Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-06, 17:56   #151
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring

Stor Hård Ådrigs avatar

Reg.datum: Mar 2012
När jag kör knäböj och det börjar bli för tungt sista repsen tappar jag ofta svanken och övre ryggen fälls fram (har kvar ländryggen). Finns det nån skaderisk med det och borde man avsluta setet då?
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-06, 18:29   #152
ChrisDEFC
Registered User

ChrisDEFCs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Stor Hård Ådrig Visa inlägg
När jag kör knäböj och det börjar bli för tungt sista repsen tappar jag ofta svanken och övre ryggen fälls fram (har kvar ländryggen). Finns det nån skaderisk med det och borde man avsluta setet då?
Ja det finns ökad skaderisk om du tappar svanken. Träna mer bål. Andra saker som kan hjälpa förutoma att träna med bål och baksida lår osv är att flytta ner stången om du har en hög stångplacering, då får du ner tyngdpunken lite och det är lättare att hålla upp bröstet. Tänk att vikten ska vara på hälarna, det brukar hjälpa mig. Svårt att fälla fram ryggen om vikten ligger på hälarna... När du känner att det blir för tungt för bålen så kan du bara sänka vikterna något och klämma ut det sista, alternativt flytta över till benpressen och fortsätta mata benträning där.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-06, 19:06   #153
Stor Hård Ådrig
fet hårig åldring

Stor Hård Ådrigs avatar

Reg.datum: Mar 2012
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
Ja det finns ökad skaderisk om du tappar svanken. Träna mer bål. Andra saker som kan hjälpa förutoma att träna med bål och baksida lår osv är att flytta ner stången om du har en hög stångplacering, då får du ner tyngdpunken lite och det är lättare att hålla upp bröstet. Tänk att vikten ska vara på hälarna, det brukar hjälpa mig. Svårt att fälla fram ryggen om vikten ligger på hälarna... När du känner att det blir för tungt för bålen så kan du bara sänka vikterna något och klämma ut det sista, alternativt flytta över till benpressen och fortsätta mata benträning där.
Håller på att hitta en skön placering av stången. Just nu har jag den precis ovanför en del av axelns skelett (svårt att precisera) på nedre delen av övre trapz. Tycker det känns rätt skönt, men jag tror du har rätt i att den är lite för högt upp. Känns bara som om den glider ner ifall jag har den under skelett-delen jag pratade om. Ska testa runt lite mer nästa pass.
Stor Hård Ådrig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-06, 22:40   #154
hocky
Registered User

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka Visa inlägg
Slänger upp böjen idag på 55kg, är det någon som kan se varför jag får lite känningar nedanför knäskålen?
http://www.youtube.com/watch?v=4bgkz...ature=youtu.be

MvH
Vet inte varför.
Men tycker du borde sträcka på dig mer i början, som om nån drog dig i håret.
hocky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-10, 20:05   #155
HJÄLTE
Registered User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av HJÄLTE Visa inlägg
Jag har kört SL 5x5 nån månad nu (knappt satt min fot i ett gym tidigare). Och då jag tränar ensam har jag fått noll feedback på mina knäböj.

Har iaf kommit upp till 96kg och det börjar bli lite tungt nu. Antar att mina böjar är långt ifrån optimala men är det någon risk att jag skadar mig om jag fortsätter som jag gör nu? Eller bör jag stanna på denna vikt och träna teknik ett tag?

Tips på förbättringar är såklart välkomna men beskriv gärna också hur jag ska korrigera på ett enkelt vis då jag som sagt är en nybörjare i gymmet
Vet att jag får framåtvikt i första repetionen och tappar balansen lite.

Citat:
Ursprungligen postat av Zizou Visa inlägg
@HJÄLTE;

Jag skulle slopa löpardojjorna vid böj, och försöka hitta ett par med relativt platt sula (T.ex ett par billiga converse eller liknande), för att på så sätt få bättre balans.
Som det ser ut nu så går du upp lite på tå i varje repetition, vilket inte är att rekommendera. Försök att ha vikten mitt på fötterna alt. på hälarna. Detta kan även höra ihop med vilka skor man har.
Sedan ser det ut som att knäna trycks inåt mycket när du är på väg upp, försök att hela tiden fokusera på att trycka knäna utåt under hela rörelsen. Du kan även testa att vinkla in fötterna lite mer, det kan hjälpa lite.
Djupet ser däremot bra ut tycker jag!
Citat:
Ursprungligen postat av MWA Visa inlägg
Det kan bli ganska farligt när knäna faller in på det där viset. Det är en onaturlig vinkel för dem och det hjälper inte att du har en viktad skivstång på ryggen. Det bör vara så att knänas riktning är i linje med fotens riktning. Det åstadkommer du bara genom att aktivt pressa ut knäna.

