Hopp och lek på löparbana
Summering:
Siktar på långpass på söndag och har ju knappt tränat löpning efter Fjällräven, så jag försöker att inte gå ut för hårt. Tror på devisen att hellre köra korta pass och ofta nu första veckorna, för att sedan växla upp lite hårdare träning och öka volymen kanske.
Kvällens målsättning var lite hopp och lek på löparbana bara, lite intervaller och lite pulsstegring. Fick lite strul med min Suunto Ambit 3 dock. Lyckades inte få över träningspasset jag skapat i mobilen till klockan. Måste prova igen någon dag i lugn och ro. Tänkte det kunde vara skönt att ha lite olika intervallpass redo, med distans, tider osv och avsett för just löparbana.
Provade att köra 400-ingar och fyfasiken vad jobbigt det var att ligga i 3:50-4:00 i tempo. Vad äckligt vältränade ni är som klarar av att köra på i det tempot i längre distanser...
Det var väldigt tydligt att den farten stegrade min puls och precis vid 400m började jag nå smärtgränsen. Det kändes att kroppen började övertala mig om att dra ner på tempot precis där. Med andra ord så runt 500-550m skulle ha lyft pulsen upp till maxpuls och 1000m hade jag inte klarat av som det är just nu med det tempot.
Lite kul för det syns verkligen på grafen att precis när jag nådde 190 i puls, så ser man att hastigheten (de vita linjerna) dippade lite då kroppen insåg att "fan detta kommer ju göra ont på riktigt", så där kom självbevarelsedriften in
Det jag är nöjd med från idag var att pulsen sjönk i ett tempo som kändes riktigt bra. Jag sprang också enbart på känsla och det var en slump att jag hamnade i just 4-tempo. Det kändes bara så rätt på banan (i 350 meter då dvs). Det känns som om jag egentligen är en typ 4:15-löpare eller något om jag bara finge få en kondition som gjorde att jag skulle klara det tempot en längre distans...