Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-04, 13:01   #1591
Big Lou
kräver blöjträning

Big Lous avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Ja visst är det synd om mig
Se det istället som en möjlighet att få äta lite extra!
Gammal 2007-10-04, 15:44   #1592
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Big Lou Visa inlägg
Se det istället som en möjlighet att få äta lite extra!
Japp, men oj vad jobbigt. Jag är inte direkt stor i maten...får kämpa för att väga 125kg. Önskar ibland att jag kunde äta som vissa av mina klubbkompisar. Anders Eriksson var helt enorm på att käka. Ibland blev det 24 stora potatisar och 15-20 fiskpinnar till lunch när han var aktiv. Det är för mig både frukost, lunch och middag
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-05, 20:02   #1593
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Bänkpress och marklyft

Fredag 20071005: Tävlingsbred bänkpress med brygga: 100kg/5, 140kg/3, 170kg/1.

Tävlingsbred excentrisk bänkpress med brygga: 180kg/3, 190kg/2*3.

Dips med vikt: 2*8, 1*6.

Sumokronlyft med bälte: 220kg/2, 260kg/2, 260kg/5, 280kg/5, 300kg/5.

Ett roligt pass trots förkylningen. Det kryllar av ungdomar på träningen. De är hungriga och motiverade på ett sätt som jag minns från min egen ungdom, och bara av att se dem lyfta/persa blev jag själv motiverad.

När jag kom ner kände jag mig trött och hängig, men tänkte ändå att jag skulle försöka förbättra mig lite. I excentrisk bänkpress körde jag därför på 190kg, och antar att det kommer att kännas i bröstmusklerna morgon Hur som helst gick det bra och utförandet var väldigt kontrollerat. Innan mitten av november kommer jag att vara helt tillbaka om det fortsätter såhär...

I marklyft gick det minst sagt ruskigt bra. Jag kände under uppvärmningen att jag var i god form och greppet kändes hur bra som helst. 260kg tog inte emot det minsta, inte heller 280kg, och 300kg var superlätt att dra, men här fick jag jobba hårt med greppet för att fixa en femma.

Jag vet med säkerhet att detta är pers och börjar ana att det kan bli riktigt bra senare i vinter. Jag drog de tre första lyften utan att greppa om, lade sedan ner stången och tog ett nytt grepp och gjorde därefter två explosiva lyft till på 300kg. Bernt som stannat för att peppa mig uppskattade dragstyrkan till ca 350-360kg i en singel, vilket mycket väl kan stämma. Tyvärr har jag inte händer för de vikterna, inte ännu i alla fall
Gammal 2007-10-05, 20:10   #1594
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:

Jag vet med säkerhet att detta är pers och börjar ana att det kan bli riktigt bra senare i vinter.
Skit också...jag missade några set...

Tävlingsbred bänkpress med brygga: 130kg/8, 130kg/9.

Ett roligt pass trots förkylningen. Det kryllar av ungdomar på träningen. De är hungriga och motiverade på ett sätt som jag minns från min egen ungdom, och bara av att se dem lyfta/persa blev jag själv motiverad.

När jag kom ner kände jag mig trött och hängig, men tänkte ändå att jag skulle försöka förbättra mig lite. I excentrisk bänkpress körde jag därför på 190kg, och antar att det kommer att kännas i bröstmusklerna morgon Hur som helst gick det bra och utförandet var väldigt kontrollerat. Innan mitten av november kommer jag att vara helt tillbaka om det fortsätter såhär...

I marklyft gick det minst sagt ruskigt bra. Jag kände under uppvärmningen att jag var i god form och greppet kändes hur bra som helst. 260kg tog inte emot det minsta, inte heller 280kg, och 300kg var superlätt att dra, men här fick jag jobba hårt med greppet för att fixa en femma.

Jag vet med säkerhet att detta är pers och börjar ana att det kan bli riktigt bra senare i vinter. Jag drog de tre första lyften utan att greppa om, lade sedan ner stången och tog ett nytt grepp och gjorde därefter två explosiva lyft till på 300kg. Bernt som stannat för att peppa mig uppskattade dragstyrkan till ca 350-360kg i en singel, vilket mycket väl kan stämma. Tyvärr har jag inte händer för de vikterna, inte ännu i alla fall
Gammal 2007-10-05, 20:14   #1595
Dogge21
Registered User

