2006-08-25, 19:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Chaan
Nej någon karate blir det inte.
|
Det kanske är lite svårt också eftersom det är i uppsala  .
Dagens pass:
Chins
4*2 kv
Jag har kört denna muskelgrupp tidigare i veckan så jag körde ingen fail.
Bänk
1*2 55 kg
1*1 55 kg Tappade stången på mig själv
I andra settet så tappade jag stången över mig själv. Jag blev skitsur! Inte bara att man tappar stången. Jag ökar alldrig heller i bänken.
Marklyft
1*3 88 kg
1*4 88 kg PB
1*5 88 kg PB
1*3 88 kg Tappade stången igen!
Greppet var tydligen helt slut så jag bestämde mig för att sluta. Jag hade säkert slagit mycket högre pb om jag hade använta dragremmar, men jag kör ju hardcore så då får man skita i dragremmar och bälte.
Pb med 2 repetitioner.
Stångrodd
1*3 60 kg FUSK
1*2 60 kg Första repetitionen var FUSK
2*2 60 kg Riktigt strikta PB
Pb med 7 kg.
Shrugs
1 set 30 kg
2 set 40 kg
Ökat minst tjugo kilo fast jag inte tränat nacken.
Jag är fortfarande skadad i foten/benet så det var därför jag inte tränade ben idag.
|
|
2006-08-26, 14:36
|
|
Registered User
|
Lördag: Karate
Idag var det massor av slag kombinationer som gällde, vilket passade mig perfekt efter som min fot/ben skada fortfarande håller i sig.
Uppvärming
Lite hoppande runt, slag och lite lätt fys.
Komentar: Jag har blivit mycket bättre på armhävningsfronten. Mycket åthålligare och mycket explosivare.
Grundteknik-Sanchin dachi
Jodan uke- Block mot höga slag/sparkar x30
Gedan barai- En svepande blockering mot låga slag/sparkar x30
Soto uke- Vanligaste blockeringen i sparring, rundgående blockering x30
Uchi uke- Används nästan alldrig i sparring, rundgående blockering gåendes inifrån och ut x30
Komentar: Jag måste se till att ite guppa så mycket.
Slagkombinationer
Här körde vi lite olika slagkombinationer, vilket gick jätte bra. Detta var huvuddelen av passet.
Komentar: Idag upptäckte jag till min förtjusning att jag blvit grymt mycket explosivare i rotationsmusklern, underbart!
Padsronder
1 min instensivt 1 min vila
30 s intensivare 30 s vila
15 s ännu mer instensivt 5 s vila x4
Komentar: Jag blev knappt trött! Kändes hur lätt som helst!
Kroppsfys
Armhävningar: 10 st + 5 statiskt x4
Situps: 60-70 st vet ej exakt
Benlyft: 30-50 st vet inte här heller
Armhävningar: 20 st
|
|
2006-08-26, 14:55
|
|
Registered User
|
Raport efter sommaren!
Mina mål som jag ville uppnå
1. Gå upp 4,5 kg till Sommarens slut <Avbrutet>
2. Bättra min kondis regält <Avklarat>
3. Längta till gymmet <Pågår>
4. Klara 90 kg i bänk vid sommarens slut.<Mission faild>
5. Klara 140 kg i knäböj vid sommarens slut.<Ska kollas, förmodligen klarat>
6. Klara 100 kg i marklyft vid sommarens slut.<Ska kollas förmodligen klarat>
7. Klara 5 chins vid sommarens slut.<Ska kollas för modligen misslyckats>
Komentarar till alla punkterna
1. Mitt i sommaren fick jag reda på att konsten för en lyckad viktuppgång som kampsportare är svårare än vad man tror. Jag bestämde mig därför för att ligga på +-0 kalorier/dag.
2.Vid BIP-testet i danmark var jag sjunde bäst av 80 st. Det anser jag vara ett tecken att tro på. Dagens padsronder kändes knappt. Innan sommaren höll jag att säcka ihop under samma delmoment.
3. Jag fortsätter att jobba på det. Mitt i sommaren lyckades jag, men nu har det väll gått tillbaka lite.
4. Alldeles för högt satt mål! Dessutom så vägrar mina bröst att växa! Dessutom har jag inte tränat så mycket gym som jag hade velat under sommaren. Detta beror på att jag investerade i ett eget gym och då väntade med att gå på något annat.
