Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-13, 07:50   #16216
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Kul att det gick bättre än förväntat. Men PB-fart? Vadå, pissade du i 2min? Du har väl sprungit 5km runt 24min eller minns jag helt fel.
första promenaden var på mellan 1,5-2 minuter bara den och jag tog ju en till promenadsträcka på runt en minut.. utöver det en pisspaus. Så det betyder att jag låg på PB-fart och det i en terräng betydligt tuffare än där jag satte pb't...

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 10:50   #16217
Landström
Registered User

Landströms avatar

Reg.datum: Jan 2010
Och vädret är fortsatt bra nere hos dig kan jag konstatera...

Jag kan rekommendera dig att kolla filmen Everest som baseras på verkliga händelser (och är aktuell på bio just nu). Så får du se om det gör dig mer eller mindre sugen på att själv bestiga Everest.
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-13, 15:23   #16218
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Snorat och haft mig en massa idag, så kan vara så att jag har en förkylning i kroppen också... tar ev. en extra vilodag idag, ska ändå iväg ikväll och hjälpa en kompis med en husvisning och inspektera en sommarstuga.

Journalen
Gammal 2015-10-14, 19:59   #16219
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

v02max eller njaenågot

Summering:
Sket sig fatalt ikväll. Kom ju hem i tid och tog en powernap då jag var så vansinnigt trött. Vaknade en timme senare, gah. Sedan hittade jag inte löparbanan i Landvetter som jag hade bestämt mig för att köra 400- och 800-metersintervaller på. Körde runt alldeles för länge och körde fel och kom upp på elljusspåret istället. Ett myller med spår och korsningar, så sprang fel massor där istället. Hade glömt vantarna hemma och nu var det ju riktigt kyligt för händerna också.

Blev ett totalt ofokuserat pass där jag mest sprang och körde löpskolning och övade på snabba intervaller i svagt nedförslut och att våga släppa på lite. Låg i 2:50-tempo som snabbast. Körde lite intervaller i kortare uppförsbackar också och jag upplever en bättre spänst i benen än någonsin förr i uppförsbackar. Istället för att jogga på fläcken så försöker jag trycka ifrån och det blir mer fjädring i steget, men det känns skönt.

Journalen
Gammal 2015-10-14, 20:21   #16220
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Hittade en kalkylator till mina intervaller som jag faktiskt tänker prova och se om det är något att utgå från; http://www.runbayou.com/jackd.htm

Journalen
Gammal 2015-10-15, 22:26   #16221
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Kvällspress @ fritzl power basement

bänkpress rampup
1 set [ 10 x ??? kg ]
1 set [ 6 x ?? kg ]
1 set [ 4 x ?? kg ]
1 set [ 2 x ?? kg ]
1 set [ 1 x ?? kg ]
1 set [ 1 x ?? kg ] daily max

bänkpress backoff sets
1 set [ 3 x ?? kg ]
1 set [ 1 x ?? kg ] kom ut fel i utlyftet

fötterpåbänkpress
1 set [ 10 x ?? kg ]
1 set [ 8 x ?? kg ]

+ diverse rotationsövningar / axelrehab

SUMMERING:
Inget att orda om, efter 6 koppar kaffe och A State of Trance på högsta volym så vaknade jag till efter tjänsteresan. Lär ändå inte kunna somna på en timme eller två nu, så gick ner i källaren och körde ett pass bara. Vag ökning på dailymaxen, men jag kände att röven lättade några milimeter från bänken. Vansinnigt tungt med fjollvikter fortfarande.

Skönt pass och grym lyx att bara kunna gå ner i källaren, plugga i telefonen i stereon, välja låt i spotify och bara damma av stålet lite.

Journalen
Gammal 2015-10-16, 19:17   #16222
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Hopp och lek på löparbana

Summering:
Siktar på långpass på söndag och har ju knappt tränat löpning efter Fjällräven, så jag försöker att inte gå ut för hårt. Tror på devisen att hellre köra korta pass och ofta nu första veckorna, för att sedan växla upp lite hårdare träning och öka volymen kanske.

Kvällens målsättning var lite hopp och lek på löparbana bara, lite intervaller och lite pulsstegring. Fick lite strul med min Suunto Ambit 3 dock. Lyckades inte få över träningspasset jag skapat i mobilen till klockan. Måste prova igen någon dag i lugn och ro. Tänkte det kunde vara skönt att ha lite olika intervallpass redo, med distans, tider osv och avsett för just löparbana.

Provade att köra 400-ingar och fyfasiken vad jobbigt det var att ligga i 3:50-4:00 i tempo. Vad äckligt vältränade ni är som klarar av att köra på i det tempot i längre distanser...