Jag skulle säga att du borde sänka vikten lite och fokusera på att verkligen pressa ut knäna hela vägen. Och då menar jag verkligen. Pressa ut dem på vägen ner, pressa ut dem överdrivet mycket i bottenläget och fortsätt med det på vägen upp. Var inte rädd för att pressa ut dem för mycket, för det går i princip inte. Detta kommer göra rörelsen säkrare för knäna och även aktivera bakre lår och rumpan mer. Så fort du får in det (vilket förhoppningsvis går på några set eller pass) så kan du öka vikten igen.

Fixar du detta så är det mycket möjligt att det inte blir lika vingligt och inte lika mycket framåtlut i övre läget också.
De senaste passen har jag försökt att trycka ut knäna men tycker inte att jag får till det..

Filmen nedan är från igår och jag tycker att det ser ut som att jag fortfarande vinglar med knäna. Och iom. att jag försöker trycka ut dom känns det som om fötterna "rullar ut" och vikten hamnar på utsidan foten vilket känns lite olustigt.

Tipps?

HJÄLTE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 13:10   #156
HJÄLTE
Registered User

ingen?
Gammal 2012-05-11, 13:25   #157
kalle1321
Registered User

kalle1321s avatar

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
De senaste passen har jag försökt att trycka ut knäna men tycker inte att jag får till det..

Filmen nedan är från igår och jag tycker att det ser ut som att jag fortfarande vinglar med knäna. Och iom. att jag försöker trycka ut dom känns det som om fötterna "rullar ut" och vikten hamnar på utsidan foten vilket känns lite olustigt.

Tipps?

Jag tycker det ser ut lite som att din höft åker åt vänster på vägen upp. Detta kan bero på att du har en fotled som är stelare än den andra eller att du har ett ben som är starkare och på det viset så vill kroppen lägga mer vikt på den starka sidan. För mig var det förmodligen så och jag fick tips att stretcha med den här:
kneelingcalfstretch.jpg
Nu har jag stretchat så i några veckor och min böj är mycket rakare!

Som några redan har sagt, tänk också på att hela tiden pressa ut knäna genom hela rörelsen. Du kan testa stå lite beredare och se om det hjälper också!

Senast redigerad av kalle1321 den 2012-05-11 klockan 13:28.
kalle1321 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 16:36   #158
HJÄLTE
Registered User

Tack för feedback Kalle, har precis kört ett pass där jag stog lite bredare och det kändes mycket bättre. Ska se om jag kan filma nästa pass.
Gammal 2012-05-11, 17:53   #159
HJÄLTE
Registered User

Fortsätter med att spamma tråden . Körde lite marklyft idag, har mycket dålig koll på om det jag gör är rätt/fel/skadligt. Har kollat på lite youtube klipp och tycker att jag börjar lyfter med höften lägre ner än de flesta. Är det dåligt?

Tekniktips?
Gammal 2012-05-11, 19:52   #160
yEk
Registered User

yEks avatar

Reg.datum: Feb 2012
Lite teknikträning idag när jag körde marklyft.

Vad ska jag förbättra?

http://www.youtube.com/watch?v=nh6ic...ature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=KUgGI...ature=youtu.be
yEk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 01:02   #161
straand94
Registered User

straand94s avatar

Har som de tidigare två en video på när jag kör marklyft, antar att jag fortfarande lyfter höften för tidigt.

http://www.youtube.com/watch?v=nHZkLP5YRsQ
Gammal 2012-05-12, 07:43   #162
wcanka
Banned User

Citat:
Fortsätter med att spamma tråden . Körde lite marklyft idag, har mycket dålig koll på om det jag gör är rätt/fel/skadligt. Har kollat på lite youtube klipp och tycker att jag börjar lyfter med höften lägre ner än de flesta. Är det dåligt?

Tekniktips?
Jag tycker du böjer knäna för tidigt, känns som stången studsar på knät.

Böj bak i höften tills stången är i knähöjd, först då böjer du på knäna!

Annars såg det bra ut!
wcanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 11:08   #163
HJÄLTE
Registered User

Du menar på vägen ner va? isf. håller jag med dig!

Ingen som vill kommentera min startpostition, bör ryggen vara mer parallell med golvet?
Gammal 2012-05-12, 17:31   #164
sudoo
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Du menar på vägen ner va? isf. håller jag med dig!

Ingen som vill kommentera min startpostition, bör ryggen vara mer parallell med golvet?
Tycker det ser ganska bra ut. Men du skulle kunna testa med att ha stången något närmare benen och se hur det känns. Vilken vinkel ryggen får är väldigt individuellt och beror på benlängd, armlängd, överkroppslängd etc.

Det viktiga är att hålla ryggen rak i hela lyftet och undvika att höften sticker före stången. Att börja med höften för lågt om formen i övrigt är bra ska inte ha fler nackdelar än att du inte kan flytta maximal vikt.
sudoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-12, 17:36   #165
sudoo
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av straand94 Visa inlägg
Har som de tidigare två en video på när jag kör marklyft, antar att jag fortfarande lyfter höften för tidigt.

http://www.youtube.com/watch?v=nHZkLP5YRsQ
Höften kommer alldeles för tidigt där. Tekniken sitter bäst på första repet, men sen blir det fort sämre.
sudoo är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:43.