Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-02-12, 18:35   #1516
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Pikhult Visa inlägg
Nåja, vidare till själva problemet.
Man har alltså 52 kort i en hög och lägger upp ett i taget.
Kort nummer ett betecknas "1/ess", det andra kortet blir "2" osv, upp till tretton.
Därefter börjar man på en ny serie på samma sätt, tills hela kortleken är slut.

Kortets nummer i serien får dock inte vara samma som valören på det dragna kortet eftersom det då blir instant Game Over.
Man drar ju helt enkelt upp ett kort som inte får vara sin valör varje gång. Sannolikheten att den är det är ju 1/13 så sannolikheten att man överlever är ju 12/13. Man måste klara sig 52 gånger. Sannoliketen att man klarar patiensen är således:

P(klara) = (12/13)^52 = 1,56 %
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 19:09   #1517
Pikhult
Registered User

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Man drar ju helt enkelt upp ett kort som inte får vara sin valör varje gång. Sannolikheten att den är det är ju 1/13 så sannolikheten att man överlever är ju 12/13. Man måste klara sig 52 gånger. Sannoliketen att man klarar patiensen är således:

Aha, så det är inte svårare än så?

Jag var inne på det spåret, men sen tänkte jag såhär:
Första kortet har man ju 48/52 (eller 1/13) chans att klara sig, men sen beror ju sannolikheten att klara nästa kort hela tiden på vad man dragit innan.
Om första kortet man drar är en 2:a så blir ju sannolikheten att klara sig till tredje kortet (48/52)x(48/51).
Om man däremot drar någon annan valör på första kortet så är ju sannolikheten (48/52)x(47/51) (Fyra potentiella tvåor på andra kortet istället för tre som i scenariot ovan)

Är det jag som gör saker mer invecklat än vad det verkligen är, eller är det ditt resonemang som inte håller?
Pikhult är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-12, 19:15   #1518
Bahir
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Pikhult Visa inlägg

Nåja, vidare till själva problemet.
Man har alltså 52 kort i en hög och lägger upp ett i taget.
Kort nummer ett betecknas "1/ess", det andra kortet blir "2" osv, upp till tretton.
Därefter börjar man på en ny serie på samma sätt, tills hela kortleken är slut.

Kortets nummer i serien får dock inte vara samma som valören på det dragna kortet eftersom det då blir instant Game Over.
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg

Jag tror inte det är så enkelt. Vid första kortet man drar har man mycket riktigt 12/13 sannolikhet att spelet fortsätter. Men övriga sannolikheter beror dels på hur många kort som har dragits, och dels på VILKA kort som har dragits. Exempelvis kanske alla ess dras i bland de första 13 korten (dock inte det första), och därför kan ju spelet inte ta slut på första dragningen i nästa runda. Med runda menar jag då varje 13 kort som dras.

Tänker jag rätt?
Bahir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 16:05   #1519
Xtreme-G
No brain, no gain

Xtreme-Gs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Ok, jag funderade också i de banorna. Givetvis så blir det andra sannolikheter om man har information given. I början av patiensen har man dock inte det.

P(misslyckas nästa | första är en 2a) = 3/51
P(misslyckas nästa | första är en 3a) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en 4a) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en 5a) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en 6a) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en 7a) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en 8a) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en 9a) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en 10a) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en knäckt) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en dam) = 4/51
P(misslyckas nästa | första är en kung) = 4/51
=========================================
Summa = 1
snitt = 1/13

Osv.
Jag är dock inte helt säker på att jag har rätt.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 16:08   #1520
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av minimalist Visa inlägg
Jag ska välja individuella kurser inför trean i gymnasiet snart. Jag sitter då och funderar på att ta lite extra matte (utan individuella val kommer jag endast att läsa A-E), och jag har hört att någon av antingen matematik breddning eller matematik diskret skall vara en väldigt bra förberedelse för tekniska högskoleutbildningar. Vilken av dessa är det?
Vet inte vad kurserna innehåller då jag inte läst någon av dom men jag skulle rekommendera en kurs som innehåller grundläggande linjär algebra och vektoranalys.

