Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-18, 19:55   #1501
ramagoen
Registered User

ramagoens avatar

Reg.datum: Jun 2006
varför icke remmar på dragen?

enligt några gamla OLlare jag pratade med så får man icke optimalt drag utan remmar!
Gammal 2007-10-18, 19:59   #1502
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av ramagoen Visa inlägg

enligt några gamla OLlare jag pratade med så får man icke optimalt drag utan remmar!
Då undrar jag hur han tänker. Man får ju inte bruka remmar på tävling. Man visst, jag har också hört om lyftare som rekommenderar remmar.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 20:14   #1503
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av ramagoen Visa inlägg

Jo jag har fått rådet att om jag vill spara på "tummen" så kunde jag ta till remmar på dragen, men som det är nu så tycker jag tummen tål slitningarna rätt bra och eftersom jag har som mål att rycka 100 någon dag så vill jag ha som vana att klara greppet redan nu. Om det hade varit tyngre typ 120 i ryckdrag så kanske remmarna hade kommit fram.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-18, 20:49   #1504
ramagoen
Registered User

ramagoens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Då undrar jag hur han tänker. Man får ju inte bruka remmar på tävling. Man visst, jag har också hört om lyftare som rekommenderar remmar.
Man slipper fokusera på att hålla vikten = måste du kämpa för att hålla en vikt är det felaktigt i tyngdlyftning, man ska aldrig greppa stången för hårt t.ex. då blir det ett felaktigt lyft tekniskt sett, både enligt min OL-bok samt OL-gubbsen.

Jag själv lindar bara remmen ett-två varv runt och ibland drar jag inte ens åt den hårt, mest för att lindra slitaget inuti handen. Förut körde man säkerligen drag utan remmar så jag tror det funkar men jag gillar själv drag med remmarna, vant mig vid det, och nej, mitt grepp har aldrig släppt i ryck eller stöt, även om jag rätt ofta även tränar ryck med remmar! Visst , jag är inte uppe i nå stora vikter om man säger så(allt är väl relativt).

Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Jo jag har fått rådet att om jag vill spara på "tummen" så kunde jag ta till remmar på dragen, men som det är nu så tycker jag tummen tål slitningarna rätt bra och eftersom jag har som mål att rycka 100 någon dag så vill jag ha som vana att klara greppet redan nu. Om det hade varit tyngre typ 120 i ryckdrag så kanske remmarna hade kommit fram.
Tummen? ^^ Jag har aldrig slitit upp hud på tummen, det jag anser att ryck sliter på mest är inte där valkarna vanligtvis sitter utan mitt i handen, där jag slitit upp hud och börjat blöda pågrundav ryckdrag/mark utan remmar.

mina 50 öre
Gammal 2007-10-19, 07:15   #1505
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Aha ok, jag har inga problem med huden i handen är rätt van där. Det var värre med att stoppa in tummen mellan fingrarna och stången som jag fick lära mig för några veckor sen, men det är ingen fara längre.
Gammal 2007-10-21, 19:37   #1506
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Mosseberg

Struligt idag innan träningen, barnkalas mm så var lite för segt att fokusera bra vilket även märktes senare.

Uppvärmning samt stretch, ryckböjar på tom stång.

Styrkeryck + ryckböj
30kgx1+3
30kgx1+3
40kgx1+3
40kgx1+3
50kgx1+2
50kgx1+2
60kgx1+2
65kgx1+2
70kgx1+2
75kgx1+0 gjorde något konstigt med axeln som sträckte till och fick sänkning på högerarmen, fick ta ner stången istället för att böja den.
75kgx1+1

Styrkevänd + överstöt
70kgx1+1
80kgx1+1
90kgx1+1
100kgx0 fick något hjärnsläpp och frivände inte vikten.
100kgx1+1
110kgx1+1
115kgx1+0 Låste in ut högerarmen
115kgx1+0 låste ut men trycktes ner igen, makalöst dåligt.
100kgx1+1
100kgx1+1

Puuuuust, skumma grejer vid överstötarna, har fortfarande problem med för kort utfall och frivänder bakåt. Nu ska kroppen vilas, sen är det tunga klossbänkar på tisdag.
Gammal 2007-10-21, 19:44   #1507
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Reg.datum: May 2006
Bra pass! Är det där toppnoteringar?
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-21, 19:48   #1508
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Bra pass! Är det där toppnoteringar?
Tack!

Nä men nästan, lyckades styrkerycka 80kg rätt enkelt i torsdags och stöta 115 förra gången jag var på mosseberg. Gjorde många konstiga saker idag, hade svårt att trycka till och verkligen fokusera. Flera ryckböjar som var alldeles för vingliga pga dåligt fokus.

Måste träna på överstötarna, frivända, sittvända, rycka, ryckböja, sittrycka hmmmm, måste helt enkelt träna på allt.....
Gammal 2007-10-21, 19:52   #1509
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Som mig då! *S* Framförallt måste jag se till att komma ner i sitt på tyngre vikter. Alla mina pers är satta med helt stumma ben...
Journalen

Gammal 2007-10-21, 19:52   #1510
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Svängde in på mcd på vägen hem från gbg, sprang in och tog en deluxe i fem munsbitar, sen åkte jag vidare och drack upp min milkshake. Övriga gäster såg lite fundersamma ut.....
Gammal 2007-10-21, 19:53   #1511
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Gnusram Visa inlägg
Som mig då! *S* Framförallt måste jag se till att komma ner i sitt på tyngre vikter. Alla mina pers är satta med helt stumma ben...
Jag pratade med tränaren om detta, och han sa att vi skulle vänta med detta, antagligen för det blir för tekniskt för mig.
Gammal 2007-10-21, 19:57   #1512
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Köra till sitt menar du? Jag kör åtminstone styrkeryck/vändningar till hyggligt tungt, sen blir det stumt. Grymt irriterande!
Journalen

Gammal 2007-10-21, 20:02   #1513
ramagoen
Registered User

ramagoens avatar

Själv sparar jag sittet tills jag kan fronta 130-135kg på en singel i.o.m. att jag styrkevänt 105kg som pers förut å de va ett tag sen å jag borde va starkare nu.. samt tills man blitt lite rörligare.

bra pass hursom!
Gammal 2007-10-21, 20:51   #1514
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Jag kan sätta mig med lättare vikter, trots att jag ju frontböjt en 2a på 160
Gammal 2007-10-21, 20:54   #1515
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Hugger lite i högra axeln som jag drog till i rycket, inte bra. Får hoppas det inte ger några problem på tisdag eller längre fram.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:20.