Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-02, 18:50   #136
Balongbubba
Banned User

Reg.datum: Jul 2013
Den här är det intressantaste jag hittat än så länge.

En mans dominans, snarare än fysisk attraktivitet, förutspår hans "mating success"

http://www.wellingresearchlab.com/up...t_al._2013.pdf

Citat:
Although recent research has increasingly focused on human sexual selection, fundamental questions remain concerning the relative influence of individual traits on success in competition for mates and the mechanisms, form, and direction of these sexual selective pressures. Here, we explore sexual selection on men's traits by ascertaining men's dominance and attractiveness from male and female acquaintances.

On a large American university campus, 63 men from two social fraternities provided anthropometric measurements, facial photographs, voice recordings, and reported mating success (number of sexual partners). These men also assessed each other's dominance, and 72 women from two socially affiliated sororities assessed the men's attractiveness. We measured facial masculinity from inter-landmark distances and vocal masculinity from acoustic parameters. We additionally obtained facial and vocal attractiveness and dominance ratings from unfamiliar observers. Results indicate that dominance and the traits associated with it predict men's mating success, but attractiveness and the traits associated with it do not. These findings point to the salience of contest competition on men's mating success in this population

Citat:
[P]rior studies have typically focused on either female choice or male contests without attempting to quantify the relative contributions of these mechanisms to the total sexual selective pressure on a particular trait (Hunt, Breuker, Sadowski, & Moore, 2009). Second, to our knowledge, no study reporting relationships between a male trait and mating success has investigated whether these relationships were mediated by attractiveness or dominance. Third, most studies of sexual selection in men have measured success under female choice or male contests from limited information, such as body size, strength, or ratings of faces or voices made by strangers in the laboratory. Attractiveness and dominance have thus frequently been assessed devoid of relevant information, such as personality and intelligence, and in isolation from the complex webs of social relationships in which we live.
Citat:
When mating success was used as the fitness measure and success under female choice (attractiveness) and male contests (dominance) were treated as traits, there was directional selection for dominance, but not attractiveness (Fig. 1, Table 3).
Citat:
When mating success was used as the fitness measure and attractiveness, dominance, and sociosexual psychology were treated as traits, there was directional selection for dominance, sociosexuality (Table E8), and an eigenvector onto which dominance and sociosexuality loaded heavily (Table E9: m1), but not attractiveness (Table E8). Dominance and sociosexuality also positively interacted in predicting mating success (Table E8).
Citat:
Given little evidence that men generally deferred to, or that women preferred, men with masculine faces in the present study, perhaps facial masculinity evolved in men not so much as a dominance signal or sexual ornament but because robust facial skeletal structure was protective against facial fractures incurred in physical fights (Puts, 2010).

Här då, män kan generellt sett säga vem som får ligga och inte, vad baseras det på? Uppfattningen av mannens dominans, haha!

Citat:
Fourth, our data on mating success were based on self-report, which may be unreliable. However, we found a highly significantly correlation between self-reported numbers of sex partners and male peers’ assessments of men’s numbers of sex partners.
Balongbubba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:14   #137
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Om det att få dominera,"peka med hela handen" och bli åtlydd är det man vill ha ut av ett förhållande verkar det för mig som om det inte är kärlek man söker, utan makt. Personligen tycker jag att den inställningen är oerhört konstig.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:14   #138
TranceII
Registered User

TranceIIs avatar

Reg.datum: Jun 2013
Ett problem med studier som denna är att de mäter framgång med kvinnor genom att räkna antalet partner männen har haft sex med. Så män med de drag som gör att de hamnar i långa förhållanden ses som att de inte har framgång hos kvinnor.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:15   #139
Balongbubba
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
Ett problem med studier som denna är att de mäter framgång med kvinnor genom att räkna antalet partner männen har haft sex med. Så män med de drag som gör att de hamnar i långa förhållanden ses som att de inte har framgång hos kvinnor.
Ja, jag letar febrilt efter sådana studier, typ vilka män som klarar sig bäst i förhållanden eller något, svårt att hitta dock.
Gammal 2013-08-02, 19:19   #140
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag är väldigt o-alfa och har nu hittat flickan jag troligen vill spendera resten av mitt liv med. Har aldrig känt såhär och det är helt magiskt fortfarande. Varför skulle man behöva vara alfa? Det är ju när man spelar roller och inte är sig själv som förhållanden blir ytliga, tråkiga och värdelösa.
Gammal 2013-08-02, 19:19   #141
Balongbubba
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Om det att få dominera,"peka med hela handen" och bli åtlydd är det man vill ha ut av ett förhållande verkar det för mig som om det inte är kärlek man söker, utan makt. Personligen tycker jag att den inställningen är oerhört konstig.
Om jag förstått studierna rätt verkar det snarare som att beteenden som klassas som typiskt "dominanta" spelar lite på det undermedvetna hos kvinnan, dvs det är inte ett medvetet val eller något, men snarare beteenden som instinktivt gör att kvinnor känner attraktion/lust/kärlek då dessa beteenden hade varit optimala i en väldigt mycket mer primitiv värld än den vi lever i nu (där attributen och preferenserna utvecklades). Irrationellt? Visst, korkat? Kan tyckas, motsägelsefullt? Javisst. Men instinkter bryr sig per definition inte särskilt mycket om det rent rationella.
Gammal 2013-08-02, 19:20   #142
Balongbubba
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag är väldigt o-alfa och har nu hittat flickan jag troligen vill spendera resten av mitt liv med. Har aldrig känt såhär och det är helt magiskt fortfarande. Varför skulle man behöva vara alfa? Det är ju när man spelar roller och inte är sig själv som förhållanden blir ytliga, tråkiga och värdelösa.
Du verkar missförstå.