5. Nu tar jag 25*5 i enbensknäböj. Jag vet inte vad det är i vanliga knäböj. Förmodligen så har jag väll klarat målet.
6. Nu tar jag 88*5, lätt. Jag klarar säkert en etta på 100.
7. Nu klarar jag fyra tror jag. Detta är också en av mina svaga muskelgrupper.
|
|
2006-08-26, 15:06
|
|
Registered User
|
Nya mål
Nya mål
Nu är det dags att sattsa mer på karate. Dvs sätta mål för karate istället för styrkelyften. Hoppas att jag klarar dem.Målen står i prioritetsordning med det jag prioriterar högst upp. Dessa mål gäller tills graderingen i jul.
Långsiktiga mål
1. Gradera till blått bälte med streck.
2. Delta i minst två tävlingar denna termin.
Halvviktiga, långsiktiga mål
3. Utveckla bättre muskeluthållighet.
4. Fortsätta att sätta pb i styrketräningen, klara dubbel kroppsvikt i knäböj och marklyft och klara kroppsvikt i bänkpress
5. Utveckla ännu bättre kondis.
Kortsiktiga mål
1. Delta i klubbmästerskap.
2. Delta i All Fight.
Halvviktiga, kortsiktiga mål
3. Öka i armhävningar.
4. Sätta pb i bänkpress.
|
|
2006-08-26, 16:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
Jag gillar att du rapporterar så pass mycket från karatepassen. Själv har jag hitentills noll koll vad allt heter så.
Men jag tycker du kör alldeles för tungt i bänken! Ska du öka så testa konstant variation (det kör jag på). Ena veckan kör du 10 reps @ 3 set, nästa vecka 5 set @ 5 reps etc etc.
Kroppen hinner då aldrig vänja sig och du stimulerar tillväxten bättre.
Alltså variera antalet reps och set från pass till pass.
Själv har jag märkt att min bänkpressträning går bäst när jag pyramidar med kort vila t ex från mitt senaste pass.
50 kg * 12
55 kg * 10
60 kg * 8
57,5 kg * 7 (Skulle klarat en 10.a här)
52,5 kg * 10 (Siktade på 12 reps)
Sen brukar jag ibland köra ett sista avslutade set t ex efter de där 5 seten körde jag:
40 kg * 6
Där alla reps vara strikta, långsamma och med 1-2 s stopp i bottenläget. Denna kombination ger mig enorm pump!
Har du problem med chinsen föreslår jag att du börjar cheata dem. Det gjorde jag från början. Först klarade jag inte en enda. Då körde jag väldigt kort rörelsebana. När jag orkade det "juckade" jag upp några reps. Efter jag kört så ett tag kunde jag nu gå djupare och köra riktiga chins.
|
|
|
2006-08-26, 17:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av X-Change
Jag gillar att du rapporterar så pass mycket från karatepassen. Själv har jag hitentills noll koll vad allt heter så.
Men jag tycker du kör alldeles för tungt i bänken! Ska du öka så testa konstant variation (det kör jag på). Ena veckan kör du 10 reps @ 3 set, nästa vecka 5 set @ 5 reps etc etc.
Kroppen hinner då aldrig vänja sig och du stimulerar tillväxten bättre.
Alltså variera antalet reps och set från pass till pass.
Själv har jag märkt att min bänkpressträning går bäst när jag pyramidar med kort vila t ex från mitt senaste pass.
50 kg * 12
55 kg * 10
60 kg * 8
57,5 kg * 7 (Skulle klarat en 10.a här)
52,5 kg * 10 (Siktade på 12 reps)
Sen brukar jag ibland köra ett sista avslutade set t ex efter de där 5 seten körde jag:
40 kg * 6
Där alla reps vara strikta, långsamma och med 1-2 s stopp i bottenläget. Denna kombination ger mig enorm pump!