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-13, 16:34   #1521
Crippa90
IKBF

Crippa90s avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av minimalist Visa inlägg
Jag ska välja individuella kurser inför trean i gymnasiet snart. Jag sitter då och funderar på att ta lite extra matte (utan individuella val kommer jag endast att läsa A-E), och jag har hört att någon av antingen matematik breddning eller matematik diskret skall vara en väldigt bra förberedelse för tekniska högskoleutbildningar. Vilken av dessa är det?
Antar att det syftas på matte breddning då den oftast (beror lite på då läraren får välja vilka delar som ska ingå) har delmoment som ingår i envariabelanalys och linjär algebra på högskolan. Jag tycker dock att är det bästa alternativet är diskreten, då det är lite annorlunda matte. Kände att den gav mer när jag började plugga på högskolan.

Om du kan, välja båda. Matte är kul!
Crippa90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 19:42   #1522
elinelinelin
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Hej på er!

Det här är säkert ett jättelätt tal om man verkligen tänker efter, men jag kan bara inte fatta just nu eftersom jag hatar bråk....

Derivera:
f(x)=4x+4/x^2 Av 4x vet jag ju att det blir 4*1x^0, alltså bara 4. Men vad gör jag med 4/x^2?

sen har jag en till

Derivera:
f(x)=x^3-2"roten ur"x Samma här, det första blir ju 3x^2, men vad gör jag med -2"roten ur"x?
elinelinelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 19:46   #1523
Spinkis
Disce aut discede

Spinkiss avatar

Reg.datum: Nov 2009
Citat:
Ursprungligen postat av elinelinelin Visa inlägg
Hej på er!

Det här är säkert ett jättelätt tal om man verkligen tänker efter, men jag kan bara inte fatta just nu eftersom jag hatar bråk....

Derivera:
f(x)=4x+4/x^2 Av 4x vet jag ju att det blir 4*1x^0, alltså bara 4. Men vad gör jag med 4/x^2?

sen har jag en till

Derivera:
f(x)=x^3-2"roten ur"x Samma här, det första blir ju 3x^2, men vad gör jag med -2"roten ur"x?
4/x^2= 4*x^-2
vet du hur du går vidare då?

roten ur x= x^(1/2)
Spinkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 19:48   #1524
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av elinelinelin Visa inlägg
Derivera:
En liten ledtråd:
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-15, 19:56   #1525
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Reciprok-regeln is teh shit:

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 19:53   #1526
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Reg.datum: May 2008
Gradienten till en funktion av säg två variabler f(x,y) är som jag förstått alltid vinkelrät mot tangentplanet i en viss punkt (a,b) på ytan g=f(x,y). Vad betyder det rent geometriskt om gradienten är nollvektorn? Är ytan av grafen helt "platt" i ett område runt (a,b) eller?
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-02-17, 20:52   #1527
Riikkii
Registered User

Riikkiis avatar

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jaosef Visa inlägg
Gradienten till en funktion av säg två variabler f(x,y) är som jag förstått alltid vinkelrät mot tangentplanet i en viss punkt (a,b) på ytan g=f(x,y). Vad betyder det rent geometriskt om gradienten är nollvektorn? Är ytan av grafen helt "platt" i ett område runt (a,b) eller?
Vinkelrät mot tangentlinjen till nivåkurvan väl?
Gradienten visar vilken riktning vi ska gå för att öka mest. Om gradienten är 0 så finns ingen väg som ger störst ökning, det måste därför vara platt just där.
Gammal 2011-02-18, 01:23   #1528
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Riikkii Visa inlägg
Vinkelrät mot tangentlinjen till nivåkurvan väl?
Gradienten visar vilken riktning vi ska gå för att öka mest. Om gradienten är 0 så finns ingen väg som ger störst ökning, det måste därför vara platt just där.
Tack! Borde max- samt minimipunkter till funktioner inte då också ha gradienten 0?
skog, smuts & träning

-
Gammal 2011-02-18, 01:40   #1529
Riikkii
Registered User

Riikkiis avatar

Reg.datum: Nov 2010
Citat:
Ursprungligen postat av jaosef Visa inlägg
Tack! Borde max- samt minimipunkter till funktioner inte då också ha gradienten 0?
Vill man hitta max- och minimipunkter till en funktion så är gradientens nollställen ett bra ställe att leta på. Men som för funktioner i en variabel så kan max och min också inträffa där gradienten (derivatan) inte är definierad och i punkter på randen till området där funktionen är definierad.
Gammal 2011-02-18, 19:36   #1530
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Hur bestämmer man om en determinant är t.ex. positivt definit?
|2 2 0|
|2 -1 2|
|0 2 2|
Är indefinit - varför?
skog, smuts & träning

-

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:41.