Dogge21s avatar

Reg.datum: Jul 2007
Härligt pass, och kul att din mardrömsgren börjar komma
Men blir du inte seg av kronlyft? Jag blir seeeg som fan av övningen även om jag tycker att övningen ger bra muskulär styrka. Tror det beror på det för mig ogynsamma startläget i kron. Ska man sänka några cm eller höja några cm tror du nädet känns så när man kör kron?
Dogge21 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-05, 20:20   #1596
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dogge21 Visa inlägg
Härligt pass, och kul att din mardrömsgren börjar komma
Men blir du inte seg av kronlyft? Jag blir seeeg som fan av övningen även om jag tycker att övningen ger bra muskulär styrka. Tror det beror på det för mig ogynsamma startläget i kron. Ska man sänka några cm eller höja några cm tror du nädet känns så när man kör kron?
Svårt att svara på utan att ha sett dig träna övningen. Men ett annat sätt är ju att begränsa sig i valet av vikter. Jag ligger ju ganska långt från min maximala muskulära kapacitet pga mina svaga händer. Tror nog att jag kan fixa fem reps på 330kg om jag skulle orka hålla i stången, med dräkt skulle jag kanske fixa en femma på 360kg. Och skulle jag kunna träna så hårt gissar jag att seg bara är förnamnet på marklyftspassen de efterföljande veckorna.

Man behöver alltså inte ta ut sig maximalt i övningen. Det räcker att träna sådär lagom hårt
Gammal 2007-10-05, 20:25   #1597
Dogge21
Registered User

Dogge21s avatar

Precis som du säger så är nog viktvalet rätt avgörande om lyftena blir sega eller inte. Är lite för viktkåt i kronlyft och blir bara förvånad när det skiljer så jävla lite i kilo mellan mark från golvet och från kronlyftshöjd.

Nästa runda jag kör kron ska jag försöka köra lite lättare i kron för segheten jag har nu kommer från kronlyftet tror jag.
Tack för svaret
Gammal 2007-10-05, 20:30   #1598
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Precis som du säger så är nog viktvalet rätt avgörande om lyftena blir sega eller inte. Är lite för viktkåt i kronlyft och blir bara förvånad när det skiljer så jävla lite i kilo mellan mark från golvet och från kronlyftshöjd.

Nästa runda jag kör kron ska jag försöka köra lite lättare i kron för segheten jag har nu kommer från kronlyftet tror jag.
Tack för svaret

Sedan skiljer det sig ganska mycket mellan sumo och smal teknik, det måste man vara medveten om. När man drar sumo brukar det blir lättare att starta vikterna ju högre upp man kommer. Med smal teknik blir det för ganska många som allra tyngst just vid knäleden. Detta eftersom skivstången då befinner sig längst ut från kroppen, vilket skapar det största momentet för ryggen. Därför kanske du blir seg i kroppen av träningen om det nu är så att du är smalmarklyftare.
Gammal 2007-10-05, 20:30   #1599
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Svårt att svara på utan att ha sett dig träna övningen. Men ett annat sätt är ju att begränsa sig i valet av vikter. Jag ligger ju ganska långt från min maximala muskulära kapacitet pga mina svaga händer. Tror nog att jag kan fixa fem reps på 330kg om jag skulle orka hålla i stången, med dräkt skulle jag kanske fixa en femma på 360kg. Och skulle jag kunna träna så hårt gissar jag att seg bara är förnamnet på marklyftspassen de efterföljande veckorna.

Man behöver alltså inte ta ut sig maximalt i övningen. Det räcker att träna sådär lagom hårt
Härligt att du känner dig på gång Fetknoppen.
Blir du lika seg av tunga singlar som av tunga 5:or? Kort sagt: vad sliter mest på kroppen?
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-05, 20:33   #1600
Dogge21
Registered User

