Citat:
Ursprungligen postat av bertbert
Mycket imponerande bygge.
Hur ser ditt träningsupplägg ut?
|
Tack,
Just nu kör jag 3 st helkroppspass i veckan. Det är nog det jag tycker är roligast - när man orkar med det iaf. Känner jag att jag börjar bli sliten delar jag upp och kör 3-split. Jag kör aldrig mer än 3 ggr i veckan, det var längesen jag gjorde det. 3 pass i veckan känns alldeles lagom och mer än tillräckligt oavsett hur jag lägger upp de passen.
När jag kör helkropp sätter jag fokus på en av de 3 viktigaste basövningarna varje pass. T.ex inleds träningen med böj på måndagar, bänk på onsdagar och mark på fredagar. Jag brukar lägga ner lite extra energi på den muskelgrupp vars "huvudövning" körs för dagen, t.ex kör jag 2 st benövningar på måndagen, 2 bröstövningar på bänkdagen osv. Dessutom har varje pass en "sekundär muskelgrupp, som även den får 2 övningar. I övrigt kör jag bara en övning per muskelgrupp. Vissa saker kör jag dock enbart en gång i veckan, det är vader, mage och underarmar. Man skulle kunna säga att det ser ut så här just nu:
Måndag: Ben, triceps, vader + helkropp.
Onsdag: Bröst, biceps, underarmar + helkropp
Fredag: Rygg, axlar, mage + helkropp
När jag kör splittat kör jag oftast samma indelning, men med fler övningar per muskelgrupp.
Jag kör oftast någon typ av pyramid i alla övningar. Arbetar mig upp mot den vikt jag tänkt köra på (2-3 set uppvärmning eller vad man ska kalla det för) sen kör jag 4-8 reps x2 set (typ) på dagens tyngsta vikt. Sen brukar jag köra ett set på en något lägre vikt och något fler reps.
Det kanske låter lite väl invecklat, men det är det verkligen inte, det är bara det jag kommit fram till att jag tycker är roligast just nu, finns absolut ingen logik bakom mitt träningsupplägg.
Jag kör väldigt mycket på "känsla" känns det som att jag inte kommer att kunna köra knäböj bra en dag, så kör jag benpress istället osv. Känns allt skit så kör jag helt andra, lättare övningar. Jag tror att det viktigaste är att vara konsekvent, går man bara och tränar så händer något, det är alltid bättre än att inte gå och träna (om man inte är sjuk eller skadad). Jag tror att det är mycket viktigare att vara konsekvent än att man slår nya rekord varje gång man går till gymmet, för det går helt enkelt inte att bli starkare varje dag året om, år efter år. I vissa övningar är jag svagare nu än vad jag var för ett år sen (oavsett om jag är på diet) i andra är jag starkare, allt som allt går det framåt ändå. Trots det ska man ändå sträva efter att träna så hårt som möjligt och försöka förbättra sig i alla övningar, det säger ju sig självt att man inte kommer någonstans om man tränar konsekvent 3-6 ggr i veckan om man bara lyfter silverhantlar hela livet.
Nu under viktnedgången har jag även kört förbränning, vilket har bestått av promenader 60-120 minuter de dagar jag inte tränar. Jag har även cyklat till och från jobbet varje arbetsdag, 60-80 minuter per dag i relativt lugnt tempo. That's it. Har inte kört någon konditionsträning alls under den här perioden.
Jag har förresten bestämt mig för att jag inte ska bli tjock igen, det blir ingen tok-bulk - någonsin mer. Jag ska försöka få till ett mer strukturerat träningsupplägg efter det att jag anser mig vara klar med dieten. Jag känner att även om jag fått rätt trevliga resultat av att träna på känsla, som jag tycker är kul, så behöver jag få mer konkreta mål med träningen. Jag vill fokusera på att förbättra olika aspekter i träningen och fysiken, det tror jag kommer att underlätta att hålla vikten under kontroll. Så länge jag inte har några mål, spelar det ju heller ingen roll vad jag äter, eller i vilken form jag är i och det beteendet måste väck!