2014-04-19, 20:02
|
|
|
Fudoshin
Reg.datum: Apr 2006
|
20,3km 2:18:36
Jättetungt och varmt långpass, höll på att dö värmedöden kändes det som! Dessutom har jag träningsvärk, så det var extra tungsprunget idag. Tänkte på bilden Morty la upp, Embrance the grind, och försökte bita ihop trots att benen kändes som sista milen på maran redan från början idag. Känner mig rätt nöjd med att jag lyckades snitta 6:48 min/km ändå, med tanke på hur sliten jag känner mig. Schemat tyckte 6:30 men det fanns ingen chans idag.
Men det är det de här tunga veckorna går ut på. Och nästa två blir värre, 11 respektive 10 mil vardera. Först därefter kommer en kort 5-milsvecka då jag kan vila ut.
Senast redigerad av LadyG den 2014-04-19 klockan 20:04.
|
|
|
2014-04-19, 21:18
|
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Värmen kan verkligen vara en rejäl motståndare. Varje gång jag springer i riktig värme tänker jag tillbaka till det Gbg-varvet där det låg utslagna löpare hos sjukvårdare längs hela banan. Försöker "lyssna" lite extra på kroppen så man inte däckar.
|
|
|
2014-04-19, 22:05
|
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Värmen kan verkligen vara en rejäl motståndare. Varje gång jag springer i riktig värme tänker jag tillbaka till det Gbg-varvet där det låg utslagna löpare hos sjukvårdare längs hela banan. Försöker "lyssna" lite extra på kroppen så man inte däckar.
|
2012 var det va? Det var otäckt, massor av folk som stupade till höger och vänster.
Jag får försöka komma ihåg det nu några veckor framöver och inte vara för hård mot mig själv, man är ju helt ovan vid värme så det tar ju extra hårt. Det kan ju faktiskt vara lite farligt om man är dålig på att dricka, ovan vid värme och går ut hårt.
På sätt och vis är det bra att värmen kommer redan, så kanske det inte blir samma chock på varvet och maran sen.
|
|
|
2014-04-20, 10:44
|
|
|
Fudoshin
|
När jag kollade i schemat framöver upptäckte jag att Lidingö Ultra 50km nästan smugit sig på mig, det är 13 dagar till tävling ju. Det pirrar faktiskt till lite i magen eftersom Lidingö ultra inleder ett sjok av tävlingar som jag tycker är riktigt roliga och som under många år varit de viktigaste med Stockholm Marathon som Grande Final. Nu har de fått finna sig i att spela andrafiolen, eftersom huvudnumret även i år kommer att vara Stockholm Ultramarathon 100km.
3:e maj: Lidingö Ultra 50km
17:e maj: Göteborgsvarvet 21km
31:e maj: Stockholm Marathon 42km
I år blir det två veckor mellan varje lopp, det passar mig bättre. Något år har det bara varit en vecka mellan Varvet och maran och då har jag inte kunnat prestera bra på något av dem. Men i år har de lagt loppen perfekt, och jag börjar tro det är med flit (jag har mailat kanslierna och bönat och bett dem om att de ska försöka undvika att kollidera med varandra, och jag kan knappast vara den enda)
Naturligtvis klurar jag ju på om jag är i form, är jag på hugget? Kommer jag att nå mina mål? Det vet jag inte, men jag har i alla fall chansen tror jag. Jag vet att jag är snabbare, jag har varit snabbare på kontrollrundorna i år (jag har ett par rundor jag använder som benchmark) men jag har ingen aning om huruvida jag är lika uthållig eller ej. Jag har skött långpasset men räcker det? Förra året hade jag dessutom fruktansvärd tur med vädret, det var (för mig) perfekt väder och jag var lagom taggad då. Kommer jag att ha samma tur i år, och tajma lika bra?
Stockholm- Marathonveckan blir tuff oavsett vilken form jag är.
Spännande!