Det var väldigt tydligt att den farten stegrade min puls och precis vid 400m började jag nå smärtgränsen. Det kändes att kroppen började övertala mig om att dra ner på tempot precis där. Med andra ord så runt 500-550m skulle ha lyft pulsen upp till maxpuls och 1000m hade jag inte klarat av som det är just nu med det tempot.

Lite kul för det syns verkligen på grafen att precis när jag nådde 190 i puls, så ser man att hastigheten (de vita linjerna) dippade lite då kroppen insåg att "fan detta kommer ju göra ont på riktigt", så där kom självbevarelsedriften in

Det jag är nöjd med från idag var att pulsen sjönk i ett tempo som kändes riktigt bra. Jag sprang också enbart på känsla och det var en slump att jag hamnade i just 4-tempo. Det kändes bara så rätt på banan (i 350 meter då dvs). Det känns som om jag egentligen är en typ 4:15-löpare eller något om jag bara finge få en kondition som gjorde att jag skulle klara det tempot en längre distans...

Journalen
Gammal 2015-10-17, 06:37   #16223
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
4:15 är ungefär samma som jag kan känna mig någorlunda bekväm med när jag är vältränad.

Vi kommer bli grymma på varvet nästa år

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 06:43   #16224
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
4:15 är ungefär samma som jag kan känna mig någorlunda bekväm med när jag är vältränad.

Min kropp är inte gjord för att springa saktare än 4:30. 3;45-4:15 är perfekt flow. Synd att jag bara orkar några 100m i den farten...
Blev, nästan, sugen på att springa häromdagen men det gick över.

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 09:20   #16225
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:

det hade varit kul att se hur fort du kan springa om vi hade vänt på steken och vi hade kört 400'ingar där du skulle matcha min ansträngningsnivå istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Min kropp är inte gjord för att springa saktare än 4:30. 3;45-4:15 är perfekt flow. Synd att jag bara orkar några 100m i den farten...
Blev, nästan, sugen på att springa häromdagen men det gick över.
hörde jag en till gubbe till göteborgsvarvet?

Journalen
Gammal 2015-10-17, 10:58   #16226
wesaft
Registered User

wesafts avatar

Reg.datum: May 2008
Snygg intervall skuggan. Gillar grafen med
Gammal 2015-10-17, 11:08   #16227
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
det hade varit kul att se hur fort du kan springa om vi hade vänt på steken och vi hade kört 400'ingar där du skulle matcha min ansträngningsnivå istället.

Ja det skulle vara kul att ha den egenskapen att ta ut sig ordentligt och inte vara så hämmad av teknik och skador.
Alltså vi pratar ju inte om mer än några sekunder snabbare än vad jag redan springer i hoppas jag du förstår. Skyller inte mina dåliga tider helt på skador!

Projekt Övertala en gubbe till inleds idag!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 14:51   #16228
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire;7445056.

Moahahaha.

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 07:32   #16229
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Blev en vilodag igår istället för styrkepass, men jag kände mig lite sliten i kroppen och behövde lite extra återhämtning. Slet på rätt bra igår i trädgård och med husbygget, så kroppen blev tuktad ändå.

Håller på att bygga och ska strax lansera min 2'a blogg, där jag lägger ut och postar mina strapatser med fjällvandringar, bergsbestigningar mm. En hel del filmer och bilder ska upp och i samband med det ska också filmen från fjällräven publiceras.

Journalen
Gammal 2015-10-18, 12:29   #16230
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Söndagspass

Träningsform: Terränglöpning
Sträcka: 15,2 km
Tid: 1 tim 47 min
Terräng: Partier med skogsstigar varvat med grusväg/elljusspår

Summering:
Småkyligt att starta i lite höstdimma och precis nollgradigt. Hittade inte min mössa hemma, men gick bra ändå. Däremot skönt att få med sig vantarna. Körde från Skatås och in på Vildmarksleden och nu fick jag uppleva Getryggen för första gången. Den kändes tam till en början, men den bet rätt hårt innan man väl var uppe på toppen. Hade man kört upp/ner för den 4-5 gånger så hade jag varit slut som artist sen....

Såg på gps-grafen att vi tydligen hade nästan 100 höjdmeters stigning på ett parti lite senare dessutom. Bitvis gick det i 5:30-tempo inne i skogen. Jag tyckte det kändes långsamt och störde mig på att jag blev så andfådd, men låg vi på 5:30 där i terrängen så var det kanske inte så konstigt.

Skönt pass ihop med poxe+sia och det blev rätt lagom distans- och tidsmässigt. Magiskt skönt höstvänder när dimman lättade och solen tittade fram.

Journalen

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.