Att försöka vara alfa, är per definition inte alfa, då en alfa inte behöver försöka, han bara är.
Gammal 2013-08-02, 19:21   #143
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Balongbubba Visa inlägg
Om jag förstått studierna rätt verkar det snarare som att beteenden som klassas som typiskt "dominanta" spelar lite på det undermedvetna hos kvinnan, dvs det är inte ett medvetet val eller något, men snarare beteenden som instinktivt gör att kvinnor känner attraktion/lust/kärlek då dessa beteenden hade varit optimala i en väldigt mycket mer primitiv värld än den vi lever i nu (där attributen och preferenserna utvecklades). Irrationellt? Visst, korkat? Kan tyckas, motsägelsefullt? Javisst. Men instinkter bryr sig per definition inte särskilt mycket om det rent rationella.
Jag syftar inte på innehållet i de texter du citerar, utan på vilka åsikter folk presenterar i tråden.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:22   #144
Balongbubba
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag syftar inte på innehållet i de texter du citerar, utan på vilka åsikter folk presenterar i tråden.
ok
Gammal 2013-08-02, 19:25   #145
Scratch89
Klädsamt knubbig

Scratch89s avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Du verkar missförstå.

Att försöka vara alfa, är per definition inte alfa, då en alfa inte behöver försöka, han bara är.
Okej. Men eftersom det varit uppe ungefär hundra definitioner på vad en alfahanne är, så vill jag att du sammanfattar din syn på saken.
Gammal 2013-08-02, 19:30   #146
Ado2000
You dont make friends with sallad

Ado2000s avatar

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jag har skojat någon gång om att jag är alfan i förhållandet men jag tror vi är hyfsat jämlika. Han lagar dock all mat och sköter disken (jag städar däremot mer). Det är även oftast jag som bestämmer när vi ska göra saker, restauranger, resmål osv. Jag kan vara lite bossig (är van att få som jag vill,ensambarn).
Umm jag hade för mig att det är så det är i alla äktenskap eller ?

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag hade en vilodag 2005.
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Gillar midgets (and goats)
Ado2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:30   #147
Balongbubba
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Okej. Men eftersom det varit uppe ungefär hundra definitioner på vad en alfahanne är, så vill jag att du sammanfattar din syn på saken.
Vet ej, forskare verkar lägg stor vikt vid social influens, social dominans, aggressivitet och hur uppskattad mannen är i just den sociala kontexten, till exempel rockstjärnan på konserten, eller bartendern/DJn på klubben, chefen på jobbet etc.

Det jag tyckt mig ana är att typiska högljudda, ofta aggressiva våldsamma män inte har sådär jättesvårt att locka till sig heta yngre damer.

Men vad som onekligen är uppenbart är att män i statuspositioner - återigen, bartendern på nattklubben, chefen på jobbet etc får ofantligt många liggmöjligheter. Det kanske är detta som hos människor är mest "alfa", dvs vara högt upp i hierakin i den specifika sociala kontexten.
Gammal 2013-08-02, 19:38   #148
en stor stark
Den soeda tösapågen

en stor starks avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Vet ej, forskare verkar lägg stor vikt vid social influens, social dominans, aggressivitet och hur uppskattad mannen är i just den sociala kontexten, till exempel rockstjärnan på konserten, eller bartendern/DJn på klubben, chefen på jobbet etc.

Det jag tyckt mig ana är att typiska högljudda, ofta aggressiva våldsamma män inte har sådär jättesvårt att locka till sig heta yngre damer.

Men vad som onekligen är uppenbart är att män i statuspositioner - återigen, bartendern på nattklubben, chefen på jobbet etc får ofantligt många liggmöjligheter. Det kanske är detta som hos människor är mest "alfa", dvs vara högt upp i hierakin i den specifika sociala kontexten.
Fast mycket av det du nämner kan man ju öva sig till.
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:41   #149
Balongbubba
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Fast mycket av det du nämner kan man ju öva sig till.
Ja det finns väl många olika saker man kan göra för att öka sitt självförtroende etc, vilket tydligen verkar vara direkt sammankopplat till vilken social influens man har i vardagliga sociala situationer.

Sen kan man ju även börja jobba som en DJ eller något om det är så

Utöver det skulle jag inte bli förvånad om mycket handlar om olika hormoner etc, tex testosteron, kortisol och sådant.
Gammal 2013-08-02, 19:49   #150
Balongbubba
Banned User

Alltså, vad jag stör mig mest på, även om jag någonstans kände till det litegrann efter vad man sett under uppväxt och så, är hur kvinnor enligt många forskare verkar vara som evolutionärt programmerade att bli tända på aggressiva och våldsamma män. Ungefär på samma sätt som vi män är programmerade att bli tända på typiskt feminina ansiktsdrag, symmetri, breda höfter etc.

Med andra ord, det är inte direkt ett medvetet val i sig, men mer en känslomässig respons som bara "händer" pga stimuli (för män, åsynen av en kvinna med feminina drag - För kvinnor, åsynen av en aggressiv dominant man, ofta med väldigt maskulint utseende men nödvändigtvis inget måste).

Tycker fan det är hemskt, bittert sådär.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:34.