Senast redigerad av LadyG den 2014-04-20 klockan 10:47.
|
|
|
2014-04-20, 21:11
|
|
|
Fudoshin
|
35,3km 4h25
Första 20km körde jag solo, sen svängde jag förbi hemmavid och plockade upp dottern som skulle köra sitt 15km-pass. Vi fyllde på vätskebältena i Barkarby och då var det fortfarande varmt ute! Nu har vi lite olika utgångsläge, men 15km är samma distans oavsett fart och på slutet kände jag av distansen trots att farten var lägre än jag skulle ha hållit om jag sprang själv. 35km är längsta långpasset i år. Det var rejält varmt idag och nu känner jag mig nästan grillad, men efter 4,5 timma i solen är det kanske inte så konstigt. Eftersom vi började så sent på dagen hann solen nästan gå ner innan vi var hemma igen och då som först blev det lite svalare ut, men det var bara skönt!
Denna vecka 90,84km, snittempo över veckan 6:44 min/km. Jag är mer än nöjd, men skam vore det väl annars med två nya personbästa och allt i bagaget!
|
|
|
2014-04-22, 17:17
|
|
|
Fudoshin
|
5x2000@halvmarafart & 90s gåvila
5x2000 i halvmarafart m 90s gåvila och jag fick till både uppvärmning och nerjogg. Svettigt, det var ju varmt idag!! Härligt! Fast jag blev lite störd av att det cyklade barn på idrottsplatsen, jag var lite rädd att springa omkull dem och då hade jag inte varit den som fått mest ont. Så små de var hade jag nog mosat dem. En idrottsplats är en dålig lekplats kan jag tycka, som helst idrottar på idrottsplatsen men jag kanske är konstig?
|
|
|
2014-04-23, 18:54
|
|
|
Fudoshin
|
18,5km 2:12:27
Till Ursvik, gröna milen och hem. Riktigt tungt att springa i Ursvik, väggade totalt och hade fullt sjå att hålla styrfart. Det gick lite lättare hem eftersom jag kom upp på asfalten igen, men riktigt bra blev det aldrig. Lustigt nog hade jag en snittpuls på 72% av HRM och en högsta notering på 84%. Hade kunnat svära på att det låg mycket högre. Pollenhalterna gör inte livet lättare direkt. Kan nog ha med katten att göra också, klockan 4 väckte hon hela huset eftersom hon hade en hårboll som måste upp och det ylade hon om som en mistlur. Så i slutänden gick det nog rätt bra ändå.
|
|
|
2014-04-24, 17:49
|
|
|
Fudoshin
|
15km 1:38:16
Över 1000km avverkade hittills i år, snittempo i år 6:35 min/km och snittdistans per vecka 61,2km baserat på 16,6 veckors statistik.
Idag gick det mindre trögt än igår, men det gick fortfarande tungt. Pollenhelvete. Å andra sidan hade jag inte så väldigt hög puls, bara 79% av HRM i snitt över passet och 87% som mest, gissningsvis i den långa sega backen upp mot Barkarby handelsplats. Jag brukar ha högsta noteringen i pulskurvan i den backen, den tar ju aldrig slut.
|
|
|
2014-04-24, 18:53
|
|
|
Fudoshin
|
Om jag inte hakar upp mig på att en vecka börjar på måndagen och slutar på söndagen, utan t ex väljer att se hur mycket jag sprungit mellan fredag och torsdag blir det intressant. Räknar jag den traditionella veckan sprang jag 90,84km förra veckan och 48,91km denna veckan. Men räknar jag löpta pass sen i fredags och till idag blir det 119,72km.
Det är inte konstigt att jag är trött kanske, och inte riktigt har något klipp i steget. Det är kanske inte så jättekonstigt att jag tycker det är tungsprunget, trots att det inte avspeglas i pulsen något vidare. Det har hänt flera gånger att jag tänkt att "nu måste jag ha skyhög puls" och så har jag tvärt om rätt låg puls. Men musklerna är för trötta för att orka jobba så hårt att hjärtat får någon anledning att jobba speciellt hårt antar jag. Om den teorin stämmer så kommer det förmodligen att gå undan av bara helvete om två veckor när jag lättar på träningen rejält, från ~10mil/v till ynka 5.
Jag hoppas det blir så i alla fall, annars har jag gnetat och stretat i onödan.
|
|
|
2014-04-24, 20:17
|
|
|
Musklig
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG
Över 1000km avverkade hittills i år, snittempo i år 6:35 min/km och snittdistans per vecka 61,2km baserat på 16,6 veckors statistik.
