Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-02, 00:27   #136
XXXL
Banned User

XXXLs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
i eftersnacket på SVT-flow.
Fan jag visste inte ens att de fanns, kollade lite nu och dra åt helvete jag har aldrig varit med om en sån dålig stämning förut i en och samma lokal Skulle kunna höra en nål släppas inne på den där krogen.
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 00:54   #137
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Kul med lite styrkelyft i rutan. Tycker det var ett bra program. Speciellt nervositeten som kommer innan man ska in på podiet och lyfta knäböj inför publik samt glädjen efter ett godkänt lyft. Imponerad av Kalle, han är ganska allsidig.
Gammal 2015-04-02, 09:01   #138
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av XXXL Visa inlägg
Fan jag visste inte ens att de fanns, kollade lite nu och dra åt helvete jag har aldrig varit med om en sån dålig stämning förut i en och samma lokal Skulle kunna höra en nål släppas inne på den där krogen.
Det känns som att de flesta som var där var antingen stammisar på puben eller intvingade från gatan.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 10:09   #139
FairtradeDave
Registered User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Det känns som att de flesta som var där var antingen stammisar på puben eller intvingade från gatan.
https://instagram.com/p/08NBqAijR3/?...kallewahlstrom

Säkert en del folk som bara ville synas i tv också.
FairtradeDave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 11:27   #140
gunhamn
Maud Olofsson FTW!

gunhamns avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Loke Visa inlägg
Det är ju ingen stor grej med svordomarna. Det är ju främst ett verktyg för huvuddomaren att hålla lite ordning och reda. Jag har kommit undan med att mumla det ena och det andra, det är knappast så att huvuddomarens uppmärksamhet främst är riktad mot att lyssna på vad lyftaren frustar ur sig. Men är det så att svordomarna verkligen drar till sig domarnas uppmärksamhet så tycker jag att det är fullt rimligt att det finns stöd i boken för en tillsägelse.

Men visst, om någon har något förslag på bättre sätt att ge domarna makt att hålla borta de värsta otrevligheterna från podiet så är jag intresserad att höra.
Citat:
Ursprungligen postat av kebne Visa inlägg
En sån regel påverkar inte utövandet av sporten i sig och då är det lämpligast att ha extremt klara regler som inte går att tolka fel. Nu är det väl en tolkningsfråga i onödan typ.

Att be en domare i en tävling göra en bedömning om något "anses skada sporten" (det är ju ett hyfsat komplicerat begrepp) är rätt märkligt även om det givetvis är skönt att kunna ha utrymme att inkludera allt. En domare skulle ju kunna diska folk som använder utrustning under den regeln för att han tycker att det skadar sporten
Om jag inte minns fel är ju regelboken även direktöversatt från engelska till svenska och internationellt blir det ju lite dumt att ha en regel där man ger varningar för svordomar då domarna i regel bara kommer förstå de engelsktalande deltagarna och sina egna lyftare från sina egna länder, vilka dom kanske inte vill döma bort.
Därför har man formulerat om det till att man ska ge varningar för ett fult beteende på flaket antar jag.
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 11:31   #141
kebne
Banned User

Reg.datum: Jan 2015
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
Om jag inte minns fel är ju regelboken även direktöversatt från engelska till svenska och internationellt blir det ju lite dumt att ha en regel där man ger varningar för svordomar då domarna i regel bara kommer förstå de engelsktalande deltagarna och sina egna lyftare från sina egna länder, vilka dom kanske inte vill döma bort.
Därför har man formulerat om det till att man ska ge varningar för ett fult beteende på flaket antar jag.
Lättaste vore väl i sammanhanget att man inte ska säga några ord i anslutning till lyftet om man nu vill stävja fula ord osv. Som du säger blir det lite konstigt om det ska bli upp till domaren att vara kunnig på alla språk
kebne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 11:32   #142
lördagsgrogg
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Det var ett generellt påstående angående idrott och regler. En regel kan vara dumt utformad utan att den är problematisk (för tillfället). Det är onödigt att vänta tills saker blir problematiska innan man åtgärdar saker Nu är ingen big deal i sig och kommer säkerligen aldrig bli något reellt problem men man gör i allmänhet bäst i att hålla regler så enkla som möjligt och lämna så lite som möjligt upp till "bedömning".
Nu läste jag inte vad som var ursprunget till frågeställningen men många sporter har någon form av förhållningsregler liknande detta.

