mot 3:50 min/km och jag håller de långsammaste under 4:10 min/km. Med tanke på hur trött jag var trots det låga tempot igår så är det svårt att vara nöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Brukar ta mig minst 3-4 pass innan jag är tillbaka och presterar på min normalnivå. Har varit sjuk rätt mycket nu de senaste månaderna så har åkt på många av dessa återhämtningspass. Verkar vara relaterat till om man kommer igång tidigit (vilket du har gjort) eller om man vilar ett par till tre dagar extra. Då verkar det i alla fall gå lättare.

Ett par pass till så är du tillbaka.
Jag hoppas det. Jag har gett upp ambitionen att göra några superpass den här veckan. Får jag genomföra mitt långpass och kommer över skamgränsen (40 km) i veckomängd är jag relativt nöjd. Det här får vara en startsträcka.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Kul att dina intervaller är på G igen. Det var ju en av höjdpunkterna att läsa om under förra våren. Kanske just därför du inte springer dom så ofta längre, vidskepligheten från förra vårens marathonförbredelser kanske skrämmer.

Är det ett pass som du har lagt in och sparat i klockan förresten?
Tack! Kul att du gillar mina intervaller. Det är inte alltid jag själv gör det. Jag är nog inte mycket försiktigare i kvalitetsträningen nu jämfört med förra året. När jag väl kör passen är det både tuffare och längre nu. Framför allt backträningen är hårdare. Däremot försöker jag begränsa till ett kvalitetspass per vecka. Jag har märkt att kroppen kan ta ut sig mer på kvalitetspassen om jag kompletterar med tre "vanliga" pass. Därför blir det ofta varannan vecka backträning och varannan vecka intervaller.

Förra årets marathonträning var bra på många sätt. Det roliga är att jag har tränat ännu bättre i år. Å andra sidan ger empiriska studier av SM07 att mer träning ger större risk att bryta... Undantaget är Lidingöloppet där den fina kontinuerliga löpträningen gjorde att jag kunde springa i mål utan att vara särskilt trött.

Passet är inlagt i klockan, ja. Jag skapade det i Training Center och förde över. Det går att göra direkt i klockan också, men det är lite pilligare.
Gammal 2008-04-03, 17:04   #1664
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Jag ska försöka mig på en månadssammanfattning för första gången på ett tag.

Sammanfattning träning mars 2008.

Styrketräning

6 pass

Löpning

10 pass
Totalt distans: 114 km

Tennis

5 pass
Totalt 6h

Totalt 21 träningspass

Total träningstid: 18,5 h

En ok månad. Löpningen har kommit igång så smått efter ett par dåliga månader. Som tur är har jag fortfarande ett rätt bra genomsnitt om jag ser ett år tillbaka. Nu kommer det förhoppningsvis trappas upp ytterligare.

Styrketräningen hade gärna kunnat vara fler pass. Mitt schema är egentligen 2 pass per vecka. Något som jag uppenbarligen inte höll. Problemet är att styrketräningen alltid får ge vika om jag måste prioritera bort ett pass av tidsskäl. Dessutom var jag bortrest under påsken och då är det lättare att springa än styrketräna. Det positiva i styrketräningen är att motivationen är tillbaka och jag märker resultat igen.

Tennisen skulle jag gärna ha haft fler pass av. Problemet där är att överhuvudtaget få tag i en bana. Förutom mina lektioner fick jag iallafall in en match.

Sammanfattningsvis är det en hyfsad träningsmängd. Variationen är åtminstone bra. Jag vet inte hur mycket 18h är egentligen. Jag tycker det verkar lite ynkligt och jag borde snitta 1h per dag för att undvika soffpotatisstämpeln.
Gammal 2008-04-04, 05:29   #1665
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Styrketräning

50 minuter

Ett bra styrketräningspass. Med tanke på att det var en vecka sedan sist gick det bättre än löpningen. Jag kanske borde skola om och satsa på min byggarkarriär igen.

Förresten var det väldigt glest med folk på gymmet för att vara en vardagskväll. Har vi åter hamnat i det vakuum som uppstår mellan de första beachträningarna och de mer panikartade försöken som kommer i slutet av maj?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.