Har du problem med chinsen föreslår jag att du börjar cheata dem. Det gjorde jag från början. Först klarade jag inte en enda. Då körde jag väldigt kort rörelsebana. När jag orkade det "juckade" jag upp några reps. Efter jag kört så ett tag kunde jag nu gå djupare och köra riktiga chins.
|
Mmm, jag aksnke ska börja köra din variant i bänken. Problemet är bara att en kampsportare behöver ha så hög maxstyrka gämnfört med volymen. Därför tränar jag inte så. Men eftersom bröst ligger efter så kan det faktiskt vara en idea
|
|
2006-08-26, 18:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2004
|
Lycka till med dina mål.
|
|
|
2006-08-26, 19:12
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Detsamma
|
|
|
2006-08-26, 19:27
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Föredömligt målinriktat, du verkar vara fokuserad till tusen! Jag är övertygad om att du kommer att klara graderingen och sätta nya PB. Du verkar inte rädd för att ta i och kämpa för dina mål.
Lycka till!
|
|
|
2006-08-26, 23:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av BRÖÖÖÖD
Mmm, jag aksnke ska börja köra din variant i bänken. Problemet är bara att en kampsportare behöver ha så hög maxstyrka gämnfört med volymen. Därför tränar jag inte så. Men eftersom bröst ligger efter så kan det faktiskt vara en idea
|
Du kan inte öka volym ifall du inte ökar energintaget (kcal +). Vad jag menar är att jag fått det lättare att ta mig ifrån "platåerna" man stannar på i bänken med det här sättet. Plus att det är roligare än att ligga och tugga samma 5*5-metod vecka ut och in.
Sen har jag fått lite bättre volym med (ligger på plus-minu-noll i kcal), men den skillnaden är så marginell så det kan struntas helt i.
Ser du till att sköta stretchingen ordentligt så är det ingen konst att kombinera karate med mer muskelvolym, om man nu vill ha mer volym dvs.
|
|
|
2006-08-27, 07:59
|
|
Registered User
|
Pellefant Tack så mycket. Målen är mer psykiska än förra gången. Det är grymt nervöst att kliva in i ringen i en tävling.
Chaan Tackar, fick faktiskt lite inspiration av utvärdering och uppsättning av mål av dig.
LadyG Tack för stödet! Tränar du också kampsport?
X-Change Problemet är X-Change att det faktiskt är mycket svårare att göra en lyckad bulk för karate. Kanske inte teoretiskt, men praktiskt.
Jag har en gång i mitt liv gjort en totalt misslyckad bulk för karaten. Jag gick upp i vikt och styrka, men på mattan gav det inte mycket. Men jag tror faktiskt att en försiktig bulk snart kommer att inledas.
|
|
2006-08-27, 08:11
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av BRÖÖÖÖD
LadyG Tack för stödet! Tränar du också kampsport?
Jag har en gång i mitt liv gjort en totalt misslyckad bulk för karaten. Jag gick upp i vikt och styrka, men på mattan gav det inte mycket. Men jag tror faktiskt att en försiktig bulk snart kommer att inledas.
|
Japp, tränar ju-jutsu och har gjort det i ungefär fyra år.
Är inte kondition, uthållighet (återhämtning) och snabbhet mer prioriterat än bulk, i synnerhet om du ska tävla? Jag tävlar inte själv, men man känner ju ganska snabbt vad som sviktar först på sparring-passen.
Personligen tycker jag förbättrad kondition har gett mig otroligt mycket, fast jag tycker fortfarande inte intervall och cykel är kul. Men jag gillar det som händer på mattan, så då får man bita ihop
|
|
|
2006-08-27, 10:41
|
|
Nerd in disguise
Reg.datum: Jan 2006
|
Ser bra ut, kör hårt!
|
|
|
2006-08-27, 10:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Är All Fight fullkontakt ?
|
|
|
2006-08-27, 12:20
|
|
Registered User
|
LadyG Just nu måste jag säga att ökad muskelåthillighet, styrka och explosivitet ligger på högsta plats. Min kondis är redan väldigt bra. Den är verklien inte lika hög prioritet.
Kul med en till kampsportare! Ska du inte också skapa en ny journal, så vi kampsportare kan ta över världen (dvs kolozzeum).
Absinteh Tackar. Vi får se, men jag hoppas på att närma mig dig när det gäller styrkeestats. Du gick ju om mig för ett tag sen ju.
xynd All fight är väl något mellanting. Man har benskydd, handskar men man får inte sparka igenom sparkar mot huvudet.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.
|

|