Idag gick det mindre trögt än igår, men det gick fortfarande tungt. Pollenhelvete. Å andra sidan hade jag inte så väldigt hög puls, bara 79% av HRM i snitt över passet och 87% som mest, gissningsvis i den långa sega backen upp mot Barkarby handelsplats. Jag brukar ha högsta noteringen i pulskurvan i den backen, den tar ju aldrig slut.
|
Vilken backe menar du? Jag cyklade och sprang ofta till och från jobbet i Ikeahuset från Vällingby (Nälsta) men minns inte riktigt backarna.
|
|
|
2014-04-24, 20:31
|
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Vilken backe menar du? Jag cyklade och sprang ofta till och från jobbet i Ikeahuset från Vällingby (Nälsta) men minns inte riktigt backarna.
|
Enköpingsvägen, från det att man korsar Norrviksvägen hela vägen upp till Viksjöleden åtminstone, mot Ikea och Säbysjön blir det lite flackare. Jag tror det är en ganska ny gång- och cykelbana för den är fortfarande bara grovt grus och makadam, som en byggväg nästan.
|
|
|
2014-04-26, 20:02
|
|
|
Fudoshin
|
21,16km 2:20:50
Åkte till Kungsängen och sprang hem till Spånga, inte rakaste vägen dock för det hade inte blivit några 2 mil. KUL!!! Jag har aldrig varit där, och hade bara en rudimentär uppfattning om hur jag skulle ta mig hem. Makalöst skoj!
Jag har katastrofalt dåligt lokalsinne, det är så uselt att det gränsar till löjeväckande hur vilse jag kan gå. De som känner mig vet att jag inte gör mig till eller försöker fåna mig: jag har verkligen så uselt lokalsinne.
Det gör det till en utmaning att försöka hitta nya löprundor, särskilt som jag behöver rundor som är uppemot 2-3 mil eller mer.
Nu är jag ju förstås jättesugen på att ta reda på om det går att springa från Bålsta till Spånga istället. Det är främst sträckan mellan Bålsta och Kungsängen som oroar mig, Enköpingsvägen ser inte så gästvänlig ut som den var mellan Kungsängen och Barkarby, där jag vek av in på Järvafältet för att få in lite fler kilometrar i rundan.
Det var rätt häftigt också att när jag springer och grubblar på annat och inte bryr mig om fart håller jag 6:40/km cirka, och då hade jag en snittpuls på 75% av HRM. Högsta pulsen landande på 82% och det är ju faktiskt rätt lågt det med.
Jag är sjukt nöjd helt enkelt, och så himla sugen på mer!
|
|
|
2014-04-26, 20:26
|
|
|
Musklig
|
Jag har cyklat många gånger mellan Bålsta ( bodde där före jag flyttade till Vällingby )och Barkarby men aldrig sprungit. Tanken slog mig nog aldrig då den vägen inte är speciellt lockande.
|
|
|
2014-04-26, 20:31
|
|
|
Fudoshin
|
Citat:
Jag har cyklat många gånger mellan Bålsta ( bodde där före jag flyttade till Vällingby )och Barkarby men aldrig sprungit. Tanken slog mig nog aldrig då den vägen inte är speciellt lockande.
|
Men det är framkomligt iaf så man inte måste trängas med bilarna?
|
|
|
2014-04-27, 20:09
|
|
|
Fudoshin
|
31,25km 3:47:10
Fästmannen och jag åkte till Norsborg och tog oss hem därifrån, han på inlines och jag sprang. Vilket väder! Det var ju varmt!! Jag tog det jättelugnt i början, 7:20- 7:30 och försökte känna in vädret, värmen och eventuell blåst (det var ingen knappt). Ryggan värmde gott också. Men det var så fint att springa därute, fina gång- och cykelbanor och vacker natur. Ganska många och jobbiga motlut också i och för sig men man får ta det onda med det goda
Vi stannade i Ekerö centrum och köpte glass, det var förskräckligt utplockat på ICA (nästan slut) och nästan allt var stängt..? Rena landet ju!
Djursholm var också fint, men Nockebybron var lite jobbig. Sen kom i till Brommaplan och hemväg, via Sundbyberg och Spånga.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:54.
|

|