För många småsporter är årets händelse ex. att dom visar sm eller liknande på svt. Då är det inte så kul om bilden blir att alla exempelvis svär som borstbindare eller beter sig på andra presumtivt skrämmande sätt. Det är lätt att exempelvis från förbundshåll få för sig att återväxten försämras om föräldrar blir avogt inställda till att låta sina parvlar börja.

Sen finns ju också risken att om deltagarna beter sig alldeles för grovt det inte ens går att sända i tv.
lördagsgrogg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 11:35   #143
gunhamn
Maud Olofsson FTW!

gunhamns avatar

Reg.datum: Apr 2010
Citat:
Lättaste vore väl i sammanhanget att man inte ska säga några ord i anslutning till lyftet om man nu vill stävja fula ord osv. Som du säger blir det lite konstigt om det ska bli upp till domaren att vara kunnig på alla språk
Tycker regeln är bra som den är internationellt, då domarna inte kan eller kommer kunna lära sig alla språk MEN man kanske ska skippa svordomarna nationellt, då troligtvis även publiken förstår svordomarna..
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 12:31   #144
XXXL
Banned User

XXXLs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Citat:
Ursprungligen postat av FairtradeDave Visa inlägg
https://instagram.com/p/08NBqAijR3/?...kallewahlstrom

Säkert en del folk som bara ville synas i tv också.
Kalle är en sån typ av person också så det är väl kanske inte så konstigt.
XXXL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 14:11   #145
Landström
Registered User

Landströms avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Minns inte riktigt om det tidigare har uttryckligen har stått att svordomar är en anledning som skadar sportens anseende men nu står det så här,

Om hurvida ett "FAN vad dåligt jag lyfte" är att skada sporten är väl regelmässigt ganska tvetydigt, men domarna går iaf på linjen att en svordom skadar sporten...
Tack för svar/förtydligande. Min uppfattning är att det blivit sådant jävla fokus på själva svordomen. Inte på beteendet. Sett varningar delas ut till personer som betett sig fullt normalt för en person som tävlar, men som, knappt hörbart, mumlat fram en svordom.

Kom igen nu.

Citat:
Ursprungligen postat av jmkdavid Visa inlägg
När tycker du att dom jämförde bänkpress med klassisk bänkpress? Jag läste ditt inlägg innan jag såg programmet och väntade på någon jämförelse under hela programmet... Men den kom ju aldrig? Var det när han pratade om Sandras prestationer du tycker dom borde ha lagt programtid på att förklara att hon tävlar i bänkpress och att han skulle tävla i klassisk styrkelyft? Är det verkligen något att hetsa upp sig över? Dom jämförde ju inte hans max med hennes egentligen? Dom konstaterade bara vad hon hade presterat? Känns som att det inte går att packa in hur mycket info som helst på ett 30min program.
Ber om ursäkt om jag vilseledde dig.

Nja, jag förstår din poäng men samtidigt tycker jag att det är beklagligt att klassisk lyftning och utrustad lyftning klumpas ihop till samma sak.

Stavhoppsresultat ska väl jämföras med stavhoppsresultat och inte med höjdhoppsresultat.

Om Kalle hade haft ett program där han ska hoppa höjdhopp och tagit hjälp av Sergej Bubka... Om Bubkas världsrekord hade nämnts (6,15 m) så hade det på ett eller annat sätt naturligtvis framgått för tittaren att det är stavhopp och inte höjdhopp det handlar om.

Programmet handlade om klassisk styrkelyft och alla resultat som diskuteras/nämns borde rimligtvis då avse klassisk styrkelyft. Ska resultat från en annan tävlingsform nämnas så borde skillnaden dem emellan framgå/nämnas.