Dogge21s avatar

Citat:
Sedan skiljer det sig ganska mycket mellan sumo och smal teknik, det måste man vara medveten om. När man drar sumo brukar det blir lättare att starta vikterna ju högre upp man kommer. Med smal teknik blir det för ganska många som allra tyngst just vid knäleden. Detta eftersom skivstången då befinner sig längst ut från kroppen, vilket skapar det största momentet för ryggen. Därför kanske du blir seg i kroppen av träningen om det nu är så att du är smalmarklyftare.
Jo jag drar smalt och har inte tänkt alls i de banorna borde ha kunnat räknat ut de själv Nu klarnade det lite grann
Gammal 2007-10-05, 20:42   #1601
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis Visa inlägg
Härligt att du känner dig på gång Fetknoppen.
Blir du lika seg av tunga singlar som av tunga 5:or? Kort sagt: vad sliter mest på kroppen?
Du jag vet inte vad som är värre mellan singlar och femmor när det kommer till kronlyft. I vanliga sumomarklyft vet jag i alla fall att jag blir enormt seg av en maxtung singel, men jag tror att det blir nästan lika illa av en maxtung femma. Kan inte säga med säkerhet eftersom jag sällan maxar. Ofta väljer jag att persa eller gå på tunga vikter först när jag vet att jag klarar det ganska enkelt. Det nya perset blir därför ofta mersmaksvikter även det...
Gammal 2007-10-05, 20:43   #1602
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Jo jag drar smalt och har inte tänkt alls i de banorna borde ha kunnat räknat ut de själv Nu klarnade det lite grann
Bra! Roligt att jag kunde vara till hjälp
Gammal 2007-10-05, 20:51   #1603
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Du jag vet inte vad som är värre mellan singlar och femmor när det kommer till kronlyft. I vanliga sumomarklyft vet jag i alla fall att jag blir enormt seg av en maxtung singel, men jag tror att det blir nästan lika illa av en maxtung femma. Kan inte säga med säkerhet eftersom jag sällan maxar. Ofta väljer jag att persa eller gå på tunga vikter först när jag vet att jag klarar det ganska enkelt. Det nya perset blir därför ofta mersmaksvikter även det...
OK, tackar så mycket. Jag fick svar på min fråga, indirekt . Tunga vikter, på gränsen till det maximala, undviks praktiskt taget alltid. Skulle du inte ens på tävling ge dig på att lyfta en vikt du inte vet att du säkert klarar?
Jag tycker detta är intressant eftersom min "invanda träningsmentalitet" är totalt annorlunda (så lyfter jag inte heller ens nära 300kg om det nu beror på det). Tror du dessa träningsprinciper (att träna på lagom tunga vikter och att undvika nära max/maxvikter) skulle göra stor skillnad för den gymtränande idrottaren, som i genomsnitt kanske väger 70-90kg och lyfter 140-200kg i knäböj och marklyft?
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-05, 21:20   #1604
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av major Pectoralis Visa inlägg
OK, tackar så mycket. Jag fick svar på min fråga, indirekt . Tunga vikter, på gränsen till det maximala, undviks praktiskt taget alltid. Skulle du inte ens på tävling ge dig på att lyfta en vikt du inte vet att du säkert klarar?
Jag tycker detta är intressant eftersom min "invanda träningsmentalitet" är totalt annorlunda (så lyfter jag inte heller ens nära 300kg om det nu beror på det). Tror du dessa träningsprinciper (att träna på lagom tunga vikter och att undvika nära max/maxvikter) skulle göra stor skillnad för den gymtränande idrottaren, som i genomsnitt kanske väger 70-90kg och lyfter 140-200kg i knäböj och marklyft?
"Tunga vikter, på gränsen till det maximala, undviks praktiskt taget alltid."

Nej det där blev nog lite fel inser jag nu. Jag tränar ofta till närapå max, men jag undviker vikter som jag med stor sannolikhet kommer att missa. Här kommer väl rutinen in gissar jag... Efter nästan 20 års träning känner jag min kropp ganska bra och kan därför på ett relativt korrekt sätt bedöma vilka vikter jag ska välja.

Men, som jag tidigare sa undviker jag sega maxlyft när jag tränar för maximal styrka. Dessa lyft förstör mer än de ger. Maximal volym är något helt annat. Då ska man träna sig riktigt trött.

"Skulle du inte ens på tävling ge dig på att lyfta en vikt du inte vet att du säkert klarar?"

När jag tävlar försöker jag alltid hitta den vikt som är max för dagen. Det innebär alltså att jag missar ibland och ibland klarar med stort besvär...

"Tror du dessa träningsprinciper (att träna på lagom tunga vikter och att undvika nära max/maxvikter) skulle göra stor skillnad för den gymtränande idrottaren, som i genomsnitt kanske väger 70-90kg och lyfter 140-200kg i knäböj och marklyft?"

Jag kan på rak hand säga att det absolut vanligaste felet som tränande gör, även på elitnivå, är att de periodiserar sin träning allt för lite. Träningsprogram som alltid ser likadana ut har i vetenskapliga artiklar visat sig ge resultat i ungefär 10-16 veckor, därefter sker ALLTID stagnation, och man kommer inte ur svackan utan att byta program. Exakt vad detta beror på vet nog ingen, men jag tror att både fysiologiska och psykologiska faktorer är viktiga delar i detta.

Vill man bli riktigt bra i kraftsport eller bygga upp en stor kropp måste man börja med att sätta sig in i vad som ger muskeltillväxt och vad som ger muskelfiberomvandling. Med detta menar jag vad som gör svaga och uthålliga muskelfibrer till starka och explosiva. När man kan dessa bitar bör man sätta sig in i vad som sker i nervsystemet, både centralt och perifert. När man behärskar dessa bitar (plus kosten) och samtidigt har fått god träningsvana och teknik så har man alla bitarna för att undvika de vanligaste träningsfällorna. Tyvärr reflekterar majoriteten av alla som tränar allt för lite på vad de gör, och varför. Då blir resultatet därefter också...
Gammal 2007-10-05, 21:33   #1605
Lukaspappa
Registered User

Lukaspappas avatar

Du är en klok man, Fetknoppen!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:20.