Men detta är inget jag blir upprörd över. Se det mer som en reflektion från min sida.
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 14:35   #146
Gober
Surgubbe

Gobers avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av XXXL Visa inlägg
Kalle är en sån typ av person också så det är väl kanske inte så konstigt.
Eh, ja? Han jobbar med tv..Skulle kanske bli lite torftigt med programledare som avskyr att synas i tv. Tror väl dock att han vill göra mer än att synas, dvs göra bra tv.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 15:18   #147
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Det var iaf väldigt kul att de valde att göra ett program om styrkelyft med kalle. Blev bra, tycker han förmedlade mycket av känslan i sporten. Gillade särskilt det med att man kan tänka innan man provat på att tävla, hur de skulle vara lite läskigt att lyfta inför publik. Men när man väl gör det så har man helt glömt bort dem och har bara fokus på att lyfta stången och få godkänt.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 15:57   #148
jmkdavid
Registered User

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg

Nja, jag förstår din poäng men samtidigt tycker jag att det är beklagligt att klassisk lyftning och utrustad lyftning klumpas ihop till samma sak.

Stavhoppsresultat ska väl jämföras med stavhoppsresultat och inte med höjdhoppsresultat.

Om Kalle hade haft ett program där han ska hoppa höjdhopp och tagit hjälp av Sergej Bubka... Om Bubkas världsrekord hade nämnts (6,15 m) så hade det på ett eller annat sätt naturligtvis framgått för tittaren att det är stavhopp och inte höjdhopp det handlar om.

Programmet handlade om klassisk styrkelyft och alla resultat som diskuteras/nämns borde rimligtvis då avse klassisk styrkelyft. Ska resultat från en annan tävlingsform nämnas så borde skillnaden dem emellan framgå/nämnas.

Men detta är inget jag blir upprörd över. Se det mer som en reflektion från min sida.
Ok. Vi får "agree to disagree" helt enkelt. Jag personligen tyckte det var skönt att dom inte la programtid på det. Kanske om det hade varit längre program så hade tänkt annorlunda. Nu var det mest skönt att slippa höra "stavhopp vs längdhoppsliknelsen" för en femtielfte gång och få se annat roligt material istället Tycker även att det var rätt att prioritera bort att förklara alla olika cykeltävlingsvarianter i första programmet. Tycker att det räckte gott och väl att nämna att Calle varit cykelproffs i tio år och att han var regerande svensk mästare i cyklocross, istället för att gå in på detalj varje gren han tävlar och tävlat i.
jmkdavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 16:28   #149
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Är väl inte särskilt många som har heltäckande overall vid prisutdelning vid andra tävlingar än INT.
Regeln har skärpts till i år och även om jag tycker regeln är ganska meningslös under SM-nivå (även där kan vi diskutera frågan) så är det inte så mycket svårare än att man följer den på mästerskap.

Citat:
Ursprungligen postat av MtotheM Visa inlägg
Tycker att svordomsregeln är ett självklart inslag i alla sporter. Blir liksom lite konstigt att sända saker på typ SVT om det gormas "Jävla f**ta!" osv. Har nog däremot aldrig sett någon bli varnad för "fan", "jävlar" eller "helvete".
Vi (som i LAK) gör någon markering eller ger varningar för svordomar för det är bättre att få det på på en serietävling eller ett DM än att få den på ett SM där folk blir varnade för sådant. Vi drillar t o m nybörjarna utan licens i den frågan när det är "prova på"-tävlingar (dock utan varningar).

Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
Direktöversättning är lite väl generöst men ett fult beteende kan handla om mer än svordomar t ex att kasta bältet, göra gester etc.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-02, 16:39   #150
anvihl
Registered User

anvihls avatar

Reg.datum: Apr 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Tack för svar/förtydligande. Min uppfattning är att det blivit sådant jävla fokus på själva svordomen. Inte på beteendet. Sett varningar delas ut till personer som betett sig fullt normalt för en person som tävlar, men som, knappt hörbart, mumlat fram en svordom.

Kom igen nu.

Så det du egentligen säger är att Kalle inte borde ha tagit hjälp av Sandra och mini (trots att de gjorde det skitbra) utan istället någon som lyfter enbart klassiskt för att vi som är intresserade vet att Sandra och mini har lyft utrustat?

Tyckte programmet utmärkt visade hur det ser ut att tävla i klassisk styrkelyft utan att jämföra det mot utrustad lyftning.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:16.